29.04.2024

משפט צבאי

הכתבות הנצפות באתר

בית הדין הצבאי מטיל על נאשם עונש מאסר ברף הנמוך של המתחם אותו קבע וקובע רישום פלילי "מופחת" לנאשם. ערעור ...
לכתבה המלאה >
בית הדין הצבאי מזכה נאשם בעבירות סמים, בית המשפט קובע כי בחקירת המשטרה הצבאית נפלו פגמים רבים ובין היתר טענת ...
לכתבה המלאה >
פרקליטות המדינה הסכימה על העברת תיק נגד נאשם עריק מצה"ל אשר הואשם בניהול מעבדת סמים, לבית משפט אזרחי, במסגרת הסדר ...
לכתבה המלאה >
נשיא המדינה מקבל את טענות באי כוח הנאשם עו"ד הישאם קבלאן ועו"ד משה אלון בדבר נסיבותיו של הנאשם – שהורשע ...
לכתבה המלאה >
תת אלוף משה תמיר הורשע בבית הדין הצבאי במגוון עבירות, שביניהן: שימוש ברכב צבאי שלא למטרות צבאיות, נהיגה ברכב ללא ...
לכתבה המלאה >
פרשה שנדונה בבית הדין הצבאי, עסקה בחייל שהוגש נגדו כתב אישום שכלל לא פחות מ- 10 אישומים של שימוש בסמים, ...
לכתבה המלאה >
כתב אישום שהוגש לבית הדין הצבאי, ייחס לנאשם עבירה של שימוש בסם מסוכן מסוג קנאביס בצוותא עם חיילים נוספים בחדר ...
לכתבה המלאה >

דברים שצריך לדעת על מאסר בכלא צבאי

כארגון אשר מנהל מערכת משפט נפרדת מזו האזרחית, מפעיל צה"ל גם מספר מתקני כליאה אשר נפרדים מבתי הכלא האזרחיים. כל חייל ואף חיילים בשירות המילואים עלולים למצוא עצמם בכלא הצבאי במידה והורשעו במסגרת שירותם הצבאי בעבירות שדינם עונשי מאסר. במאמר הקרוב נפרט אודות מתקני הכליאה הצבאיים וזכויותיו של החייל האסיר בעת שהותו בהם

פורסם ב: 08:52 | 05.11.2017
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
דברים שצריך לדעת על מאסר בכלא צבאי

מתקני הכלא הצבאי

צה"ל מפעיל שני בתי כלא צבאיים מרכזיים לצד מספר בסיסי מעצר הפזורים במספר בסיסי צבא שונים ברחבי הארץ.


בסיס הכליאה 396 הידוע בכינויו המפורסם "כלא 6" : בסיס זה ממוקם בצפון הארץ ומכיל גם פלוגת כליאה מיוחדת לבנות המכונה "פלוגה 600".


בסיס הכליאה 394 הידוע בכינויו "כלא 4" : בסיס זה ממוקם במרכז הארץ באזור צריפין, בדומה לכלא 6 גם בסיס כליאה זה מכיל פלוגה מיוחדת לבנות הנקראת "כלא 400".


כאשר חייל מגיע לאחד ממתקני הכליאה המרכזיים הוא עובר תהליך של קליטה בבסיס, ההליך מיועד לצורך שיבוצו באחת מפלוגות הכליאה הפועלות במתקן, למעט החיילת אשר משובצות לפלוגה ייעודית לבנות כאמור. במסגרת הליך הקליטה בבסיס החייל עובר בדיקות רפואיות וראיון עם מש"ק מיון. לאחר מכן החייל עומד בפני ועדת מיון המורכבת מקצין בריאות הנפש, ממפקדי המתקן ומש"קית תנאי שירות.


זכויות החיילים במהלך שהותם בכלא הצבאי

חייל אשר נמצא בבית כלא צבאי במהלך שירותו הוא חייל לכל דבר ועניין והוא אינו מאבד מהזכויות המוקנות לו ביום גיוסו לצה"ל, על כן הוא זכאי לביקור אצל רופא צבאי, פגישה עם מש"קית ת"ש וכדומה. יחד עם זאת, זכויותיו של החייל במהלך שהותו בכלא הצבאי נקבעות בהתאם למעמדו המשפטי, כאשר ישנם שלושה סוגים של כלואים בתקני הכליאה הצבאיים:


על"מ(עציר לפני משפט) – בדומה לחשוד או נאשם בעבירה שטרם נשפט במערכת בתי המשפט האזרחיים, על"מ הוא חייל הנמצא בכלא והמשפט אשר מתנהל בעינינו בבית הדין הצבאי עדיין לא הסתיים.


