29.04.2024

משפט צבאי

הכתבות הנצפות באתר

בית הדין הצבאי מטיל על נאשם עונש מאסר ברף הנמוך של המתחם אותו קבע וקובע רישום פלילי "מופחת" לנאשם. ערעור ...
לכתבה המלאה >
בית הדין הצבאי מזכה נאשם בעבירות סמים, בית המשפט קובע כי בחקירת המשטרה הצבאית נפלו פגמים רבים ובין היתר טענת ...
לכתבה המלאה >
פרקליטות המדינה הסכימה על העברת תיק נגד נאשם עריק מצה"ל אשר הואשם בניהול מעבדת סמים, לבית משפט אזרחי, במסגרת הסדר ...
לכתבה המלאה >
נשיא המדינה מקבל את טענות באי כוח הנאשם עו"ד הישאם קבלאן ועו"ד משה אלון בדבר נסיבותיו של הנאשם – שהורשע ...
לכתבה המלאה >
תת אלוף משה תמיר הורשע בבית הדין הצבאי במגוון עבירות, שביניהן: שימוש ברכב צבאי שלא למטרות צבאיות, נהיגה ברכב ללא ...
לכתבה המלאה >
פרשה שנדונה בבית הדין הצבאי, עסקה בחייל שהוגש נגדו כתב אישום שכלל לא פחות מ- 10 אישומים של שימוש בסמים, ...
לכתבה המלאה >
כתב אישום שהוגש לבית הדין הצבאי, ייחס לנאשם עבירה של שימוש בסם מסוכן מסוג קנאביס בצוותא עם חיילים נוספים בחדר ...
לכתבה המלאה >

עבירות תעבורה במסגרת השירות הצבאי

כל עבירת תנועה יכולה לסכן חיים ללא כל תלות במסגרת שבה היא נעשית. כך למשל, גם תאונת דרכים בבסיס צבאי יכולה לגרום לפצועים והרוגים, כמו גם תאונת דרכים המתרחשת במרכז העיר. עם זאת, במסגרת צבאית, לעבירות תעבורה דינים אחרים, והיבטים שונים שלא תמיד כולם מכירים, גם לא חיילים. כדי לעשות סדר בנושא, חיברנו את המאמר הבא.

פורסם ב: 00:00 | 30.06.2016
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
עבירות תעבורה במסגרת השירות הצבאי

עבירות תנועה במסגרת צבאית- הדין:

נגע תאונות הדרכים ועבירות התעבורה הוא לא נחלת הכלל, אלא גם נחלתו של צה"ל שבמסגרתו נערכת אכיפה של דיני התעבורה על חיילים. הגוף הצבאי האמון על אכיפת דיני התעבורה בצה"ל, היא המשטרה הצבאית החוקרת וגם המפקדים בצבא שבסמכותם להעמיד לדין משמעתי חיילים בגין עבירות תנועה לעיתים.

למעשה, לפי הדין הצבאי, עבירת תעבורה שמתבצעת ע"י חייל (בין אם בקבע ובין אם בסדיר) או עבירה הנעשית באמצעות רכב צבאי, היא עבירת תעבורה צבאית. כמו כן, דיני התעבורה חלים גם על אזרחים שהם עובדי צה"ל, ככל שהעבירה נעשית באמצעות רכב צבאי או במסגרת צבאית. בניגוד לכך, עבירה שנעשית ע"י חייל ברכבו האישי מחוץ למסגרת צבאית, היא עבירת תעבורה רגילה, אשר מי שאמון על אכיפתה היא המשטרה הרגילה ולא רשויות הצבא (גם זאת מבלי לגרוע מסמכותו של מפקד צבאי לשפוט חייל בהתאם לדין המשמעתי).

