29.04.2024

משפט צבאי

הכתבות הנצפות באתר

בית הדין הצבאי מטיל על נאשם עונש מאסר ברף הנמוך של המתחם אותו קבע וקובע רישום פלילי "מופחת" לנאשם. ערעור ...
לכתבה המלאה >
בית הדין הצבאי מזכה נאשם בעבירות סמים, בית המשפט קובע כי בחקירת המשטרה הצבאית נפלו פגמים רבים ובין היתר טענת ...
לכתבה המלאה >
פרקליטות המדינה הסכימה על העברת תיק נגד נאשם עריק מצה"ל אשר הואשם בניהול מעבדת סמים, לבית משפט אזרחי, במסגרת הסדר ...
לכתבה המלאה >
נשיא המדינה מקבל את טענות באי כוח הנאשם עו"ד הישאם קבלאן ועו"ד משה אלון בדבר נסיבותיו של הנאשם – שהורשע ...
לכתבה המלאה >
תת אלוף משה תמיר הורשע בבית הדין הצבאי במגוון עבירות, שביניהן: שימוש ברכב צבאי שלא למטרות צבאיות, נהיגה ברכב ללא ...
לכתבה המלאה >
פרשה שנדונה בבית הדין הצבאי, עסקה בחייל שהוגש נגדו כתב אישום שכלל לא פחות מ- 10 אישומים של שימוש בסמים, ...
לכתבה המלאה >
כתב אישום שהוגש לבית הדין הצבאי, ייחס לנאשם עבירה של שימוש בסם מסוכן מסוג קנאביס בצוותא עם חיילים נוספים בחדר ...
לכתבה המלאה >

סמכות חיפוש של המשטרה הצבאית

תפקידו של צה"ל הוא להגן על ביטחון אזרחי מדינת ישראל, אך כדי לבצע פעילות מבצעית ראויה, יש צורך להקפיד על טוהר המידות וניקיון הכפיים של חיילי צה"ל. לשם כך, קיימת משטרה צבאית, שתפקידה הוא לחקור ולחשוף עבירות פליליות הנעשות ע"י חיילים. כדי שהמשטרה הצבאית תוכל לבצע את עבודתה נאמנה, מוקנות לה גם סמכויות רבות שביניהן הסמכות לערוך חיפוש. מתי למשטרה הצבאית מותר לעשות שימוש בסמכות זו?

פורסם ב: 00:00 | 26.06.2016
כותב המאמר:
סמכות חיפוש של המשטרה הצבאית

מהי משטרה צבאית?

צה"ל מורכב ממגוון יחידות וחיילות ביניהן יחידות מטה ויחידות לוחמה. בין החיילות, חייל המשטרה הצבאית. המשטרה הצבאית עצמה מורכבת ממספר יחידות שביניהן יחידות כליאה (שאמונות על שמירה בבתי כלא צבאיים), יחידות מעברים, ויחידה הנקראת "משטרה צבאית חוקרת" (להלן: "מצ"ח"). היחידה הזו היא למעשה אמונה על החקירות הפליליות בגין מעשים המתרחשים במסגרת הצבא. בין החקירות עליהן אמונה מצ"ח הן עבירות של גניבת נשק, אלימות, עבירות מין, גניבה ועוד.

מהן הסמכויות של המשטרה הצבאית?

חוק השיפוט הצבאי, התשט"ו- 1955 הוא אשר מסדיר את סמכויות המשטרה הצבאית. בין הסמכויות הן סמכויות עיכוב ומעצר של חיילים, וכן סמכויות חקירה, סמכויות חדירה לחומר מחשב במקרים מסוימים, ועוד. כדי לבצע עבודות שיטור, בין אם במסגרת צבאית ובין אם במסגרת אזרחית, ברור כי יש צורך בסמכויות מבוקרות לשם כך. סמכויות אלו מוקנות לשוטרים צבאים לשם מילוי תפקידם.

מתי למשטרה הצבאית מותר לערוך חיפוש?

בין הסמכויות המוקנות למשטרה הצבאית, הן סמכויות החיפוש. לעיתים יש צורך לערוך חיפוש על חשודים, בין אם לצרכי ביטחון, ובין אם כדי להגן על חיי השוטרים בעת ביצוע מעצר, ולעיתים כדי למצוא ראיות חפציות. חוק השיפוט הצבאי כאמור, מקנה למשטרה הצבאית לערוך חיפוש על גופם של חשודים או עצורים, וגם חיפושים פולשניים ונוקבים יותר, כפי שיוסבר בהמשך.

