27.04.2024

פלילי כללי

אסף גונן
צור קשר עם
אסף גונן

הכתבות הנצפות באתר

הבוקר יוגשו עשרות כתבי אישום נגד החשודים שהופללו על ידי סוכן חשאי שגייסה משטרת ישראל מקרב עולם הפשיעה. תמונות – ...
לכתבה המלאה >
ביום חמישי האחרון דן בית המשפט העליון בשאלה האם ימי מעצר בפיקוח אלקטרוני באים במניין ימי מעצר מאחורי סורג ובריח ...
לכתבה המלאה >
לנאשם נחסכו 22 חודשי מאסר - לטענת התביעה, הסנגור, עו"ד אלון קריטי, עשה מחטף כאשר לא עדכן את בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
לאחר סיום מבצע משטרתי במהלכו הופעל סוכן סמוי, נעצרו 20 חשודים בחשד לסחר בנשק, סמים ורכבים גנובים בשווי מאות אלפי ...
לכתבה המלאה >
שלושה חשודים בציד בלתי חוקי של דורבנים נעצרו על ידי בלשי משמר הגבול ופקחי רשות הטבע והגנים כשברכבם נמצאו שני ...
לכתבה המלאה >
אתמול המשטרה קיימה מבצע ממוקד ורחב היקף בערי הדרום בהשתתפות מאות שוטרים נגד עבירות החזקת נשק, סחר בסמים, הימורים ועוד. ...
לכתבה המלאה >
במסגרת פעילות אכיפה משטרתית ממוקדת בקלנסוואה, עוכבו לחקירה בעלי בתי עסק באזור בחשד כי החזיקו ברשותם אצעי לחימה, סמים, מחרטה ...
לכתבה המלאה >
בתום חקירה סמויה של המשטרה נעצרו הבוקר 17 סוחרי סמים ועברייני רכוש ממרכז הארץ. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
שופטת בית המשפט השלום ברמלה קבעה כי אין להרשיע חייל בעבירת הספקת משקאות משכרים לקטינים במקום ציבורי, וזאת לאור הסדר ...
לכתבה המלאה >

סמכויות החיפוש לאור זכויותיו של החשוד להליך הוגן

חיפוש גופני הוא פלישה לפרטיותו של אדם והוא עלול לפגוע ברגשותיו ובאוטונומיה של החשוד. בשנים האחרונות ובעקבות ההכרה בזכויות האדם לרבות זכויותיו של החשוד/נאשם להליך הוגן ישנה הגבלה על המקרים בהם שוטרים יכולים לעשות חיפוש ועל התנאים לבצעו. במאמר הקרוב נפרט אודות סוגי החיפוש השונים והתנאים לעריכתו לאור פרשת בן חיים המפורסמת

פורסם ב: 11:04 | 08.08.2018
כותב המאמר: עו"ד אסף גונן
סמכויות החיפוש לאור זכויותיו של החשוד להליך הוגן

המסגרת הנורמטיבית לעריכת חיפוש על ידי שוטר

חוק סדר הדין הפלילי(סמכויות אכיפה, חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי), תשנ"ו-1996 מגדיר את המקרים בהם מותר לבצע חיפוש פנימי בגופו של אדם, חיפוש חיצוני על גופו וכיצד מותר לקחת אמצעי זיהוי שונים. החוק מגדיר בבירור מתי מותר לערוך חיפוש בגופו של אדם: " חיפוש בגופו של חשוד ייערך במקום ובדרך שתשמור על כבודו, בריאותו ופרטיותו במינימום כאב ואי נוחות".


"החיפוש ייערך באמצעות בן מינו של החשוד, להוציא מקרים חריגים כגון אם אין אפשרות לכך, אם החיפוש דחוף ומשמעותי לשלום הציבור, אם נעשה על ידי רופא או מיועד לשם נטילת טביעות אצבע".


מכורח המציאות השוטרים מוסמכים לבצע חיפוש ללא צו מבית משפט אשר הוצאתו דורשת זמן ומשאבים ועלולה לסכל את מטרת החיפוש. שוטר מוסמך לבצע חיפוש במקום על פי התנאים שנקבעו בחוק כאשר יש יסוד להניח שבוצעה עבירה מסוג פשע במקום מסוים, כאשר המחזיק במקום פונה לעזרת המשטרה, כאשר אדם הנמצא במקום מסוים פונה לעזרת המשטרה ויש יסוד להניח שמבוצעת שם עבירה, במרדף אחרי אדם המתחמק ממעצר או ממשמורת חוקית וכאשר מחזיק המקום נתן הסכמה מדעת לביצוע החיפוש.


כלומר, ישנה דרישה מסוימת לקיומו של חשד סביר מצד השוטר בטרם ביצוע החיפוש והשוטר אינו מוסמך לבצע חיפוש באופן שרירותי. בנוסף לכך, לאחרונה בפסק דין של בית המשפט העליון (הלכת בן חיים)נקבע שבמקרה ובו אין לשוטר חשד סביר לביצוע עבירה, הרי שהוא יכול לבצע חיפוש שיחשב לחוקי, רק במידה וניתנה "הסכמה מדעת" מצד החשוד לחיפוש. דהיינו שהשוטר הסביר לחשוד שהוא יכול לסרב לחיפוש וכי הסירוב לא יפעל לחובתו..

