20.04.2024

אסירים

הכתבות הנצפות באתר

שלושה חודשים לפני שחרורו, לאחר שהורשע בעבירת בעילת קטינה ובעבירות אלימות חמורות ונגזר עליו לרצות 8 שנות מעצר בפועל, הגיש ...
לכתבה המלאה >
לוועדה לשחרור אסירים הוגשה בקשה לשחרור אסיר המרצה את מאסרו הראשון למשך 23 חודשים בגין עבירות של כניסה לישראל שלא ...
לכתבה המלאה >

שיקום אסירים בשחרור מוקדם ממאסר

שיקום הוא אחד מארבע המטרות העיקריות בהטלת עונש מאסר על מי שהורשע בפלילים. כאשר אסיר מעוניין להשתחרר מוקדם ממאסר מתקיים בעינינו דיון בוועדת השחרורים, בדיון זה ניתן משקל משמעותי לשאלה האם האסיר השתקם והאם הוכנה עבור האסיר תכנית שיקום כלשהי לתקופת שחרורו המוקדם

פורסם ב: 13:11 | 11.10.2017
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
שיקום אסירים בשחרור מוקדם ממאסר

שני הגופים אשר אחראיים על שיקומם של אסירים בישראל הם שירות בתי הסוהר והרשות לשיקום האסיר. שרות בתי הסוהר אחראי על שיקום האסיר במסגרת המאסר ואילו הרשות לשיקום אסירים (רש"א) אחראית על שיקומו לאחר השחרור.


רבים מהאסירים אשר משתחררים מבית הכלא נמצאים במצב עדין מאוד בגלל הרקע הבעייתי שהביא אותם, בסופו של דבר, לרצות את תקופת המאסר וישנו חשש גדול כי ישובו לעסוק בפשיעה. בכדי למנוע אפשרות שהאסירים יחזרו לעולם הפשע קיימות מספר תכניות לשיקום אסירים אשר חלקן מבודדות את האסיר המשוחרר מסביבתו העבריינית הקודמת. בין היתר קיימות תכניות כאלה בקיבוצים שונים ברחבי הארץ ובמספר ישיבות. כמו כן כחלק מהתחלתו של הליך השיקום לחלק מהאסירים עומדת האפשרות לעבוד מחוץ לכותלי בית הסוהר בזמן המאסר, כאשר האסיר יוצא לעבוד וחוזר לכלא בסיום יום העבודה.

 

שיקום בשחרור מוקדם

על פי נתונים של רש"א רק כ-28.2% מהאסירים אשר זכו לשחרור מוקדם ממאסר חוזרים לחיי הפשע לעומת 47.1% מהאסירים ששוחררו בשחרור מלא. ועל כן נדמה כי תכנית שיקום בשחרור מוקדם היא הדרך האידאלית לשיקומו של האסיר.


כאמור כאשר מתקיים דיון בעינינו של אסיר בוועדת השחרורים בנוגע לשחרור מוקדם של האסיר ממאסר, ישנו משקל רב לשאלה האם הוכנה עבורו תכנית שיקום לתקופת השחרור. כיום ישנם שלושה גורמים אשר יכולים להכין תכנית שיקום לאסיר והם: הרשות לשיקום אסירים (רש"א), גורמי הרווחה באזור מגוריו של האסיר ותכנית שיקום פרטית שתמומן על ידי האסיר.


תכנית שיקום אסירים של הרשות לשיקום אסירים

לכל אסיר מוקנת הזכות להיפגש עם נציג של רש"א כשלושה עד שישה חודשים לפני המועד לדיון בענינו בועדת השחרורים, האסיר קובע עם הנציג דרך פניה לעובד הסוציאלי בכלא. לאחר הפגישה בין האסיר לנציג רש"א, מגבש הנציג הערכה בדבר אפשרויות השיקום העומדות לרשותו של האסיר ומקבל החלטה האם האסיר זקוק לשיקום ואם כן האם הוא מתאים לתכנית של רש"א.


התכנית לשיקום אסירים בשחרור מוקדם נעשית בהתאם לתנאים אשר הוסכם עליהם מראש במהלך ריצוי עונש המאסר בין האסיר עצמו לרכז של הרשות והיא מהווה גם תנאי לשחרורו המוקדם של האסיר. במקרה בו האסיר נמצא מתאים לתכנית של רש"א, תיבנה עבורו תוכנית אשר מותאמת לצרכיו, תוכנית זו כוללת, במידת הצורך, הפנייה שלו להוסטל של רש"א, תכנית טיפול פרטנית או קבוצתית ותכנית עבודה ופיקוח תעסוקתי. במידה וישנו רקע קודם של שימוש בסמים ייתכן ותכלול התכנית גם מתן בדיקות שתן לעיתים תכופות כדי להבטיח את גמילתו של האסיר. תכנית השיקום נבנית באופן פרטני לכל אסיר ונסיבותיו.


