25.04.2024

מאמרים בתחום הפלילי

אסף גונן
צור קשר עם
אסף גונן

הכתבות הנצפות באתר

הבוקר יוגשו עשרות כתבי אישום נגד החשודים שהופללו על ידי סוכן חשאי שגייסה משטרת ישראל מקרב עולם הפשיעה. תמונות – ...
לכתבה המלאה >
ביום חמישי האחרון דן בית המשפט העליון בשאלה האם ימי מעצר בפיקוח אלקטרוני באים במניין ימי מעצר מאחורי סורג ובריח ...
לכתבה המלאה >
לנאשם נחסכו 22 חודשי מאסר - לטענת התביעה, הסנגור, עו"ד אלון קריטי, עשה מחטף כאשר לא עדכן את בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
לאחר סיום מבצע משטרתי במהלכו הופעל סוכן סמוי, נעצרו 20 חשודים בחשד לסחר בנשק, סמים ורכבים גנובים בשווי מאות אלפי ...
לכתבה המלאה >
שלושה חשודים בציד בלתי חוקי של דורבנים נעצרו על ידי בלשי משמר הגבול ופקחי רשות הטבע והגנים כשברכבם נמצאו שני ...
לכתבה המלאה >
אתמול המשטרה קיימה מבצע ממוקד ורחב היקף בערי הדרום בהשתתפות מאות שוטרים נגד עבירות החזקת נשק, סחר בסמים, הימורים ועוד. ...
לכתבה המלאה >
במסגרת פעילות אכיפה משטרתית ממוקדת בקלנסוואה, עוכבו לחקירה בעלי בתי עסק באזור בחשד כי החזיקו ברשותם אצעי לחימה, סמים, מחרטה ...
לכתבה המלאה >
בתום חקירה סמויה של המשטרה נעצרו הבוקר 17 סוחרי סמים ועברייני רכוש ממרכז הארץ. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
שופטת בית המשפט השלום ברמלה קבעה כי אין להרשיע חייל בעבירת הספקת משקאות משכרים לקטינים במקום ציבורי, וזאת לאור הסדר ...
לכתבה המלאה >

אי הרשעה במשפט הפלילי

הרשעה פלילית יכולה להוות כתם שחור בעברו של כל אדם ויש לה השלכות בתחומים שונים. הרשעה פלילית יכולה להוביל לפיטוריו של אדם, למנוע ממנו קידום ולמנוע ממנו להתקבל לעבודה חדשה. כמו כן, הרשעה פלילית עשויה למנוע מאדם לקבל היתר לנשיאת כלי נשק או למנוע ממנו כניסה למדינות מסוימות בעולם. יחד עם זאת, בית המשפט יכול בנסיבות חריגות לקבוע כי אדם ביצע את העבירה אך לא להרשיע אותו בדין, במאמר הקרוב נפרט אודות אפשרות זו.

פורסם ב: 10:03 | 24.04.2018
כותב המאמר: עו"ד אסף גונן
אי הרשעה במשפט הפלילי

כאשר מוגש כנגד אדם כתב אישום פלילי והוא מודה בביצוע ההעבירה שיוחסה לו או שנקבע שהוא ביצע את העבירה לאחר ניהול הוכחות. הכלל הינו כי יש להרשיעו בביצוע העבירה שיוחסה לו. לבד מהאופק התעסוקתי אשר יכול להיפגע בעקבות הרשעה פלילית, דבר אשר עלול לגרום לנזקים כלכליים לנאשם. נאשם שהורשע בדין הפלילי יסבול בדרך כלל גם מיחס שלילי ועוין מהסביבה בשל הרשעתו. לעיתים הרשעה אף יכולה לפגוע בדימויו העצמי כאדם נורמטיבי ושומר חוק. עם זאת, בהרבה מהמקרים הסתבכותו של אדם במעשים פלילים לא מעידה בהכרח על אופיו האמיתי, ולא כל אדם שמוגש נגדו כתב אישום הוא עבריין, ועל כן לא כל התנהגות פלילית מצדיקה הרשעה בפלילים אשר גוררת אחריה השלכות כה רבות על חייהם של אותם אנשים.


על מנת שתישקל אי הרשעתו של נאשם יש צורך, ראשית, שהוא יודה בעבירה בה הוא מואשם. לאחר מכן, הנאשם יופנה לשירות המבחן לצורך קבלת תסקיר. במסגרת תסקיר שירות המבחן נבחנת, במקרים המתאימים, האפשרות של אי הרשעתו של הנאשם ושירות המבחן יגבש המלצה על בסיס פגישות שנערכו עם הנאשם. שירות המבחן יבחן מספר נסיבות הקשורות לנאשם ולביצוע העבירה. חשוב לציין כי בית המשפט אינו מחויב לקבל את המלצתו של שירות המבחן וההחלטה הסופית היא של בית המשפט. יחד עם זאת, ישנה חשיבות רבה לחוות הדעת של שירות המבחן שכן נדירים עד מאוד המקרים בהם נמנע בית המשפט מהרשעתו של נאשם מבלי שהחזיק בחוות דעת חיובית בעניינו.

