25.04.2024

פלילי כללי

יפעת כץ
צור קשר עם
יפעת כץ

הכתבות הנצפות באתר

הבוקר יוגשו עשרות כתבי אישום נגד החשודים שהופללו על ידי סוכן חשאי שגייסה משטרת ישראל מקרב עולם הפשיעה. תמונות – ...
לכתבה המלאה >
ביום חמישי האחרון דן בית המשפט העליון בשאלה האם ימי מעצר בפיקוח אלקטרוני באים במניין ימי מעצר מאחורי סורג ובריח ...
לכתבה המלאה >
לנאשם נחסכו 22 חודשי מאסר - לטענת התביעה, הסנגור, עו"ד אלון קריטי, עשה מחטף כאשר לא עדכן את בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
לאחר סיום מבצע משטרתי במהלכו הופעל סוכן סמוי, נעצרו 20 חשודים בחשד לסחר בנשק, סמים ורכבים גנובים בשווי מאות אלפי ...
לכתבה המלאה >
שלושה חשודים בציד בלתי חוקי של דורבנים נעצרו על ידי בלשי משמר הגבול ופקחי רשות הטבע והגנים כשברכבם נמצאו שני ...
לכתבה המלאה >
אתמול המשטרה קיימה מבצע ממוקד ורחב היקף בערי הדרום בהשתתפות מאות שוטרים נגד עבירות החזקת נשק, סחר בסמים, הימורים ועוד. ...
לכתבה המלאה >
במסגרת פעילות אכיפה משטרתית ממוקדת בקלנסוואה, עוכבו לחקירה בעלי בתי עסק באזור בחשד כי החזיקו ברשותם אצעי לחימה, סמים, מחרטה ...
לכתבה המלאה >
בתום חקירה סמויה של המשטרה נעצרו הבוקר 17 סוחרי סמים ועברייני רכוש ממרכז הארץ. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
שופטת בית המשפט השלום ברמלה קבעה כי אין להרשיע חייל בעבירת הספקת משקאות משכרים לקטינים במקום ציבורי, וזאת לאור הסדר ...
לכתבה המלאה >

ביטול תיק פלילי

אנשים נורמטיביים רבים מוזמנים לראשונה בחייהם לחקירה במשטרה בחשד לביצוע עבירה פלילית. אותה חקירה פלילית עשויה להבשיל לתיק פלילי של ממש ומכאן הדרך להרשעה פלילית אשר עונש בצידה - היא קצרה. האם יש מה לעשות כדי לבטל ההליך הפלילי?כיצד ניתן להימנע מהגשת כתב אישום או להביא לביטול כתב האישום? מאמר זה נועד לסקור מספר דרכים אפשריות, בהן סנגור פלילי מנוסה, יוכל לפעול על מנת שלא יוגש כתב אישום, ולחלופין להביא לביטולו.

פורסם ב: 19:17 | 13.09.2016
כותב המאמר: עו"ד יפעת כץ
ביטול תיק פלילי

 מה ניתן לעשות ברגע הזימון לחקירה במשטרה?

אדם המוזמן לחקירה פלילית רשאי לבקש להתייעץ עם סנגור טרם החקירה. למעורבות סנגור בשלבים ראשוניים אלה, קיימת משמעות עצומה על גורל התיק הפלילי כולו. קבלת ייעוץ נכון, בדבר - השימוש בזכות השתיקה, התמודדות עם תרגילי חקירה, התמודדות בהליך של עימות, מסירת ראיות הגנה לשוטרים וכד' עשויה להוביל לכך שהתיק הפלילי ייסגר מיד בתום החקירה. סנגור יוכל גם להיות בקשר עם גורמי החקירה באופן שעשוי לסייע בקבלת החלטה על סגירת התיק.

יידוע ושימוע

מה ניתן לעשות באם התיק לא נסגר מיד בתום החקירה? בעבירות חמורות מסוג "פשע", כשהחשוד בהן - אינו במעצר, קיימת חובת "יידוע" המלווה בזכות החשוד לבקש כי יתקיים בעניינו - "שימוע"- טרם הגשת כתב האישום. מהן בעצם חובות היידוע והשימוע?

לאחר איסוף חומרי החקירה, מועבר חומר החקירה אל יחידת התביעות או אל הפרקליטות. בשלב זה נבחנות הראיות, והגורם המוסמך עתיד להחליט האם יש מקום להגיש כתב אישום. באותו שלב - קיימת חובה לשלוח מכתב רשום המיידע את החשוד כי החקירה בעניינו הסתיימה, החומר הועבר לגורמי התביעה וכי - נבחנת בעניינו שאלת הגשת כתב אישום פלילי. מרגע היידוע, ניתנת לחשוד הזכות לפנות תוך 30 יום אל הגורם המוסמך בהליך של "שימוע". במסגרת הליך השימוע יוכל החשוד לפנות אל גורמי התביעה (בכתב או בעל פה) ולשכנעם להימנע מהגשת כתב אישום. בשלב זה קיימת חשיבות רבה למעורבותו של עו"ד פלילי מנוסה, אשר יוכל לבקש לצלם את חומר הראיות ולמצוא נימוקים משפטיים, ראייתיים ואחרים שיוכלו לסייע בשכנוע הגורם המוסמך להימנע מהגשת כתב אישום.

ביטול כתב אישום לאחר הגשתו

מה ניתן לעשות אם מדובר בעבירה שלא מחייבת ביצוע שימוע ובינתיים הוגש כתב אישום פלילי?

