28.04.2024
יוסי אופיר ציטיאט
צור קשר עם
יוסי אופיר ציטיאט

עישון סמים במסגרת הצבא - עונש מופחת

בית הדין הצבאי מטיל על נאשם עונש מאסר ברף הנמוך של המתחם אותו קבע וקובע רישום פלילי "מופחת" לנאשם. ערעור שהגישה התביעה על קולת העונש נדחה על ידי בית הדין לערעורים
פורסם ב: 08:05 | 08.12.2016
מאת:
מערכת קרימינלי
עישון סמים במסגרת הצבא - עונש מופחת

בהתאם לכתב האישום, יוחס לנאשם שימוש בסם מסוכן (מסוג גראס וחשיש) בהיותו חייל בצה"ל בכ- 34 הזדמנויות במהלך שירותו הצבאי.


חקירתו של הנאשם החלה בעקבות תפיסת "באנג" בבסיס. בחקירה הודה הנאשם בשימוש בסם בתדירות של פעם אחת בכל סוף שבוע שני, בנסיבות אזרחיות, וזאת במשך 9 חודשים מתחילת שירותו הצבאי. כמו- כן, בחיפוש שנערך במכשיר הנייד של הנאשם, נמצאו הודעות הקושרות את הנאשם לשימוש בסמים.


בעקבות אלה, הוגש כנגד הנאשם כתב אישום בגין עבירה של שימוש בסם והנאשם נעצר.


לאחר משא ומתן שניהל ב"כ הנאשם, עו"ד יוסי ציטיאט עם התובע הצבאי, הגיעו הצדדים להסכמה לפיה יתוקן כתב האישום למספר מופחת של שימושים.

 

ב"כ הנאשם: "יש ליתן בכירות לשיקולי השיקום, באופן המעוגן בנסיבותיו של המקרה"

במסגרת הראיות לעונש, הוגש תדפיסו האישי של הנאשם, ממנו עולה כי הנאשם התגייס לצה"ל בפרופיל 97 והוא החל בטירונות חי"ר רובאי 05, אותה לא סיים מסיבות רפואיות. הנאשם הוסב לתפקיד של נהג רכב פרטי.


מטעם ההגנה הוגשו חוות דעת חיוביות לגבי הנאשם מטעם מפקדו, מטעם מנהל שבט הצופים ומטעם יו"ר חוג אוהדי הפועל באר שבע בכדורגל. כמו - כן במהלך המשפט העידה אימו של הנאשם ובתום עדותה הוסיפה כי הם לוקחים אחריות וביקשה שיקלו על בנה, שלא יהיו השלכות על האזרחות והמשך שירותו הצבאי.


בטיעוני התביעה ציינה התובעת כי יש חשיבות עליונה למלחמה בסמים במערכת הצבאית. התביעה סבורה כי מעשיו של הנאשם מצדיקים השתת עונש מאסר לריצוי בפועל לתקופה משמעותית תוך תיוגו ברישום פלילי מלא.


בטיעוני ההגנה, ביקש עו"ד יוסי ציטיאט, כי בית המשפט יסתפק בהטלת עונש מאסר בפועל החופף את ימי מעצרו של הנאשם עד אותו מועד בו נשמעו הטיעונים לעונש, קרי 59 ימים. לשיטת הסנגור, מדובר בחייל בעל נתונים אישיים גבוהים, איכותי שעתידו הצבאי והאזרחי לפניו ואין מקום לפגוע בהם בצורה בלתי מידתית. עוד הוסיף הסנגור כי נסיבותיו האישיות של הנאשם, בצירוף הודאתו, חרטתו, נסיבות ביצוע העבירה מעמידים את העונש הראוי ברף התחתון של מתחם הענישה הנע בין 60-120 ימי מאסר בפועל.


לצורך השלמת התמונה יצוין כי בדין הצבאי אם העונש הוא עד 60 ימים מאסר בפועל, חייל יכול להישאר בצבא וגם האחריות נחשבת מופחתת ברישום הפלילי, ועל כן הייתה משמעות רבה לעתירת הסנגור.

 

בית הדין הצבאי נותן משקל לטענת הסנגור באשר לשיקולי השיקום של הנאשם

בית הדין הצבאי מנתח את רמת הענישה הנהוגה בעבירות אלו על סמך הפסיקה שהציגו הצדדים וקובע מתחם הנע בין 60-120 ימי מאסר בפועל. לאחר שבית המשפט שוקל את כלל השיקולים הרלוונטים בנסיבותיו של הנאשם, הוא מוצא כי חרף מספר השימושים בסם שעשה הנאשם, יש לבכר במקרה זה את אינטרס השיקום ואין לסתום את הגולל על מסלול שיקומו של הנאשם.


לאור אלה, בית הדין הצבאי גוזר על הנאשם 60 ימי מאסר בפועל כמניין ימי המעצר, 30 ימי ריצוי עבודות צבאיות, פסילה על תנאי, פסילת רישיון נהיגה אזרחי וצבאי למשך 8 חודשים והורדת הנאשם בדרגה לטוראי. באשר לרישום הפלילי (מלא/ מופחת), בית הדין קובע כי זהו מקרה מסוג המקרים שעל בית הדין לתת פתח, צוהר של תקווה והזדמנות לתיקון דרכיו של הנאשם, ועל כן, בית הדין מסתפק ברישום פלילי מופחת, אשר יפגע בנאשם באופן מידתי.