 

סוגי החיפוש השונים

חיפוש על גוף: חיפוש על גופו של אדם הוא חיפוש שנעשה תוך טפיחה על גופו או בדיקה בכיסיו ובכליו של אדם. חיפוש על גוף נעשה על ידי שוטר רק כאשר ישנו חשד סביר שהאדם מושא החיפוש עבר עבירה פלילית או שהוא עתיד לעשות זאת. חיפוש זה אינו דורש את הסכמתו של החשוד במידה ועולה חשד סביר לביצוע עבירה.


חיפוש חיצוני: חיפוש חיצוני הוא חיפוש פוגעני באופן יחסי והוא כולל בדיקת גופו של החשוד בעירום, בדיקת שתן, נטילת שיער מגופו של אדם ועוד. חיפוש זה ייערך רק במידה וקיים יסוד סביר לחשד לביצוע עבירה ובהסכמתו של החשוד. ככל שהחשוד מסרב לביצוע הבדיקה ניתן לערוך אותה בכל זאת באישורו של קצין משטרה.


חיפוש פנימי: מדובר בחיפוש החודרני והפוגעני ביותר והוא כולל פעולות שנעשות על ידי איש רפואה כמו: בדיקת דם, בדיקה גינקולוגית ועוד. חיפוש פנימי יכול להיעשות רק בהסכמתו של החשוד. במידה והחשוד מסרב לחיפוש יש להביאו בפני שופט אשר יכריע האם ניתן לערוך חיפוש לאותו חשוד במידה ולאחר קביעת השופט החשוד מסרב לביצוע החיפוש לא יהיה ניתן להכריחו לעשות את החיפוש, אך הדבר ישמש בתור ראייה לחובתו במסגרת ההליך הפלילי.

 

חיפוש בלתי חוקי והלכת בן חיים

שוטר אשר מבצע חיפוש שאינו חוקי עובר עבירת משמעת על פי חוקי המשטרה. כמו כן במקרים מסוימים עשוי בית המשפט לזכות נאשם מביצועה של עבירה מסוימת רק מפני שהראיות שכנגדו נתפסו במהלכו של חיפוש בלתי חוקי.


הלכת בן חיים אשר נקבעה בבית המשפט העליון נועדה לטפל בתופעה של חיפוש ללא כל חשד סביר על ידי השוטרים. פסק הדין קובע כי בכל מקום בו מבוסס החיפוש על הסכמתו של הנאשם, אך לא קיימת כל ראייה כי השוטר הבהיר לחשוד את זכותו לסרב לחיפוש וכי לא יאונה לו כל רע אם יסרב לחיפוש, הרי שמדובר בחיפוש בלתי חוקי ודינו להתבטל.


מעובדות המקרה עלה כי בחיפוש שנערך על גופו של בן חיים נתפס סכין, ואילו בחיפוש שנערך בביתו של נאשם אחר נמצא סם מסוכן האסור להחזקה בכמות המספיקה לשימוש עצמי. בין הצדדים הוסכם שעילת החיפוש הייתה הסכמתם של הצדדים ומבלי שהיה בידי המשטרה כל "חשד סביר" כדרישת החוק. השאלה המשפטית הנדונה האם החיפושים היו חוקיים. דעת הרוב קבעה כי הסכמה אכן יכולה להכשיר חיפוש גם אם לא מתקיים חשד סביר, עם זאת הסכמה זו חייבת להיות הסכמה מדעת. הכוונה להסכמה מדעת יכולה להתגבש רק לאחר שהשוטר מבהיר היטב ובאופן ברור לאזרח את זכותו המלאה לסרב לחיפוש ושלא יאונה לו כל רע במידה ויסרב. על פי פסק הדין הסכמה זו יכולה להיות גם בעל פה.


בפרשה זו נדון גם עניין פסלות הראיות שהושגו במהלך חיפוש בלתי חוקי, בעניין זה נקבע כי "נוכח חומרת אי-החוקיות שהייתה כרוכה בהשגת הראיות והפגיעה הקלה באופן יחסי באינטרס הציבורי שתגרם כתוצאה מאי קבלתן של הראיות נראה שהמסקנה המתחייבת היא כי קבלת הסכין בעניין בן חיים וקבלת הסמים בעניין ג'בלי כראיות תביא לפגיעה בלתי מידתית בזכויות שני המבקשים להליך הוגן". ההלכה שניתן לחלץ מקביעת השופטים בפרשת בן חיים היא כי בית המשפט יידרש בכל מקרה לגופו לבדוק ולאזן בין האינטרס להליך הוגן של נאשם והאינטרס הציבורי שבחומרת העבירות במידה ומדובר בעבירות חמורות נדמה כי יאפשרו לקבל גם ראיות שהושגו בהליך שאינו חוקי.


לסיכום

סמכויות החיפוש הן רבות ומגוונות חלקן פוגעניות יותר וחלקן פחות, לאור המגמה של הכרה בזכויות הנאשם להליך הוגן שתפסה תאוצה בשנים האחרונות נקבעו מספר כללים אשר נועדו לשמור על כבודו ופרטיותו של החשוד ובחלק מהמקרים נדרשת הסכמתו המפורשת לחיפוש. במידה ואדם מרגיש כי נעשה לו עוול והוא נפל קורבן לחיפוש בלתי חוקי עליו לפנות לעורך דין פלילי המומחה בתחום שיפעל לטובתו בכל הדרכים האפשריות.

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני. 

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום פלילי כללי

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->