28.04.2024

משפט צבאי

הכתבות הנצפות באתר

בית הדין הצבאי מטיל על נאשם עונש מאסר ברף הנמוך של המתחם אותו קבע וקובע רישום פלילי "מופחת" לנאשם. ערעור ...
לכתבה המלאה >
בית הדין הצבאי מזכה נאשם בעבירות סמים, בית המשפט קובע כי בחקירת המשטרה הצבאית נפלו פגמים רבים ובין היתר טענת ...
לכתבה המלאה >
פרקליטות המדינה הסכימה על העברת תיק נגד נאשם עריק מצה"ל אשר הואשם בניהול מעבדת סמים, לבית משפט אזרחי, במסגרת הסדר ...
לכתבה המלאה >
נשיא המדינה מקבל את טענות באי כוח הנאשם עו"ד הישאם קבלאן ועו"ד משה אלון בדבר נסיבותיו של הנאשם – שהורשע ...
לכתבה המלאה >
תת אלוף משה תמיר הורשע בבית הדין הצבאי במגוון עבירות, שביניהן: שימוש ברכב צבאי שלא למטרות צבאיות, נהיגה ברכב ללא ...
לכתבה המלאה >
פרשה שנדונה בבית הדין הצבאי, עסקה בחייל שהוגש נגדו כתב אישום שכלל לא פחות מ- 10 אישומים של שימוש בסמים, ...
לכתבה המלאה >
כתב אישום שהוגש לבית הדין הצבאי, ייחס לנאשם עבירה של שימוש בסם מסוכן מסוג קנאביס בצוותא עם חיילים נוספים בחדר ...
לכתבה המלאה >

הטרדות מיניות בצבא

בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת במספר הדיווחים אודות הטרדות מיניות בצה"ל. בשנת 2014, 1 מכל 8 חיילות בצה"ל דיווחה על הטרדה מינית. בצבא שורר אקלים ייחודי בו המאפיינים הפטריארכליים באים לידי ביטוי באופן בולט יותר מבשאר שוק העבודה האזרחי, בצה"ל ישנה היררכיה שמנוהלת בעיקר על ידי המין הגברי דבר שמוביל לעמדות כוח של גברים כלפי הפקודות שלהם

פורסם ב: 13:15 | 02.10.2017
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
הטרדות מיניות בצבא

מה זו הטרדה מינית בצה"ל?

הטרדה מינית למעשה מתייחסת להתנהגות מילולית בלבד, התנהגות אשר יכולה לכלול התייחסויות והערות מבזות בנוגע למינו או לזהותו המינית של החייל וכן הערות מיניות, הצעות מיניות שחוזרות שוב ושוב למרות שהנפגע הבהיר באופן מילולי או מעשי כי אינו מעוניינ/ת, אם הדבר נעשה על ידי אדם שנמצא ביחסי מרות עם הנפגע/ כלומר יחסי מפקד-חייל הוא יחשב להטרדה בכל מקרה גם אם הנפגע לא הביע התנגדות. סחיטה באיומים גם מבטאת הטרדה מינית בתנאי שהאדם נדרש לעשות מעשה בעל אופי מיני.

על פי פקודת מטכ"ל – איסור פגיעה על רקע מיני, על הצבא מוטלת חובה לטפל במקרים של עבירות מין כמו אונס, ניסיון לאונס, הטרדה מינית, מעשה מגונה וכו. הפקודה מבוססת על החוק האזרחי למניעת הטרדות מיניות ולמעשה מדובר בתקנון אשר מפרט את אופן הטיפול בחייל שהיה קורבן לפגיעה על רקע מיני.

על פי החוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח-1988, יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים היא זו שקובעת את המדיניות בנושא ההטרדה המינית והיא גם משמשת כמבקרת של מימוש הטיפול בנושא על ידי היחידות השונות. כל מפקד חייב לדאוג כי יחולו על פקודיו ובבסיסו כל ההוראות וכל הנורמות הקבועות בתקנות.

 

למי פונים במקרה של הטרדה מינית?

בשנים האחרונות נעשים בצה"ל מאמצים רבים לשפר את מנגנון הטיפול במקרים של הטרדות מיניות באמצעות קביעת נהלים מיוחדים והקצאת תקנים, על מנת שהדבר יהיה נגיש ככל האפשר לחייל אשר בוחר לדווח על כך. כיום בכל יחידה בצה"ל ישנה קצינה אשר משמשת כממונה מטעם היוהל"ן (יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים) ודרכה ניתן להעביר תלונות או בקשות לסיוע. כמו כן צה"ל מפעיל במסגרת מערך היוהל"ן את מרכז מהו"ת (מרכז התמודדות ותמיכה) המספק ליווי וסיוע נפשי לפונה באופן דיסקרטי ומבלי ליידע את המפקד ו/או היחידה.

