27.04.2024

פלילי כללי

נאוה זרנגר
צור קשר עם
נאוה זרנגר

הכתבות הנצפות באתר

הבוקר יוגשו עשרות כתבי אישום נגד החשודים שהופללו על ידי סוכן חשאי שגייסה משטרת ישראל מקרב עולם הפשיעה. תמונות – ...
לכתבה המלאה >
ביום חמישי האחרון דן בית המשפט העליון בשאלה האם ימי מעצר בפיקוח אלקטרוני באים במניין ימי מעצר מאחורי סורג ובריח ...
לכתבה המלאה >
לנאשם נחסכו 22 חודשי מאסר - לטענת התביעה, הסנגור, עו"ד אלון קריטי, עשה מחטף כאשר לא עדכן את בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
לאחר סיום מבצע משטרתי במהלכו הופעל סוכן סמוי, נעצרו 20 חשודים בחשד לסחר בנשק, סמים ורכבים גנובים בשווי מאות אלפי ...
לכתבה המלאה >
שלושה חשודים בציד בלתי חוקי של דורבנים נעצרו על ידי בלשי משמר הגבול ופקחי רשות הטבע והגנים כשברכבם נמצאו שני ...
לכתבה המלאה >
אתמול המשטרה קיימה מבצע ממוקד ורחב היקף בערי הדרום בהשתתפות מאות שוטרים נגד עבירות החזקת נשק, סחר בסמים, הימורים ועוד. ...
לכתבה המלאה >
במסגרת פעילות אכיפה משטרתית ממוקדת בקלנסוואה, עוכבו לחקירה בעלי בתי עסק באזור בחשד כי החזיקו ברשותם אצעי לחימה, סמים, מחרטה ...
לכתבה המלאה >
בתום חקירה סמויה של המשטרה נעצרו הבוקר 17 סוחרי סמים ועברייני רכוש ממרכז הארץ. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
שופטת בית המשפט השלום ברמלה קבעה כי אין להרשיע חייל בעבירת הספקת משקאות משכרים לקטינים במקום ציבורי, וזאת לאור הסדר ...
לכתבה המלאה >

בית משפט קהילתי

בשנת 2014 הוקם בבאר שבע בית המשפט הקהילתי הראשון בישראל. מדובר בבית משפט אשר מטרתו להתמודד באופן קהילתי ומערכתי עם פשיעה חוזרת של עבריינים אשר שבים וחוזרים לבצע עבירות פליליות גם לאחר שהורשעו וריצו עונשי מאסר. בבית המשפט הקהילתי שמים דגש על ענישה שיקומית לצורך השבתו לחברה של העבריין. כיום בישראל פועלים שלושה בתי משפט קהילתיים. במאמר הקרוב נפרט אודות בית המשפט הקהילתי ומטרותיו

פורסם ב: 11:00 | 27.06.2018
כותב המאמר: עו"ד נאוה זרנגר
בית משפט קהילתי

בתי המשפט הקהילתיים הוקמו מתוך הבנה שעל מנת ולמנוע פשיעה חוזרת בידי עבריינים, יש לפעול בדרך שיקומית ולפעול למען שילובם מחדש בחברה כדי שאלה לא ישובו למעגל העבריינות. מדובר ביוזמה משותפת של משרד המשפטים ומשרד הרווחה, הנהלת בתי המשפט, משטרת ישראל ועמותת "אשלים". מדובר במודל שפותח בארצות הברית בשני העשורים האחרונים ואומץ על ידי מדינת ישראל לאחרונה. לצד ההומניזם שבמהלך מדובר גם בפרויקט שעשוי לחסוך למדינה מאות מיליונים של שקלים שכן מטרתו לשקם את העבריינים החוזרים ולהפוך אותם לאנשים נורמטיביים אשר עובדים ומשלמים מיסים.

 

מטרתו של בית המשפט הקהילתי

כאמור מטרתו של בית המשפט היא להתמודד עם תופעת העבריינות החוזרת באופן מערכתי מתוך תפיסה כי התופעה נובעת מקשיים כלכליים ובעיות חברתיות שונות בהם נתקלים העבריינים לאחר שסיימו לרצות את עונשי המאסר. מערך בתי המשפט הקהילתיים מציע פתרון כוללני למגוון הבעיות המובילות לפשע ובכך הוא מצמצם למעשה את התופעה של עבריינות חוזרת.


כמו כן, בתי המשפט הקהילתיים מאפשרים לצמצם את הניכור הקיים בין הציבור למערכות האכיפה, להגביר את תחושת הצדק הפרוצדורלי, לקרב אוכלוסיות של עוברי חוק וצעירים במצבי סיכון אל הקהילה ולשפר את מצבן של קהילות הסובלות מאחוזים גבוהים של פשיעה. כל זה נעשה באמצעות מתן מענה בתחומים של רווחה, בריאות, תעסוקה, פנאי ועוד. מדובר בתכנית כוללת אשר מבטאת לקיחת אחריות משותפת לפתרון הבעיות ונשענת על שיתוף הפעולה של הנאשם לצד התגייסות כוללת והתאמות של המערכת.

