27.04.2024

פלילי כללי

סנדי ליפשיץ
צור קשר עם
סנדי ליפשיץ

הכתבות הנצפות באתר

הבוקר יוגשו עשרות כתבי אישום נגד החשודים שהופללו על ידי סוכן חשאי שגייסה משטרת ישראל מקרב עולם הפשיעה. תמונות – ...
לכתבה המלאה >
ביום חמישי האחרון דן בית המשפט העליון בשאלה האם ימי מעצר בפיקוח אלקטרוני באים במניין ימי מעצר מאחורי סורג ובריח ...
לכתבה המלאה >
לנאשם נחסכו 22 חודשי מאסר - לטענת התביעה, הסנגור, עו"ד אלון קריטי, עשה מחטף כאשר לא עדכן את בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
לאחר סיום מבצע משטרתי במהלכו הופעל סוכן סמוי, נעצרו 20 חשודים בחשד לסחר בנשק, סמים ורכבים גנובים בשווי מאות אלפי ...
לכתבה המלאה >
שלושה חשודים בציד בלתי חוקי של דורבנים נעצרו על ידי בלשי משמר הגבול ופקחי רשות הטבע והגנים כשברכבם נמצאו שני ...
לכתבה המלאה >
אתמול המשטרה קיימה מבצע ממוקד ורחב היקף בערי הדרום בהשתתפות מאות שוטרים נגד עבירות החזקת נשק, סחר בסמים, הימורים ועוד. ...
לכתבה המלאה >
במסגרת פעילות אכיפה משטרתית ממוקדת בקלנסוואה, עוכבו לחקירה בעלי בתי עסק באזור בחשד כי החזיקו ברשותם אצעי לחימה, סמים, מחרטה ...
לכתבה המלאה >
בתום חקירה סמויה של המשטרה נעצרו הבוקר 17 סוחרי סמים ועברייני רכוש ממרכז הארץ. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
שופטת בית המשפט השלום ברמלה קבעה כי אין להרשיע חייל בעבירת הספקת משקאות משכרים לקטינים במקום ציבורי, וזאת לאור הסדר ...
לכתבה המלאה >

זכות היידוע והשימוע - מדריך

פתיחת ההליך הפלילי היא השלב הראשוני שבו המשטרה מתחילה לבצע חקירה. אבל אחד השלבים המשמעותיים בהליך הפלילי הוא כאשר המשטרה מסיימת את החקירה, ומעבירה את חומרי החקירה לידי התביעה או הפרקליטות. זהו השלב שבו מוקנית לחשוד שתי זכויות מהותיות, זכות השימוע, וזכות היידוע שהם למעשה זכות אחת עקרונית. מהן אותן זכויות? על כך במאמר שלהלן

פורסם ב: 00:00 | 26.06.2016
כותב המאמר: עו"ד סנדי ליפשיץ
זכות היידוע והשימוע - מדריך

מהן זכויות היידוע והשימוע?

כאשר מתקיימת חקירה פלילית, המשטרה היא אשר אחראית על החקירה. לאחר סיום החקירה, כל חומרי החקירה מועברים לידי תובע משטרתי בעבירות מסוימות, או לפרקליט מפרקליטות המחוז בעבירות מסוימות. בשלב הזה, קובע חוק סדר הדין הפלילי, [נוסח משולב], התשמ"א- 1982 (להלן: "החוק") מוטלת על התובע או הפרקליט חובה ליידע את החשוד על כך שהחומר בעניינו הפלילי הועבר לטיפול של תובע. עם זאת, הזכות הזו קיימת בעבירת פשע, קרי: עבירה שעונשה גבוה משלוש שנות מאסר. זהו למעשה זכות "היידוע". דהיינו, החובה ליידע את החשוד בפלילים מה הסטטוס של התיק הפלילי בעניינו.

כאשר מועבר חומר החקירה מהמשטרה לתובע הרלוונטי, מוטלת כאמור על התובע חובה ליידע את הנאשם בכתב על כך שהתיק בעניינו מצוי בידי התביעות. סעיף 60א לחוק מחייב את התובע או הפרקליטות לשלוח הודעה בכתב, שתכלול גם את הכתובת של רשות התביעה הרלוונטית, וכן לשלוח את ההודעה בדואר רשום. כמו כן, החוק מקנה לחשוד שייתכן ויוגש נגדו כתב אישום, זכות לפנות בכתב לרשות התביעה הרלוונטית, בתוך 30 ימים מקבלת מכתב "היידוע", בבקשה להימנע מהגשת כתב האישום. זו למעשה, זכות השימוע. לעיתים ניתן גם לקיים את זכות השימוע באמצעות פגישה עם גורמי התביעה הרלוונטים.