 

"אי הרשעה" – המסגרת הנורמטיבית


סעיף 71 א (ב) לחוק העונשין תשל"ז-1977 מעניק את הסמכות לבית המשפט לקבוע אי-הרשעה בעניינו של נאשם מסוים וזוהי לשונו: "מצא בית המשפט כי נאשם ביצע עבירה, רשאי הוא לתת צו שירות גם ללא הרשעה, בנוסף למבחן או בלעדיו" סעיף חוק זה מפנה אל פקודת המבחן (נוסח חדש) תשכ"ט-1969 אשר במסגרתה נקבע כי בית המשפט מוסמך לתת צו מבחן ללא הרשעה.


בנוסף לכך סמכותו של בית המשפט להימנע מהרשעה מופיעה גם בסעיף 192 א לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב] תשמ"ב-1982.


בשורה של פסקי דין ציין בית המשפט כי תכליתם המרכזית של סעיפי החוק הללו היא שיקומית וכי מן הראוי שחברה נאורה תעשה ככל יכולתה לשקם עבריין.

 

שיקוליו של בית המשפט 


כפי שראינו השיקול המרכזי של בית המשפט בבואו לבחון האם להימנע מהרשעה של נאשם כלשהו הם שיקולי שיקום. בית המשפט ייבחן האם מדובר בעבירה ראשונה או יחידה של הנאשם, מהי חומרת העבירה, מהם הנסיבות שבהן בוצעה העבירה, מה תפקידו ומעמדו של הנאשם, מידת פגיעתה של העבירה באחרים, הסבירות לכך שהנאשם יבצע עבירות נוספות, האם מדובר בהתנהגות שחוזרת על עצמה ומהווה דפוס או שמדובר בהתנהגות מקרית , האם הנאשם נטל אחריות על ביצוע העבירה והוא מתחרט עליה. בנוסף לכך יבחן בית המשפט מה הן ההשלכות של ההרשעה על הדימוי העצמי של הנאשם והאם ההרשעה תוביל לפגיעה משמעותית במרקם חייו של הנאשם או שלאו. מבין כל המבחנים הללו, הכלל החשוב ביותר שעליו בית המשפט מסתכל בטרם יחליט באם לסיים הליך ללא הרשעה, הינו - האם תיגרם לנאשם פגיעה קונקרטית במידה ויורשע בדין. כך למשל, במידה ונאשם יוכיח כי הוא עשוי להיות מפוטר במידה ויורשע. הדבר יהווה שיקול משמעותי בהכרעתו של בית המשפט. כמובן, שיתכנו מקרים שבהם בתי משפט ימנעו מהרשעתו של אדם גם אם לא הוכחה פגיעה קונקרטית וכל מקרה נדון בהתאם לנסיבותיו.

 

הלכת כתב


ע"פ 2083/96 תמר כתב נ' מדינת ישראל הוא הפסק דין המנחה בנושא אי הרשעה של נאשם במשפט פלילי במסגרתו נקבעה ההלכה הנהוגה במקרים אלה. בפס"ד נקבע כי בית המשפט ימנע מהרשעה בהצטברותם של שני גורמים: א. ראשית על ההרשעה לפגוע פגיעה חמורה בשיקומו של הנאשם. ב. סוג העבירה הוא כזה אשר מאפשר לוותר בנסיבות המקרה המסוים על הרשעה מבלי לפגוע באופן מהותי בשיקולי הענישה האחרים. ככלל נקבע כי יש להרשיע אדם שעבר עבירה, אם במידה ואותו אדם טוען לאי הרשעה, עליו מוטלת החובה לשכנע את בית המשפט כי שיקולי השיקום בעניינו גוברים על השיקולים שבאינטרס הציבורי כמו גמול והרתעה.

 

לסיכום


הרשעה בפלילים טומנת בחובה נזקים רבים עוד מבלי שמתייחסים לענישה אשר מוטלת במסגרת גזר הדין כמו עונשי המאסר, הקנסות, הפיצויים, שלילת הרישיון וכו. ההשלכות של הרשעה פלילית כלפי בן אדם מסוים יכולות להיות קשות, ואף לפגוע בו מעבר לאותם עונשים. על כן קיימת אפשרות לטעון לאי הרשעתו של אדם מסוים בפלילים כאשר מתקיימים מספר תנאים כפי שלמדנו מהמאמר. על כן במידה ואדם מסוים מואשם בפלילים עליו לבחון אפשרות של אי הרשעה ויש לעשות זאת באמצעות פניה לעורך דין פלילי אשר בקיא בנושא.

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום פלילי כללי

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->