27.04.2024

אסירים

אסף גונן
צור קשר עם
אסף גונן

הכתבות הנצפות באתר

הרכב ועדת השחרורים מורה על שחרורו המוקדם של הנשיא לשעבר, משה קצב, מן המאסר אותו מרצה מזה כחמש שנים בגין ...
לכתבה המלאה >
ועדת השחרורים בבית סוהר צלמון מורה על שחרורו המוקדם של אסיר אמריקאי בעל אזרחות ישראלית, בכך שקובעת שימשיך ריצוי מאסרו ...
לכתבה המלאה >
בחודש שעבר, החליט הרכב ועדת השחרורים בראשותה של השופטת בדימוס שרה ברוש להמליץ על קציבת עונשם של שני אסירים שונים, ...
לכתבה המלאה >
לאחר חצי שנה ממועד דחיית הבקשה שהגיש האסיר לוועדה לשחרור אסירים להקדמת מועד שחרורו, הגיש האסיר בקשה לדיון חוזר. הבקשה ...
לכתבה המלאה >
"בשביל תהליכים כאלה ושינויים מהותיים כפי שהאסיר עבר צריך להביע חרטה ולקיחת אחריות", כך טען עורך דינו של אסיר המבקש ...
לכתבה המלאה >
אסיר המרצה את מאסרו בן 13 השנים בגין עבירות מין בקטינים, עתר ליציאה לחופשה לקראת חג הפסח. לאחר ששב"ס החליט ...
לכתבה המלאה >
אסיר בטחוני שריצה את מרבית העונש שנגזר עליו הגיש לוועדת השחרורים בקשה לשחרור מוקדם בטענה כי הוא מתחרט על מעשיו. ...
לכתבה המלאה >
לאחר שהוועדה לשחרור האסיר דחתה את בקשתו לשחרור על תנאי של הנשיא לשעבר, משה קצב, עתר קצב לבית המשפט המחוזי ...
לכתבה המלאה >
לאחר שריצה שנה ממאסרו, החליט האסיר להגיש עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים בבקשה לאפשר לו להכניס מכשיר פלייסטיישן אל תוככי ...
לכתבה המלאה >

שיקום אסירים בשחרור מוקדם מהכלא

לאסירים המרצים עונשי מאסר בפועל ישנה אפשרות להשתחרר מוקדם מהמאסר. כאשר אסיר מבקש להשתחרר מוקדם יתקיים דיון בעניינו בוועדת השחרורים, כאשר הוועדה תיתן משקל משמעותי לשאלה האם האסיר השתקם והאם הוכנה לו תכנית שיקום כלשהי לתקופת השחרור המוקדם, שכן שיקום הוא אחד ממטרות העל של הענישה במסגרת ההליך הפלילי. במאמר הקרוב נפרט הודות הליך השחרור המוקדם.

פורסם ב: 12:14 | 29.10.2018
כותב המאמר: עו"ד אסף גונן
שיקום אסירים בשחרור מוקדם מהכלא

הגופים אשר אחראים על שיקומם של אסירים בישראל הם שירות בתי הסוהר (שב"ס) והרשות לשיקום האסיר (רש"א) מתוקף חוק שחרור על תנאי ממאסר, תשס"א-2001. שב"ס אחראי על שיקום האסיר במסגרת המאסר ואילו רש"א אחראית על שיקומו לאחר השחרור.

האסירים אשר מסיימים לרצות את תקופת מאסרם בבתי בכלא השונים ברחבי הארץ נמצאים בצומת דרכים, כאשר עליהם לקחת החלטות האם פניהם לשיקום או חזרה לעולם הפשע. כדי למנוע אפשרות שהאסירים ישובו לעולם הפשע ישנן מספר תכניות שיקום לאסירים, כחלק מהתכנית חלקן מציעות בידו של האסיר מהסביבה העבריינית אשר הובילה אותו לבצע את העבירות הפליליות בגינן הוא הורשע ונכלא. תכנית כאלה קיימות במספר קיבוצים וישיבות ברחבי הארץ והן מספקות סביבה מבודדות וסטרילית לאסיר המשוחרר. כמו כן כחלק מהליך השיקום של האסיר עומדת לו האפשרות לעבוד מחוץ לכותלי הכלא בזמן המאסר, כך שהאסיר יוצא לעבוד וחוזר לכלא בסיום יום העבודה.

חשוב לציין כי למדינה יש אינטרס חזק מאוד שאסיר משוחרר ישתקם, יחזור למוטב ויהפוך לאזרח נורמטיבי שעובד ומשלם מיסים, ועל כן המדינה משקיעה רבות בתוכנית השיקום כחלק מגישה התומכת בשיקום עבריינים כחלק ממטרתו של ההליך הפלילי בישראל.

 

שיקום בשחרור מוקדם ממאסר

מנתונים שמספקת רש"א, רק כ-28.2% מהאסירים אשר זכו לשחרור מוקדם ממאסר ולקחו חלק בתכנית שיקום חזרו לעולם הפשע, לעומת כ-47.1% מהאסירים שהשתחררו לאחר שריצו עונש מאסר מלא. מנתונים אלה עולה בבירור כי תכנית שיקום בשחרור וקדם הינה הדרך האידיאלית לשיקומו של האסיר.

