20.04.2024

תעבורה

הכתבות הנצפות באתר

אמש (4.7) בשעות הערב, נתפס נהג משאית פול טריילר במשקל של 64 טון כשהוא נוהג תחת השפעת אלכוהול ועומד לגביו ...
לכתבה המלאה >
על הנאשם נגזרו שלושה חודשי מאסר בעבודות שירות, במהלך הערעור שהוגש על ידי הנאשם, התברר, בין היתר, בשל אי שיתוף ...
לכתבה המלאה >
נהג אוטובוס שגרם לתאונה נעצר בשל בחשד לנהיגה בשכרות ובקלות ראש כאשר בגופו 1095 מקג' אלכוהול. התביעה רצתה שיוטל עליו ...
לכתבה המלאה >
נהג צעיר חב מעצר נתפס על ידי כוחות המשטרה כאשר הוא נוהג תחת השפעת אלכוהול, במסגרת חיפוש שנעשה ברכבו נתפסו ...
לכתבה המלאה >
על הנאשם, אשר הורשע הן בעבירות אלימות ואיומים והן בעבירות תעבורה רבות, נגזרו 11 חודשי מאסר הכוללים הפעלת שני מאסרים ...
לכתבה המלאה >
על נאשם בנהיגה בשכרות נגזרו 10 חודשי מאסר בפועל. לנאשם עבר עשיר בהרשעות ועבירות פליליות. תסקיר שירות המבחן העיד שאמנם ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט המחוזי בחיפה קבע בפסק דינו כי חובת היידוע בדבר זכות ההיוועצות בעורך דין מתגבשת בכל עת בו אדם ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט המחוזי מרכז דחה ערר המדינה על החלטת בית משפט השלו לפיה נאשם בעבירות תעבורה ישוחרר לחלופת מעצר, וזאת ...
לכתבה המלאה >
נהג בן 29 התנגש בגדר הפרדה תוך שהוא מנסה להימלט מן השוטרים ונעצר עקב נהיגה תחת השפעת אלכוהול. תמונות – ...
לכתבה המלאה >

עבירת נהיגה בשכרות - אלכוהול וסמים

עבירה של נהיגה תחת השפעת סם היא עבירה אשר דומה במהותה לעבירת הנהיגה תחת השפעת אלכוהול, יחד עם זאת ישנה מגמה להחמיר בענישה של אלו שנתפסו כשהם נוהגים תחת השפעת סם יותר מאלה אשר נתפסו עם אלכוהול. במאמר זה נפרט אודות עבירת נהיגה תחת השפעת סם ומה ההבדל בינה לבין עבירת הנהיגה תחת השפעת אלכוהול

פורסם ב: 17:34 | 11.10.2017
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
עבירת נהיגה בשכרות - אלכוהול וסמים

רבים וטובים אינם מבינים את הגישה המחמירה שנוקט המחוקק בהתייחסו לעבירות של נהיגה בשכרות, שכן בעיני רבים שימוש באלכוהול וסמים קלים כמו קנאביס הוא נורמטיבי, בשל פערי התפיסות הללו רבים לא מודעים לגישה המחמירה בה נוקטים בתי המשפט בעת גזירת עונשם של נהגים אשר נתפסו נוהגים תחת השפעה של חומרים אסורים, ואלה עשוים למצוא עצמם אף מאחורי סורג ובריח.

 

חשוב לציין כי המחוקק מתייחס למונח שכרות לא רק בהקשר של אלכוהול אלא גם בהקשר של שימוש בסמים.

 

תקנה 26 לתקנות התעבורה תשכ"א-1961 קובעת כי אדם אשר נתון תחת השפעת סמים משכרים לא ינהג ברכב, למעשה תקנה זו אוסרת על הנהג אשר נתון תחת השפעה של סם לנהוג ללא קשר לכמות אותה צרך ומדובר באיסור מוחלט בניגוד לאיסור נהיגה תחת השפעת אלכוהול אשר מגביל את הנהיגה מכמות מסוימת של אלכוהול )ההגדרה לסמים מסוכנים נמצאת בפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש] התשל"ג-1973.)

 

