26.04.2024

מאמרים בתחום הפלילי

בנימין בן נתן
צור קשר עם
בנימין בן נתן

הכתבות הנצפות באתר

הבוקר יוגשו עשרות כתבי אישום נגד החשודים שהופללו על ידי סוכן חשאי שגייסה משטרת ישראל מקרב עולם הפשיעה. תמונות – ...
לכתבה המלאה >
ביום חמישי האחרון דן בית המשפט העליון בשאלה האם ימי מעצר בפיקוח אלקטרוני באים במניין ימי מעצר מאחורי סורג ובריח ...
לכתבה המלאה >
לנאשם נחסכו 22 חודשי מאסר - לטענת התביעה, הסנגור, עו"ד אלון קריטי, עשה מחטף כאשר לא עדכן את בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
לאחר סיום מבצע משטרתי במהלכו הופעל סוכן סמוי, נעצרו 20 חשודים בחשד לסחר בנשק, סמים ורכבים גנובים בשווי מאות אלפי ...
לכתבה המלאה >
שלושה חשודים בציד בלתי חוקי של דורבנים נעצרו על ידי בלשי משמר הגבול ופקחי רשות הטבע והגנים כשברכבם נמצאו שני ...
לכתבה המלאה >
אתמול המשטרה קיימה מבצע ממוקד ורחב היקף בערי הדרום בהשתתפות מאות שוטרים נגד עבירות החזקת נשק, סחר בסמים, הימורים ועוד. ...
לכתבה המלאה >
במסגרת פעילות אכיפה משטרתית ממוקדת בקלנסוואה, עוכבו לחקירה בעלי בתי עסק באזור בחשד כי החזיקו ברשותם אצעי לחימה, סמים, מחרטה ...
לכתבה המלאה >
בתום חקירה סמויה של המשטרה נעצרו הבוקר 17 סוחרי סמים ועברייני רכוש ממרכז הארץ. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
שופטת בית המשפט השלום ברמלה קבעה כי אין להרשיע חייל בעבירת הספקת משקאות משכרים לקטינים במקום ציבורי, וזאת לאור הסדר ...
לכתבה המלאה >

תלונות שווא בהליך הפלילי

בשנים האחרונות הולכת וצוברת תאוצה תופעת הגשת תלונות שווא במשטרה. שימוש לרעה בהגנות שקבע המחוקק לשם שמירה על הנפגע באמצעות הגשת תלונות שווא, חושף את המתלונן לתביעה בגין הוצאת דיבה ואישום פלילי. תופעה זו יכולה לנבוע מרצון המתלונן להשתמש בכלי ניגוח זה כנגד החשוד, אם זה ממניעים נקמניים ואם זה ממניעים של השגת יתרון משפטי כלשהו.

פורסם ב: 22:45 | 29.01.2017
כותב המאמר: בנימין בן נתן
תלונות שווא בהליך הפלילי

תלונות שווא כאמצעי להשגת המטרה

תופעה זו מוצאת ביטויה בעיקר בתחום המשפחה, היא ידועה בתחילת הליך גירושין או כאשר הליכי גירושין נכנסים להילוך גבוה, העוינות גוברת והמתח בתא המשפחתי רב. מטרתן בדרך כלל להוציא בכוח את הגבר מהבית, או לנקום ולהפעיל לחץ על מנת להשיג הישגים משפטיים, או כניעה לתכתיבים כאלו ואחרים. תלונת האישה במשטרה גוררת כמעט באופן אוטומטי הרחקה מהבית ובמקרים קיצוניים גם מעצר. הרחקה אוטומטית זו, הנובעת מכך שלמשטרה מחד כמעט ואין כלים לבחון את אמיתות התלונה ומאידך מרצון שלא לקחת סיכון כלשהו, מקנה למתלוננת כוח, אשר למרבה הצער נשים רבות לא מהססות לעשות בו שימוש.


את נפיצותה של התופעה ניתן לייחס להתגייסות המבורכת של המחוקק בשנים האחרונות למיגור תופעת האלימות במשפחה. במסגרת הליך זה, שונו סעיפי חוק; נקבעו עונשי מינימום; רועננו נוהלי חקירות המשטרה; והתרחבה האופציה למתן צווי הגנה כנגד בעלים הנחשדים באלימות. מהלכים אלו, מנוצלים לרעה בחלק מן המקרים והובילו נשים לראות בהליך הפלילי כ"קלף מיקוח" אשר עשוי לעזור להן ב'קרב' כנגד בעליהן, בדרך כלל במסגרת הליך גירושין.

 

מעמדה של תלונת שווא – בית המשפט והמחוקק

במקרה שנידון בבית המשפט העליון בעניין עתירתו של אדם לביטול צו איסור פרסום שמותיהן של המתלוננות, לאחר שזוכה מעבירות מין כלפיהן, נפסק כי האינטרס למנוע הרתעה של נפגעים בעבירות מין מלהעיד גובר על האינטרס למנוע תלונות שווא. לדברי השופט חשין, "למניעת התופעה של תלונות שווא, קיימים האמצעים והדרכים הקבועים בחוק". כמו כן, לדידו, מבקשת שיטת המשפט – ברמת המאקרו – לעודד נפגעות עבירות מין לפנות לרשויות האכיפה ולהתלונן כדי להגן על הציבור מפני עברייני מין.


