27.04.2024

עבירות מין

אסף גונן
צור קשר עם
אסף גונן

הכתבות הנצפות באתר

השופט מנחם מזרחי מבית המשפט השלום ברחובות זיכה נאשם מחמת הספק מעבירות של ניסיון למעשה מגונה באדם שטרם מלאו לו ...
לכתבה המלאה >
נאשם שהורשע בעבירת אינוס ובעבירות מין ואלימות נוספות, והושתו עליו 16 שנות מאסר בפועל, ערער על הכרעת הדין ועל גזר ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון דחה את בקשת רשות הערר של רב הישיבה שובו בנים, שערר על החלטת מעצרו עד לתום ההליכים, ...
לכתבה המלאה >
הרכב בית המשפט העליון דוחה, פה אחד, ערעור על חומרת עונש המאסר שהוטל על נאשם שביצע עבירות מין בבתו הקטינה ...
לכתבה המלאה >
בית משפט השלום בראשון לציון מורה על שחרורו של נאשם אשר ניהל מערכת יחסיים מינית עם קטין מתחת לגיל 16 ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון מקבל חלקית ערעור על הכרעת דין וגזר דין שהוגש בגין הרשעה במחוזי לאחר ניהול הוכחות בעבירות מין ...
לכתבה המלאה >
העליון מחמיר באופן חריג בעונשו של נאשם שהורשע בשורה ארוכה של עבירות מין כלפי אחותו במשך תשע שנים
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון מקבל ערר המדינה על החלטת בית המשפט המחוזי לשחרר נאשם, שמואשם בעבירות אינוס חמורות בקטינה שטרם מלאו ...
לכתבה המלאה >
הרכב בית משפט המחוזי מקבל ערעור על חומרת עונש, בדרך של הפחתת 3 חודשים מעבודות השרות אשר הוטלו על נאשם, ...
לכתבה המלאה >

בעילה אסורה בהסכמה

עבירת בעילה אסורה בהסכמה היא עבירה מיוחדת במינה שכן היא מטילה אחריות פלילית על קיומם של יחסי מין שנעשו בהסכמה. עבירה זו קובעת כי ישנם כמה מצבים שבהם ההסכמה שהושגה אינו מהווה הסכמה אמתית אשר יורדת לסוף דעתו של קורבן העבירה, למעשה מדובר בתפר הדק שבין הרצון הפטרנליסטי להגן על נשים וקטינים מפני ניצול של גברים הנמצאים בעמדות כוח למטרת סיפוקם המיני ובין התערבות שאינה מידתית בחייו של הפרט במדינה דמוקרטית ליברלית

פורסם ב: 10:54 | 17.09.2018
כותב המאמר: עו"ד אסף גונן
 בעילה אסורה בהסכמה

על פי חוק העונשין התשל"ז-1977 בעילה היא החדרת אחד מאיברי הגוף או חפץ לאיבר מינה של האישה. סעיף 346 לחוק קובע כי יחסי מין בין גבר לאישה יחשבו לבעילה אסורה בהסכמה ב3 מצבים עיקריים:

א. כאשר אדם בגיר בועל קטינה מגיל 14 ועד גיל 16 בהסכמה והקטינה אינה נשואה לו ייחשב המעשה לבעילה אסורה בהסכמה. בהקשר זה חשוב לציין כי במידה ואדם בגיר בועל קטינה שהיא מתחת לגיל 14 הדבר ייחשב כאונס סטטוטורי, כלומר אותו בועל יורשע באונס שכן לדעתו של המחוקק ילדות בנות פחות מ-14 אינן יכולות להסכים לקיומם של יחסי מין. עניין זה מעורר ביקורת מסוימת שכן לדעתו של המחוקק ילדות בנות 14-16 מסוגלות להסכים ליחסי מין, ואם כן אז למה להרשיע את הבועל בעבירה פלילית? בכל מקרה המחוקק רצה לייצר מדרג מסוים בהתאם למידת הבשלות המינית של הקטינות ונדמה כי עבירה של בעילה אסורה בהסכמה מהווה איזשהו מצב ביינים שבין אינוס ליחסי מין תקינים.

ב. כאשר אדם בגיר בועל קטינה מגיל 16 עד 18 בהסכמה , אך תוך כדי ניצול של יחסים מיוחדים הקיימים בינהם כמו יחסי מרות או כפיפות למשל בצבא או במקום העבודה ייחשב הדבר לבעילה אסורה בהסכמה.

ג. כאשר אדם בגיר בועל אישה בגירה תוך כדי ניצול מרות ביחסי העבודה או בשירות או עקב הבטחת שווא לנישואין כאשר הבגיר כבר נשוי בעצמו. בנוגע לסעיף זה עולה השאלה מה ההדל בינו לבין אונס במרמה (על כך נרחיב בהמשך המאמר).

