23.04.2024

אסירים

הכתבות הנצפות באתר

הרכב ועדת השחרורים מורה על שחרורו המוקדם של הנשיא לשעבר, משה קצב, מן המאסר אותו מרצה מזה כחמש שנים בגין ...
לכתבה המלאה >
ועדת השחרורים בבית סוהר צלמון מורה על שחרורו המוקדם של אסיר אמריקאי בעל אזרחות ישראלית, בכך שקובעת שימשיך ריצוי מאסרו ...
לכתבה המלאה >
בחודש שעבר, החליט הרכב ועדת השחרורים בראשותה של השופטת בדימוס שרה ברוש להמליץ על קציבת עונשם של שני אסירים שונים, ...
לכתבה המלאה >
לאחר חצי שנה ממועד דחיית הבקשה שהגיש האסיר לוועדה לשחרור אסירים להקדמת מועד שחרורו, הגיש האסיר בקשה לדיון חוזר. הבקשה ...
לכתבה המלאה >
"בשביל תהליכים כאלה ושינויים מהותיים כפי שהאסיר עבר צריך להביע חרטה ולקיחת אחריות", כך טען עורך דינו של אסיר המבקש ...
לכתבה המלאה >
אסיר המרצה את מאסרו בן 13 השנים בגין עבירות מין בקטינים, עתר ליציאה לחופשה לקראת חג הפסח. לאחר ששב"ס החליט ...
לכתבה המלאה >
אסיר בטחוני שריצה את מרבית העונש שנגזר עליו הגיש לוועדת השחרורים בקשה לשחרור מוקדם בטענה כי הוא מתחרט על מעשיו. ...
לכתבה המלאה >
לאחר שהוועדה לשחרור האסיר דחתה את בקשתו לשחרור על תנאי של הנשיא לשעבר, משה קצב, עתר קצב לבית המשפט המחוזי ...
לכתבה המלאה >
לאחר שריצה שנה ממאסרו, החליט האסיר להגיש עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים בבקשה לאפשר לו להכניס מכשיר פלייסטיישן אל תוככי ...
לכתבה המלאה >

זכויות האסיר בכלא ולאחר המאסר

הזכות לחירות אשר נשללת מהאסירים הכלואים במתקני הכליאה בישראל הינה זכות יסוד בסיסית, עם זאת לאסירים עומדות מגוון רחב של זכויות אחרות במהלך שהותם במאסר ולאחר שחרורם. במאמר זה נפרט אודות זכויות האסיר בתוך חומות הכלא ולאחר שחרורו ממאסר

פורסם ב: 23:45 | 21.11.2017
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
זכויות האסיר בכלא ולאחר המאסר

זכויות האסיר במהלך תקופת המאסר

זכות היסוד הבסיסית שהיא חופש התנועה והזכות לחירות נשללת מהאסיר כמעט במלואה, עם זאת רוב זכויות האדם האחרות עדיין מגיעות לאסיר במהלך תקופת מאסרו בבית הכלא. על המתקנים בהם שוהה האסיר מוטלת החובה לשמור על זכויותיו של האסיר ולעיתים מדובר בחובה חוקית מעבר לחובה מוסרית. זכויות אלה נחלקות לכמה קבוצות:


זכויות יסוד: בין הזכויות הללו נמנות הזכות לכבוד, הזכות לפרטיות, הזכות לשלמות גופנית, הזכות לשלמות נפשית, הזכות לשוויון והזכות לחופש דת ומצפון.


זכויות שגרתיות: מטרת זכויות אלה היא להבטיח שחיי השגרה של האסיר יתנהלו בצורה אנושית, בינהן הזכות למלבוש, זכות למקום לינה, זכות למזון ושתייה והזכות לקבל טיפול רפואי.


זכויות משפטיות: מטרת הזכויות הללו היא להבטיח את תקינותו של ההליך הפלילי. זכויות אלה עומדות לאסיר מרגע מעצרו, לאורך כל תקופת מאסרו ואף לאחר מכן. בין זכויות אלה נמנות הזכות להיוועץ עם עורך דין, זכות ביקור מצד עורך דין או שופט, הזכות לבקשת חנינה, הזכות להגשת עתירות ובקשות בנוגע לתנאי מאסרו כולל בקשות לקיצור תקופת העונש מסיבה של התנהגות טובה או בעיה רפואית כלשהי.


זכויות חברתיות: הכוונה היא לזכויות שקיימות לאסיר בתקופת מאסרו ומתייחסות לקשר שלו עם העולם שמחוץ לכותלי בית הכלא, בין זכויות אלה נמנות הזכות לביקור, הזכות לשיחות טלפון והזכות לחופשות.


