27.04.2024

פלילי כללי

הכתבות הנצפות באתר

הבוקר יוגשו עשרות כתבי אישום נגד החשודים שהופללו על ידי סוכן חשאי שגייסה משטרת ישראל מקרב עולם הפשיעה. תמונות – ...
לכתבה המלאה >
ביום חמישי האחרון דן בית המשפט העליון בשאלה האם ימי מעצר בפיקוח אלקטרוני באים במניין ימי מעצר מאחורי סורג ובריח ...
לכתבה המלאה >
לנאשם נחסכו 22 חודשי מאסר - לטענת התביעה, הסנגור, עו"ד אלון קריטי, עשה מחטף כאשר לא עדכן את בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
לאחר סיום מבצע משטרתי במהלכו הופעל סוכן סמוי, נעצרו 20 חשודים בחשד לסחר בנשק, סמים ורכבים גנובים בשווי מאות אלפי ...
לכתבה המלאה >
שלושה חשודים בציד בלתי חוקי של דורבנים נעצרו על ידי בלשי משמר הגבול ופקחי רשות הטבע והגנים כשברכבם נמצאו שני ...
לכתבה המלאה >
אתמול המשטרה קיימה מבצע ממוקד ורחב היקף בערי הדרום בהשתתפות מאות שוטרים נגד עבירות החזקת נשק, סחר בסמים, הימורים ועוד. ...
לכתבה המלאה >
במסגרת פעילות אכיפה משטרתית ממוקדת בקלנסוואה, עוכבו לחקירה בעלי בתי עסק באזור בחשד כי החזיקו ברשותם אצעי לחימה, סמים, מחרטה ...
לכתבה המלאה >
בתום חקירה סמויה של המשטרה נעצרו הבוקר 17 סוחרי סמים ועברייני רכוש ממרכז הארץ. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
שופטת בית המשפט השלום ברמלה קבעה כי אין להרשיע חייל בעבירת הספקת משקאות משכרים לקטינים במקום ציבורי, וזאת לאור הסדר ...
לכתבה המלאה >

ראיות מדעיות במשפט

כיום, ראיות מדעיות הן חלק בלתי נפרד מההליך הפלילי, ובמקרים רבים אף מהוות נדבך מרכזי בו. זאת, לאור הטכנולוגיה ההולכת ומתפתחת, המאפשרת הפקת ראיות מדויקות יותר, ולצד זאת דורשת התעדכנות תכופה של החוק ושל בתי המשפט, כדי לעמוד בקצב. המאמר הבא סוקר את המצב הקיים תוך סקירת סוגיות מעניינות ופתרונן

פורסם ב: 13:52 | 31.07.2017
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
ראיות מדעיות במשפט

ככל שהזמן חולף, והטכנולוגיה מתפתחת, כך על המשפט הפלילי להתאים את עצמו למצב. בהתאם, נעשה שימוש הולך וגובר בראיות מדעיות בהליכים פליליים, שנאספות על ידי הגוף החוקר כחלק בלתי נפרד מחומר הראיות. אף מעבר לכך, לאור העובדה שמדובר בראיות שהן מדעיות, הן לרוב מהוות ראיות מרכזיות בתיק, כמו גם שיקול עיקרי בהכרעות שיפוטיות שיפוטיות.

 

פקודת הראיות [נוסח חדש], התשל״א-1971 קובעת, כי בית המשפט רשאי לקבל חוות דעת של מומחה כראיה, ״בשאלה שבמדע, שבמחקר, שבאמנות או שבידיעה מקצועית״. הפקודה אינה מגדירה באופן מדויק מהי ראיה שהיא מדעית, ואינה מבחינה באופן ברור בין ״שאלה שבמדע״ לבין ראיה מדעית.

 

כך למשל, ברור שיש הבדל גדול בין ראיה מדעית מוצקה ומבוססת כמו ד.נ.א, לבין ראיה מדעית שניתן להטיל בה ספק, כמו לדוגמא טביעת נעל. קיימת בעייתיות העולה מכך, שכן העובדה שמדובר בראיה שהיא ״מדעית״, עלולה להטות את בית המשפט לקבוע כי מדובר בראיה קבילה בעלת מהימנות גבוהה, בעוד כאמור פעמים רבות מדובר בראיות שניתן להטיל בהן ספק.

 

בהקשר זה חשוב להכיר את סעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי, הקובע את זכותו של נאשם לעיין בחומרי החקירה נגדו. במסגרת כך, חל הסעיף גם על תיק החקירה של המומחה שערך את חוות הדעת, וגם על המוצגים עצמם. הדבר מאפשר לנאשם ולסנגורו לבחון את אפשרות סתירתה או פסילתה של הראיה המדעית, אולם כאמור מדובר בראיה בעלת מהימנות גבוהה, כאשר לא תמיד זכות העיון מאפשרת להתגונן בפני הבעייתיות הקיימת.

