26.04.2024

מאמרים בתחום הפלילי

סנדי ליפשיץ
צור קשר עם
סנדי ליפשיץ

הכתבות הנצפות באתר

הבוקר יוגשו עשרות כתבי אישום נגד החשודים שהופללו על ידי סוכן חשאי שגייסה משטרת ישראל מקרב עולם הפשיעה. תמונות – ...
לכתבה המלאה >
ביום חמישי האחרון דן בית המשפט העליון בשאלה האם ימי מעצר בפיקוח אלקטרוני באים במניין ימי מעצר מאחורי סורג ובריח ...
לכתבה המלאה >
לנאשם נחסכו 22 חודשי מאסר - לטענת התביעה, הסנגור, עו"ד אלון קריטי, עשה מחטף כאשר לא עדכן את בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
לאחר סיום מבצע משטרתי במהלכו הופעל סוכן סמוי, נעצרו 20 חשודים בחשד לסחר בנשק, סמים ורכבים גנובים בשווי מאות אלפי ...
לכתבה המלאה >
שלושה חשודים בציד בלתי חוקי של דורבנים נעצרו על ידי בלשי משמר הגבול ופקחי רשות הטבע והגנים כשברכבם נמצאו שני ...
לכתבה המלאה >
אתמול המשטרה קיימה מבצע ממוקד ורחב היקף בערי הדרום בהשתתפות מאות שוטרים נגד עבירות החזקת נשק, סחר בסמים, הימורים ועוד. ...
לכתבה המלאה >
במסגרת פעילות אכיפה משטרתית ממוקדת בקלנסוואה, עוכבו לחקירה בעלי בתי עסק באזור בחשד כי החזיקו ברשותם אצעי לחימה, סמים, מחרטה ...
לכתבה המלאה >
בתום חקירה סמויה של המשטרה נעצרו הבוקר 17 סוחרי סמים ועברייני רכוש ממרכז הארץ. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
שופטת בית המשפט השלום ברמלה קבעה כי אין להרשיע חייל בעבירת הספקת משקאות משכרים לקטינים במקום ציבורי, וזאת לאור הסדר ...
לכתבה המלאה >

בגירים צעירים וענישה

החוק הפלילי היבש חייב לקבוע קווים אדומים, אפילו אם הם לעיתים לא הכי מדויקים או אף לא הכי צודקים. כך למשל עושה החוק הפלילי בנוגע לקטינים. הכלל הוא שקטין הוא ילד מגיל 12, עד גיל 18. מתחת לגיל 12 הקטין הוא כלל לא בר עונשין. מעל גיל 18 הקטין הוא כבר בגיר, וחלות עליו כל החובות והזכויות שמוקנות לאזרח בוגר. עם זאת, המציאות מראה שגם "בגיר" בן 18 או 19 הם לא באמת כאלו "בוגרים" כפי שהחוק רואה אותם. לכן, בית המשפט העליון, ותחתיו גם בתי המשפט הנמוכים יצרו עם השנים קטגוריה חדשה במשפט הפלילי, הנקראת "בגיר צעיר". מהי אותה קטגוריה? מתי אבחנתה חשובה? על כך במאמר הבא.

פורסם ב: 00:00 | 25.06.2016
כותב המאמר: עו"ד סנדי ליפשיץ
בגירים צעירים וענישה

זכויות קטינים במשפט הפלילי:

כאמור, כאשר קטין עומד לדין פלילי, הוא עומד לדין בפני בית המשפט לנוער, ובכלל זה תפיסת המשפט הפלילי הישראלית רואה את הצורך השיקומי כערך עליון כאשר מדובר בקטין העומד לדין. להבדיל מבגירים, אשר מוחזקים יותר בתור מודעים למעשיהם, מה שגם מקטין את הצורך השיקומי בעניינם.

בשל התפיסה הזו, כאשר מדובר בקטינים עבריינים, המשפט הפלילי מקנה להם זכויות רבות יותר, כגון: שעות חקירה נוחות יותר, ליווי של הורה, ליווי של קצין מבחן בצורה צמודה יותר, סמכויות מעצר מצומצמות יותר, גמישות בעניין העונש. אכן, קטין הרבה יותר נתון להשפעה ומניפולציה, אך בד בבד הוא הרבה יותר קל גם להשפעה בפן החיובי. אך האם בחור בן 18 או 20 הם באמת יותר בוגרים מאשר קטין בן 17 בחלק ניכר מהמקרים? נראה שהתשובה היא בשלילה.

מהו "בגיר צעיר"?