סמכויות המשטרה בחשד לעבירות של נהיגה בשכרות


למשטרה ישנה סמכות לעכב נהגים אשר חשודים בנהיגה תחת השפעת סם למשך 3 שעות, וכן לערוך חיפוש לאיתור ראיות הקשורות לעבירה של נהיגה תחת השפעת סם, בניגוד לעבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול בה ניתן למדוד את רמת האלכוהול בקלות בעזרת מכשיר ינשוף, לצורך בדיקה של נהיגה תחת השפעת סם אין כיום אמצעים מיידים והבדיקות שנעשות הן בדיקת דם או שתן, כאשר בדיקת שתן היא האמצעי הרווח יותר בשל הפולשניות של בדיקת דם. יחד עם זאת, לאחרונה פורסם כי כעת עובדים על פיתחו של מכשיר ינשוף קנאביס אשר בדומה לינשוף האלכוהול יאפשר לבדוק צריכת קנאביס בבדיקת נשיפה והוא צפוי להיכנס לשימוש המשטרה בזמן הקרוב. כמן כן, לרשותו של השוטר עומדת האפשרות לבצע בדיקת מאפיינים, בדיקה זו למעשה מבוססת על התרשמותו הסובייקטיבית של השוטר, מדובר במספר מבדקים שנעשים במקום בו עוכב הנהג כמו מבחן יציבות, הליכת מספר צעדים תוך כדי הצמדת עקב לבוהן, קירוב אצבע לאף בעיינים עצומות וגורמים נוספים כמו ריח, התנהגות והיכולת של הנהג להבין הנחיות של השוטר, כל אלו למעשה משמשים אינדיקציה לשוטר בכדי לבדוק את רמת השפעתו של הנהג השיכור או המסומם מהחומרים אותם צרך.

 

סירוב לבצע בדיקה

נהגים רבם אינם מכירים את החוק והפסיקה והם מסרבים לבצע בדיקות מכיוון שהם חושבים שבמידה ולא תהיה אינדיקציה לרמת האלכוהול או הסם בגופם הם יוכלו לצאת ללא עונש או עם עונש מופחת, בפועל מדובר בטעות חמורה שכן כאשר אדם מסרב לבצע בדיקה קמה חזקה שהוא נהג תחת השפעת סמים או אלכוהול ועליו רובץ נטל ההוכחה להוכיח שלא כך הדבר, בנוסף לכך בעת גזירת עונשו של הנאשם בתי המשפט יתנו משקל לכך שאותו אדם סירב לעבור בדיקה והוא עולל לקבל דווקא עונש שהוא יותר חמור אלמלא סירב לעבור את הבדיקה.

 

השארותם של החומרים האסורים בגוף 

הבדל נוסף ומהותי בין עבירה של נהיגה בשכרות לעבירה של נהיגה תחת השפעת סם הוא דווקא בהמצאותם של שרידי הסם בגופו של הנאשם, כאשר אדם משתמש בסמים כמו קנאביס הסם עלול להימצא בגופו מספר ימים ואפילו שבועות לאחר השימוש, כך שנהג ברכב כאשר הוא כבר לא תחת השפעת הסם אבל בבדיקה התגלה שישנם סמים בגופו של אותו אדם, במקרה כזה קמה חזקה כי אותו אדם נהג תחת השפעה ועליו להוכיח כי מדובר בשימוש שנעשה לפני כמה ימים או שבועות ובעת הנהיגה הוא היה פיכח. מנגד האלכוהול מתנדף מהגוף כבר כעבור מספר שעות ועל כן במצב בו אדם נתפס עם כמות גבוהה של אלכוהול בדם מדובר באדם ששתה בשעות האחרונות לפני שנתפס.

 

ההבדלים בענישה

המחוקק ובתי המשפט רואים בחומרה עבירה של נהיגה בשכרות ובתי המשפט לעיתים גם מחמירים בעונשם של אלה אשר נתפסו נוהגים תחת השפעת סם אף יותר מאלה שנתפסו נוהגים תחת השפעת אלכוהול. הסיבה לכך היא כי עצם השימוש בסם עצמו בלי קשר לעבירת התעבורה שנעשתה הוא אינו חוקי בניגוד לאלכוהול. יחד עם זאת, עבירת נהיגה תחת השפעת סמים בנסיבות מסוימות יש בכוחה להביא לענישה מקלה, אך בנסיבות מחמירות בית המשפט ינקוט בענישה מחמירה במיוחד כמו במקרה בו אדם הביא למותו של אדם אחר בזמן שנהג ברכב תחת השפעת סם ייתכן ואותו אדם יואשם בעבירת ההריגה אשר עונשה הוא עד 20 שנות מאסר.


כמו כן, שינוי המדיניות החדש ביחס של בתי המשפט לנאשמים בעבירות של שימוש בקנאביס לא יבוא לידי ביטוי במקרים של נאשמים בנהיגה תחת השפעת סם, שכן אלו עדיין נחשבים למסכנים את המשתמשים בדרך ואת עצמם. הרשעה בעבירה של נהיגה תחת השפעת סם גוררת אחריה ענישה חמורה כמו שלילת רישיון הנהיגה לתקופה מינימלית של שנתיים, קנסות כספיים כבדים ואף עונשי מאסר בפועל.

 

לסיכום


נהיגה בשכרות היא עבירה חמורה אך תחת עבירה זו ישנם הבדלים מסוימים בין נהיגה תחת השפעת אלכוהול לנהיגה תחת השפעת סם, נדמה כי בכל מקרה בתי המשפט יטו להחמיר בענישה כנגד אלו אשר מואשמים בעבירה זו, ועל כן במידה והוגש כנגדך כתב אישום על עבירה של נהיגה בשכרות יש ליצור קשר עם עו"ד פלילי מנוסה אשר בקיא בעבירות תעבורה לרבות עבירה של נהיגה בשכרות.

 אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

עו"ד ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

עו"ד משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->