20.04.2024

תעבורה

ג׳ני חבשי
צור קשר עם
ג׳ני חבשי

הכתבות הנצפות באתר

הנאשם נהג במכוניתו כאשר לפתע הבחין בעובר אורח החוצה את הכביש שלא במעבר חצייה. על אף שהוכח כי נסע במהירות ...
לכתבה המלאה >
ארבעה דוחות מהירות שונים באותו הכביש הובילו את הנהג להיות מואשם בארבע עבירות שונות של מהירות מופרזת. במידה והיה מורשע ...
לכתבה המלאה >
לאחר שהוגש נגדו כתב אישום, בין השאר, בגין ניסיון שוד, הורשע הנאשם בעבירות נשוא כתב האישום ונגזרו עליו מספר עונשים ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט המחוזי בבאר שבע גוזר דינם של זוג אשר היה מעורב בתאונת דרכים בייצוגו של עו"ד גלעד כצמן, כאשר ...
לכתבה המלאה >
משפט של נאשם בעבירות של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, התפרצות לדירה ועבירות נוספות מתנהל בעצלתיים. בית המשפט העליון מקבל ...
לכתבה המלאה >
המשטרה עצרה באשקלון נהג בחשד לנהיגה ללא רישיון והתחזות לאחר כשבתוך רכבו נמצאו סמים וסכין. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
נאשם שהואשם בגרימת תאונת דרכים בכך שפגע בהולכת רגל וגרם לה לחבלה חמורה, זוכה במהלך ניהול ההוכחות, מאחר שבוחן המשטרה ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט השלום ברמלה נמנע מהרשעת נאשם בעבירות תעבורה ועבירה של התחזות לאדם אחר, וזאת חרף אי המלצתו של שרות ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט השלום לתעבורה בפתח תקווה מכבד הסדר שהושג בין הצדדים בריבוי עבירות שעניינן פגיעה בהולכת רגל, ומסתפק בענישה מקלה ...
לכתבה המלאה >

נהיגה ללא רישיון

נהיגה ללא רישיון היא עבירת תעבורה שכיחה ונפוצה. בחוק קיימת אבחנה בין מספר מקרים הנחשבים לנהיגה ללא רישיון, כאשר העונש החמור ביותר ייגזר על נהג בלתי מורשה לנהיגה. בית המשפט רואה בעבירה זו עבירה של התרסה כנגד רשויות החוק וזלזול בשלטון החוק ובחיי אדם ועל כן לעיתים בתי המשפט ישיתו על נאשמים בביצועה עונשים חמורים באופן יחסי. במאמר הקרוב נפרט אודות העבירה.

פורסם ב: 15:06 | 07.02.2019
כותב המאמר: עו"ד ג'ני חבשי
נהיגה ללא רישיון

סעיף 10 לפקודת התעבורה [נוסח חדש] מסדיר את האיסור לנהוג ללא רישיון נהיגה וקובע כי "לא ינהג אדם רכב מנועי אלא אם הוא בעל רישיון נהיגה תקף לרכב מאותו סוג, שניתן על פי פקודה זו, ולא ינהג אדם אלא בהתאם לתנאי הרישיון זולת אם פוטר מחובת רישיון נהיגה ובמידה שפוטר". על פי החוק ישנם 3 מצבים הנחשבים לנהיגה ללא רישיון:


נהג ברכב שמעולם לא הוציא רישיון:

אדם אשר נתפס נוהג כאשר הוא מעולם לא הוציא רישיון נהיגה על אותו סוג רכב בו הוא נהג כאשר הוא נתפס, עבר עבירת תעבורה הנחשבת לחמורה, שכן הסבירות שאותו נהג אינו יודע לנהוג כלל ברכב ועל כן הוא מהווה סכנה מיידית לציבור הינה גבוהה. בשל כך, העונש שמוטל על אלו אשר עברו את העבירה בנסיבות הללו נחשב לחמור באופן יחסי – עד שנתיים מאסר בפועל.


