26.04.2024

צווארון לבן

הכתבות הנצפות באתר

בית המשפט השלום בנתניה גוזר על נאשם בעבירות של מעילה בכספי לקוחותיו בסך של 2 מיליון ₪ עונש מאסר בפועל ...
לכתבה המלאה >
משה פרץ הורשע על פי הודייתו בבית המשפט בביצוען של 14 עבירות של מסירת ידיעה כוזבת במטרה להתחמק או להשתמט ...
לכתבה המלאה >
התהפכה החלטת המחוזי להטיל עונשי מאסר כבדים בגין הרשעתם של הנאשמים בעבירות של תרמית בניירות ערך – העליון הפחית את ...
לכתבה המלאה >
נגד רופא שיניים הוגש כתב אישום המייחס לו 6 עבירות חמורות של השמטת הכנסה בכוונה להתחמק ממס, 7 עבירות של ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון דוחה ערעור נאשם על חומרת העונש שהוטל עליו בגין מספר עבירות מרמה בנסיבות מחמירות, בטענה כי עונש ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט קבע כי יש לעצור את הנאשם, זאת לאור כתב האישום החמור שהוגש לבית המשפט, שכולל עשרה אישומים נפרדים ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון דוחה את בקשת רשות הערעור של הנאשם בעניין מאסר שהוטל בגין עבירות מיסים. בכך ממשיך בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט השלום מורה על שחרורה של אחת החשודות המרכזיות בפרשייה גדולה של עבירות מרמה, בהארכת מעצר רביעית. ערר שהוגש ...
לכתבה המלאה >
משטרת ישראל עצרה אתמול בלילה 20.11.17, במבצע מעצרים רחב היקף 19 חשודים אשר על פי החשד עסקו בסחר בזהב מתחומי ...
לכתבה המלאה >

עורך דין צווארון לבן

עבירות צווארון לבן הוא תחום רחב, החוסה תחת הדין הפלילי אולם הינו מורכב בהרבה, ובעל מאפיינים יחודיים משלו. על מאפייני עבריינות הצווארון הלבן, ועל המקצועיות הנדרשת מעורך דין המטפל בעבירות צווארון לבן – במאמר הבא

פורסם ב: 18:05 | 06.08.2017
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
עורך דין צווארון לבן

עבירות צווארון לבן הן עבירות כלכליות במהותן, שלרוב אינן מלוות באלימות או באקט פיזי כלשהו, אלא תכליתן הוא הפקת רווחים ממוניים שאינם חוקיים, על ידי שימוש באמצעים פסולים. כמו כן, אדם המואשם בעבירות צווארון לבן הוא לרוב כזה שהגיע ממעמד סוציו-אקונומי גבוה, והינו בעל מעמד והשפעה, כך שביצוע העבירות נעשה תוך ניצול של אותו מעמד וכוח.

 

כך למשל, מרבית עבירות הצווארון הלבן מבוצעות על ידי בכירים בחברות ובתאגידים, אנשים בעלי השפעה בגופים כמו בנקים, וכמובן – פוליטיקאים. יחד עם זאת, גם אדם שאינו בהכרח בכיר ובעל כוח, יכול לבצע עבירת צווארון לבן. כך לדוגמא פקידים בבנק הממונים על העברת כספים, סוכני נסיעות שמשלשלים כספים לכיסם, או אנשים פרטיים שמבצעים פעולות מרמה כמו שיחות לקשישים ומכירה של מוצרים פיקטיביים או לא הכרחיים.

 

עבירות צווארון לבן מתחלקות לכמה קבוצות. חוק העונשין עצמו מונה מספר עבירות כאלו, דוגמת עבירות השוחד, קבלת דבר במרמה, זיוף, ורישום כוזב במסמכי תאגיד. לצד חוק העונשין קיימים חוקים נוספים המונים איסורים בתחומים שונים, וסנקציה עונשית בצידם. כך למשל פקודת מס הכנסה, המונה עבירות מרמה ועבירות של דיווח כוזב או דו״ח לא נכון; חוק ניירות ערך וחוק ההגבלים העסקיים, המונים עבירות של שימוש במידע פנים ותרמית.

 

כאמור, לא מדובר בעבירות פליליות ״קלאסיות״, דוגמת עבירות אלימות ועבירות סמים, המבוצעות לרוב על ידי עברייני ״צווארון כחול״. נהפוך הוא. מדובר בנאשמים מתוחכמים, שמעשיהם משתרעים על סכומי עתק, כשלעתים כלל לא ניתן לאתרם, שכן במקרים רבים אין נפגע ספציפי שמתלונן, אלא תאגיד או מוסד שממנו נלקחים כספים.

 

כלומר, מדובר בשדה שנמצא בתוך התחום הפלילי, ומתנהל על פי סדר הדין הפלילי, אולם סוג העבירות, סוג הנאשמים, ומורכבות התיקים הללו – שונים בהרבה. מכאן למעשה עולה הצורך בפניה לעורך דין פלילי שהינו בקיא גם בדיני העונשין, וגם בתחום הכלכלי. אף מעבר לכך, מעורך דין צווארון לבן נדרשת הבנה כי הנאשמים המיוצגים על ידו אינם הנאשמים הקלאסיים המוכרים, אלא נאשמים שיתכן וזוהי חשיפתם הראשונה להליך הפלילי וחקירתם הראשונה במשטרה, לאחר שחיו חיים נורמטיביים לחלוטין, ואף הצטיינו בהם.

 

בעבר, נטו בתי המשפט להקל עם עבריינים כאלה, כך שהנורמטיביות שלהם והעובדה שאינם מתאימים לתבנית של ״עבריינים קלאסיים״ הביאה לסלחנות כלפיהם, גם מצד בית המשפט וגם מצד הציבור. ואולם, כיום בתי המשפט נוטים להחמיר עם עברייני צווארון לבן, על בסיס שיקולי הרתעה, ומתוך התפיסה שמדובר במדובר בבני אדם מצליחים, שהחברה נתנה להם הכל, והם הפנו לה את הגב.

 

עורך דין לעבירות צוארון לבן, נדרש להתגבר על הקושי הזה, ולנסות ולהוכיח לבית המשפט כי בנסיבות העניין אין להחמיר עם הנאשם הספציפי. כמו כן, יש לזכור כי עברייני צווארון לבן נתונים להשפעה חמורה יותר של סנקציות פליליות ועונשי מאסר, מאשר עבריינים אחרים.

 

כלומר, מדובר באנשים שמחד חיו חיים נורמטיביים ועצם הכניסה לבית מעצר היא קשה עבורם בצורה שאינה פרופורציונלית, כשלצד זאת אלו אותם אנשים שתחום העיסוק שלהם גם הוא סובל פגיעה ישירה, שהרי לרוב מדובר באנשים עם מוניטין, בעלי עסקים, שהרשעה פלילית, או אפילו חקירה פלילית בראשיתה, יכולים לשנות את חייהם לחלוטין.

 

סיכום: 

מדובר בתחום שהוא נישתי ודורש ידע רב בתחומים רבים, הנאשמים בעבירות הללו הם בעצמם שונים מרוב שאר הנאשמים, וכל מערכת הסיכויים והסיכונים היא שונה לחלוטין כשמדובר בעבירות כאלה. מכאן החשיבות הגבוהה שבפניה לעורך דין הבקיא בתחום הכלכלי ושהינו בעל נסיון בייצוג בעבירות צווארון לבן, על מנת שייצג אתכם באופן המיטבי, תוך שמירה על זכויותיכם.

 

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

עו"ד עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

נאוה זרנגר

עורכת דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->