25.04.2024

פלילי כללי

בנימין בן נתן
צור קשר עם
בנימין בן נתן

הכתבות הנצפות באתר

הבוקר יוגשו עשרות כתבי אישום נגד החשודים שהופללו על ידי סוכן חשאי שגייסה משטרת ישראל מקרב עולם הפשיעה. תמונות – ...
לכתבה המלאה >
ביום חמישי האחרון דן בית המשפט העליון בשאלה האם ימי מעצר בפיקוח אלקטרוני באים במניין ימי מעצר מאחורי סורג ובריח ...
לכתבה המלאה >
לנאשם נחסכו 22 חודשי מאסר - לטענת התביעה, הסנגור, עו"ד אלון קריטי, עשה מחטף כאשר לא עדכן את בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
לאחר סיום מבצע משטרתי במהלכו הופעל סוכן סמוי, נעצרו 20 חשודים בחשד לסחר בנשק, סמים ורכבים גנובים בשווי מאות אלפי ...
לכתבה המלאה >
שלושה חשודים בציד בלתי חוקי של דורבנים נעצרו על ידי בלשי משמר הגבול ופקחי רשות הטבע והגנים כשברכבם נמצאו שני ...
לכתבה המלאה >
אתמול המשטרה קיימה מבצע ממוקד ורחב היקף בערי הדרום בהשתתפות מאות שוטרים נגד עבירות החזקת נשק, סחר בסמים, הימורים ועוד. ...
לכתבה המלאה >
במסגרת פעילות אכיפה משטרתית ממוקדת בקלנסוואה, עוכבו לחקירה בעלי בתי עסק באזור בחשד כי החזיקו ברשותם אצעי לחימה, סמים, מחרטה ...
לכתבה המלאה >
בתום חקירה סמויה של המשטרה נעצרו הבוקר 17 סוחרי סמים ועברייני רכוש ממרכז הארץ. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
שופטת בית המשפט השלום ברמלה קבעה כי אין להרשיע חייל בעבירת הספקת משקאות משכרים לקטינים במקום ציבורי, וזאת לאור הסדר ...
לכתבה המלאה >

צו עיכוב יציאה מהארץ בהליך הפלילי

לבית המשפט במדינת ישראל ישנה הסמכות להטיל צו עיכוב יציאה מהארץ אשר ימנע מאדם לעזוב את גבולות המדינה, מרבית צווי העיכוב ניתנים בהליכים של הוצאה לפועל, ענייני גירושין ובהליך הפלילי, במאמר זה נתמקד בצו עיכוב היציאה מהארץ בהליך הפלילי

פורסם ב: 11:56 | 25.09.2017
כותב המאמר: בנימין בן נתן
צו עיכוב יציאה מהארץ בהליך הפלילי

צו עיכוב יציאה מהארץ נחשב לסעד חזק ופוגעני מאחר והוא פוגע בזכות הבסיסית ביותר של האדם שהיא חופש התנועה, צו זה מונע מהאדם שהצו מופנה כלפיו לעזוב את גבולות המדינה ובשל כך צו זה ניתן במשורה לאחר שנבחנו חלופות אחרות אשר פגיעתן פחותה.

 

מי מוסמך לבקש צו עיכוב יציאה מהארץ והתנאים להוצאתו

 בהליך הפלילי הצו ניתן לבקשת המשטרה, הפרקליטות, או בית המשפט. ברוב המקרים כאשר מוצא צו עיכוב יציאה מן הארץ האדם כלפיו מופנה הצו נוכח במעמד הוצאת הצו, במידה ואותו אדם לא היה נוכח בהליך על המשטרה לעדכנו.

 

משטרת ישראל רשאית לבקש צו לעיכוב יציאה מהארץ כאשר נפתחת חקירה פלילית והמשטרה חוששת כי יציאתו של החשוד מהארץ תזיק לחקירה, או במקרה בו היא חושדת כי החשוד עשוי לברוח מהארץ ולחמוק משלטונות החוק.