העונש הצפוי למי שמורשע בעבירה זו הוא עד 5 שנות מאסר במקרים שבהם מדובר בקטינה(עד גיל 18) ועד 3 שנות מאסר במקרה בו מדובר בבגירה. מדובר בעונשי מקסימום כך שבפועל העונשים קלים יותר. סעיף 353 לחוק מעניק הגנה מסוימת למי שבועל קטינה בהסכמה שגילה בין 14-ל-16 בהתקיימותם של 3 תנאים מצטברים והם שהקטינה הסכימה הסכמה מלאה לבעילה, הבעילה נעשתה במהלך מערכת יחסים רגילה בין הצדדים וללא ניצול מעמדו של הנאשם ופער הגילאים שבין הצדדים הוא עד 3 שנים.

 

על יחסי מרות בעבירה

יחסי מרות הם מערכת יחסים בהם לצד אחד ישנה שליטה והשפעה על הצד השני הן אם מדובר במסגרת מקום עבודה, צבא או כל מסגרת אחרת המספקת סביבה היררכית מסוימת.

המחוקק ביקש לטפל במצב בו ההסכמה שהתקבלה ליחסי המין נעוצה בפחד מסויים של הקורבן מפני הגבר החזק אשר מבקש לנצל את מעמדו וכוחו כדי להשפיע על קבלת ההחלטות של האישה גם במקרים בהם הוא לא הבטיח לאישה דבר תמורת קיומם של יחסי המין.

בפסיקה נקבע כי גם אם היוזמה לקיומם של יחסי המין היתה של האישה, אין לפסול כי יוכח במקרים כאלו שהיו יחסי מרות בין השניים. עם זאת באופן עקרוני בית המשפט העליון נזהר מלקבוע כללים ברורים בנוגע לשאלה מתי התקיימו יחסים הכוללים ניצול של מרות והוא משאיר את השאלה האמורה לדיון על נסיבותיו הייחודיות של כל מקרה.

 

ההבדל בין אונס במרמה לעבירה של בעילה אסורה בהסכמה

אונס היא עבירה אשר דורשת שני תנאים בסייסים להתקיימותה והם שנעשתה בעילה ושהבעילה לא נעשתה בהסכמה, כחלק מהרחבת המקרים אשר נחשבים לאונס החליט המחוקק לקבוע כי גם כאשר גבר מציג מצג שווא שקרי בפני אישה במטרה לקיים עמה יחסי מין הוא עלול למצוא עצמו מורשע באונס, שכן אותה אישה הסכימה לקיומם של יחסי המין רק בשל אותו מצג שווא. כאמור גם באונס במרמה וגם בעבירה של בעילה אסורה בהסכמה קובע המחוקק כי ישנם מקרים בהם ההסכמה אינה יורדת לסוף דעתו של הקורבן ומקורה בניצול הקורבן באמצעות מניפולציה מסוימת כמו למשל במצב שבו גבר נשוי מבטיח לאישה רווקה כי יישא אותה לאישה למטרת קיומם של יחסי מין, האם לא מדובר באינוס במרמה? עולה השאלה אפוא היכן עובר קו הגבול שבין הרשעה באונס במרמה שכן העונש על עבירת האונס הוא עד 16 שנות מאסר לבין עבירה של בעילה אסורה בהסכמה שדינה עד 5 שנות מאסר. ונדמה שהתשובה לכך נעוצה בחומרת הניצול ונסיבותיו הייחודית של כל מקרה אשר ייבחן על פי אמות המידה של בית המשפט.

 

לסיכום

התערבותו של המחוקק ביחסי מין שנעשים בהסכמה בין שני בני אדם עלולה לעתים להיראות מהצד כפטרנליזם בוטה שפולש לתחומים הכי אינטימיים של בני אדם, מתערב בקבלת ההחלטות ואין לו מקום בחברה ליברלית, יחד עם זאת ישנו צורך ממשי להגן על אוכלוסיות חלשות בחברה, במיוחד בחברה פטריכאלית שעדיין נשלטת בעיקרה על ידי גברים ועל כן החליט המחוקק לקבוע כי יחסי מין גם אם נעשו בהסכמה, בנסיבות מסוימות מהווים עבירה פלילית. לכן במידה וזומנת לחקירה פלילית או שהוגש נגדך כתב אישום בגין עבירה של בעילה אסורה בהסכמה יש לפנות לעורך דין פלילי אשר מתמחה בעבירות מין.

 

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אמיר נבון

פלילי , פשיעה חמורה
לעמוד עו"ד

עו"ד משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

עו"ד אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

עו"ד שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

עו"ד טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

עו"ד עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום עבירות מין

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

נאוה זרנגר

עורכת דין פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

אמיר נבון

פלילי , פשיעה חמורה
לעמוד עו"ד
back --> -->