כאמור, כאשר אסיר מעוניין להשתחרר בשחרור מוקדם עניינו עולה לוועדת שחרורים, ועדת השחרורים פועלת על פי חוק שחרור על תנאי ממאסר ושיקוליה מפורטים בסעיפים 9-10 לחוק. הוועדה מייחסת משקל רב לשאלה האם הוכנה לאסיר תכנית שיקום. תכניות שיקום לאסיר נעשות על ידי הרשות לשיקום אסירים (רש"א), גורמי הרווחה באזור מגוריו של האסיר וגורמים פרטיים אליהם האסיר יכול לפנות. משקלה של תכנית שיקום שנעשית על ידי רש"א הוא המשמעותי ביותר.

 

תכנית השיקום של רש"א

לכל אסיר המרצה עונש מאסר ישנה האפשרות לפנות לעובד סוציאלי בכלא אשר יקבע לו פגישה עם נציג של רש"א כשלושה עד שישה חודשים לפני מועד הדיון בעניינו בוועדת השחרורים. לאחר הפגישה בניהם מגבש הנציג הערכה בדבר אפשרויות השיקום העומדות לרשותו של האסיר על בסיס התרשמותו מהאסיר, והוא מקבל החלטה האם האסיר זקוק לשיקום והאם הוא מתאים לתכנית של רש"א.

במידה והאסיר נמצא מתאים לתכנית השיקום של רש"א, תיבנה עבורו תכנית אשר מותאמת לצרכיו, תכנית זו כוללת במידת הצורך הפניה שלו להוסטל של רש"א, תכנית טיפול פרטנית או קבוצתית ותכנית עבודה ופיקוח תעסוקתי. במידה ולאסיר ישנו רקע קודם של שימוש בסמים ייתכן והתכנית תכלול גם מתן בדיקות שתן לעיתים קרובות בכדי להבטיח את גמילתו של האסיר.

חוות הדעת שתוגש לוועדת השחרורים יכולה לכלול 3 אופציות עיקריות והן: תכנית שיקום מסודרת הכוללת תכנית עבודה או תכנית טיפולית (הוועד יכולה להורות כי תכנית זו תהיה חלק מתנאי השחרור של האסיר), קביעה לפיה האסיר אינו זקוק כלל לתכנית שיקום או קביעה כי האסיר זקוק לשיקום אך הוא אינו מתאים לתכנית של רש"א.

תכנית הטיפול של רש"א דורשת מהאסיר להתחייב למספר דברים ביניהם להתמיד בתעסוקה, לעמוד בזמנים, להגיע לטיפול פרטני, משפחתי או קבוצתי ובאופן כללי לשתף פעולה. במידה ונמצא שהאסיר אינו מתאים לתכנית של רש"א באפשרותו להגיש תכנית לשיקום מטעם הגורמים האחרים.

 

תכנית שיקום אסירים פרטית

במידה ואסיר לא נמצא מתאים לתכנית פיקוח מטעם רש"א, באפשרותו לממן בכוחות עצמו תכנית שיקום פרטית.

האסיר יכול לבקש משב"ס להכניס לכלא מומחה פרטי להכנת תכנית שיקום לקראת ועדת השחרורים. במידה והמומחה סבור כי רמת מסוכנותו של האסיר לציבור הינה נמוכה והיא מאפשרת את שילובו בתכנית שיקום מתאימה, יוכל המומחה להציע תכנית שיקום מטעמו לקראת הדיונים בוועדה. על המומחה הפרטי להיות בעל רישיון עיסוק מטעמו של גורם שלטוני מוסמך באחד מהמקצועות הבאים: פסיכולוג, עו"ס או קרימינולוג קליני.

 

תכנית השיקום של גורמי הרווחה

במידה והאסיר אינו מתאים לתכנית של רש"א ואין ביכולתו לממן תכנית שיקום פרטית בשל מצב כלכלי קשה, יכול אותו אסיר לפנות לגורמי הרווחה אשר נמצאים בסמוך לאזור מגוריו ולבקש מהם להכין בעבורו תכנית שיקום בקהילה לתקופת השחרור המוקדם. במידה והאסיר או משפחתו טופלו בעבר על ידי גורמי רווחה באזור מגוריו טרם כניסתו למאסר יוסיף הדבר לנכונותם של גופי הרווחה להכין בעבורו תכנית שיקומית. מלבד גורמי הרווחה ישנן מספר עמותות בהן ניתן להיעזר לצורך הכנת תכנית שיקום ביניהן עמותת אל-סם, אור ירוק ועוד.

 

לסיכום

שיקום אסירים מהווה אינטרס משותף של האסיר והמדינה כדי שזה יהפוך לאזרח נורמטיבי ומתפקד, לצורך כך משקיעה המדינה בהכנת תכנית שיקום ומאפשרת לאסירים להשתחרר בשחרור מוקדם על תנאי ממאסר על בסיס החלטה של וועדה השחרורים. במידה ואסיר מעוניין להתחיל בהליך שיקום הכולל הכנת תכנית שיקום עליו לפנות לעורך דין פלילי אשר מתמחה בתחום האסירים

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני.

 

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

עו"ד אנג'ליקה סדיקוב

מתמחה במשפט פלילי, אסירים ותעבורה
לעמוד עו"ד

עו"ד משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום אסירים

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

אנג'ליקה סדיקוב

מתמחה במשפט פלילי, אסירים ותעבורה
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד
back --> -->