מדובר בזכות שמוקנית רק לחשוד בעבירה מסוג פשע, והיא רלוונטית כאשר טרם הוגש כתב אישום. בכלל, החוק קובע כי אין להגיש כתב אישום בתוך שלושים הימים המוקנים לחשוד לבקש שימוע בעניינו או לפנות בכתב ולשכנע את הפרקליט להימנע מהגשת כתב אישום. עם זאת, פרקליט ממונה יכול לחרוג מן הכלל, וכן להגיש כתב אישום בתקופה זו, במקביל יכול גם פרקליט לבקשת חשוד להאריך את פרק הזמן להגשת כתב אישום.

עתה, החוק אומנם קובע כי החשוד יכול לפנות בכתב, אך עם השנים הזכות הזו הורחבה וכיום שימוע יכול (ולעיתים רבות הוא נעשה) להתקיים גם בעל פה, אך לרוב כאשר לא מדובר בתיקים מתוקשרים ומורכבים (למשל בעניינם של אנשי ציבור), כדי לקבוע פגישת שימוע (ולא לפנות בכתב) על הנאשם או עורך דינו לקבוע פגישה עם הפרקליט הרלוונטי. יוער, כי כאשר מדובר באדם המצוי במעצר עד לתום ההליכים, לא עומדת לו זכות לשימוע, בהתאם לסעיף 60א(ז).

מהי תכליתו של השימוע:

לשימוע תכלית ברורה, להקנות לחשוד בעבירה אפשרות לשכנע את הגוף התובע להימנע מכתב האישום בעניינו. לעיתים, יכול חשוד או עורך דינו לשכנע את הפרקליט בחולשת הראיות, במצבו הכספי או הבריאותי הקשה של הנאשם, ובכלל זה לעיתים יכול נאשם או בא כוחו לשכנע את הפרקליט במגוון נסיבות שלאורן אין עניין ציבורי בהגשת כתב אישום בנסיבות העניין.

הפסיקה רבת השנים של מגוון בתי המשפט בישראל קבעה כי לכל אזרח יש זכות לשטוח את טענותיו בפני הרשות הציבורית, וכך הזכות הזו מוקנית גם בהליך פלילי. מכאן, שגם על הרשות, התביעה במקרים אלו, חובה לשמוע את טענותיו של החשוד בתום לב, בפתיחות ו"בנפש חפצה".

האם חשוד זכאי לעיין בחומר הראיות לפני שימוע?

התשובה היא בחיוב, אך בהסתייגות. בעבר הזכות הזו לא הייתה מוקנית, אך עם השנים ולאור פסיקה של בתי משפט, כיום הנטייה היא כן לאפשר לחשוד לצלם את חומר החקירה בעניינו לפני שימוע, שכן אחרת השימוע יהיה ריק מתוכן. אך כל מקרה נבחן לפי נסיבותיו, וישנם מקרים שבהם תובע או פרקליט יכולים לסייג את האפשרות הזו כאשר קיים חשש לפגיעה בביטחון או לשיבוש הליכי משפט. בדרך כלל חשוד הפונה באמצעות עורך דינו לקיום שימוע מקבל את תמצית החומר שנאסף בעניינו ושיכול להביא להרשעתו.

מה היתרון בשימוע?

היתרון בשימוע הוא שלנאשם יש זכות לשכנע את התביעה לוותר על כתב האישום, ובכך עומדת לו זכות למנוע הליך פלילי בעניינו, עוד בטרם הוגש כתב אישום.

מה החיסרון בשימוע?

החיסרון בשימוע הוא שלעיתים, הנאשם או סנגורו חושפים את טענות ההגנה שלהם. הכלל במשפט פלילי הוא שהנאשם לא חייב להציג את ראיותיו בפני התביעה (למעט כאשר מוגשת חוות דעת של מומחה). כך שלנאשם זכות "להפתיע" את התביעה. שימוע לעיתים יכול לעקר את האפשרות הזו, ואז בשלב המשפט להביא לכך שהתביעה "תהיה מוכנה" לטענותיו. כמו כן, לעיתים התביעה יכולה דרך השימוע להבין מה חסר לה בתיק לצורך הרשעה ולבצע השלמת חקירה בעניין החסר לכן, לא תמיד כדאי לפנות לשימוע, ויש להיעזר בעורך דין פליל לשם כך.

מה אפשר לעשות אם פגעו בזכות השימוע שלי?

כאשר לא ניתנת זכות שימוע לנאשם לפני הגשת כתב אישום, יכול בית המשפט להורות על ביטול כתב האישום ומחיקתו. בתי המשפט עשויים ועשו שימוש בסמכותם זו לא אחת.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום פלילי כללי

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->