 

איך זה פועל?

תכניות השיקום בבית המשפט הקהילתי מציעות מגוון רחב של אפשרויות כמו השלמת השכלה, גמילה מאלכוהול ומסמים, השתלבות בתעסוקה, מיצוי זכויות, התמודדות עם עוני וחובות ועוד. בית המשפט הקהילתי מפקח באופן צמוד על העבריין מתוך כוונה לטפל ולצמצם את תופעת העבריינות ולהחליף את הענישה הנהוגה כיום בבתי המשפט הרגילים, ענישה אשר מונעת משיקולים של גמול והרתעה לענישה שיקומית שהינה חלק בתהליך שיקום מהותי.


בנוסף, קציני המבחן לוקחים חלק בשלבים השונים של התוכנית השיקומית אשר מוצעת לעבריין. החל מהשלב הראשוני בו נבדקת התאמתו של העבריין לבית המשפט הקהילתי, דרך שלב האבחון וההמלצה על התוכנית השיקומית ועד שלב התהליך השיקומי עצמו.


במסגרת שלב האבחון והמלצה על תכנית שיקומית נשלח העבריין לאבחון ולהכנת תסקיר של שירות המבחן, תסקיר אשר כולל המלצה על תכנית שיקומית בקהילה בשילובם של גורמים וארגונים נוספים בקהילה שייקחו חלק בתהליך השיקום ושילובו מחדש של העבריין בחברה. לאחר מכן העבריין מתחיל את ההליך השיקומי עצמו אשר כולל תכנית גישור וצדק מאחה, עבודות שירות לתועלת הקהילה והציבור, שילוב בתוכניות שיקום כגון גמילה מסמים, שילוב בתכניות תעסוקה בקהילה ועוד.

 

בית המשפט הקהילתי בבאר שבע

בית המשפט הקהילתי בבאר שבע הוא בית המשפט הקהילתי הראשון שהוקם בישראל והוא החל לפעול בשנת 2014 כפיילוט מודל. בבית משפט זה פועלת השופטת בדימוס דרורה בית-אור אשר פרשה לגמלאות אך חזרה למען הפרויקט. בבית משפט זה בונים לעבריין תכנית שיקום אישית הכוללת הכנסה הדרגתית למעגל העבודה, השתתפות בקבוצות גמילה ועזרה במיצוי זכויות שונות.

 

בית המשפט הקהילתי ברמלה

כחלק מהפרויקט הוחלט להקים בתי משפט קהילתיים באזורים בהם רף הפשיעה הוא גבוה למדי, ואילו העיר רמלה מאופיינת במגוון של שכונות מעורבות וגם שכונות בהן מתגוררים יהודים וערבים בנפרד, השכונות בצדה הדרומי של העיר מאופיינות במצב סוציו-אקונומי חלש יותר ונחשבות לשכונות מצוקה בהן ניתן למצוא פשיעה ושימוש רב בסמים. כמו כן בעיר אוכלוסייה גדולה של עולים חדשים וכן משפחות חלשות נזקקות המגדלות דור שני ושלישי לעבריינות ועוני. בית המשפט הקהילתי ברמלה החל את פעילותו בתחילת חודש ספטמבר 2015. כבוד השופטת נירה דסקין משמשת כשופטת בבית משפט זה, עוד בבית המשפט זה עובדים סנגורים מהסנגוריה הציבורית, קציני מבחן, פרקליטים, תובעים משפטיים, עובדת סוציאלית קהילתית מעיריית רמלה, ראש צוות עבודה קהילתי ורכז מעמותת אשלים-ג'וינט.

 

בית המשפט הקהילתי בתל אביב יפו

בית המשפט הקהילתי בתל אביב יפו הוא בית המשפט החדש ביותר שהוקם במסגרת התכנית והוא פועל מאז חודש מאי 2017. נכון לכתיבת שורות אלה כבר הופנו להליך הקהילתי מספר רב מאוד של נאשמים ונערכו עשרות בדיקות התאמה לבחינת התאמתם של משתתפים פוטנציאליים לתכנית.

 

לסיכום

בתי המשפט הקהילתיים בישראל מהווים מודל חשד ומעניין לפתרון בעיות במסגרת ההליך הפלילי בישראל. בתי המשפט הללו מהווים צעד נוסף במעבר מגישה שדוגלת בענישה הנובעת משיקולי גמול והתרעה לענישה שיקומית על שלל היתרונות של ענישה מסוג זה. כיום בישראל פועלים שני בתי משפט קהילתיים. בכדי להבין האם עניינו של נאשם מסוים מתאים להתדיין בבתי המשפט הקהילתיים יש לפנות לעורך דין פלילי אשר יוכל לסייע בנושא.

 

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום פלילי כללי

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד
back --> -->