גם לאחר הגשת כתב אישום ניתן לפעול במספר מישורים כדי להוביל לביטולו. עו"ד פלילי מנוסה, יבחן את הראיות הקיימות בחומרי החקירה ויוכל לנסות לשכנע את גורמי התביעה לבטל את כתב האישום (גם לאחר הגשתו), תוך הפניה לטענות בדבר קשיים בראיות וטענות משפטיות נוספות, כגון - חיפוש לא חוקי, מחדלי חקירה, בעיות מהימנות של עד וטענות בדבר מצב רפואי/אישי של הנאשם וכד'

 

 עיכוב הליכים

כאשר גורמי התביעה מסרבים לסגירת התיק, עדיין קיימות אפשרויות פעולה שונות אשר עשויות להוביל לסגירת התיק הפלילי. קיימת למשל האפשרות לפנות אל היועץ המשפטי לממשלה בבקשת "עיכוב הליכים". את הבקשה לעיכוב הליכים, המופנית ליועץ המשפטי לממשלה, ניתן להגיש, בין היתר, במקרים הבאים:

א.כאשר מדובר בעבירה לא חמורה, בנאשם נורמטיבי, ללא עבר פלילי, אשר נוטל אחריות על המיוחס לו (ואפילו אחריות חלקית), ומדובר במי שהרשעה
תפגע בעתידו


ב.כאשר מדובר בנאשם הסובל ממחלה רפואית קשה, מליקוי נפשי או שיכלי, או כשמדובר בנאשם בעל נסיבות אישיות מיוחדות, בקשה לעיכוב הליכים צריכה להיות מנומקת היטב, להצביע על הפגיעה בנאשם כתוצאה מניהול ההליך הפלילי וההרשעה, ויש לצרף אליה אסמכתאות המצביעות על המחלה ממנה הוא סובל, וכן לצרף המלצות שונות שיסייעו בקבלת הבקשה. כאשר מתקבלת בקשת "עיכוב ההליכים", מופסק ההליך הפלילי, ולא יחודש באם הנאשם לא יפתח תיקים נוספים מספר שנים לאחר מכן.

הסדר מותנה

בעבירות מסוימות הקבועות בחוק, קיימת אפשרות להמרת ההליך הפלילי בהליך חלופי, על דרך - סגירת התיק הפלילי בכפוף לעריכת "הסדר מותנה" בין החשוד/נאשם לבין גורמי התביעה. מדובר במסלול חדש יחסית, אשר התביעה איננה ממהרת להשתמש בו. על אף האמור, במקרים המתאימים, כאשר הסנגור יציג בפני גורמי התביעה את הנסיבות המצדיקות נקיטה בהליך חלופי זה, תסכים התביעה לפעול בדרך זו. כאמור, מדובר ברשימה מצומצמת יחסית של עבירות, במקרים בהם הנאשם לוקח אחריות על המיוחס לו ובתנאי שהנאשם נעדר הרשעות בחמש השנים האחרונות.

במסגרת ההסדר המותנה, ייסגר התיק הפלילי, בכפוף- ללקיחת אחריות, שבצידה סעדים נוספים כגון - פיצוי למתלונן. על פי רוב תטען התביעה כי מדובר בהליך שניתן לבצעו רק לפני הגשת כתב אישום, ואולם קיימים מקרים לא מעטים בהם הסכימו גורמי התביעה לפעול במסלול זה, גם לאחר הגשת כתב האישום, על דרך של ביטולו בכפוף לעריכת ההסדר המותנה.

קיימת חשיבות כי עו"ד פלילי מנוסה יכיר את הוראות החוק ואת התקדימים הקיימים בנושא ויבחן בכל תיק את מידת התאמתו למסלול דנן.

טענות מקדמיות

מה ניתן לעשות באם נדחו טענות ההגנה במסגרת שימוע, ו/או סורבו בקשות- לסגירת התיק, לעיכוב ההליכים ולהסדר מותנה?

במצב דברים זה קיימות טענות משפטיות שונות, אותן ניתן לטעון בבית המשפט בפתח ההליך המשפטי, ובטרם מתן מענה מפורט לכתב האישום.טענות משפטיות שונות כגון: "הגנה מן הצדק", "אכיפה בררנית", "פגם או פסול בכתב האישום", "התיישנות", "חוסר סמכות מקומית", "סיכון כפול" , "העדר שימוע" ועוד, עשויות להוביל לביטול כתב האישום.

אי הרשעה

במידה והפעולות לביטול התיק הפלילי לא צלחו, ניתן - במקרים המתאימים לבחון את סיום ההליך הפלילי – ללא הרשעה.

מדובר באפשרות הרלוונטית על פי רוב במקרים בהם כתב האישום כולל עבירות שאינן מן החמורות, כאשר הנאשם נעדר עבר פלילי וכאשר הרשעה תפגע באופן ממשי בעתידו. סיום ההליך ב"אי הרשעה", יהיה מלווה על פי רוב בחתימה על התחייבות כספית, ו/או בהליך טיפולי/צו מבחן ו/או בעבודות התנדבות (של"צ). במצב דברים שכזה - ההליך יסתיים על דרך של רישום פלילי "ללא הרשעה". מדובר ברישום שתקופת מחיקתו קצרה יותר, ומאחר והוא אינו מהווה "הרשעה", הוא אינו פוגע בעתידו של הנאשם.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום פלילי כללי

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->