20.04.2024

מאמרים בתחום הפלילי

בנימין בן נתן
צור קשר עם
בנימין בן נתן

הכתבות הנצפות באתר

הבוקר יוגשו עשרות כתבי אישום נגד החשודים שהופללו על ידי סוכן חשאי שגייסה משטרת ישראל מקרב עולם הפשיעה. תמונות – ...
לכתבה המלאה >
ביום חמישי האחרון דן בית המשפט העליון בשאלה האם ימי מעצר בפיקוח אלקטרוני באים במניין ימי מעצר מאחורי סורג ובריח ...
לכתבה המלאה >
לנאשם נחסכו 22 חודשי מאסר - לטענת התביעה, הסנגור, עו"ד אלון קריטי, עשה מחטף כאשר לא עדכן את בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
לאחר סיום מבצע משטרתי במהלכו הופעל סוכן סמוי, נעצרו 20 חשודים בחשד לסחר בנשק, סמים ורכבים גנובים בשווי מאות אלפי ...
לכתבה המלאה >
שלושה חשודים בציד בלתי חוקי של דורבנים נעצרו על ידי בלשי משמר הגבול ופקחי רשות הטבע והגנים כשברכבם נמצאו שני ...
לכתבה המלאה >
אתמול המשטרה קיימה מבצע ממוקד ורחב היקף בערי הדרום בהשתתפות מאות שוטרים נגד עבירות החזקת נשק, סחר בסמים, הימורים ועוד. ...
לכתבה המלאה >
במסגרת פעילות אכיפה משטרתית ממוקדת בקלנסוואה, עוכבו לחקירה בעלי בתי עסק באזור בחשד כי החזיקו ברשותם אצעי לחימה, סמים, מחרטה ...
לכתבה המלאה >
בתום חקירה סמויה של המשטרה נעצרו הבוקר 17 סוחרי סמים ועברייני רכוש ממרכז הארץ. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
שופטת בית המשפט השלום ברמלה קבעה כי אין להרשיע חייל בעבירת הספקת משקאות משכרים לקטינים במקום ציבורי, וזאת לאור הסדר ...
לכתבה המלאה >

נפגעי עבירה - זכויות

במסגרת המשפט הפלילי אנו שומעים רבות על הזכות להליך הוגן, ועל כך שלכל נאשם יש זכות לקבל ייעוץ משפטי ובכלל זה להיות מיוצג ע"י עורך דין פלילי. אנו שומעים גם רבות על כך שלנאשם בתיק פלילי זכות לחקור בחקירה נגדית את העדים נגדו, וכן אנו שומעים על עוד מגוון רב של זכויות שמוקנות בעצם לנאשם. עם זאת, ההליך הפלילי כולל לא רק זכויות שיש לנאשם אלא גם זכויות שמוקנות לקורבן עבירה. מהן בעצם זכויות נפגעי עבירה? על כך במאמר שלהלן.

פורסם ב: 00:00 | 25.06.2016
כותב המאמר: בנימין בן נתן
נפגעי עבירה - זכויות

מהן זכויות נפגעי עבירה?

בשנת 2001 קרה דבר בישראל, והיא הצטרפה לשורה של מדינות דמוקרטיות ומפותחות שהכירו בכך שבהליך הפלילי יש לאפשר לקורבנות עבירה פתחון פה, ושאר זכויות חשובות במסגרת המשפט הפלילי. כדי ליישם תפיסה זו חוקק חוק הנקרא חוק זכויות נפגעי עבירה, תשס"א-2001 (להלן: "החוק"). עיקרון העל של החוק דנא הוא לכבד גם את זכויותיו של נפגע העבירה, מתוך הבנה שגם הוא "שחקן" בהליך הפלילי ועל כן יש לכבדו, אך כל זאת מבלי כמובן לפגוע בזכויותיו של נאשם בהליך פלילי. כך קובע סעיף 1 לחוק: "חוק זה מטרתו לקבוע את זכויותיו של נפגע עבירה ולהגן על כבודו כאדם, בלי לפגוע בזכויותיהם על פי דין של חשודים, נאשמים ונידונים".

כדי ליהנות מהזכויות המוקנות לנפגע עבירה, יש לעמוד בשני תנאים. האחד הוא להיות למעשה "קורבן" בהתאם להגדרה שבחוק. התנאי השני הוא להיות קורבן של "עבירה", גם זאת בהתאם לתנאים הקבועים בחוק. "קורבן" בהתאם לחוק הוא "נפגע עבירה", והוא מוגדר בתור מי שנפגע למעשה מהעבירה (לדוגמא אדם שהותקף), או בן משפחה של אדם שנהרג כתוצאה מהעבירה. בן משפחה מוגדר בתור מי שנמצא בדרגה ראשונה או בן זוג. עם זאת, למען הסר ספק, בן משפחה לצורך הכרה בזכויות המוקנות בחוק, לא יהיה מי שחשוד בביצוע העבירה (כלומר- בעל שרצח את אשתו לא יוכר בתור נפגע עבירה). כמו כן, "עבירה" בהתאם לחוק מוגדרת בתור עבירה מסוג עוון או פשע, דהיינו עבירות שדינן מעל שלוש שנות מאסר.

