26.04.2024

צווארון לבן

הכתבות הנצפות באתר

בית המשפט השלום בנתניה גוזר על נאשם בעבירות של מעילה בכספי לקוחותיו בסך של 2 מיליון ₪ עונש מאסר בפועל ...
לכתבה המלאה >
משה פרץ הורשע על פי הודייתו בבית המשפט בביצוען של 14 עבירות של מסירת ידיעה כוזבת במטרה להתחמק או להשתמט ...
לכתבה המלאה >
התהפכה החלטת המחוזי להטיל עונשי מאסר כבדים בגין הרשעתם של הנאשמים בעבירות של תרמית בניירות ערך – העליון הפחית את ...
לכתבה המלאה >
נגד רופא שיניים הוגש כתב אישום המייחס לו 6 עבירות חמורות של השמטת הכנסה בכוונה להתחמק ממס, 7 עבירות של ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון דוחה ערעור נאשם על חומרת העונש שהוטל עליו בגין מספר עבירות מרמה בנסיבות מחמירות, בטענה כי עונש ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט קבע כי יש לעצור את הנאשם, זאת לאור כתב האישום החמור שהוגש לבית המשפט, שכולל עשרה אישומים נפרדים ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון דוחה את בקשת רשות הערעור של הנאשם בעניין מאסר שהוטל בגין עבירות מיסים. בכך ממשיך בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט השלום מורה על שחרורה של אחת החשודות המרכזיות בפרשייה גדולה של עבירות מרמה, בהארכת מעצר רביעית. ערר שהוגש ...
לכתבה המלאה >
משטרת ישראל עצרה אתמול בלילה 20.11.17, במבצע מעצרים רחב היקף 19 חשודים אשר על פי החשד עסקו בסחר בזהב מתחומי ...
לכתבה המלאה >

עבירת הרצת מניות

עבירה של הרצת מניות או בשמה המקצועי יותר, עבירת "תרמית בניירות ערך" היא עבירת צווארון לבן מהנפוצות ביותר, עבירה זו עלתה לכותרות בשנים האחרונות בזכות משפטו המתוקשר של איש העסקים נוחי דנקנר, וחומרתה נובעת מהשימוש שנעשה לרעה בידע וכוח של בכירים בחברות הנסחרות בבורסה לתועלתם אישית ולמען בצע כסף

פורסם ב: 10:00 | 09.10.2017
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
עבירת הרצת מניות

מאפייני העבירה

המושג הרצת מניות בא לתאר דרך לשנות את מחירי המניות וניירות הערך אשר נסחרים בבורסה באופן שהוא בלתי חוקי, אופן זה פוגע בפעילות התקינה של המסחר בבורסה פעילות אשר עליה נסמכים אנשים רבים .

 

חוק ניירות ערך התשכ"ח- 1968 מגדיר פעילות של הרצת מניות כפעולה הגורמת לרכישת או מכירת מניות או ניירות ערך באמצעות תרמית, מצג שקרי או מטעה, השפעה לא חוקית על תנודות השערים או העלמת עובדות מהותיות מפני המשקיעים. כלומר מדובר במסחר שקרי על בסיס מניפולציות שנעשות על מנת להשפיע על מחירן של המניות.

 

החוק מחלק את עבירת הרצת המניות לשני סוגים:

א. עבירת השפעה על שער המסחר – סעיף 54 (א) 2
ב. עבירת הנעה של משקיעים אחרים - 54 (א) 1

 

הענישה בגין כל אחת מסוגי העבירות הללו היא מחמירה ועלולה להגיע עד ל-5 שנות מאסר בפועל. לעתים תיתכן גם ענישה של עד 7 שנות מאסר בפועל כאשר ישנן נסיבות מחמירות בעת ביצוע העבירה.

 

לאורך השנים הפסיקה הייתה חלוקה בשאלה האם מדובר בעבירה תוצאתית או התנהגותית, כלומר האם לצורך הרשעה בעבירה יש צורך להוכיח גם תוצאה של השפעה בפועל על השער. כיום ההלכה היא, כי אין צורך להוכיח את ההשפעה הממשית על השער, אך במידה והייתה השפעה כזו היא תבוא לידי ביטוי בשיקולי הענישה בעת גזירת עונשו של הנאשם.