 

הקצין הממונה יכול להטיל מגבלות שונות על תנאי שחרורו של החשוד כאשר נתונה לו הסמכות גם להטיל עליו צו עיכוב יציאה מהארץ בהסכמתו של החשוד ולתקופה שלא תעלה על 3 חודשים (סעיף 42(ב)(2) לחסד"פ מעצרים). במידה והמשטרה רוצה להאריך את תוקפו של הצו עליה לפנות לבית המשפט, יחד עם זאת, בבש"פ 7021/06 נקבע כי במקרים בהם מוגש כתב אישום לפני שהסתיימו שלושת החודשים הצו יחול למשך כל אורכו של ההליך המשפטי גם אם התמשך אל מעבר לשלושה חודשים מיום הוצאתו.

 

כמו כן, המשטרה יכולה באמצעות הפרקליטות, לבקש מבית המשפט (סעיף 48 לחסד"פ מעצרים) בעת דיון על שחרור ממעצר שאחד מהתנאים המגבילים יהיה צו עיכוב יציאה מהארץ, במידה ובית המשפט משתכנע כי ישנו יסוד סביר לבקשה הוא יאשר את מתן הצו. התנאים בהם מאשר בית המשפט את הצו דומים לתנאים שהזכרנו לעיל בעניין המשטרה, כלומר קיימת אפשרות סבירה כי החשוד לא יתייצב להליכי חקירה, דיון במשפט או נשיאת עונשו או במקרים בהם לא ניתן להבטיח את התייצבותו של אותו אדם בתנאים אחרים כמו ערבות או ערובה עצמית.

 

ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ

 ישנם מקרים מסוימים בהם ניתן לבטל צו עיכוב יציאה מהארץ באופן מוגבל ולעיתים גם באופן מוחלט. בכדי לאשר את הבקשה על החשוד להרים את נטל ההוכחה ולהראות כי לא קיים כל סיכון שיברח מישראל בכדי להימנע מחקירה משטרתית או מהליכים פליליים, עליו להראות שמרכז חייו הוא בישראל, כלומר יש לו עבודה ומשפחה בארץ או דבר אחר אשר קושר אותו למדינת ישראל. בנוסף לכך עליו להציג ערבויות אחרות לחזרתו מחו"ל לשם התייצבות בהלכים העומדים בפניו. עוד עליו להצדיק את דחיפות ו/או חשיבותו של האירוע אליו הוא נדרש להגיע בחו"ל, למשל במקרה בו יש חתונה לקרוב משפחה שלו או שהוא קבע תור לניתוח דחוף במדינה זרה.

 

בתי המשפט לא ממהרים לבטל צו עיכוב יציאה מן הארץ והליך כזה דורש עבודה משפטית מאומצת.

 

איפה בודקים אם יש לי צו עיכוב יציאה מהארץ?

 בעבר על מנת לבדוק האם עומד לחובתו של אדם מסוים צו עיכוב יציאה מהארץ היה עליו לפנות למספר גורמים ולברר בכולם האם קיים צו כזה כנגדו, מאחר והיה מדובר בהליך מסורבל, בשנים הארונות נפתח מוקד ברשות האוכלוסין וההגירה הכפופה למשרד הפנים אשר דרכו בודקים האם ניתן צו עיכוב יציאה מהארץ באמצעות מספר שאלות מזהות.

 

סיכום

צו עיכוב יציאה מהארץ הוא סעד בעל עוצמה חזקה ועל כן לא כל בקשה להוצאתו תתקבל בקלות, בית המשפט מחויב לאזן בין פגיעה בחקר האמת לפגיעה בזכות חוקתית כמו חופש התנועה ומכאן הקושי הגדול והמורכבות של צו זה. בהליך הפלילי ישנה חשיבות מרבית לצו עיכוב יציאה מהארץ שכן הוא משמש ככלי להבטחת התייצבותם של נאשמים להליכי החקירה והמשפט, ומורשעים לנשיאת עונשם. כלי זה נועד להבטיח את תקינותו של ההליך הפלילי. במידה והוזמנת לחקירה פלילית ו/או הוגש כנגדך כתב אישום ואתה עתיד לצאת מהארץ בזמן הקרוב מומלץ לפנות לעורך דין פלילי מנוסה אשר יבדוק את המצב המשפטי.

 

דברים אלו מובאים באדיבותו של עו"ד פלילי בנימין בן נתן. אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני ובכל מקרה מומלץ להתייעץ בנושא עם עורך דין פלילי

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום פלילי כללי

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד
back --> -->