חשוב לציין, כי את כל זכויות האסירים שמנינו כאן ניתן להגביל או לשלול, אולם הדבר ייעשה בזהירות רבה ורק לשם שמירה על אינטרסים חשובים יותר כמו שלום הציבור, שלומם של אסירים אחרים ואף לשמירה על האסיר עצמו. השלילה של הזכויות חייבת להיות לתכלית ראויה ומידתית ככל שניתן.

  

הזכות לחופש למשל היא זכות שניתן להגביל אותה ואף לשלול אותה במסגרת ענישה.


חלק מזכויות אלה הן זכויות מוקנות כלומר זכויות המגיעות לאסיר על פי חוק ואין אפשרות לשלול אותן. במידה ובכל זאת שללו לאסיר זכויות מסוימות יש לו את הזכות לפנות בעתירה ולהתלונן על כך.

 

זכויות האסיר לאחר שחרורו מהכלא

 לאחר שהאסיר משתחרר ממאסר הוא יהיה זכאי למספר זכויות מטעם שירות בתי הסוהר ומהרשות לשיקום האסיר (רש"א) בנוסף לכך לעיתים אסירים מקבלים סיוע ותמיכה מארגונים ועמותות שונים. המטרה של הזכויות אשר מוענקות לאסיר בתום תקופת מאסרו היא לשקם אותו ולהקנות לו כלים שיאפשרו לו לנהל אורח חיים נורמטיבי ומועיל לחברה. גם זכויות אלה נחלקות למספר קבוצות:


ליווי, ייעוץ, הכוונה ותמיכה: במהלך החצי שנה האחרונה בתקופת מאסרו של האסיר יוצעו לו מטעם שב"ס ורש"א תכניות שיקום המועברות על ידי ועדה מיוחדת, בנוסף האסיר רשאי להשתתף ביום סדנאות לקראת שחרור במהלכו מתקיימת פעילות ענפה הקשורה להדרכת האסיר על ידי נציגים של גורמים בקהילה, עוד רשאי האסיר לקבל תמיכה ליווי וייעוץ מעובדים סוציאליים המשתייכים לרשויות המקומיות. כמו כן ישנם הוסטלים המספקים לאסיר המשוחרר מגורים ומרכזי טיפול והדרכה בצעדיו הראשונים באזרחות.


סיוע כלכלי: אסירים משוחררים זכאיים לסיוע כלכלי מגורמים שונים במידה והם עומדים בקריטריונים מסוימים:


א. תמיכה כלכלית לזכאים מרש"א – אסירים משוחררים המצויים בחובות כספיים זכאים לקבל סיוע כלכלי מהרשות לשיקום אסירים. הסיוע מוגבל ותלוי בתנאים.


ב. תמיכה כלכלית מהמוסד לביטוח לאומי - אסיר אשר שהה בכלא למעלה מחצי שנה רצופה, זכאי לאחר שחרורו לקבל גמלת הבטחת הכנסה למשך חודשיים.


ג. סיוע כלכלי ממשרד הבינוי והשיכון -  משרד הבינוי והשיכון מעניק לאסירים משוחררים העומדים בתנאי הזכאות סיוע בדיור. מדובר במימון כמעט מלא של כ-95% מערך שכר הדירה לתקופה של 12 חודשים.

 

סיוע בתעסוקה: חלק מהאסירים המשוחררים זכאים לשירותי יישום מקצועי מהמוסד לביטוח לאומי. לאסירות משוחררות ישנה האפשרות להשתלב בתל"מ- מרכז יום לתעסוקה לאסירות משוחררות. כמו כן, לאסירים משוחררים ישנה האפשרות לקבל הדרכה תעסוקתית במסגרת מרכז מעטפ"ת שהינו מרכז ערב ייחודי אשר מפעיל קבוצות טיפוליות לאסירים משוחררים ומסייע להם בתחום השיקום התעסוקתי. כמו כן לאסירים משוחררים קמה גם הזכות לייעוץ וליווי על ידי יועצי תעסוקה של רש"א.

 

לסיכום

כפי שלמדנו מהמאמר העובדה שמדובר באסירים אשר חטאו בעבר וכעת הם מרצים עונש מאסר, לא שוללת מהם זכויות אדם בסיסיות מלבד הזכות לחירות. כפי שראינו לאסירים יש מגוון של זכויות בעת שהותם במתקני הכליאה במדינת ישראל. כמו כן כחלק ממערך השיקום לאסיר מוקנות זכויות לאחר שחרורו כמו גם סיוע במגוון תחומים. במידה והינך אסיר שזכויותיו נשללו מומלץ שתפנה לעורך דין פלילי אשר מתמחה בייצוג אסירים על מנת לממש את הזכויות המגיעות לך.

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני. 

 

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

עו"ד אנג'ליקה סדיקוב

מתמחה במשפט פלילי, אסירים ותעבורה
לעמוד עו"ד

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

אנג'ליקה סדיקוב

מתמחה במשפט פלילי, אסירים ותעבורה
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד
back --> -->