היות וחברה צעירים בגילאים הנעים בין 21-18 הם עדיין "נערים" במובנים רבים, הן בפן ההתפתחותי, והן בפן הפסיכולוגי, הגיע בית המשפט העליון למסקנה מכוננת, במסגרת ע"פ 12\7781 פלוני נ' מ"י. אז נקבעה קטגוריה חדשה במשפט הפלילי, הנקראת "בגיר צעיר". כלומר, אנשים שגילם נע כאמור בין 21-18 ואף קצת מעבר לכך, שעל המשפט הפלילי להקל עמם בכל הנוגע לענישה, ובכלל זה לקחת בחשבון את גילם הצעיר אפילו אם הם אינם "קטינים" לפי החוק הפלילי היבש. כך סיכם זאת בית המשפט העליון באותה הפרשה (בפסקה 38): "יש מקום להתחשב במסגרת שיקולי הענישה בייחודיותה של קבוצת ה"בגירים צעירים". חשוב להבהיר כי אין בקביעתנו זו כדי לקבוע כי בגזירת עונשם של קבוצה זו, יש לשקול שיקולים זהים לאלו של קטינים. יחד עם זאת, על בית המשפט בקובעו את עונשו של "בגיר צעיר" לייחס לגילו משקל משמעותי. במסגרת זאת, עליו לשקול בין היתר את קרבתו לגיל 18, ההשפעה האפשרית של מאסר בפועל על שיקומו ומצבו הנפשי, ובגרותו".

מה ההשלכות לעניין ההליך הפלילי בעניינם של "בגירים צעירים"?

עם הזמן, החלה הגישה לפיה עבירה פלילית בוצעה ע"י "בגיר צעיר" להשפיע על שיעור ההרשעות בעניינם של נאשמים המצויים בקטגוריה הזו. המאפיין העיקרי הוא בהליך הקיים במשפט הפלילי הנקרא "אי הרשעה". הכלל במשפט הפלילי הוא שאדם אשר ביצע עבירה פלילית, והוכח שהוא ביצעה, יורשע בדין הפלילי. עם זאת, החריג לכלל קובע כי לבית המשפט הסמכות לקבוע כי הנאשם הספציפי אכן ביצע עבירה פלילית, אך לא להרשיע אותו בדין. המשמעות היא למעשה היעדר רישום פלילי, שיכול להיות לעיתים הרסני להמשך הקריירה והחיים בכלל.

עם זאת, כדי שבית המשפט לא ירשיע נאשם יש לעמוד בתנאים קפדניים, כגון: להוכיח שהרשעה תפגע באופן ספציפי בעבודתו של הנאשם, או תמנע ממנו להתקבל לעבודה מסוימת. כמו כן, יש להוכיח שהנאשם מודע למעשהו, וכי קיימת בלבו כוונה כנה להשתקם וחרטה על מעשהו. כיום, יותר ויותר בתי משפט מעניקים משקל רב במקרים כאלו, כאשר מדובר בנאשמים שהם בגירים צעירים.

דוגמא לכך, היא מקרה שנדון בבית המשפט המחוזי, במסגרת עפ"ג 15- 10- 14167 דרבאי ואח' נ' מ"י, שם קבע בית המשפט המחוזי כי שני נאשמים שהיו בני 21 ו- 22 שהורשע בבית משפט השלום בעבירה של פריצה, לא יורשעו בדין. במסגרת נימוקיו, קבע בית המשפט המחוזי כי למרות שלא הוכח "נזק קונקרטי" בהרשעה, יש לקחת בחשבון שמדובר בשני נאשמים צעירים שהם בתחילת דרכם, ולכן האינטרס הציבורי הוא לשקמם. אותו מקרה הוא דוגמא קלאסית לשימוש שנעשה בקטגוריה של בגירים צעירים, במסגרת ההליך הפלילי. ייתכן ובעבר, סביר להניח שעוד בעבירה של התפרצות, אף בית משפט לא היה מבטל הרשעה במקרה כזה.

האם יש השלכות לעונש כאשר מדובר "בבגירים צעירים"

התשובה היא בחיוב. השימוש בקטגוריה של "בגירים צעירים" נפוץ מאוד במסגרת טיעונים לעונש בתיקים פליליים, במקרים שבהם הנאשמים נמצאים בסקאלה של הגיל הרלוונטי. בין השיקולים שעל בית המשפט לשקול בשלב העונש, הם: נסיבות אישיות, וגילו של הנאשם. לכן, הקטיגוריה של בגיר צעיר רלוונטית מאוד גם בשלב זה.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום פלילי כללי

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד
back --> -->