רש"א יגישו לוועדת השחרורים חוות דעת אשר יכוללה לכלול 3 אופציות:


1. תוכנית שיקום מסודרת הכוללת תכנית עבודה או תכנית טיפולית, הוועדה יכולה להורות כי תוכנית זו תהיה חלק מתנאי השחרור של האסיר.


2. קביעה לפיה האסיר אינו זקוק כלל לתכנית שיקום.


3. קביעה כי האסיר זקוק לשיקום אך אינו מתאים לתכנית של רש"א.


תכנית הטיפול כוללת התחייבות מצד האסיר המשוחרר, בין היתר, להתמיד בתעסוקה, לעמוד בזמנים, להגיע לטיפול פרטני, משפחתי או קבוצתי ובאופן כללי לשתף פעולה. אם האסיר לא נמצא מתאים לתכנית השיקום של רש"א ביכולתו להגיש תכנית שיקום מטעם הגורמים האחרים, לתוכניות אלה בדרך כלל משקל נמוך יותר במהלך הדיונים בוועדת השחרורים.

 

תכנית שיקום אסירים של שרותי הרווחה

 במידה ואסיר לא נמצא מתאים לתכנית פיקוח מטעם רש"א ואין לו אפשרות לממן תכנית שיקום פרטית, אותו אסיר יכול לפנות לגורמי הרווחה אשר נמצאים באזור מגוריו ולבקש מהם להכין עבורו תכנית שיקום בקהילה לתקופת השחרור המוקדם. העובדה כי האסיר או משפחתו טופלו בעבר ע"י גורמי רווחה באזור מגוריו של האסיר טרם כניסתו למאסר עשויה להשפיע על נכונותם של גופי הרווחה להכין עבורו תכנית שיקום לתקופת השחרור המוקדם. מלבד גורמי הרווחה ישנן מספר עמותות בהן ניתן להיעזר לצורך הכנת תכנית שיקום ביניהן עמותת אל-סם, עמותת אור-ירוק וכו'.

 

תכניות שיקום אסירים פרטיות

 במידה ואסיר לא נמצא מתאים לתכנית פיקוח מטעם רש"א באפשרותו לממן תכנית שיקום פרטית.

האסיר יבקש כי יוכנס לכלא מומחה פרטי להכנת תכנית שיקום לקראת ועדת השחרורים. אם המומחה הפרטי סבור כי רמת מסוכנותו של האסיר לציבור נמוכה ומאפשרת את שילובו בתכנית שיקום מתאימה, יוכל המומחה להציע תכנית שיקום מטעמו לקראת הדיונים בוועדה. על המומחה הפרטי להיות בעל רישיון עיסוק מטעמו של גורם שלטוני מוסמך באחד מהמקצועות הבאים: פסיכולוג, עובד סוציאלי או קרימינולוג קליני. חשוב לציין, כי בניית תכנית פרטית והפעלתה כרוכה בעלויות כספיות שעל האסיר לשאת בהן. 

 

לסיכום:

 להליך השיקום של האסיר ישנה חשיבות רבה בחזרתו לחברה של האסיר כאזרח מתפקד ופרודוקטיבי אשר נמנע מעבירות פליליות, שחרורו המוקדם של האסיר במסגרת תכנית שהוכנה במיוחד עבורו מהווה אינטרס חברתי של כלל הציבור ולא רק של האסיר עצמו. במידה ואסיר מעוניין להתחיל בהליך שיקום בשחרור מוקדם מומלץ שיפנה לעורך דין פלילי מנוסה אשר מתמחה בתחום האסירים.

 

דברים אלו מובאים באדיבותו של עו"ד פלילי בנימין בן נתן

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני ובכל מקרה מומלץ להתייעץ בנושא עם עורך דין פלילי

 

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

עו"ד משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

עו"ד אנג'ליקה סדיקוב

מתמחה במשפט פלילי, אסירים ותעבורה
לעמוד עו"ד

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אנג'ליקה סדיקוב

מתמחה במשפט פלילי, אסירים ותעבורה
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->