27.04.2024

פלילי כללי

הכתבות הנצפות באתר

הבוקר יוגשו עשרות כתבי אישום נגד החשודים שהופללו על ידי סוכן חשאי שגייסה משטרת ישראל מקרב עולם הפשיעה. תמונות – ...
לכתבה המלאה >
ביום חמישי האחרון דן בית המשפט העליון בשאלה האם ימי מעצר בפיקוח אלקטרוני באים במניין ימי מעצר מאחורי סורג ובריח ...
לכתבה המלאה >
לנאשם נחסכו 22 חודשי מאסר - לטענת התביעה, הסנגור, עו"ד אלון קריטי, עשה מחטף כאשר לא עדכן את בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
לאחר סיום מבצע משטרתי במהלכו הופעל סוכן סמוי, נעצרו 20 חשודים בחשד לסחר בנשק, סמים ורכבים גנובים בשווי מאות אלפי ...
לכתבה המלאה >
שלושה חשודים בציד בלתי חוקי של דורבנים נעצרו על ידי בלשי משמר הגבול ופקחי רשות הטבע והגנים כשברכבם נמצאו שני ...
לכתבה המלאה >
אתמול המשטרה קיימה מבצע ממוקד ורחב היקף בערי הדרום בהשתתפות מאות שוטרים נגד עבירות החזקת נשק, סחר בסמים, הימורים ועוד. ...
לכתבה המלאה >
במסגרת פעילות אכיפה משטרתית ממוקדת בקלנסוואה, עוכבו לחקירה בעלי בתי עסק באזור בחשד כי החזיקו ברשותם אצעי לחימה, סמים, מחרטה ...
לכתבה המלאה >
בתום חקירה סמויה של המשטרה נעצרו הבוקר 17 סוחרי סמים ועברייני רכוש ממרכז הארץ. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
שופטת בית המשפט השלום ברמלה קבעה כי אין להרשיע חייל בעבירת הספקת משקאות משכרים לקטינים במקום ציבורי, וזאת לאור הסדר ...
לכתבה המלאה >

פוליגרף בהליך הפלילי

מכשיר הפוליגרף אינו מוכר כבעל תוקף במשפט הפלילי הישראלי ובניגוד להיליכים אזרחיים בהם במקרים מסוימים ניתן יהיה לעשות שימוש בתוצאות מכשיר הפוליגרף הרי שבמשפט הפלילי תוצאות בדיקת הפוליגרף לא יכולות לשמש ראיה במשפט. ואולם, במקרים רבים במסגרת הליכי החקירה נוהגות רשויות החקירה להציע לנחקר לבצע בדיקת פוליגרף. 

פורסם ב: 17:57 | 24.01.2017
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
פוליגרף בהליך הפלילי

המכשיר בודק מספר מדדים פיזיולוגיים של הנבדק בעת ביצוע חקירה למטרות שונות, החל ממקומות עבודה הממיינים את עובדיהם וכלה בחקירות פליליות. בדיקת הפוליגרף ותוצאותיה מתבססות על ההנחה שכאשר אדם משקר מתרחשים בגופו שינויים פיזיולוגים בלתי נשלטים, כגון: שינויים בדופק, עלייה בלחץ הדם, שינוי במערכת הנשימה ושינויים במוליכות החשמלית של העור. למעשה, אין באפשרותו של הנבדק לשלוט על תגובות פיזיולוגיות טבעיות, בזמן שהוא נשאל שאלות כאלה ואחרות, והתגובות המתקבלות יקבעו האם תשובות הנבדק היו אמת או שקר.

 

הבדיקה עצמה מתנהלת על ידי חיבור הנבדק לאביזרי חישה- שני ערוצים לבדיקת הנשימה, ערוץ לבדיקת מוליכות חשמלית של העור וערוץ למעקב אחר לחץ הדם והדופק. לאחר מכן, נשאל הנבדק מספר סדרות של שאלות; בסיום הבדיקה מפענח החוקר את התוצאות ומעביר אותן לגורמים הדרושים.


דיוק מכשיר הפוליגרף מוערך בכ-90%, כאשר לעניין 10% הנותרים – עלולים דוברי אמת להימצא כדוברי שקר ולהיפך.