 

מהי חוות דעת מומחה

 

סוגיה נוספת שכדאי להכיר, היא אפשרות השתתפותו של מומחה מטעם ההגנה בנתיחה שלאחר המוות במכון לרפואה משפטית. לעתים מדובר בפעולה שהיא קריטית עבור הנאשם, שכן במצב בו גופתו של אדם מהווה ראיה במשפט, היא ראיה מתכלה שלא ניתן לבחון בשלב מאוחר יותר, כך שיש חשיבות רבה לנוכחות מטעם ההגנה בבדיקה בעלת השלכות כה קריטיות על ההליך.

 

למעשה, ניתן לומר כי במקרים רבים האפשרות היחידה להתגונן בפני ראיה מדעית, היא באמצעות חוות דעת נגדית מטעם ההגנה. כך, בעבירות המתה, הופך הנושא לשברירי אף יותר, לאור העובדה שמדובר בראיה מתכלה.

 

במשפט הפלילי קיים איסור על עדות סברה, שהיא כשמה עדות המתבססת על תחושתו הפנימית ונסיונו של הנותן אותה, כלומר מדובר בסברה שלו. עדות מומחה היא חריג לכלל האמור, שכן מדובר במומחה, שיש הצדקה לקבל את הערכותיו וסברותיו בנושאים מסוימים.

 

בבית המשפט העליון נקבע כי לחוות דעת של מומחה יש שני רבדים – רובד עובדתי ורובד של מסקנות, המוסקות כעניין שבמומחיות, מן הרובד הראשון. כלומר, הסקת המסקנות המתבצעת על ידי המומחה, חייבת להתבסס על הראיות בתיק, כלומר על המצב העובדתי, ולא רק על ניסיונו ותחושת הבטן שלו.

 

ראיות מדעיות שניתן להטיל בהן ספק

 

כפי שצוין, לא כל ״ראיה מדעית״ מבוססת על מחקר מדעי תקף. כך לדוגמא, בעבר התבססו הרשעות במשפט הפלילי על ראיות בדבר השוואת שיער, בעוד רק לאחר הולדתו של הד.נ.א התגלה שהשוואת שיער הובילה לטעויות ולהרשעות שווא.

 

בבית המשפט העליון נקבעו מבחנים פסיקתיים לשם הגדרתה של ראיה כמדעית, ובתוך כך נקבעו מספר תנאים שעשויים להוריד ממשקלה של הראיה, ולעתים אפילו לפסילתה:

(1) התיאוריה המדעית שעליה מבוססות הראיות אינה ניתנת לבדיקה;

(2) התיאוריה לא פורסמה ולא עמדה לביקורת מקצועית;

(3) לא ידוע מה טווח הטעות של התיאוריה או שטווח הטעות גדול מדי;

(4) התיאוריה אינה קובלת על הקהילה המדעית.

 

עוד נקבעו שתי דרישות שיש ליישמן לגבי ראיה מדעית המוגשת לבית המשפט. הראשונה – הדרישה כי עיקרי השיטה ועיקרי הבדיקה יהיו נתונים לבחינה ולהפרכה בכל עת ובכל דרך לגיטימית; והשניה – הדרישה להוכחה כי הבדיקה הקונקרטית העומדת לדיון נערכה בהתאם לכללים הנדרשים על פי השיטה המדעית הספציפית.

 

מאוחר יותר, קבע בית המשפט העליון, כי לאחר שראיה הוכרה כמדעית אין צורך להוכיח את קבילותה מחדש בכל הליך והליך, אך אין בכך כדי לשלול את זכותו של בעל דין לנסות ולהפריך את תקפות הראיה (רע״פ 7093/10). ואולם חשוב לדעת, כי גם כאשר ראיה הוכרה כמדעית וקבילה בהתאם למבחנים שנקבעו בפסיקה, עדיין ניתן לתקוף את משקלה של הראיה, בהתאם למהימנותה, רמת הדיוק האפשרית, תקינות מכשירים שבהם השתמשו לשם הפקתה, וכיוצא באלה.

 

לסיכום, השימוש בראיות ובחוות דעת מדעיות ממשיך ללכת ולגבור, כאשר מדובר בראיות בעלות השפעות משמעותיות ביותר על תוצאות ההליך הפלילי. מכאן החשיבות שבפניה לעורך דין פלילי מקצועי ומנוסה, הבקיא בהוראות החוק והפסיקה, על מנת שיגן על זכויותיך בצורה המיטבית.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד
back --> -->