נוכח תוצאת גזר הדין, הנאשם שוחרר ממעצר לאלתר.


התביעה הגישה ערעור על החלטת בית הדין הצבאי ועתרה להחמיר ברכיב המאסר בפועל שהוטל על הנאשם. המאשימה הטעימה את מלחמת החורמה המתנהלת נגד השימוש בסמים בקרב חיילים, ואשר להשקפתה יש בטעמים אלה לחייב ששיקולי השיקום בעניינו של הנאשם ידחקו לקרן זווית אל מול שיקולי הרתעה והלימה, לאור חומרת המעשים.


לאחר שמיעת טיעוני הצדדים, בית הדין לערעורים מקבל את עמדתו של עו"ד יוסי ציטיאט ונותן דעתו לעובדה שתיקון כתב האישום לוטה בערפל באשר למספר השימושים בסם על ידי הנאשם, שכן כתב האישום המתוקן לא מנה מספר מדוייק של שימושים, אלא צוין "מספר מועט של הזדמנויות". לפיכך, בית הדין קובע כי הענישה שהושתה על הנאשם אינה מקלה עימו יתר על המידה. כמו כן, בית הדין מציין את העובדה שהנאשם השתחרר זה מכבר מריצוי עונש המאסר והחל בפרק ריצוי העבודות הצבאיות, והלכה המושרשת היא כי "לא בנקל יורה בית המשפט להחזיר אדם מאחורי סורג ובריח לאחר שכבר שוחרר ממאסרו".


התוצאה: בית הדין לערעורים מוצא לדחות את הערעור ומותיר את החלטת בית הדין הצבאי על כנה.

 

תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

יעוץ אישי בתחום משפט צבאי

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

TV בלוג

משפט צבאי

חקירות סמים במסגרת הצבא

משפט צבאי הפעל
חקירות סמים במסגרת הצבא
10.12.2016| קובי מרגולוב

מילון מונחים

מעצרים בתחום משפט צבאי

180 ק"ג קנאביס נתפסו במעבדה שהוקמה בסמוך לגן משחקים בטירת הכרמל

מעבדה לגידול סמים שהכילה 180 ק"ג של סמים מסוג קנאביס נתפסה בטירת כרמל בקרבת גן משחקים. אתמול הוגשה הצהרת תובע נגד שני תושבי המקום בחשד להפעלתה. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

גזרי דין בתחום משפט צבאי

של"צ, מאסר על תנאי וקנס לנאשם באיומים כלפי ראש עיריית רמלה

בית משפט השלום ברמלה קיבל את עמדתו של עוה"ד איתי בר עוז וקבע כי הרקע לאיומים והסיבה מהם נבעו מחייב לפרוש מתחם ענישה מקל. על הנאשם נגזרו 400 שעות לתועלת הציבור, 6 מאסר על תנאי, קנס ופיצוי
לכתבה המלאה >

עבירות סמים חמורות: העברת תיק מבית דין צבאי לבית משפט אזרחי

פרקליטות המדינה הסכימה על העברת תיק נגד נאשם עריק מצה"ל אשר הואשם בניהול מעבדת סמים, לבית משפט אזרחי, במסגרת הסדר הטיעון שם הגיעו הצדדים לענישה חסרת תקדים בדמות שישה חודשי עבודות שרות בניכוי ימי מעצר.
לכתבה המלאה >

פסקי דין בתחום משפט צבאי

נאשם בעבירת איומים כלפי עובד סוציאלי זוכה בבית המשפט

הנאשם שלח לעובד הסוציאלי האמון על הטיפול בילדיו דואר אלקטרוני בו כתב דברי איום לכאורה. בית משפט השלום בירושלים החליט לזכות אותו לאחר שפסק כי אין המדובר בדברי איום
לכתבה המלאה >

נאשם זוכה מן המיוחס לו בשל טענת הגנה מן הצדק לנוכח התנהלות השוטרים כלפיו

בית משפט השלום ברחובות מנמק: "הגשת כתב האישום וניהול ההליך פוגעים בתחושת הצדק וההגינות המשפטית לנוכח התנהלות המאבטחים והשוטרים".
לכתבה המלאה >

הואשם בעבירת איומים כלפי שוטר וזוכה מחמת הספק

בית משפט השלום ברחובות זיכה מחמת הספק אדם שהואשם בעבירת איומים כלפי שוטר
לכתבה המלאה >

הבקשה לחנינה התקבלה - הרישום הפלילי של החייל נמחק

נשיא המדינה מקבל את טענות באי כוח הנאשם עו"ד הישאם קבלאן ועו"ד משה אלון בדבר נסיבותיו של הנאשם – שהורשע בבית דין צבאי ומנסה להחזיר את חייו למסלול תקין – ומורה על מחיקתו המיידית של רישומו הפלילי
לכתבה המלאה >

מחדלי חקירה הובילו לזיכוי חייל משימוש בסמים

בית הדין הצבאי מזכה נאשם בעבירות סמים, בית המשפט קובע כי בחקירת המשטרה הצבאית נפלו פגמים רבים ובין היתר טענת האליבי של הנאשם לא נבדקה.
לכתבה המלאה >

עורכי דין פלילי

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->