25.04.2024

פלילי כללי

הכתבות הנצפות באתר

הבוקר יוגשו עשרות כתבי אישום נגד החשודים שהופללו על ידי סוכן חשאי שגייסה משטרת ישראל מקרב עולם הפשיעה. תמונות – ...
לכתבה המלאה >
ביום חמישי האחרון דן בית המשפט העליון בשאלה האם ימי מעצר בפיקוח אלקטרוני באים במניין ימי מעצר מאחורי סורג ובריח ...
לכתבה המלאה >
לנאשם נחסכו 22 חודשי מאסר - לטענת התביעה, הסנגור, עו"ד אלון קריטי, עשה מחטף כאשר לא עדכן את בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
לאחר סיום מבצע משטרתי במהלכו הופעל סוכן סמוי, נעצרו 20 חשודים בחשד לסחר בנשק, סמים ורכבים גנובים בשווי מאות אלפי ...
לכתבה המלאה >
שלושה חשודים בציד בלתי חוקי של דורבנים נעצרו על ידי בלשי משמר הגבול ופקחי רשות הטבע והגנים כשברכבם נמצאו שני ...
לכתבה המלאה >
אתמול המשטרה קיימה מבצע ממוקד ורחב היקף בערי הדרום בהשתתפות מאות שוטרים נגד עבירות החזקת נשק, סחר בסמים, הימורים ועוד. ...
לכתבה המלאה >
במסגרת פעילות אכיפה משטרתית ממוקדת בקלנסוואה, עוכבו לחקירה בעלי בתי עסק באזור בחשד כי החזיקו ברשותם אצעי לחימה, סמים, מחרטה ...
לכתבה המלאה >
בתום חקירה סמויה של המשטרה נעצרו הבוקר 17 סוחרי סמים ועברייני רכוש ממרכז הארץ. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
שופטת בית המשפט השלום ברמלה קבעה כי אין להרשיע חייל בעבירת הספקת משקאות משכרים לקטינים במקום ציבורי, וזאת לאור הסדר ...
לכתבה המלאה >

שירות המבחן למבוגרים ולנוער

שירות המבחן הוא שירות סוציאלי מטעם משרד הרווחה המעוגן בחוק ופועל כחלק ממערכת אכיפת החוק בישראל. תפקידו של שירות המבחן הוא לספק מענה שקומי וטיפולי עבור מבוגרים וקטינים אשר חשודים או נאשמים בעבירות פליליות, שירות המבחן מאויש על ידי עובדים סוציאלים אשר עברו הכשרה מיוחדת. במאמר הקרוב נפרט אודות חשיבותו ותפקידו של שירות המבחן למבוגרים ולנוער

פורסם ב: 14:23 | 27.11.2017
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
שירות המבחן למבוגרים ולנוער

שירות המבחן מיועד לתת מענה שיוויוני ואחיד לכלל הציבור ולספק מענה חוץ משפטי למערכת המשפט המתבסס על שיקולי שיקום וגישות אבחוניות וטיפוליות. שיטות אלה נועדו לאתר חשודים או נאשמים בעלי פוטנציאל שיקומי אשר מסלול טיפולי שכזה יטייב עמם ועם החברה כולה, ובכך למעשה להפחית בעונשם ולתת דגש לשיקומם על בסיס של העדפת שיקולי השיקום על פני שיקולים של גמול והתרעה.

 

שירות המבחן למבוגרים

השירות אחראי על מתן שירותי אבחון, פיקוח, טיפול ושיקום למעורבים בארועים פליליים (חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה) שגילם מעל 18 שנים. ייעודו של השירות הוא להפחית סיכון לחברה על ידי התאמה והמלצה על חלופות ענישה ומעצר. ובנוסף לשקם ולפקח על עוברי החוק בקהילה. השירות ניתן בארבע מחוזות ובנפותיהן: חיפה והצפון, תל אביב והמרכז, ירושלים ובאר-שבע והדרום. בכל מחוז מספר נפות, סה"כ יש 21 נפות ברחבי הארץ.


העובדים בשירות הם קציני מבחן, עובדי מדינה אשר מונו לתפקיד על פי חוק. מדובר בעובדים סוציאליים מומחים בעלי הכשרה מיוחדת לאבחון, פיקוח, טיפול ושיקום של אלו אשר עוברים על החוק. בשירות סה"כ כ-300 תקנים של קציני מחבן למבוגרים בכל התפקידים והדרגים, כ-43 תקנים של עובדי מנהל, ו-8 תקני מתאמי שירות לתועלת הציבור.


תהליך העבודה מתחיל בשלב האבחון במהלכו נקבע כיוון ההתערבות. ההמלצות מוגשות במסגרת תסקיר שירות המבחן. ההתערבות מבוצעות במסגרת צווים של בית המשפט אשר ניתנים במהלך דיון פלילי בינהם צווי מבחן, צווי מבחן סמים, צווי מבחן אלימות במשפחה, צווי שירות לתועלת הציבור, צווי פיקוח מעצר ומעצר אלקטרוני וכן טיפול באנשים אשר הוחלט לגביהם על עיכוב הליכים משפטיים או אי העמדה לדין.

