27.04.2024

הפרקליטות הצבאית לא הביאה עדיה והנאשם זוכה

כתב אישום שהוגש לבית הדין הצבאי, ייחס לנאשם עבירה של שימוש בסם מסוכן מסוג קנאביס בצוותא עם חיילים נוספים בחדר בבסיס. השימוש, לפי כתב האישום נעשה בסיגריה מגולגלת. האירוע החל לאחר שאחד החיילים שהיו בחדר ולכאורה עישנו את הסם המסוכן, התוודה בפני הקצין בדבר מעורבותו. עסקינן בתיק מטכ"ל (מחוזי) 295/14.
פורסם ב: 00:00 | 30.07.2016
מאת:
הפרקליטות הצבאית לא הביאה עדיה והנאשם זוכה

הפרקליטות הצבאית, שהייתה מיוצגת ע"י עו"ד סרן דוד מזור, טענה כי יש להרשיע את הנאשם משום שחברו הפליל אותו, חזר בו מעדותו, ולכן יש להעדיף את גרסתו שנמסרה בפני המשטרה הצבאית החוקרת.

הנאשם, שיוצג ע"י עו"ד נגה ממן, טען כי בנסיבות כאלו יש למצוא חיזוק לאמירתו של החייל המפליל, ושלמעשה אין כל ראיה שקושרת אותו לעישון הסם המסוכן הנטען.

 

עדים לא מהימנים

בית המשפט סקר בהרחבה את עדויות הצדדים, וכן את עדותו של החייל שהפליל. עדויות אלו נדחו, ובית המשפט קבע כי אומנם יש להעדיף את אמירתו של החייל המפליל במצ"ח, אך להתייחס אליה בזהירות רבה.

 

אין חיזוק לאמרה

בד בבד, בית המשפט ניתח את עדותו של החייל המפליל, וגם את עדויות גובי ההודאה. לאחר סקירה מפורטת נמצא כי אין חיזוק שעשוי להביא להודאתו מזור, ולהביא להרשעת הנאשם.

 

המדינה לא הביאה עדים

עם הנאשם, היו עוד מספר חברים "שעישנו", אך התביעה לא הביאה אותם לעדות, על מנת לחזק את טענותיה. מנגד, גם ההגנה לא עשתה כן. בית המשפט נאלץ להכריע על מי היה הנטל להביא את העדים. לכאורה, משטען הנאשם את טענתו, הרי שהתביעה לכאורה צריכה להזים (לכל הפחות) את טענותיו, זו ככל הנראה ההכרעה המתבקשת. אך "במקרה דנן, קיים קושי בראיה המרכזית עליה נסמכת התביעה – הן בעניין היסוד העובדתי והן בעיקר בעניין היסוד הנפשי, אליו נתייחס בסמוך – והנאשם אינו טוען באופן פוזיטיבי לקיומה של חלופה עובדתית לסיטואציה המתוארת על-ידי התביעה (לדוגמה, כי אכן נכח בחדר אך כלל לא עישן), אזי מצופה ממנו כי יביא עדים להוכחת גרסתו. משכך, על פניו, התביעה היא זו שנושאת בנטל שנוצר להביא את העדים הללו מטעמה", קבע לבסוף בית המשפט.

 

גרסתו של הנאשם- מהווה חיזוק?

הנאשם הכחיש שעשה שימוש בסם מסוכן בחקירתו, לשיטתו הוא היה בחדר, ועישן סיגריות ותו לא. גרסתו, הייתה תמימה, על גבול המתחמקת, לדעת בית המשפט- "הנאשם ניסה להעיד באדישות, אך התרשמתי כי לעתים היתמם בתשובותיו, באופן שאינו מניח את הדעת. נדמה היה כי הנאשם מנסה להרחיק עצמו מכל היבט פלילי או מסיטואציה שיש בה פוטנציאל לכך; ובמיוחד יפים הדברים בכל הנוגע להתרחשות בחדר, כזכור, נטען כי נעשה שימוש ב"נייס גאי" שהנאשם כלל אינו מואשם בגינו". אך למרות זאת, קבע בית המשפט כי לא מצא ראיה כי הנאשם "שיקר" ולכן לא ניתן להתייחס לעדותו, כחיזוק כלשהו לראיות התביעה.

 

יש ספק סביר

עם מכלול הראיות בתיק דנן, בית המשפט הגיע למסקנה המתבקשת, לפיה יש לזכות את הנאשם, ודוק: "בהינתן התשתית הראייתית הקיימת, לא ניתן להסיק מעבר לכל ספק סביר, כי הנאשם היה מודע – ולמצער עצם את עיניו – לטיבו של החומר בו נעשה שימוש בחדרו של טור' ישראלי, ככל שאנו מקבלים את גרסתו העובדתית של סמ"ר אברהם בנושא".