חבוש – חייל אשר נשפט לעונש של מחבוש על בסיס הדין המשמעתי הפנימי על ידי קצין שיפוט ביחידה בה הוא משרת.


אסיר – חייל שנמצא אשם לאחר הליך משפטי בבית דין צבאי ובית הדין גזר עליו עונש מאסר בכלא צבאי.


לחיילים אשר שוהים בכלא הצבאי ישנה הזכות לקבלת ביקורים של קרובים במהלך שהותם בכלא. ביקורים אלה מוגבלים בזמן שלהם ובתדירות. כמו כן, זכות זו משתנה בהתאם למעמדו הצבאי של החייל. חיילים הנמצאים בבסיס הכליאה במסגרת שירותם הצבאי הסדיר זכאים לביקור אחת לשבועיים, כאשר הביקור הראשון מתאפשר רק לאחר 7 ימי כליאה, לעומתם חיילים הנמצאים בבסיס במסגרת שירות המילואים זכאים לביקור אחת לשבוע כאשר הביקור הראשון מתאפשר לאחר 3 ימי כליאה. עורך דין יכול לבקר את מרשו בכלא הצבאי בכל עת, אך עליו לתאם זאת מראש ולהגיע בשעות הפעילות.


אסירים בכלא הצבאי זכאים לחופשה בת 48 שעות אחת ל - 4 שבועות  ובהתאם להחלטתו של מפקד הכלא. הזכות לחופשה מוקנית לאסיר שריצה לפחות שליש מתקופת המאסר אשר נגזרה עליו. בנוסף שופט יכול להחליט כי חייל יצא לחופשה גם במועד מוקדם יותר, אם החייל הצליח לשכנע את השופט בדבר הצורך המיוחד שבחופשה.


אסיר אשר התנהג טוב במהלך תקופת מאסרו זכאי לקיצור תקופת המאסר בכלא הצבאי, משך הקיצור יחושב בהתאם לתקופת המאסר שנגזרה עליו. עניינם של אסירים אשר מרצים עונש מאסר של יותר משנה עולה לבחינה של וועדה מיוחדת המכונה "וועדה לעיון בעונש".

 

על שגרת היום בכלא

חייל אשר נכנס לכלא יכול להביא עמו חפצים אישיים לרווחתו, בתנאי שחפצים אלו לא פוגעים במשמעת הצבאית, מדובר במסמכים אישיים, בגדים ומצעים, שעון , ספרות, כלי כתיבה ומוצרי היגיינה, חפצים אחרים יופקדו בפיקדון הכלא.


ההשכמה בבסיסי הכליאה נעשית בדרך כלל בשעה 05:30. לאחר ההשכמה הכלואים מתייצבים לספירת הבוקר ברחבת המסדרים אשר בפלוגה. לאחר שהם אוכלים הם מכינים את מסדר הבוקר ולאחריו חלקם יוצאים לעבודות שונות. הכלואים בכלא מועסקים בעבודות מחוץ לכלא ובעבודות תחזוקה בתוך הכלא. במסגרת עבודתם שנעשית מחוץ לכותלי הכלא החיילים מסייעים לצוות הרפואי בבית חולים צבאי, במתקני כליאה לעצורים ביטחוניים, באבטחת המחנה ובתחזוקתו ובמשימות שונות כגון בניית גדרות וארגון מחסני חירום. בעבודות האחזקה שנעשות בתוך מתחם הכלא החיילים עוסקים בעבודות מטבח, באפסנאות, ובמשימות של אבטחה ושמירה. לעבודות זכאים לצאת הכלואים שהתנהגותם טובה והם מצייתים לחוקי המשמעת בבסיס הכליאה.

 

לסיכום

מערכת בתי הכליאה של צה"ל מנסה להסדיר ולנהל מודל קטן אשר דומה במהותו למערכת בתי הכליאה של האזרחות, עם זאת, ישנם מספר הבדלים בין המערכות אשר נובעות מאופי השירות הצבאי. לחיילים אשר נכנסים לרצות עונשי מאסר בבתי הכלא הצבאיים יש לא מעט זכויות. על כן, במידה וחייל נשפט לעונש מאסר בבסיס כליאה צבאי, חשוב שיצור קשר עם עורך דין פלילי המתמחה במשפט צבאי כדי שזה ישמור על זכויותיו של החייל האסיר.

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני.

 
פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->