כאמור, הסמכות לשפוט חייל נעה בין האפשרות להעמידו לדין משמעתי, לבין האפשרות להגיש נגדו כתב אישום לבית הדין הצבאי- לתעבורה. כאשר מדובר בעבירות תעבורה קלות, כמו לדוגמא: נהיגה ללא חגורת בטיחות, אי מתן זכות קדימה (ללא נזק פיזי או לרכוש), ייתכן ונגד החייל יינתן דו"ח ע"י שוטר צבאי, וייתכן שהחייל יועמד לדין משמעתי. מנגד, כאשר מדובר בעבירות תעבורה חמורות יותר, כמו לדוגמא: תאונת דרכים עם נפגעים, תאונת דרכים קטלנית, ייתכן ונגד החייל יוגש כתב אישום לבית הדין הצבאי כאמור. יודגש, שכתב אישום בגין עבירת תעבורה, ניתן להגיש נגד חייל גם לאחר שחרורו, בפרק זמן של 180 ימים (בין אם מדובר בחייל סדיר או חייל ששירת בשירות קבע). אם מדובר באזרח עובד צה"ל, הרי שתפקידו מוגדר מכוח חוזה, לכן עם תום עבודתו, אין לצבא סמכות שיפוט כלפיו.

אם הוגש כתב אישום לבית הדין- מהן סמכויותיו?

לבית הדין הצבאי סמכויות ענישה ושפיטה כלפי חיילים. סמכותו של בית הדין להטיל עונשים בגין עבירות תעבורה נעה בין אפשרות להטיל עונש מקל כגון: קנס או שלילת רישיון, לבין סמכות להטיל עונש מאסר שירוצה בבית כלא צבאי, כאשר מאסר יכול להיות גם מאסר על תנאי.

בניגוד לדין הפלילי האזרחי, המערכת הצבאית נוקשת יותר, גם כאשר מדובר בעבירות תעבורה קלות. עבירות תעבורה קלות שדינן הוא קנס שיכול להינתן ע"י שוטר, נחשבות כעבירות חמורות מאוד לפי הדין הצבאי, כמו לדוגמא: שימוש בטלפון נייד בעת נהיגה, או אי ציות לתמרור או נהיגה במהירות החורגת מן המותר (כל אלו עבירות שדינן קנס בין גבוה או נמוך על פי הדין הפלילי- האזרחי). אך במסגרת המערכת המשפטית הצבאית, מדובר בעבירות שיכולות להגיע לידי כתב אישום ועונש חמור (לעיתים אפילו מאסר). ככלל, עבירות תעבורה הנדונות בבית הדין הצבאי, מסתיימות לרוב בענישה מחמירה בהרבה כאמור, גם בעבירות קלות יותר. העונש הנפוץ ביותר שעשוי להינתן הוא פסילת רישיון לתקופה מסוימת.

האם בית הדין צבאי לתעבורה יכול להקל בעונש בגין עבירת תעבורה?

התשובה היא בחיוב. אומנם, מערכת המשפט הצבאית מחמירה יותר ממערכת המשפט האזרחית בכל הנוגע לעבירות תעבורה, אך גם בהתאם לדין הצבאי ישנם כללים משפטיים שמקנים לשופט הצבאי אפשרות להקל בעונש של חייל. כך לדוגמא, ככל שמדובר בעבירה ראשונה ולחייל הנשפט אין עבר תעבורתי, או כאשר מדובר בחייל מצטיין, עשוי בית הדין להתחשב בנסיבות פרטניות ולהקל בעונש. כמו כן, בדומה למערכת המשפט האזרחית, גם במסגרת הדין הצבאי ניתן להגיע להסדרי טיעון עם התביעה הצבאית, כאשר קיימת חולשה ראייתית, מה שבהכרח עשוי להביא להפחתת חומרת העבירה והקלה בעונש.

יודגש שככל שחייל שנשפט בבית הדין הצבאי לא מרוצה מהעונש שניתן בעניינו, באופן שהוא סבור כי מדובר בעונש חמור מידי, קיימת זכות ערעור לבית הדין הצבאי לערעורים. כמו כן, גם בפני בית הדין הצבאי, לכל חייל זכות להיות מיוצג ע"י עורך דין, זכות לקבל ייעוץ משפטי לפני חקירה, ואפשרות לנהל משפט תעבורה מראשיתו ועד סופו.

לסיכום:

אומנם מערכת המשפט הצבאית בכל הנוגע לדיני התעבורה נוקשת יותר, אך באופן טבעי המערכת הצבאית מחייבת שמירה על כללים קפדניים. עם זאת, אם נתפסת בביצוע עבירת תעבורה במסגרת צבאית, חשוב מאוד לפנות לייעוץ משפטי בפני עורך דין המומחה לדין הצבאי, אשר לבטח יוכל לשפר את סיכוייך בתיק.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->