 

בדיקת פוליגרף – תוקף במשפט הפלילי ושימוש בהליכי חקירה

בישראל, לבדיקת פוליגרף אין תוקף במשפט פלילי עקב אחוזי הדיוק של המכשיר. כפי הנראה הדבר נובע מרמת ההוכחה הדרושה במשפט פלילי – מעל לכל ספק סביר, כאשר ידוע כי הפוליגרף אינו מדויק ברמה זו וקיים החשש כי התוצאות, באם יובאו לבית המשפט, יביאו להכרעות שגויות עקב אי דיוק זה ואף להרשעת חפים מפשע. אולם, על אף חוסר הקבילות במשפט הפלילי, מכשיר הפוליגרף מהווה כלי עזר מבוקש לצורך החקירה הפלילית ולצורך גיבוש המלצות, בכך שמסייע באיתור חשודים, סינון חשודים ובחקירת פריטים מוכמנים. עם זאת, לעצם נכונותו של האדם להיבדק – או סירובו – יש ערך משפטי, במיוחד כאשר מדובר בתיק המבוסס על "מילה כנגד מילה" וכן בתיקים בהן הראיות אינן חד משמעיות כנגד אותו לקוח, או בשלבים מקדמיים בהם טרם הסתיימה החקירה.

 

בעת חקירה פלילית יש תיאום בין הנבדק לחוקר לגבי השאלות שיישאלו ובאילו מילים יישאלו שאלות אלו. התרגשות החשוד אינה מפריעה לתוצאות הבדיקה משום שהמדדים הפיזיולוגיים של הבדיקה עוברים השוואה לנתונים פיזיולוגיים של אותו נבדק ולא של מישהו אחר. בהליך החקירה הפלילית ניתן להשתמש בפוליגרף לבדיקת פרטי חקירה מוכמנים הידועים רק לאדם שבאמת ביצע את הפשע. במהלך הבדיקה מוצגים פרטים מסוימים לנבדק יחד עם פרטים אחרים דומים כדי לאמת את גרסת החשוד- שכן אם לא ביצע את העבירה לא ידע, בעצם, מהו הפריט המבוקש.

 

השפעות על תוצאות הפוליגרף

תוצאות הפוליגרף תלויות, בין היתר ביכולתו של הבודק לבנות מערך שאלות המתאים לנבדק ולמקרה, וכן יכולתו לפענח את תוצאות הבדיקה, לרבות מיומנותו בנטרול וסינון ההתרגשות מתוך תוצאות האמת.
בארץ, בהעדר חוק המסדיר את ההסמכה לביצוע בדיקות פוליגרף, כל אחד רשאי למעשה לבצע בדיקת פוליגרף, אף ללא הכשרה מעמיקה.


כפועל יוצא מכך, הפערים בהכשרותיהם של בודקים שונים, הרקע המקצועי שלהם, ניסיונם המקצועי ומיומנותם בהגדרת השאלות נשוא הבדיקה, ואופן ניתוח התוצאות על ידם – עלולים להביא לתוצאות הפוכות בבדיקת הפוליגרף. לא אחת יכול ויימצא אדם דובר אמת במכון פוליגרף מסוים, ודובר שקר במכון פוליגרף אחר.


בנוסף, נטילת תרופות הרגעה לפני בדיקת פוליגרף עשויה גם היא להשפיע על תוצאות הבדיקה.

 

לסיכום

מכשיר הפוליגרף הינו כלי חשוב, אשר שימוש בו עשוי להוביל לחקר האמת וחשיפתה, ברם אין לאפשר מצב בו יקום הגולם על יוצרו, ואין לחרוץ גורלות ועתידות אך ורק על סמך מכשיר הפוליגרף.


בדיקת הפוליגרף לא קיבלה הכרה מדעית כללית, ויש בנמצא חילוקי דעות לעניין אמינות ממצאיה. בשל כך, אין היא יכולה להיות בעלת משקל ראייתי עצמאי, אלא לכל היותר כלי עזר משלים, במקרים מסוימים, אשר בכל מקרה לא ניתן לסמוך עליו כאמצעי מכריע ויחיד. על כן יש חשיבות גדולה להתייעץ עם עורך דין פלילי מנוסה בטרם קבלת כל החלטה בנושא.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->