28.04.2024

משפט צבאי

הכתבות הנצפות באתר

בית הדין הצבאי מטיל על נאשם עונש מאסר ברף הנמוך של המתחם אותו קבע וקובע רישום פלילי "מופחת" לנאשם. ערעור ...
לכתבה המלאה >
בית הדין הצבאי מזכה נאשם בעבירות סמים, בית המשפט קובע כי בחקירת המשטרה הצבאית נפלו פגמים רבים ובין היתר טענת ...
לכתבה המלאה >
פרקליטות המדינה הסכימה על העברת תיק נגד נאשם עריק מצה"ל אשר הואשם בניהול מעבדת סמים, לבית משפט אזרחי, במסגרת הסדר ...
לכתבה המלאה >
נשיא המדינה מקבל את טענות באי כוח הנאשם עו"ד הישאם קבלאן ועו"ד משה אלון בדבר נסיבותיו של הנאשם – שהורשע ...
לכתבה המלאה >
תת אלוף משה תמיר הורשע בבית הדין הצבאי במגוון עבירות, שביניהן: שימוש ברכב צבאי שלא למטרות צבאיות, נהיגה ברכב ללא ...
לכתבה המלאה >
פרשה שנדונה בבית הדין הצבאי, עסקה בחייל שהוגש נגדו כתב אישום שכלל לא פחות מ- 10 אישומים של שימוש בסמים, ...
לכתבה המלאה >
כתב אישום שהוגש לבית הדין הצבאי, ייחס לנאשם עבירה של שימוש בסם מסוכן מסוג קנאביס בצוותא עם חיילים נוספים בחדר ...
לכתבה המלאה >

עורך דין בעל התמחות במשפט צבאי

חשיבותו של עו"ד צבאי במשפט הצבאי -  צבא ההגנה לישראל מקיים מערכת משפט שהיא עצמאית ונפרדת, ובתוך כך דן בעבירות פליליות מסורתיות, כמו גם בעבירות משמעת, של חיילים, אנשי קבע, ועובדי צה״ל. על מאפייני המערכת הזו ועל התפקיד ההכרחי של עורך צבאי בהתמודדות מולה – במאמר הבא

פורסם ב: 11:22 | 18.08.2017
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
עורך דין בעל התמחות במשפט צבאי

עורך דין צבאי הוא כשמו, עורך דין העוסק בתחום העבירות הצבאיות, כמו גם עבירות שהן פליליות ״רגילות״ במהותן, אך נעברות על ידי חיילים, אנשי קבע וחיילי מילואים.

 

צבא ההגנה לישראל מקיים מערכת משפטית עצמאית ונפרדת, כך שחקירות לא נערכות על ידי זרועות המשטרה המוכרת לנו אלא על ידי מצ״ח (משטרה צבאית חוקרת), וברוב המקרים נדונים העניינים הללו בפני בתי הדין הצבאיים. מערכת בתי הדין הצבאיים כוללת בתי דין אזוריים, כשמעליהם יושבת ערכאת ערעור – בית הדין הצבאי לערעורים.

 

תפקידו של עורך דין צבאי

תפקידו של עורך דין צבאי הוא לייצג ולהופיע בפני בתי הדין הצבאיים, ובתוך כך יכול הוא גם לייעץ בטרם חקירה במצ״ח, לייצג בהליכי מעצר, כמו גם בפני וועדות מסוימות, דוגמת ועדות לקיצור עונש. כאמור, צה״ל מקיים מערכת משפטית מקבילה, שבמסגרתה דנים בתי הדין הצבאיים גם בעבירות בעלות אופי פלילי שנעברו על ידי חיילים בשירות סדיר, מילואים, או אזרחים עובדי צה״ל, ולצד זאת דן בעבירות בעלות אופי צבאי משמעתי.

 

לשם המחשה, בסמכות בתי הדין הצבאיים לדון בעבירות משמעת, דוגמת עריקות, נפקדות, עבירות הקשורות לשימוש בנשק במסגרת הצבא, חשיפת חומרים סודיים, סירוב פקודה, וכיוצא בזה. לצד אלו, בסמכות בתי הדין לדון גם בעבירות פליליות ״אזרחיות״, דוגמת שימוש או סחר בסמים, עבירות מין, עבירות אלימות וכן הלאה.

 

חשוב להבין, כי ישנן עבירות שעשויות להיות מפורשות כפליליות, אולם הן נעברו במסגרת צבאית כזו או אחרת ולכן מסווגות כעבירות צבאיות. כך למשל, שימוש בסמים או באלכוהול בזמן שהייה בצבא, או שימוש ברכוש צה״ל שלא למטרות צבאיות. על פניו מדובר בעבירות שיכולות להתבצע גם על ידי אזרחים, אולם כאן ניתן להן הקשר צבאי מובהק, שאף מציב אותן בחומרה גבוהה יותר.

 

תפקידו של עורך דין צבאי דומה במהותו לתפקידו של עורך דין פלילי בבתי המשפט הפליליים. מדובר במערכת נפרדת אך דומה במהותה ובסדרי הדין בה, שהרי בסופו של יום מדובר בעבירות, ומכאן שאלו מעשים פליליים. כלומר, ההליך בפני בתי הדין הצבאיים מזכיר את ההליך בפני בתי המשפט הפליליים. כך למשל, תפקידו של עורך דין צבאי הוא לייצג בפני בית הדין, וכמו כן עליו לייעץ בעניין וועדות שונות, ניהול משא ומתן מול התביעה הצבאית, ייצוג בשימועים וכו׳, בדומה להליך הפלילי המוכר.

 

יחד עם זאת, חשוב להבין כי על אף שהעקרונות דומים, המערכת עצמה שונה מבפנים, בכל הנוגע לשיקולי ההעמדה לדין ותוצאות ההליך. על עורך דין צבאי להיות בקיא ומנוסה בתחומים הללו, שלעתים הינם נוקשים יותר מבתי המשפט הפליליים. לצד זאת, על עורך דין צבאי לקבל היתר מיוחד לייצוג בתיקים מסוג זה, שהרי פעמים רבות עולים בדיונים הללו נושאים רגישים, לעתים אף חומרים מסווגים שנדרשת רשות להיוודע אליהם ולדון בהם.

 

סיכום:

מערכת המשפט הצבאית דומה בצורתה למערכת המשפט הפלילית ה״רגילה״. יחד עם זאת, וכפי שנראה לעיל, מדובר במערכת נפרדת, נוקשה, הדנה גם בעבירות משמעת ובעבירות שאינן מוכרות בדין הפלילי, ושהינן בעלות היבט צבאי כזה או אחר, או נעברו על ידי חיילים ועובדי צה״ל. מכאן, במידה והוגש נגדך כתב אישום על ידי התביעה הצבאית, או אף בשלב הזימון לחקירת מצ״ח, חשוב מאוד לפנות לעורך דין צבאי מקצועי ומנוסה, הבקיא בכללי המערכת הזו, וכמובן בעל היתר לייצג בפני המערכת הזו, על מנת שיגן על זכויותיך באופן המיטבי. 

 

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני.

 

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->