עוד נקבע כי לשם הגשמת אינטרס המאקרו – לעודד תלונות על עבירות מין – חייבת שיטת המשפט לכונן מנגנון שיגונן על המתלוננת ברמת המיקרו, שאם לא יעשה כן תירעתנה נפגעות מלהתלונן כנגד הפוגעים, ולהגשמת שאיפה זו שומה על הרשויות לעודד הגשתן של תלונות. אחד האמצעים החשובים ביותר לעידוד הגשתן של תלונות יהיה בנסיכת ביטחון במתלוננת כי הגשתה של תלונה לא תפגע בה.


ואכן, המחוקק יצר מנגנוני הרתעה גם למקרים של תלונות- שווא, והם עבירה של עדות שקר. עם זאת, נכון להיום, הוגשו כתבי אישום מועטים כלפי נשים ו/או גברים שרקמו תלונת שווא כנגד בני זוגם. יש לציין, כי אף לא אחד/ת מהנאשמ/ות שהורשעו בעבירה זו ישבו יום אחד בכלא, והעונש המקסימלי שניתן היה קנס בגובה 30 אלף שקל, וגם זו הייתה החלטה נדירה ביותר.


בהקשר זה חשוב לציין שלנפגע עומדת בכל עת, ללא שום קשר להליך הפלילי, הזכות לתבוע את המתלונן במסגרת הדין האזרחי בגין הזכות לשם טוב; הוצאת לשון הרע; וכל אותם נזקים מוחשיים שנגרמו לו כתוצאה מתלונת השווא כגון הנזק בגין הפסד ימי עבודה להתייצבות בחקירה או למעצר והוצאות שונות כדי להוכיח את חפותו; ועוד.


הנחיית פרקליט המדינה – תחילת הדרך להילחם בתופעה

על אף היחס הראוי להערכה מצד בית המשפט למיגור תופעת האלימות כנגד נשים, אי-הטיפול בתופעת תלונת השווא מעודד נשים לרקום האשמות-שווא על בעליהן. זאת משום שבמקרה זה הן זוכות בנקודות רבות במאבק הגירושים נגד בעליהן, ובד בבד בהגנה מלאה מצד מערכת המשפט. לפיכך, במרץ האחרון יצא עדכון להנחיה מספר 2.5 מטעם פרקליט המדינה בדבר "מדיניות פתיחה בחקירה והעמדה לדין בגין חשד למסירת אמרה או עדות כוזבת או סותרת בחקירה או במשפט ובגין סירוב להעיד". ההנחיה מבקשת להגביר אכיפה בעבירות של תלונות שווא ובעבירות של עדות כוזבת או שקרית, בנסיבות ובתנאים המצדיקים זאת, כמפורט בה. בה בעת, מבקשת ההנחיה להבטיח שלא תבוצע אכיפה פלילית בנסיבות שבהן האינטרס הציבורי הכולל אינו תומך בכך.


סעיף 9 בהנחיה מורה שככל שמתעורר חשד שאדם העליל עלילת שווא, העניין יועבר לחקירת משטרה וככלל, ישנו אינטרס ציבורי בהעמדה לדין. ככל שהאמרה גרמה בפועל או הייתה בעלת פוטנציאל לגרום נזק חמור לאדם אחר או לאינטרס הציבורי, וככל שהאמרה ניתנה במסגרת הליך פלילי ונסובה על עבירה פלילית חמורה יותר, תגבר הנטייה להעמיד לדין. כמו כן, ככל שהעד ששינה את הגרסה הוא המתלונן בתיק אשר הביא לפתיחה בחקירה, או שהוא עד מדינה או עובד ציבור שמסר עדות בחקירה במסגרת תפקידו, יגבר האינטרס הציבורי שבמיצוי הדין עמו.


מנגד, ככל שהעד חזר בו מגרסתו השקרית ביוזמתו ומסר, בסופו של יום, גרסת אמת, והנזק שנגרם כתוצאה מהאמרה השקרית אינו חמור, עשוי הדבר להוות שיקול שלא לפתוח בחקירה, וזאת מתוך אינטרס ציבורי שלא להרתיע עדים מלחזור בהם מגרסתם השקרית המוקדמת. בנוסף, לפי ההנחיה, אם היה העד מתלונן בעבירת אלימות בתוך המשפחה או בעבירת מין, הרי שעקב רגישות הנושא לא תיפתח נגדו חקירה והוא לא יועמד לדין ללא אישור של פרקליט מחוז או משנהו.


דברים אלו מובאים באדיבותו של עו"ד פלילי בנימין בן נתן. אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני ובכל מקרה מומלץ להתייעץ בנושא עם עורך דין פלילי

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום פלילי כללי

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד
back --> -->