27.04.2024

פלילי כללי

הכתבות הנצפות באתר

הבוקר יוגשו עשרות כתבי אישום נגד החשודים שהופללו על ידי סוכן חשאי שגייסה משטרת ישראל מקרב עולם הפשיעה. תמונות – ...
לכתבה המלאה >
ביום חמישי האחרון דן בית המשפט העליון בשאלה האם ימי מעצר בפיקוח אלקטרוני באים במניין ימי מעצר מאחורי סורג ובריח ...
לכתבה המלאה >
לנאשם נחסכו 22 חודשי מאסר - לטענת התביעה, הסנגור, עו"ד אלון קריטי, עשה מחטף כאשר לא עדכן את בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
לאחר סיום מבצע משטרתי במהלכו הופעל סוכן סמוי, נעצרו 20 חשודים בחשד לסחר בנשק, סמים ורכבים גנובים בשווי מאות אלפי ...
לכתבה המלאה >
שלושה חשודים בציד בלתי חוקי של דורבנים נעצרו על ידי בלשי משמר הגבול ופקחי רשות הטבע והגנים כשברכבם נמצאו שני ...
לכתבה המלאה >
אתמול המשטרה קיימה מבצע ממוקד ורחב היקף בערי הדרום בהשתתפות מאות שוטרים נגד עבירות החזקת נשק, סחר בסמים, הימורים ועוד. ...
לכתבה המלאה >
במסגרת פעילות אכיפה משטרתית ממוקדת בקלנסוואה, עוכבו לחקירה בעלי בתי עסק באזור בחשד כי החזיקו ברשותם אצעי לחימה, סמים, מחרטה ...
לכתבה המלאה >
בתום חקירה סמויה של המשטרה נעצרו הבוקר 17 סוחרי סמים ועברייני רכוש ממרכז הארץ. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
שופטת בית המשפט השלום ברמלה קבעה כי אין להרשיע חייל בעבירת הספקת משקאות משכרים לקטינים במקום ציבורי, וזאת לאור הסדר ...
לכתבה המלאה >

עבירת שיבוש מהלכי משפט

עבירת שיבוש מהלכי משפט וחקירה היא עבירה המתייחסת לאפשרות של מניעתו או סיכולו של ההליך השיפוטי והליכי החקירה הפלילית במגוון של דרכים שונות. מדובר בעבירה פלילית שמטרתה לפגוע בתקינותו של ההליך המשפטי ולהקשות על רשויות החוק לבצע את מלאכתן ועל כן מדובר בעבירה הנחשבת לחמורה ובעלת פוטנציאל נזק משמעותי. במאמר זה נפרט אודות העבירה ועבירות נוספות העוסקות בשיבוש הליך משפטי

פורסם ב: 21:43 | 06.01.2018
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
עבירת שיבוש מהלכי משפט

חשוב לציין שהחוק מתייחס לשיבוש הליכי חקירה במהלך חקירה משטרתית כשיבוש מהלכי משפט מאחר ובסופו של דבר התיק מגיע לבית המשפט לצורך התדיינות ומתן פסק דין בעניינו של נאשם.


כמעט כל אדם אשר נחשד בעבירה פלילית והוא יודע שתוצאות ההליך עלולות לפגוע קשות בחייו ולשלוח אותו לרצות עונש מאסר, היה מעדיף להעלים ראיות או להסיט עדים אחרים כדי למנוע את הרשעתו או להקל בעונשו. ועל כן עבירה זו אשר מטילה עונשים כבדים על המורשעים בה יוצרת הרתעה ומונעת מנאשמים או נחקרים רבים לשבש את ההליכים.


עבירת שיבוש מהלכי משפט מוגדרת בסעיף 244 לחוק העונשין תשל"ז-1977, כאחת משלל עבירות שמתעסקות בשיבוש עשיית משפט, עבירות אשר דינם של העוברים אותן הוא עד 3 שנות מאסר בפועל. לצד עבירה זו ניתן למצוא עבירות כמו עדות שקר, בידוי ראיות, מסירת ידיעות כוזבות, הדחה בחקירה או במשפט ועוד. על פי לשון החוק "העושה דבר בכוונה למנוע או להכשיל הליך שיפוטי או להביא לידי עיוות דין, בין בסיכול הזמנתו של עד, בין בהעלמת ראיות ובין בדרך אחרת דינו מאסר 3 שנים" למעשה אנו למדים כי השיבוש מוגדר בחוק כעשיית פעולה שנועדה להכשיל את ההליך המשפטי או למנוע את המשפט עצמו, דבר אשר עלול לפגוע בחקר האמת ולהוביל לעיוות דין.