נהג ברכב עם רישיון נהיגה שלא חודש:

מדובר בנסיבות הנחשבות לפחות חמורות ולעתים מדובר בטעות טכנית בלבד. במקרים רבים חוסר החידוש נובע מקשיים כלכליים ו/או קנסות שנצברו לחובתו של הנהג וטרם שולמו. בעת גזירת עונשו של הנאשם יתחשב בית המשפט באורכה של התקופה בה לא חודש הרישיון, וככל שמדובר בתקופה ארוכה יותר, כך הפוטנציאל לעונש הכולל את פסילת רישיון הנהיגה הוא גדול יותר. נהיגה בלי רישון נהיגה תקף לתקופה של עד 6 חודשים תוביל לקנס כספי, ואילו נהיגה ללא רישיון תקף לתקופה של למעלה מ-6 חודשים תגרור זימון לבית משפט. נהג אשר חידש את רישיונו בטרם החל המשפט ובכך תיקן את הפגם צפוי להקלה בעונשו.


נהג שהתיר לאחר לנהוג ברכבו בידיעה שאינו מורשה לנהוג:

מדובר בעבירת נהיגה ללא רישיון בנסיבות הנחשבות לחמורות. העונש הצפוי למי שעבר את העבירה בנסיבות הללו הוא עד 3 שנות מאסר ולעיתים נגזר בנוסף גם קנס כספי. עבירה זו תקפה גם למקרים בהם ניתן אישור לנהיגה לנהג שיש ברשותו רישיון נהיגה לסוג רכב השונה מזה שנהג בו. במידה והנהג אשר נמצא נוהג ללא רישיון הוא קטין, העונש אף יהיה חמור יותר והוא עשוי להגיע עד ל-5 שנות מאסר, קנס כספי ופסילת רישיון הנהיגה לתקופה מינימאלית של 3 שנים.


הקשר בין נהיגה ללא רישיון וחברות הביטוח

מעבר לעונשים הצפויים לנהגים שנתפסו ללא רישיון נהיגה בלתי מורשה או ללא רישיון נהיגה בתוקף, במידה והנהגים היו מעורבים בתאונת דרכים, חברת הביטוח שמספקת את פוליסת הביטוח לרכב לא תישא באחריות לפיצוי הנהג על הנזקים שנגרמו לו בעקבות התאונה. אי לכן המשמעות של נהיגה ברכב ללא רישיון נהיגה בתוקף עלולות להיות הרסניות הן עבור מבצע העבירה והן עבור שאר הנהגים המשתמשים בדרך. למעשה מדובר בתרחיש אשר עשוי להוביל להפסד של מאות אלפי שקלים ואף יותר, כך שעל ציבור הנהגים לקחת זאת בחשבון בטרם הם מחליטים לעלות על הכביש ללא רישיון נהיגה.


מלבד מרישיון הנהיגה, נהג אשר עולה על ההגה מחויב לשאת עמו גם רישיון רכב ותעודת ביטוח ולהציגם לשוטרים בעת הצורך. כאשר תוקפו של רישיון הרכב פג לתקופה של פחות מארבעה חודשים, העונש הצפוי הוא קנס של עד 250 שקלים ורישום של 6 נקודות, במידה ורישיון הרכב פקע לתקופה של 4 עד 6 חודשים, צפוי השוטר לתת קנס בסך של 750 ₪ ורישום של 6 נקודות וכאשר רישיון הרכב פקע במשך תקופה העולה על 6 חודשים, השוטר צפוי לתת לנהג הזמנה למשפט והנהג צפויל עונשים חמורים יותר. חשוב לציין שלעבירה זו עונש מינימאלי של רישום 6 נקודות לחובתו של הנהג.

 

לסיכום

עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה עשוי להוביל לפסילת הרישיון ו/או להטלת קנס כספי ו/או לעונשי מאסר בפועל, והכל בהתאם לחומרת העבירה ונסיבותיה כפי שהצגנו במאמר. כאשר מדובר בקטינים אשר עוברים את העבירה, חומרת המעשים גוברת נוכח גילם הצעיר והמסוכנות אשר נשקפת מהם. על כן במצב שבו נהג נתפס כשהוא נוהג ללא רישיון נהיגה עליו לפנות לעורך דין פלילי שמתמחה בדיני תעבורה.

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני.

 
פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

עו"ד אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

עו"ד ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום עבירות תעבורה

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד
back --> -->