27.04.2024

פלילי כללי

גלעד כצמן
צור קשר עם
גלעד כצמן

הכתבות הנצפות באתר

הבוקר יוגשו עשרות כתבי אישום נגד החשודים שהופללו על ידי סוכן חשאי שגייסה משטרת ישראל מקרב עולם הפשיעה. תמונות – ...
לכתבה המלאה >
ביום חמישי האחרון דן בית המשפט העליון בשאלה האם ימי מעצר בפיקוח אלקטרוני באים במניין ימי מעצר מאחורי סורג ובריח ...
לכתבה המלאה >
לנאשם נחסכו 22 חודשי מאסר - לטענת התביעה, הסנגור, עו"ד אלון קריטי, עשה מחטף כאשר לא עדכן את בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
לאחר סיום מבצע משטרתי במהלכו הופעל סוכן סמוי, נעצרו 20 חשודים בחשד לסחר בנשק, סמים ורכבים גנובים בשווי מאות אלפי ...
לכתבה המלאה >
שלושה חשודים בציד בלתי חוקי של דורבנים נעצרו על ידי בלשי משמר הגבול ופקחי רשות הטבע והגנים כשברכבם נמצאו שני ...
לכתבה המלאה >
אתמול המשטרה קיימה מבצע ממוקד ורחב היקף בערי הדרום בהשתתפות מאות שוטרים נגד עבירות החזקת נשק, סחר בסמים, הימורים ועוד. ...
לכתבה המלאה >
במסגרת פעילות אכיפה משטרתית ממוקדת בקלנסוואה, עוכבו לחקירה בעלי בתי עסק באזור בחשד כי החזיקו ברשותם אצעי לחימה, סמים, מחרטה ...
לכתבה המלאה >
בתום חקירה סמויה של המשטרה נעצרו הבוקר 17 סוחרי סמים ועברייני רכוש ממרכז הארץ. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
שופטת בית המשפט השלום ברמלה קבעה כי אין להרשיע חייל בעבירת הספקת משקאות משכרים לקטינים במקום ציבורי, וזאת לאור הסדר ...
לכתבה המלאה >

מהי זכות השתיקה?

כולנו רואים סדרות, ובהתאם יודעים לשנן את המשפט הידוע "אינך חייב לומר דבר וכל שתאמר עשוי לשמש כראיה נגדך". המשפט הזה מוכר בעיקר מסדרות אמריקאיות, אך הוא רלוונטי גם למשפט הישראלי. רבים סבורים כי משמעותו של המשפט הזה, היא כי עצור או נאשם בהליך פלילי יכולים לשמור על "זכות השתיקה", אך לא בהכרח, שכן מדובר בנושא מורכב בהרבה. כדי להבהיר את הסוגיה, חיברנו את המאמר הבא.

פורסם ב: 11:14 | 18.08.2016
כותב המאמר: עו"ד גלעד כצמן
מהי זכות השתיקה?

זכות השתיקה הינה זכות שלמעשה מוקנית רק לאדם שחשוד בעבירה פלילית. מדוע? משום שהחוק הנוהג במדינת ישראל הנקרא פקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות) משנת 1920, קובע כי כל אדם חייב למסור לאיש חוק עדות ולהשיב לכל שאלה שהוא נשאל, ולהשיב- אמת. עם זאת, הפקודה מקנה את הזכות לכל אדם שנחקר ע"י איש חוק שלא להשיב על שאלה אם המענה לה יכול להעמידו בסיכון להעמדה לדין בגין עבירה פלילית שהוא ביצע או נטל בה חלק. במילים אחרות, מדובר בעצם בזכות להימנע מהפללה עצמית, אך כאן, מדובר בזכות להימנע מהפללה עצמית במסגרת חקירה משטרתית.

מהי הזכות להימנע מהפללה עצמית?

סעיף 51 לפקודת הראיות קובע כי אדם לא חייב למסור ראיה (במסגרת הליך משפטי) אם זו יכולה להוות הודאה בביצוע עבירה פלילית. ההוראה הקבועה בפקודת הראיות, רלוונטית לשלב המשפט, והיא נוגעת לכל אדם בין אם הוא עד בהליך הפלילי ובין אם הוא נאשם בהליך הפלילי.
עתה נשאלת השאלה מה קורה אם אדם (עד) המעיד במשפט, ומבקש שלא להעיד לגבי נושא מסוים שעלול להפלילו בביצוע עבירה פלילית? במקרה כזה אותו אדם יוכל להימנע מהצגת הראיה (או העדות הנוגעת לעניין), אך עדיין אם בית המשפט הורה לאותו אדם כן להציג ראיה, הראיה לא תשמש נגד אותו אדם במשפט המתנהל נגדו, אלא אם אותו אדם הסכים לכך.