אילו חיפושים יכולה המשטרה הצבאית לבצע?

כדי להשיב לשאלה זו, יש לבחון את השאלה הכללית יותר, והיא בכלל מה מוגדר בתור חיפוש? לשם כך, יש להבחין בין שלושה סוגים של חיפושים שקבועים בחוק (גם בחוק הפלילי האזרחי, ולא רק בחוק הצבאי). החיפוש הקל והפשוט ביותר הוא חיפוש שנקרא חיפוש על גוף זהו חיפוש שנערך על גופו של חשוד, תוך מישוש בגדיו, ולא מעבר לכך.

בנוסף לכך, קיימים עוד שני סוגי חיפושים, נוקשים יותר. האחד הוא חיפוש חיצוני, הכולל חיפוש בהפשטת החשוד, גזירת ציפורניים, בדיקת שתן ועוד. הסוג השני הוא חיפוש פנימי, הכולל בדיקת דם, בדיקה גניקולוגית ועוד.

לשוטר צבאי קיימת למעשה סמכות לערוך חיפוש בהתאם לדין שחל על שוטרי משטרת ישראל. מכאן, שבאשר לחיפוש על גופו של חשוד, יכול שוטר לערוך חיפוש במקרים שבהם השוטר חושד בחשוד ברמה סבירה כי החיפוש עשוי להוליד ראיה להוכחת עבירה פלילית, בנוסף, לשוטר צבאי הסמכות לערוך חיפוש על גופו של חשוד לצרכי ביטחון.

חיפושים חיצוניים ופנימיים הם כבר נושא אחר, משום שהם אינם יכולים להיעשות כך סתם רק בהתקיימותו של חשד. אומנם, חיפוש חיצוני ופנימי צריכים גם הם להיעשות כאשר קיים יסוד סביר לחשד, לפיו בחיפוש תימצא ראיה שמקורה בעבירה פלילית בה נחשד החשוד. ברם, בשני החיפושים הללו, אין דיי בסמכותו של שוטר צבאי אלא יש לקבל אישור מקצין בדרגה בכירה יותר.

באשר לחיפוש חיצוני, יש לקבל אישור ממפקד בסיס משטרה צבאית, וכן בטרם נערך חיפוש יש לקבל מהחייל עליו עתיד להיערך החיפוש את עמדתו (הסכמתו או לאו). אומנם, גם אם החייל מסרב שייערך על גופו חיפוש חיצוני, קיימת סמכות לערוך חיפוש ללא הסכמתו, אפילו תוך שימוש בכוח.

בניגוד לכך, חיפוש פנימי צריך גם הוא להיעשות רק לאחר קבלת עמדתו של החייל עליו עתיד להיערך החיפוש, וכן יש לערוך חיפוש רק באישור מפקד בסיס משטרה צבאית. עם זאת, אם החייל מסרב שייערך על גופו חיפוש, יש להגיש בקשה לבית הדין הצבאי. עם זאת, אפילו אם שופט צבאי אישר את החיפוש הפנימי, ועדיין החייל עומד בסירובו, אין לערוך חיפוש פנימי. מבחינת החייל, במקרים כאלו סירובו יוכל לחזק את הראיות נגדו ככל שיוגש נגדו כתב אישום בגין העבירה בגינה רוצים לערוך על גופו חיפוש. אך מצד שני, מדובר בחיפוש כל כך חודרני וכל כך פוגעני, שהמחוקק קבע שאין לערוך אותו ללא הסכמה. אך היעדר ההסכמה כוללת בחובה סנקציה כאמור. הדין המתואר הוא זהה אגב גם לדין החל על שוטרי משטרת ישראל.

עוד יודגש, כי אם חיפוש נערך באופן לא חוקי, פסיקת בית המשפט העליון, וגם פסיקת בתי הדין הצבאיים, גורסת כי ניתן יהיה לפסול ראיה שהתקבלה כתוצאה מחיפוש לא חוקי, והכל בהתאם לנסיבות העניין.

לסיכום:

חשוב מאוד לחקור עבירות, וחשוב מאוד לאפשר למשטרה הצבאית לבצע את עבודתה. אך בד בבד, יש לפקח על עבודתה, ועל שמירת הדין מטעמה. לכן, אם נעצרת, או אם עתידים להגיש נגדך כתב אישום, חשוב מאוד לפנות לעורך דין העוסק בדין הצבאי.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->