 

אילו פעולות נחשבות להרצת מניות?

ישנן אופציות רבות ומגוונות להריץ מניות בבורסה באופן בלתי חוקי, וככל שעוברות השנים עברייני הצווארון הלבן מוצאים דרכים יצירתיות יותר להשפיע על השער. אחת הדרכים הנפוצות היא ניפוח שערים באופן שקרי והגדלת היקפי המסחר, בשיטה זו פותחים מספר חשבונות בנק המשמשים למכירת מניות ובמקביל לקנייתן של אותן מניות. עצם פעולות הסחר במניות אלה, מעלה את שווין, כאשר הערך שלהן גבוה, מי שגרם להרצת המניות יוכל למכור אותן ברווח, אולם יתר המשקיעים אשר נפלו למלכודת ישארו עם מניות בהפסד ערך.

 

דרך נוספת היא להריץ שמועה שקרית כלשהי, על איזושהי פעילות שאמורה להשפיע על ערך המניות ולגרום לעליית שערים. משקעים שהשתכנעו מהשמועה השקרית רוכשים את המניה של אותה חברה והביקוש למניות גורם לעליית מחיר המניה. דוגמה לשמועות כאלו הן למשל שמועה על גילוי של מאגר גז חדש לחברה שעוסקת בכך, או שמועה על קבלת אישור לפטנט לחברה שעוסקת בפטנטים וכו.

 

בנוסף לכך קבעה הפסיקה חזקה תרמיתית למקרים בהם אותו האדם עמד משני צידי העסקה, כלומר אותו אדם הוא הקונה של הנייר וגם המוכר שלו. במקרים אלן מדובר ב"עסקאות עצמיות" ולא ייתכן כי יהיה כל היגיון כלכלי בעסקאות אלו ועל כן קמה החזקה שמדובר בעסקה תרמיתית ועל האדם שביצע את העסקאות הללו רובץ נטל ההוכחה שלא כך הדבר.

 

על ענישה בעברת הרצת מניות

המחוקק ומערכת האכיפה מתייחסים בחומרה לעבירות מסחר בניירות ערך ובינהן גם עבירת הרצת המניות, מאחר ועבירות אלה משפיעות על כלל הציבור במדינת ישראל שכספיו מושקעים בחברות ציבוריות בהיקפים נרחבים באופו ישיר או עקיף.

 

כאמור החוק קובע עונש מאסר של עד 5 שנים והטלת קנסות כבדים למי שמואשם בעבירות של הרצת מניות. מתחם הענישה בעבירה זו הוא בין 20 ל-42 חודשי מאסר בדרך כלל. במקרה של נוחי דנקנר הוטל עליו עונש מאסר של שנתיים, עונש אשר נמצא ברף התחתון של מתחם הענישה, יחד עם זאת, ישנה דוגמה נוספת לאדם מוכר אשר הורשע בעבירה זו, איש העסקים ויו"ר מועדון הכדורגל מ.ס אשדוד ג'קי בן זקן אשר נידון ל - 3 שנות מאסר בפועל בנובמבר 2015 בשל עבירה של הרצת מניות יחד עם שותפו איתן אלדר, השניים הגישו ערעור לעליון שהתקבל בחלקו והוחלט להקל בעונשם במעט.

 

לסיכום

עבירה של הרצת מניות היא עבירה אשר פוגעת באופן ניכר בציבור כולו ולא רק באלו אשר משקיעים בנייר הערך עצמו, מדובר בעבירה מסוג תרמית שבה אדם בעל כוח רב ובדרך כלל גם ממון רב מגדיל את עושרו ע"י גרימת מניפולציות בשוק ההון על חשבון הציבור כולו ומכאן חומרתה של העבירה. בדומה לעבירות צווארון לבן אחרות הענישה בגין הרשעה בעבירה זו היא חמורה באופן יחסי. במקרה בו זומנת לחקירה פלילית או שהוגש נגדך כתב אישום בגין עבירה של הרצת מניות יש ליצור קשר עם עורך דין פלילי מנוסה אשר מתמחה בעבירות של צווארון לבן ובקיא בחקיקה ובפסיקה. 

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

עו"ד עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

נאוה זרנגר

עורכת דין פלילי
לעמוד עו"ד

טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->