18.04.2024

משה קצב - מבחן האומץ וההגינות

עורכת הדין ליבת אביטל אזולאי בטור דעה לקראת הדיון בוועדת השליש של הנשיא לשעבר משה קצב.
פורסם ב: 14:21 | 08.12.2016
מאת:
ליבת אביטל אזולאי
משה קצב - מבחן האומץ וההגינות

רגע לפני הפעם השלישית בה יעמוד משה קצב, נשיא המדינה לשעבר, בפני ועדת השחרורים, בבחינת בקשתו לשחרור מוקדם – דרוש אומץ לפעול בהגינות בסיסית.

 

ביום ראשון הקרוב עתיד לעמוד משה קצב, נשיאה (השמיני) לשעבר של מדינת ישראל, שוב, בפעם השלישית בפני ועדת השחרורים, על מנת שתבחן זו האחרונה את בקשתו לשחרור מוקדם, לאחר ריצוי תקופה של למעלה משני שליש ממאסרו. למען הדיוק, מדובר ב 5 שנים מתוך 7 שנים שנגזרו עליו בגין הרשעתו בביצוע עבירות מין.

 

כזכור, משה קצב כפר במיוחס לו ולאחר ניהול משפט ארוך ומתוקשר הורשע בביצוע שתי עבירות אינוס ובעבירת מעשה מגונה עת כיהן בתפקיד שר התיירות, ובשתי עבירות של הטרדה מינית, בשתי עובדות כפופות לו, עת כיהן בתפקיד נשיא המדינה.

 

ניהול משפטו של קצב עורר ועודנו מעורר, סערה רבה בציבור. מצד אחד התקוממו והתרעמו כל ארגוני הנשים, אשר קראו, ובצדק כי יש למצות את הדין עם המעוול, כי אין להניח לו לזכות בהנחות בשל היותו איש ציבור נבחר. נבחרי ציבור ואחרים קראו, כי כולם שווים בפני החוק. מן הצד האחר התרעמו משפחתו ותומכיו של קצב על ההשפלה הנוראית אותה עובר קצב ועל השפעת התקשורת על ההליך המשפטי והתוצאה הסופית במשפטו של קצב.

 

ניתן לומר, כי יום תבוסתו של קצב היה ליום חג לדמוקרטיה הישראלית ולא בשל התוצאה חלילה, ולא בשל קבלת הכרעת הדין ללא כל ביקורת, כי אם בשל העובדה, שהמקרה והאדם, חרף תפקידו הרם, הובא לפתחו של בית המשפט. בשעה זו, ללא כל ציניות, ניתן לראות שבב של אור ותקווה בחיזוק מעמדו של החוק וניצחונה של הדמוקרטיה הישראלית.

 

אך חיזוק מעמדו של החוק, אינו מסתיים ערב הכרעת הדין.


כולם שווים בפני החוק. זוכרים?


יש לנהוג עמו ככל האדם, נכון?


אז הנה, הדמוקרטיה הישראלית ושלטון החוק עומדים במבחן פעם נוספת. והפעם, ערב בקשתו של קצב לעלות בפני וועדת השחרורים ולהורות על שחרורו המוקדם.


בהתאם להנחיות החוק לשחרור על תנאי ממאסר (התשס"א - 2001) כאשר מבקש אסיר את שחרורו המוקדם על הועדה לבחון שני תנאים מצטברים:


האחד, האם האסיר ראוי לשחרור – שאלה זו נענית, בבחינת התנהגותו של האסיר בבית הסוהר.


השני, האם שחרורו של האסיר, במועד הבקשה, יסכן את הציבור. כאן, נבחנת על פי רוב, שאלת השיקום אותו עבר האסיר בין כתלי הכלא, ושעתיד להמשיך בו עם שחרורו.

 

גם הפעם תשמע זעקתן של העמותות לזכויות הנשים, הקוראות לוועדה להימנע משחרורו המוקדם של קצב, בשל הפגיעה בהן. נכון, הועדה יכולה להתחשב בעמדת המתלוננת, אך לא בעמדתן בלבד!


תחת אווירה זו התנהלה וועדת השחרורים, קצב כאמור עדיין הכחיש את ביצוע העבירה. על כן סברה הועדה כי בשל היעדר לקיחת אחריות והבעת חרטה לא ניתן לבצע כל טיפול בבעיותיו, לא נשכח לציין, כי פרקליטיו של קצב הציעו תכנית שיקום פרטית, למכחישי עבירה, המטפלת בגורמי הסיכון, אשר נמצאה כלא מספקת ע"י הועדה ועל כן בקשתו לשחרור מוקדם נדחתה.

 

על החלטה זו הוגשה עתירה לבית המשפט המחוזי שהחליט לדחותה מבלי לדון בטענות גופן, אלא להחזיר את הדיון בחזרה לוועדת השחרורים לאור חווות דעת חדשה של הרשות לשיקום האסיר. לאור זאת הובא ענינו של קצב בשנית בפני וועדת השחרורים. הפעם, הרשות לשיקום האסיר ראתה שינוי בתפיסתו של קצב והתחלה של "הבנה של פגמים באישיותו, אשר הובילו אותו לכדי פגיעה באחרים". ואולם, גם אז סברה ועדת השחרורים הנכבדה, כי טרם הושלם ההליך מבחינתו של האסיר והוא נזקק עדיין לחידוד והעמקה של עניין זה.

 

דרוש אומץ, דרושה הגינות.

אז הוא מכחיש. זה הופך אותו למסוכן? באף לא אחד מסעיפי החוק הדנים בבקשה לשחרור על תנאי, קיימת חובה של לקיחת אחריות והודאה. אני, כשלעצמי סבורה, כי אם לפתע פתאום היה מר קצב מודה, מתוודה ומביע חרטה, עמוקה ככל שתשמע, פחות אמינה תהא בעיניי. או אז, תהא זו חרטה מן הפה אל החוץ. שהרי על שום מה ולמה ניהל פרשת הוכחות כה ארוכה, מבישה ומבזה אם לא האמין בחפותו? וודאי שלא הבעת החרטה תהא כרטיס היציאה מסורגי הברזל, כי אם העובדה שהטיפול בדפוסי התנהגותו הבעייתיים מקבלים מענה.


דרוש אומץ והגינות כדי לומר, כי גם במקום בו אין חרטה, אין לקיחת אחריות עומד האסיר בכל דרישות החוק לשחרורו המוקדם.


צריך אומץ הגינות כדי לומר לציבור, הוא לא באמת מסוכן.


גם הפעם צריך אומץ והגינות כדי לנהוג עם משה קצב ככל האדם.

 

תגובות (1 תגובות)
הוסף תגובה
האמת על משפט קצב
אהוד פרלסמן 10.12.16 | 06:40

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

מילון מונחים

לכל המונחים >
back --> -->