26.04.2024
משה אלון
צור קשר עם
משה אלון

פרשת אלאור עזריה - היום שאחרי

"ליבי עם החייל אלאור אזריה ומשפחתו, אין ספק שמחכים להם ימים קשים ודרך לא קלה הן נפשית והן כלכלית בהליכי הערעור הצפוי והמתבקש. אך יחד עם זאת, ניתן להסתכל על הכרעת הדין הזו כהכרעה אשר מחזקת את חוסנו ומעמדו המוסרי של צה"ל, הן בתוך ישראל והן מחוצה לה".
פורסם ב: 20:09 | 04.01.2017
מאת:
עו"ד משה אלון

 

היום 4/1/2017, התקבלה הכרעת הדין באחד המשפטים המתוקשרים ביותר, לפחות בעת האחרונה, פרשת "החייל היורה", הלא הוא החייל אלאור אזריה.


לא זו בלבד שמדובר במשפט מתוקשר מאוד, אלא שמדובר במשפט שעורר מתחים פוליטיים עזים ביותר, בין ימין לשמאל. נראה כי אין כמעט ישראלי שאין לו דעה בנושא זה. מן הסתם, מרבית המגיבים, הזועקים והמתלהמים, הן מימין והן משמאל, כלל אינם בקיאים בעובדות המקרה, אולם לא נותנים לעובדה זו להפריע להם במשנתם הסדורה.


הכרעת הדין, של בית הדין הצבאי במחוז מרכז, מנומקת ומפורטת מאוד ואוחזת לא פחות מאשר 98 עמודים מפורטים ומסודרים לעילא.


בהתאם לעובדות שאין שנויות במחלוקת, ביום 24/3/2016, נורה למוות המחבל יוסרי עבד אל-פתאח שריף ונהרג. המחלוקת שהייתה קיימת, בין היתר, היא אם אכן המחבל נהרג בעקבות כדור בודד אותו ירה אל ראשו אלאור, או שממילא היה מת כתוצאה מאותם ששת קליעים שפגעו בגופו עובר לאותו ירי של אזריה.

 

moshealon

 עו"ד משה אלון

עוד עובדה שאינה שנויה במחלוקת היא כי הכדור נורה לאחר שהמחבל שכב על הקרקע כשבגופו שישה קליעים שנורו עליו על ידי חיילים במחסום, אשר את חלקם דקרו הוא ומחבל נוסף שנורה ונהרג.
בהתאם לכתב האישום שהוגש נגד אזריה, ירה אזריה את הכדור בראשו של המחבל ללא כל הצדק, כאשר לא היה כל צורך מבצעי בכך וזאת בניגוד לנהלי הפתיחה באש של צה"ל.


בקליפת האגוז, אציין כי טענתו המרכזית של אזריה הייתה כי מבחינה סובייקטיבית, חש סכנה לחייו ולחיי הסובבים אותו, מכך שהמחבל היה בחיים ולכן ביצע את הירי כלפיו, על מנת לנטרל את הסכנה.
אזריה טען כי היה קיים חשש כבד לכך שהמחבל נשא על גופו מטען חבלה, וכן היה קיים חשש שהמחבל יעשה שימוש בסכין אשר הייתה מונחת לידו.


טענה נוספת שהעלה אזריה באמצעות סנגוריו המוכשרים, היא כי ממילא היה המחבל מת כתוצאה מהירי שבוצע בו, עובר לירי אשר בוצע על ידי אזריה.


דומה שאין אבן שלא נהפכה בפרשה זו, הן על ידי התביעה והן על ידי ההגנה.


ההגנה טענה טענות ובתוכן סייגים לאחריותו הפלילית של עזריה. טענות כגון הגנה עצמית, צידוק, כורח ועוד.


בית הדין הצבאי, בחן כאמור אחת לאחת את ראיות התביעה וההגנה ובחן לעומקן את טענות הצדדים, לרבות עדויות נרחבות שהובאו בפניו.


מטעם התביעה, העיד בין היתר, רב"ט מ., אשר היה חברו של אזריה וציין כי בשום שלב, לא לפני ולא אחרי האירוע, טען אלאור כי חשש מכך שהמחבל יכול להפעיל מטען, או להשתמש בסכין, אלא ציין כי המחבל דקר את חברו. בית הדין הצבאי נתן משקל רב לעדות זו, אשר ביססה לדעתו, את היסוד הנפשי הנדרש לעבירת ההריגה.


עוד עד משמעותי מטעם התביעה היה המ"פ רס"ן תום נעמן, אשר אישר גם הוא כי אזריה לא ציין בפניו כלל כל טענה לגבי סכנה כזו או אחרת ממטען או מסכין על ידי המחבל.


טענות אלו אושרו על ידי עדים נוספים, וכך למעשה התמוססה טענתו של אזריה לגבי החשש מקיומו של מטען על גופו של המחבל, כמו גם משימוש בסכין שהייתה מונחת לידו.


בית הדין הצבאי קבע גם כי עדותו של אזריה הייתה מתפתלת ומתפתחת, ולמעשה, ביכר שלא להאמין לאזריה, או במילותיו של בית הדין עצמו : "... יש לדחות כבלתי מהימנה את גרסתו של הנאשם במצ"ח ובבית הדין ואין לקבל את הסבריו המאוחרים לגבי סיבת הירי".


הכרעת דינו של בית הדין הצבאי הייתה נחרצת, חד משמעית ונראה כי הדבר יכול לרמז אף על חומרת העונש שיוטל על אזריה בהמשך.


מבלי להיכנס לטענות פוליטיות כאלה ואחרות, הרי שעל פניה, הכרעת דינו של בית הדין הצבאי נראית מנומקת כדבעי, משופעת אסמכתאות משפטיות, ומעוגנת, לפחות לכאורה בחומר הראיות.


חשוב לציין, האמת העובדתית והאמת המשפטית, למרות המאמץ והרצון שיהיו שלובות זו בזו, אינן שלובות זו בזו, מאחר ונמנע מבית הדין להתייחס לראיות ולנתונים שלא הובאו בפניו בהתאם לסדרי הדין.


ליבי עם החייל אלאור אזריה ומשפחתו, אין ספק שמחכים להם ימים קשים ודרך לא קלה הן נפשית והן כלכלית בהליכי הערעור הצפוי והמתבקש. אך יחד עם זאת, ניתן להסתכל על הכרעת הדין הזו כהכרעה אשר מחזקת את חוסנו ומעמדו המוסרי של צה"ל, הן בתוך ישראל והן מחוצה לה.


יש מי שיכולים לומר כי הכרעת דין זו, תפגע במוטיבציה של צעירים להתגייס ליחידות קרביות ולהתגייס לצה"ל בכלל, אולם נראה כי פני הדברים שונים בפועל.


בסופו של יום, ועם שכוך האירועים, הרי שכמו במקרים רבים אחרים, בסופו של דבר, יוותרו אזריה ומשפחתו כמעט לבד, בהתמודדותם עם המשמעויות הכבדות של הליך זה.

תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

יעוץ אישי בתחום טורים אישיים

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מילון מונחים

לכל המונחים >
back --> -->