 


יסודות העבירה

מדובר בעבירה שאינה דורשת רכיב תוצאתי ועל כן הדגש הוא על היסוד העובדתי, עבירה זו יכולה ללבוש צורות רבות ולהתבצע בכל דרך שניתן לעלות על הדעת. באשר לייסוד הנפשי העבירה דורשת כי האדם אשר מבצע אותה יהיה מודע להתנהגותו ולנסיבות העבירה, בתוספת של כוונה מיוחדת מצידו למניעה או הכשלה של ההליך השיפוטי או החקירתי.


העלמת ראיות ושיבוש של מהלכי משפט הם מנת חלקם של נאשמים או נחקרים רבים והיא מהווה בעיקר דפוס פעולה של עבריינים וארגוני פשיעה, חלק בלתי נפרד מהשיבוש הנו הדחת עדים או איומים עליהם באמצעות גורמים שליישים במטרה ליצור אצלם פחד כדי שאלו יסרבו להעיד. מטרתו העיקרית של החוק היא להגן על עדים חפים מפשע שנועדו להעיד כנגד חשודים הן במהלך החקירה המשפטית והן בין כותלי בית המשפט.

 

עבירות נוספות העוסקות בשיבוש הליך משפטי

כפי שלמדנו ישנן לא מעט עבירות נוספות אשר מתייחסות לשיבוש של מהלכי משפט מלבד העבירה הקלאסית עליה עמדנו עד כמה בינהן:


עבירת השמדת ראיה: עבירה זו אוסרת על השמדתן או השחתתן של ראיות קיימות. העונש בגין הרשעה בעבירה זו יכול להגיע לעד 5 שנות מאסר. חשודים או נאשמים בביצוע עבירה עשוים להעלים בכוונה ראיות הקושרות אותם לפרשה כדי להקל בעונשם או כדי להסית את החקירה המתנהלת כנגדם לחשודים אחרים. גם שינוי בראיות בכוונה להפוך אותן לבלתי ניתנות לקריאה או זיהוי חוסה תחת עבירה זו.


עבירת בידוי ראיות: עבירה זו מפורטת בסעיף 238 לחוק העונשין ועשויה ליהות נלווית לעבירה של השמדת ראיות. אדם אשר ממציא ראיה בכוונה להסית את האש מכיוונו לעבר אדם אחר או כדי להקל בעונשו דינו עד 5 שנות מאסר.


עבירת הדחה בחקירה: סעיף 245 לחוק העונשין העוסק בעבירה זו קובע כי מי שמניע אדם, או מנסה להניעו שבחקירה על פי דין לא ימסור הודעה או שימסור עדות שקר, או שיחזור בו מהודעה שמסר דינו עד 5 שנות מאסר. במידה ובעת ביצוע העבירה אותו אדם עשה זאת בדרך של מרמה, הטעיה, כוח, איומים, הפחדה או מתן טובת הנאה כלשהי דינו עד 7 שנות מאסר.


עבירת הטרדת עד: עבירה זו מעוגנת בסעיף 249 לחוק העונשין, מטרתה למנוע את הפחד של הנחקרים ושל עדים מפני גורמים בעלי עניין בחקירה או בעדות בבית המשפט. על כן החוק אוסר על פנייה לנחקרים או עדים בדרכים שונות בקשר לגרסה אותה מסרו אאו שהם צפוים למסור, גם אם אין בהטרדה זו כל כוונה להביאם לשנות את גרסתם. העונש הצפוי לאלה אשר מטרידים עדים הוא עד 3 שנות מאסר.


חשוב לציין כי בספר החוקים ישנן עוד מספר עבירות הנוגעות לשיבוש מהלכי משפט.

 

לסיכום

שיבוש מהלכי משפט או חקירה בידי גורמים בעלי אינטרס לצורך הטיית תוצאות המשפט מקשה על אפשרותו של בית המשפט להגיע לחקר האמת ועלול ליצור עיוות דין חמור בנוגע לנאשמים או נחקרים מסוימים. על כן נקבעו מספר רב של עבירות אשר נועדו למנוע את השיבוש על ידי יצירת הרתעה אצל אלו אשר מבקשים לחבל בתוצאות ההליך המשפטי. במידה ואדם חשוד או נאשם בעבירה של שיבוש מהלכי משפט עליו לפנות לעורך דין פלילי שכן מדובר בעבירות חמורות. 

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->