27.04.2024

פלילי כללי

הכתבות הנצפות באתר

הבוקר יוגשו עשרות כתבי אישום נגד החשודים שהופללו על ידי סוכן חשאי שגייסה משטרת ישראל מקרב עולם הפשיעה. תמונות – ...
לכתבה המלאה >
ביום חמישי האחרון דן בית המשפט העליון בשאלה האם ימי מעצר בפיקוח אלקטרוני באים במניין ימי מעצר מאחורי סורג ובריח ...
לכתבה המלאה >
לנאשם נחסכו 22 חודשי מאסר - לטענת התביעה, הסנגור, עו"ד אלון קריטי, עשה מחטף כאשר לא עדכן את בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
לאחר סיום מבצע משטרתי במהלכו הופעל סוכן סמוי, נעצרו 20 חשודים בחשד לסחר בנשק, סמים ורכבים גנובים בשווי מאות אלפי ...
לכתבה המלאה >
שלושה חשודים בציד בלתי חוקי של דורבנים נעצרו על ידי בלשי משמר הגבול ופקחי רשות הטבע והגנים כשברכבם נמצאו שני ...
לכתבה המלאה >
אתמול המשטרה קיימה מבצע ממוקד ורחב היקף בערי הדרום בהשתתפות מאות שוטרים נגד עבירות החזקת נשק, סחר בסמים, הימורים ועוד. ...
לכתבה המלאה >
במסגרת פעילות אכיפה משטרתית ממוקדת בקלנסוואה, עוכבו לחקירה בעלי בתי עסק באזור בחשד כי החזיקו ברשותם אצעי לחימה, סמים, מחרטה ...
לכתבה המלאה >
בתום חקירה סמויה של המשטרה נעצרו הבוקר 17 סוחרי סמים ועברייני רכוש ממרכז הארץ. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
שופטת בית המשפט השלום ברמלה קבעה כי אין להרשיע חייל בעבירת הספקת משקאות משכרים לקטינים במקום ציבורי, וזאת לאור הסדר ...
לכתבה המלאה >

סמכויות חיפוש - איך ומתי?

סמכות החיפוש היא מסוג הסמכויות שהמחוקק הסמיך את רשויות החקירה, תוך שהוא מאפשר לפגוע בזכויותיהם של אזרחי המדינה בתמורה לכך שהמדינה תנהג בהגינות, בתום לב, ותפעיל את סמכותה לשם הגנת הכלל ולא לשם ניצול לרעה. מהי בעצם סמכות החיפוש? מהו חיפוש? ומתי מותר לערוך חיפוש? על כל אלו במאמר שלהלן.

פורסם ב: 13:05 | 18.08.2016
כותב המאמר: עו"ד קטי צווטקוב
סמכויות חיפוש - איך ומתי?

מהו חיפוש גופני?

כשמו כן הוא, חיפוש נערך לשם איתור ראיות מפלילות או לשם שמירה על ביטחון האזרחים או אנשי ביטחון. לרוב, נעשה שימוש בסמכות החיפוש ע"י המשטרה או שאר גופי הביטחון. חיפוש ככלל, יכול להיעשות או בגופו של אדם, וכן גם בבית או ברכב. ככל שמדובר בחיפוש גופני, ישנן שלושה סוגי חיפוש, להלן:

חיפוש על גוף: חיפוש על גופו של אדם הוא חיפוש שיכול להיערך תוך טפיחה על גופו או בדיקה בכיסיו, וכן גם בכליו (לדוגמא: הוצאת החפצים הנמצאים בתיק אותו נושא חשוד). חיפוש על גוף יכולה להיעשות ע"י איש משטרה רק כאשר קיים חשד סביר שהאדם מושא החיפוש עבר עבירה פלילית או שמא הוא עתיד לעבור עבירה פלילית.

חיפוש חיצוני: חיפוש חיצוני הוא חיפוש המוגדר בחוק חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי), תשנ"ו-1996, יחד עם החיפוש הפנימי. שניהם סוגי חיפוש מאוד דרקונים ומאוד פוגעניים. חיפוש חיצוני יכול להיות: בדיקת גופו של חשוד בעירום, בדיקת שתן, נטילת שיער מגופו של אדם, ועוד. חיפוש חיצוני ייערך גם כן, רק כאשר קיים יסוד סביר לחשד לביצוע עבירה או כוונה לעבור עבירה, ורק באישור של קצין משטרה, ככל שהחשוד מסרב שייערך חיפוש חיצוני בגופו.