 

קבלת תלונה אודות הטרדה מינית

במידה והתקבלה תלונה אודות הטרדה מינית יפעל הקצין אשר קיבל את התלונה על פי ההנחיות בסעיפים 22-25 לפקודה, על הקצין למנות קצין אחראי מטעמו על התלונה מדרגה סרן ומעלה, הקצין או מי שמינה מטעמו אינם יכולים לטפל בתלונה במידה והם בעלי נגיעה אישית לנילון או למעורב אחר בנושא התלונה.

במידה ובחר המתלונן לנקוט בהליך פלילי יעביר הקצין האחראי את התלונה לחקירת מצ"ח( משטרה צבאית חוקרת) וידווח על כך לפרקליט, המתלונן ייחקר על ידי חוקר מצ"ח שהוכשר לכך , המתלונן זכאי לכך שאדם נוסף יתלווה אליו לפי בחירתו בזמן החקירה.

במידה והמקרה שהובא בפני הקצין התרחש בנסיבות שאינן נתונות לתחולת חוק השיפוט הצבאי, תשט"ו-1955, או שאינן בעלות זיקה לשירות הצבאי, יעביר קצין הפרט את התלונה למשטרת ישראל בכפוף להסכמת המתלונן בלבד.

 

התייחסותו של בית הדין הצבאי לעבירות של הטרדה מינית

הטרדה מינית בצבא היא עבירה חמורה מאוד. זוהי עבירה פלילית לכל דבר שעלולה לגרום להעמדה של החייל המטריד למשפט בפני בית דין צבאי. הטרדה מינית בצבא היא עבירה על חוק השיפוט הצבאי שבעקבותיה אפשר להעמיד את החייל המטריד לדין משמעתי. כמו כן ניתן להגיש תביעה משפטית נזיקית אזרחית לקבלת פיצויים לנפגעי הטרדה מינית.

 

בשל המאפיינים הייחודים של השירות הצבאי, הכוללים באופן מובנה פערי דרגות, גילאים ותפקידים בין המשרתים השונים, תחייב תלונה אודות הטרדה מינית בדיקה עובדתית ומשפטית האם עסקינן ביחסי מרות, ואם התשובה לכך חיובית, האם היה "ניצול" של אותה מרות ביחס למעשים שנטען כי בוצעו.

 

קציני השיפוט הבכירים בצה"ל מחמירים בדין המשמעתי בעבירות של הטרדה מינית, והם ינקטו בגישה של ענישה מחמירה גם בתיקים בהם אין די ראיות או חשיבות מספקת בכדי להגיש כתב אישום פלילי אזרחי. הרשעה באישום בעבירה של הטרדה מינית תגרור אחריה עונש חמור אשר יכול לכלול מאסר, הורדה בדרגה ולעתים גם פיצוי כספי למתלוננת, רף הענישה בעבירות הטרדה מינית בבית הדין הצבאי מחמיר באופן משמעותי לעומת הענישה בעבירות דומות בבתי משפט אזרחיים. בנוסף על כך צה"ל מקיים הליך פיקודי שבמסגרתו הוא מעמיד כל איש קבע, נגד או קצין המורשע בעבירות של הטרדה מינית בפני ועדה להתרת חוזה, והוא צפוי להיות מפוטר ללא פיצויים או פנסיה.

 

לסיכום:

תופעת ההטרדות המיניות בצה"ל היא תופעה חמורה שמוכרת לנו גם מהאזרחות אך נדמה כי בצה"ל היא אף בולטת יותר, בשנים האחרונות נעשים מאמצים כבירים מצד ראשי צה"ל למנוע את התפשטות התופעה ולצורך כך הושקעו משאבים רבים וקמו גופים שכל מטרתם היא לסייע לאותם נפגעים. בשל התנאים המיוחדים אשר שוררים בצה"ל, אשר שונים במהותם מן התנאים באזרחות ישנה חשיבות גדולה למקצועיות עורך הדין אשר יטפל במקרה, במידה ואתה מעורב בתיק של הטרדה מינית יש להיוועץ בדחיפות עם עורך דין פלילי מנוסה אשר מתמחה במשפט צבאי ומכיר את המערכת המשפטית בצה"ל.

 אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->