 

היכן הסמים?

אומנם בית הדין הורה על זיכוי הנאשם, אך דבר אחד היה חסר לנו בהכרעת הדין, והוא היכן הראיה החפצית?, קרי: היכן הסמים?.

עבירה של שימוש בסמים מחייבת הוכחת סם, היות וסם הוא ראיה חפצית לכל דבר. בנסיבות העניין, כל התשתית הראייתית של הפרקליטות הצבאית התבססה על אמירה של שנמסרה ע"י אחד החיילים ששהו בחדר בו לכאורה היה שימוש בסם. בית הדין הגיע למסקנה הנכונה, אך לטעמנו, שכח להתייחס לנושא הראייתי החשוב ביותר בעבירות של אחזקת סמים.

 

תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

TV בלוג

משפט צבאי

חקירות סמים במסגרת הצבא

משפט צבאי הפעל
חקירות סמים במסגרת הצבא
10.12.2016| קובי מרגולוב

מילון מונחים

מעצרים בתחום משפט צבאי

180 ק"ג קנאביס נתפסו במעבדה שהוקמה בסמוך לגן משחקים בטירת הכרמל

מעבדה לגידול סמים שהכילה 180 ק"ג של סמים מסוג קנאביס נתפסה בטירת כרמל בקרבת גן משחקים. אתמול הוגשה הצהרת תובע נגד שני תושבי המקום בחשד להפעלתה. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

גזרי דין בתחום משפט צבאי

של"צ, מאסר על תנאי וקנס לנאשם באיומים כלפי ראש עיריית רמלה

בית משפט השלום ברמלה קיבל את עמדתו של עוה"ד איתי בר עוז וקבע כי הרקע לאיומים והסיבה מהם נבעו מחייב לפרוש מתחם ענישה מקל. על הנאשם נגזרו 400 שעות לתועלת הציבור, 6 מאסר על תנאי, קנס ופיצוי
לכתבה המלאה >

עבירות סמים חמורות: העברת תיק מבית דין צבאי לבית משפט אזרחי

פרקליטות המדינה הסכימה על העברת תיק נגד נאשם עריק מצה"ל אשר הואשם בניהול מעבדת סמים, לבית משפט אזרחי, במסגרת הסדר הטיעון שם הגיעו הצדדים לענישה חסרת תקדים בדמות שישה חודשי עבודות שרות בניכוי ימי מעצר.
לכתבה המלאה >

פסקי דין בתחום משפט צבאי

נאשם בעבירת איומים כלפי עובד סוציאלי זוכה בבית המשפט

הנאשם שלח לעובד הסוציאלי האמון על הטיפול בילדיו דואר אלקטרוני בו כתב דברי איום לכאורה. בית משפט השלום בירושלים החליט לזכות אותו לאחר שפסק כי אין המדובר בדברי איום
לכתבה המלאה >

נאשם זוכה מן המיוחס לו בשל טענת הגנה מן הצדק לנוכח התנהלות השוטרים כלפיו

בית משפט השלום ברחובות מנמק: "הגשת כתב האישום וניהול ההליך פוגעים בתחושת הצדק וההגינות המשפטית לנוכח התנהלות המאבטחים והשוטרים".
לכתבה המלאה >

הואשם בעבירת איומים כלפי שוטר וזוכה מחמת הספק

בית משפט השלום ברחובות זיכה מחמת הספק אדם שהואשם בעבירת איומים כלפי שוטר
לכתבה המלאה >

הבקשה לחנינה התקבלה - הרישום הפלילי של החייל נמחק

נשיא המדינה מקבל את טענות באי כוח הנאשם עו"ד הישאם קבלאן ועו"ד משה אלון בדבר נסיבותיו של הנאשם – שהורשע בבית דין צבאי ומנסה להחזיר את חייו למסלול תקין – ומורה על מחיקתו המיידית של רישומו הפלילי
לכתבה המלאה >

מחדלי חקירה הובילו לזיכוי חייל משימוש בסמים

בית הדין הצבאי מזכה נאשם בעבירות סמים, בית המשפט קובע כי בחקירת המשטרה הצבאית נפלו פגמים רבים ובין היתר טענת האליבי של הנאשם לא נבדקה.
לכתבה המלאה >

עורכי דין פלילי

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->