24.04.2024

משפט צבאי

הכתבות הנצפות באתר

בית הדין הצבאי מטיל על נאשם עונש מאסר ברף הנמוך של המתחם אותו קבע וקובע רישום פלילי "מופחת" לנאשם. ערעור ...
לכתבה המלאה >
בית הדין הצבאי מזכה נאשם בעבירות סמים, בית המשפט קובע כי בחקירת המשטרה הצבאית נפלו פגמים רבים ובין היתר טענת ...
לכתבה המלאה >
פרקליטות המדינה הסכימה על העברת תיק נגד נאשם עריק מצה"ל אשר הואשם בניהול מעבדת סמים, לבית משפט אזרחי, במסגרת הסדר ...
לכתבה המלאה >
נשיא המדינה מקבל את טענות באי כוח הנאשם עו"ד הישאם קבלאן ועו"ד משה אלון בדבר נסיבותיו של הנאשם – שהורשע ...
לכתבה המלאה >
תת אלוף משה תמיר הורשע בבית הדין הצבאי במגוון עבירות, שביניהן: שימוש ברכב צבאי שלא למטרות צבאיות, נהיגה ברכב ללא ...
לכתבה המלאה >
פרשה שנדונה בבית הדין הצבאי, עסקה בחייל שהוגש נגדו כתב אישום שכלל לא פחות מ- 10 אישומים של שימוש בסמים, ...
לכתבה המלאה >
כתב אישום שהוגש לבית הדין הצבאי, ייחס לנאשם עבירה של שימוש בסם מסוכן מסוג קנאביס בצוותא עם חיילים נוספים בחדר ...
לכתבה המלאה >

נפקדות ועריקות מצה"ל

עבירת היעדרות ממושכת מהצבא מתוך כוונה שלא לחזור לשירות הצבאי  מכונה "עריקות", ונחשבת לעבירה חמורה במסגרת מערכת המשפט של צה"ל. במאמר הבא נעמוד על ההבדלים בין עריקות לנפקדות, נפרט אודות הענישה בגין העבירה ומה הן ההשלכות של ביצועה

פורסם ב: 19:06 | 25.11.2017
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
נפקדות ועריקות מצה

סעיף 92 לחוק השיפוט הצבאי, תשט"ו-1955, קובע כי חייל אשר ערק מהצבא דינו עד 10 שנות מאסר. עריקה על פי החוק היא "העדר מן השירות בצבא מתוך כוונה שלא לחזור לצבא". עוד קובע החוק, כי מי שנעדר מהצבא למעלה מ-21 ימים חזקה עליו שהוא נחשב לעריק. רשויות הצבא מבדילות בין סוגים שונים או רמות חומרה שונות של היעדרות מהשירות הצבאי.

 

נפקדות או עריקות?

כאשר מדובר בתקופת היעדרות אשר קצרה יותר מ-21 ימים החייל נחשב לנפקד.


כאשר מדובר בהעדרות אשר נמשכת מעל ל-21, ייחשב החייל ל"עריק", והטיפול בחייל העריק עובר מהיחידה בה הוא משרת למדור עריקים בשלישות הראשית, אשר כל מטרתו היא טיפול בתופעת העריקים. מרגע שהטיפול מועבר למדור עריקים, גם המשטרה הצבאית נכנסת לתמונה והופכת למעורבת.


נפקדים ברוב המקרים מועמדים לדין משמעתי במסגרת היחידה בה הם משרתים, ואילו עריקים כאשר מדובר בתקופת היעדרות אשר עולה על 75 ימים צפויים לעמוד למשפט בפני בית דין צבאי. לבתי הדין הצבאיים סמכות להטיל עונשים חמורים יותר. בנוסף יש לציין, כי כאשר תקופת היעדרותו של החייל היא למעלה מ-60 יום החייל מאבד את הזכות לקבל שירותים רפואיים מהצבא.


כמו כן, בשונה מנפקדות עריקות איננה מתבטלת או מסתיימת. גם מי שלא פנו אליו במשך שנים עדיין ייחשב לעריק במידה והוא לא הסדיר את מעמדו מול צה"ל. גם חיילי מילואים עלולים להיות מואשמים בעבירה של עריקות במידה ולא יצרו קשר עם יחידת המילואים שלהם במשך זמן רב ולא התייצבו למילואים למרות שקיבלו צו.