עם זאת, שונה הדבר לגבי אדם שהוא הנאשם בהליך הפלילי. במקרה כזה, עומדות לנאשם שתי אפשרויות, האחת היא שלא להעיד במשפטו וזו זכות לגיטימית אך עם קושי מסוים (כפי שיובהר בהמשך), או לחלופין להעיד במשפטו ואז להסתכן בכך שעדותו תתגלה כשקרית או כסותרת.

 shutterstock 163614302

מה הרציונל העומד מאחורי שתי הזכויות הללו?

משפט ידוע, שמקורו בדין העברי- דתי, גורס כי "אין אדם משים עצמו רשע". דהיינו, החזקה כלפי בני אדם בכלל היא שהם לא יאמרו משהו שיוכל להעמיד אותם בסיכון. כך גם ובעיקר במקרה שבו אדם נחקר בחשד לביצוע עבירה פלילית. ההנחה הסבירה היא שאותו אדם יימנע מלהודות בכך שהוא ביצע עבירה פלילית, משום שבאופן טבעי ההודאה שלו תעמיד אותו בסיכון של הרשעה בפלילים.
החוק הישראלי, בדומה לחוקים הקיימים בהרבה מדינות דמוקרטיות ומודרניות, יצא מאותה נקודת הנחה, לפיה יש להקנות לכל חשוד בעבירה ולכל נאשם בעבירה אפשרות חוקית להימנע מלהפליל את עצמו. הזכות הזו יוצאת מנקודת הנחה שהמדינה, שהיא הגוף החזק מול הנאשם, היא שצריכה להוכיח את אשמתו של אדם בפלילים באמצעות ראיות, ולא באמצעות הודאות שיכולות בעתיד להתברר כהודאות שווא.

אם נאשם או חשוד שומרים על זכות השתיקה- הם יכולים להיפגע?

למרות המילים הגבוהות שמבטאות את חשיבותה של זכות השתיקה, זכות זו נושאת בחובה סנקציה, או אם נרצה "פרדוקס". מצד אחד, כפי שהוסבר, לכל אדם זכות להימנע מהפללה עצמית (בין אם בחקירה או בעדות בביהמ"ש), אך מצד שני, המחוקק קבע סנקציה למי שבוחר לשמור על זכות השתיקה.
כך למשל, החוק קובע כי נאשם שלמעשה בוחר לשמור על זכות השתיקה ולא להעיד במשפטו- הבחירה הזו תעלה לו בסנקציה "ראייתית". סעיף 162 לחוק סדר הדין הפלילי, [נוסח משולב], התשמ"א- 1982 קובע כי הימנעות של נאשם במשפטו מלתת עדות, תשמש למעשה כחיזוק לראיות של התביעה או סיוע (תוספת ראייתית שנדרשת בעבירות מסוימות) מקום שנדרש סיוע. החריג היחידי הוא במקרים שבהם ישנה חוות דעת שקובעת כי הנאשם לא כשיר להעיד, ואז הימנעותו לא תחזק למעשה את ראיות התביעה.
כך הדברים אמורים בכל הנוגע לחקירה במשטרה. ככל שחשוד בעבירה מסוימת יעדיף לשמור על זכות השתיקה ולא לתת את גרסתו לחשדות המופנים כלפיו הרי שעצם שתיקתו יכולה לחזק את הראיות נגדו. במקום בו נדרשת תוספת ראייתית מחזקת.

האם כדאי לשמור על זכות השתיקה

לרוב, ההמלצה היא כן לתת יד לרשויות החקירה באמצעות מתן עדות, זאת ככל שאין חשש שמסירת העדות תוכל לפגוע בנותן העדות בהמשך הדרך. עם זאת, כל מקרה נבחן לגופו, ולכן יש לפנות בהקדם לעורך דין פלילי אם זומנת לחקירה. בנוגע לעדות בבית המשפט, התשובה היא זהה, כל מקרה לגופו ולעיתים אפילו יש מקרים שכדאי שנאשם לא יעיד. אך מדובר בהחלטות שעו"ד מיומן יכול להמליץ עליהן בלבד בהתאם לנסיבות העניין.

 

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום פלילי כללי

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->