 

שירות המבחן לנוער

בשונה משירות המבחן למבוגרים, שירות המבחן לנוער נותן מענה לכל קטין שנפתח נגדו תיק פלילי. שירות המבחן לנוער הוא שירות טיפולי וסוציאלי הפועל כשירות ארצי במסגרת האגף לנוער וצעירים במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. חשוב לציין שבמסגרת ענישה של קטינים ישנו מקום גדול יותר לשיקולי השיקום והם מהווים למעשה נדבך מרכזי בעת גזירת עונשם של קטינים, ועל כן ישנה חשיבות גדולה יותר לשירות המבחן לנוער כגוף המוביל את שיקומו של הקטין העבריין. מטרותיו של שירות המבחן לנוער הם אבחון, טיפול, ייעוץ והדרכה לקטינים עוברי חוק ולהוריהם, סיוע למערכת אכיפת החוק בהתאמת ההחלטות השיפוטיות ומניעת הישנות העבירה. קציני המבחן לנוער הם עובדים סוציאליים אשר מתמחים בטיפול בנוער עברייני ומונו על ידי שר העבודה והרווחה. שירות המבחן לנוער פועל תוך שימוש בסמכות ובמגוון מיומניות טיפוליות, בשיתוף קטינים אלו, משפחותיהם והקהילה בה הם חיים. קהל היעד של השירות הם קטינים בני 12-18 שהופנו לשירות על ידי המשטרה וחשודים בביצוע עבירה פלילית, קטינים שנעצרו בהוראת בית המשפט בחשד לביצוע עבירה וקטינים שנמצאו אשמים בבית המשפט לנוער והוטל עליהם צו טיפול. תפקידו של קצין המבחן לנוער הוא לבצע חקירה פסיכו-סוציאלית ולאבחן את הנער, הכנת תסקיר מעצר והמלצה על חלופת מעצר, הכנה והגשת תסקירים עם המלצות לבתי המשפט וליועץ המשפטי לממשלה לעניין עיכוב תהליכים, טיפול על פי צווים של בית המשפט והכנה ומסירה של דוחות ללשכת הגיוס.

 

תסקיר שירות המבחן

תסקיר שירות המבחן הוא מסמך אשר נערך על ידי עובד סוציאלי מטעם שירות המבחן (להלן: "קצין המבחן) ובכך למעשה הוא מבודד באופן חלקי את הנאשם מהסנגור המייג אותו. אותו עובד סוציאלי אשר עורך את התסקיר בוחן בדרכים שונות, לרבות שיחה עם הנאשם או החשוד כך שבסופו של ההליך הוא יוכל לגבש תסקיר מבחן בעינינו המכיל המלצה.


מטרתו של התסקיר הוא להקל או להמתיק את עונשו של החשוד במידה והביע חרטה על מעשיו בעת שהותו ובדיקתו אצל העובד הסוציאלי. לא מעט פעמים חשודים או נאשמים שנשלחים לשירות המבחן רואים בהם שלוחה של המשטרה ולא משתפים עימם פעולה. התסקיר למעשה בוחן את מבנה אישיותו של הנאשם ומבצע אנליזה על אופי ומהות הנאשם, וזאת כדי שיהיה ניתן להמליץ על אופי הענישה שנע בין ענישה שיקומית לענישה בין כותלי הכלא תוך בחינה איזה סוג ענישה תטיב יותר עם הנאשם. כאשר מדובר בתסקיר חיובי יהיה יותר קל לסנגורו להגיע להסדר טיעון מקל לעומת תסקיר שלילי אשר נובע בדרך כלל מחוסר שיתוף פעולה של הנאשם ואי הבעת חרטה על מעשיו.

 

לסיכום

שירות המבחן הוא גוף שנועד לגבש המלצות לגבי נאשמים וחשודים בהליך הפלילי מטעם המדינה. ההמלצות ברובן הן המלצות שיקומיות אשר נועדו לקצר ולהמתיק את עונשם של אלה ששירות המבחן רואה בהם בעלי פוטנציאל שיקומי ושהמדינה יכולה להרוויח משיקומם. במהלך ההליך המשפטי מגבש שירות המבחן המלצה ומגיש אותה במסגרת תסקיר המבחן. לעורך דין פלילי ישנה חשיבות מכרעת בהכנת הנאשם או החשוד לראיון עם העובדים הסוציאליים אשר מכינים את התסקיר בעינינו ועל כן יש לפנות לעורך דין פלילי כאשר חשוד או נאשם מופנה להכנת תסקיר מטעם שירות המבחן.

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני. 

 

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד
back --> -->