 

ענישה בגין עבירת העריקות

העונש המינימלי אשר מוטל על חייל בגין עריקות הוא מאסר בפועל בכלא צבאי. יחד עם זאת, אין עונש אחיד וקבוע לכל עריק. העונש יהיה תלוי במספר רב של נסיבות ועובדות כמו למשל: תקופת העריקות, האם החייל התייצב בחזרה או שהוא נעצר בתום תקופת העריקות, האם מדובר בהיעדרות ראשונה של החייל, האם יש לו בעיות רפואיות או נפשיות שבגינן הוא נעדר ונסיבות אשר קשורות באופן אישי למבצע העבירה כמו מצב משפחתי קשה, ניתוח שעבר מחלה מסוימת שהחייל סובל ממנה ועוד.


סעיף 94 לחוק השיפוט הצבאי מטיל עונש של עד 3 שנות מאסר למי שנשפט בבית דין צבאי על עבירה של העדר מן השירות שנחשבת לפחות חמורה מעריקות. מדובר בעונש המקסימלי שיכול שופט צבאי להטיל על חייל, כאשר בפועל מוטלים עונשים שנעים בטווחים של עשרות ועד מאות ימי מאסר.


בתיקים של עריקות ממושכת (עריקות שנמשכת למעלה משנה) התביעה הצבאית מגישה כתבי אישום בגין "עריקה" כאשר העונש המקסימלי יכול להגיע לעד 10 שנות מאסר בפועל. מדובר בתיקים בהם העריקות נמשכה מספר שנים והתביעה מבקשת להוכיח כי החייל לא התכוון כלל לשוב לשירות תקין לעולם.


עונש נוסף הוא הרישום הפלילי, מי שנגזר עליו עונש מאסר של 3 חודשים ומעלה ייענש גם ברישום פלילי ומי שנגזר עליו עונש מאסר של פחות מ-3 חודשים יקבל רישום פלילי מופחת, כלומר מדובר ברישום שנמחק לאחר 5 שנים והפרסום שלו מוגבל יותר, כך שפחות מעסיקים פוטנציאליים יכולים לראותו.

 

השפעת העריקות על החיים האזרחיים

אחד האבסורדים הגדולים בתופעת העריקות הוא העובדה שרבים מאלה אשר בוחרים לערוק עושים זאת מסיבות כלכליות ומשפחתיות, עם זאת מי שמורשע בעריקות מהצבא עלול לסבול מהשלכות ארוכות טווח על החיים האזרחים שלו, השלכות בעלות משקל כלכלי בעצמן.


רישום פלילי: כפי שראינו עריקות היא עבירה אשר אחת מהסנקציות אשר מוטלת בגינה היא רישום פלילי. לרישום השלכות לטווח הארוך, כשהחייל ישתחרר הוא יתקשה להיות עובד מדינה, עורך דין, רופא, רואה חשבון ועוד מספר מקצועות. כמו כן, מי שיש לו רישום פלילי אינו יכול להוציא רישיון לנשיאת נשק או רישיון לנהיגה ברכב ציבורי - דבר אשר חוסם עוד אפשרויות תעסוקה. כמו כן, הרישום יכול להקשות על מי שמבקש אשרת כניסה(ויזה) למדינות כמו ארצות הברית וקנדה.


הארכת השירות: מי שהורשע בעריקות וריצה עונש מאסר ייאלץ להשלים את כל אותם ימים ששהה במאסר לאחר תום שירותו במצטבר, כך שנוצר מצב בו העריקות למעשה מאריכה את תקופת שירותו של החייל במקום לקצרה.


החמצת הזדמנות להתקדם: הצבא לעיתים קרובות מהווה מקפצה לאזרחות וניתן לצבור בו ניסיון במגוון תחומים אשר תורמים באזרחות. כמו כן ניתן להמשיך ולשרת בצה"ל במסגרת שירות קבע, דבר אשר לא תמיד יתאפשר לאלו שהורשעו בעבירת העריקות.

 

לסיכום

עבירת העריקות היא עבירה חמורה ורוב החיילים הצעירים אשר נעדרים מהצבא בשל סיבות מסוימות כלל לא מודעים לענישה המחמירה ולהשלכות הקשות של הרשעה בעבירת העריקות, השלכות אשר יכולות להשפיע על כל חייהם הבוגרים. על כן במידה וחייל נעדר מהשירות הצבאי לתקופה ממושכת והוגש כנגדו כתב אישום על עבירת העריקות עליו לפנות לעורך דין פלילי מנוסה אשר בקיא בדיני המשפט צבאי

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני. 

 

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->