חיפוש פנימי: חיפוש זה גם מוסדר באותו החוק, והוא חודרני אף יותר מחיפוש חיצוני שכן הוא כולל פעולות שיכולות להיעשות איש רפואה, כגון: בדיקת דם, בדיקה גניקולוגית ועוד. חיפוש חיצוני יכול להיערך רק בהסכמה של חשוד. ככל שחשוד מסרב שייערך בגופו חיפוש, יש להביאו לבית המשפט אשר יכריע האם ייערך חיפוש. אך עדיין, אפילו אם בית המשפט הורה לאפשר לערוך על גופו של חשוד חיפוש פנימי, והחשוד עדיין מסרב, לא ניתן לבצע חיפוש פנימי. המשמעות במקרים כאלו, היא שהסירוב לחיפוש יעלה לחשוד בתור "ראיה לחובתו" במסגרת ההליך הפלילי.

אם לשוטר אין חשד- האם הוא רשאי לערוך חיפוש על גוף?

כאמור, חיפוש על גוף יכול להיעשות רק כאשר קיים יסוד סביר לחשד לכך שחשוד מסוים מתכוון לבצע פשע או ביצע פשע, וכן הוא יכול כמובן להיעשות לצורך ביצוע מעצר, לשם שמירה על ביטחון השוטר. אך נשאלת השאלה מה קורה כאשר שוטר רוצה לערוך חיפוש על גופו של אדם, אך אין לו יסוד סביר לחשד? בעבר, ולצערנו גם כיום לעיתים, הייתה נהוגה פרקטיקה פסולה לפיה השוטרים היו מבקשים הסכמה מהחשוד לעריכת חיפוש, אך הם לא היו טורחים להבהיר לאותם חשודים שהם יכולים לסרב לעריכת חיפוש, ושלסירוב לא תהיה כל השפעה.

בית המשפט העליון, בפסק דין מכונן (רע"פ 09\10141 בן חיים נ' מ"י), קבע כי חיפוש בנסיבות כאלו הוא אסור, וכל ראיה שתיתפס במסגרתו תיפסל לרוב. כמו כן, נקבע שעל השוטר המבצע חיפוש להבהיר במפורש לחשוד שאין הוא חייב להסכים לעריכת חיפוש.

מתי אפשר לערוך חיפוש ברכב?

כשמדובר בחיפוש ברכב, הכללים לכאורה גמישים יותר, שכן לכל שוטר סמכות לעכב רכב אפילו לשם בדיקת רישיונות ללא כל חשד קודם. עם זאת, החוק מקנה לשוטר לערוך חיפוש ברכב כאשר קיים יסוד סביר לחשד שמא בוצעה עבירה או הולכת להתבצע עבירה (בת מעצר) והחיפוש ברכב מהותי לצורך איתור מבצע העבירה או ראיה הקושרת אותו לעבירה.

מתי אפשר לערוך חיפוש בבית?

כאשר מדובר בחיפוש בבית, הכללים נוקשים בהרבה. השאלה אימתי מותר לערוך חיפוש בבית מגורים מתחלקת למעשה לשניים. הסמכות קיימת גם ללא צו מבית המשפט, וגם כאשר ניתן צו ע"י בית המשפט.

סמכות חיפוש ללא צו: סעיף 25 לפקודת סדר הדין הפלילי, (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש], תשכ"ט-1969 מקנה לשוטר לערוך חיפוש בבית ללא צו משופט, רק במקרים הבאים: כאשר שוטר חושד שבבית מתבצע פשע (דהיינו עבירה שדינה מעל שלוש שנות מאסר, כגון: אונס, רצח, תקיפה חמורה ועוד). כאשר תופס הבית, מבקש את עזרת המשטרה, כאשר אדם המצוי בקרבת הבית מפנה את המשטרה לכך שייתכן שמתבצע פשע בבית, וגם כאשר שוטר רודף אחרי אדם המתחמק ממעצר, אז הוא רשאי להגיע עד ביתו ולתפוס אותו.

חיפוש עם צו מבית המשפט: כאשר בית המשפט מעניק למשטרה צו לערוך חיפוש בבית, אז לא אמור להיות קושי חוקי. עם זאת, בית המשפט רשאי להורות על מתן צו רק במקרים הבאים: כאשר החיפוש נועד לצורך איתור ראיה להליך משפטי, כאשר שופט סבור שבבית רכוש גנוב, כאשר יש יסוד סביר להניח שנעברה עבירה, או שמתכוונים לעבור עבירה.

אם החיפוש שנערך לא חוקי- מה אפשר לעשות?

חיפוש לא חוקי הוא עילה לזיכוי ממשפט פלילי, או לכל הפחות פסילה של ראיה שנתפסה במסגרת החיפוש. חיפוש לא חוקי בבית, יכול לפסול את הראיות שנתפסו בבית, כך גם חיפוש לא חוקי שנערך על גופו של אדם, וגם חיפוש שנערך ברכב. לשם כך, חשוב מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי, ככל שהוגש כתב אישום או במסגרת חקירה.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד
back --> -->