אילו זכויות קיימות לנפגעי זכויות עבירה?

החוק קובע מגוון רב של זכויות המוקנות לנפגעי עבירה, אך עוד בטרם החוק קובע כי רשויות החקירה תערוכנה התאמות לעניין ביצועו של החוק. לדוגמא: כיום בכל פרקליטות מחוזית יש פרקליט שאמון על הקשרים עם קורבנות עבירה. בנוסף, החוק גם קובע כי זכויות נפגעי עבירה בהתאם לחוק, יישומו תוך כדי התחשבות בקורבן, וכן תוך שמירה על כבודו ובזמן סביר. בין הזכויות המנויות בחוק הן כדלקמן:

זכות להגנה: סעיף 6 לחוק קובע במסגרת ההליך הפלילי, קורבן העבירה זכאי להגנה מפני החשוד שפגע בו או מפני קרוביו. בין היתר קורבן זכאי לקבל מידע על האפשרויות העומדות בפניו (למשל: להוציא צו הרחקה).

זכות לפרטיות: לקורבן עבירה זכות שלא ייפגעו בפרטיותו בכל הנוגע לפרסום שמו או פרטיו. כך לדוגמא, קורבן זכאי שלא יימסרו פרטיו לגופי תקשורת, לנאשם ועוד. עם זאת, זכות זו מוגבלת בסייגים רבים, שביניהם: כאשר העובדות רלוונטיות להוכחת אשמתו של הנאשם, ועוד.

זכות לקבל מידע: אחת הזכויות העיקריות שקיימות בחוק, שהן תוצאה של טענות רבות שהובאו במהלך השנים, היא הזכות לקבל מידע. בעבר, קורבן עבירה (אפילו בעבירות חמורות) לא תמיד היה יודע מה קורה למעשה בהליך הפלילי, הליך שבעצם החל בשל פגיעה אישית בו. כך נוצרו סיטואציות קשות מאוד של קורבנות עבירות מין, או תקיפה חמורה, שביום בהיר היו מגלים שהמדינה הגיעה להסדר טיעון עם נאשם, או שנאשם שוחרר ועוד. לכן, החוק מקנה לקורבן עבירה זכות בסיסית ביותר והיא הזכות לקבל מידע. דהיינו לדעת מה קורה בהליך הפלילי, מתי מתקיימים דיונים במסגרת התיק הפלילי, ומה השלב שבו התיק מצוי (האם הוא בחקירה? האם הוגש כתב אישום? ועוד).

זכות עיון: לקורבן עבירה יש זכות לעיין בכתב האישום שהוגש נגד נאשם. גם בעבר, לא הייתה לקורבן זכות לקבל מידע מסוג זה, כיום, ככל שלא מתקיימים טעמים מיוחדים שנקבעו ע"י פרקליט ממונה, הזכות הזו קיימת לקורבן עבירה.

זכות לקבל מידע על שירותים: המדינה כיום מחויבת לעדכן את קורבן העבירה על קיומם של ארגוני סיוע. כגון: עמותות שמסייעות לנפגעים בעבירות מסוימות, עמותות שעוסקות בנפגעי עבירות מין, וכן גם על זכויות כספיות שמגיעות לעיתים (כגון: דמי נכות נפשית מטעם הביטוח הלאומי ועוד).

ניהול הליכים: החוק קובע כי קורבן עבירה זכאי שההליך הפלילי ינוהל בזמן סביר. אומנם, זכות לחוד ומציאות לחוד. יוער כי מדובר גם בזכות שמוקנית לנאשם בהליך פלילי, אך המציאות מעידה שאף אחד מהצדדים לא באמת נהנה ממנה, עקב עומס רב המוטל על מערכת בתי המשפט.

זכות להביע עמדה: לקורבן עבירה מוקנית כיום זכות להביע עמדה לקראת הסדר טיעון, או לקראת מתן חנינה או בפני דיון בוועדת שחרורים. זכות זו היא עקרונית ומהותית, ובעבר לא היו לקורבנות עבירה זכות להביע את עמדתם בפני הגופים הרלוונטיים.

סיכום:

לנפגעי עבירה קיימות זכויות רבות אשר לא תמיד הם מודעים אליהם, ייעוץ עם עורך דין פלילי המתמחה בייצוג נפגעי עבירה יכול במקרים רבים לסייע רבות לנפגע העבירה.

 

דברים אלו מובאים באדיבותו של עו"ד פלילי בנימין בן נתן. אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני ובכל מקרה מומלץ להתייעץ בנושא עם עורך דין פלילי

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום פלילי כללי

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->