18.04.2024

פלילי כללי

הכתבות הנצפות באתר

בית משפט השלום בירושלים החליט לבטל כתב אישום כנגד נאשם בעבירת תיווך בעסקאות סמים בשל כשל טכני של המאשימה במשלוח ...
לכתבה המלאה >

תיווך בעסקת סמים

עבירת התיווך בעסקת סמים היא עבירה פחות מוכרת במאגר עבירות הסמים. אנשים רבים אשר עושים שימוש תכוף בסמים מסוג קאנביס או חשיש אינם מודעים כלל לקיומה של העבירה ולענישה הקשה שעבירה זו גוררת. לעיתים קרובות אלו אשר עזרו לחבריהם לייצור קשר עם סוחר סמים או ששלחו לסוחר את פרטיהם של חבריהם הלקוחות הפוטנציאליים, עלולים למצוא עצמם מואשמים בעבירה שדומה במהותה לעבירה של סחר בסמים. במאמר הקרוב נפרט אודות העבירה

פורסם ב: 13:05 | 30.10.2017
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
תיווך בעסקת סמים

אודות עבירת התיווך


עבירת תיווך בעסקת סמים מוסדרת בסעיף 14 לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973. סעיף זה קובע שתיווך בעסקת סמים הוא עבירה פלילית לכל דבר ואף מדובר בעבירה חמורה שעונשה זהה לענישה בעבירות של סחר בסמים, קרי עד 20 שנות מאסר.


תיווך בעסקת סמים הוא חיבור בין שני אנשים או יותר למטרת סחר בסמים, החיבור בין הגורמים יכול להיות באמצעות ארגון מפגש, מסירת מספר טלפון, ציון נקודת מכירה ועוד מספר פעולות שמקשרות בין מוכר לקונה בעסקת סמים. עבירת התיווך דורשת מודעות למעשה, אך היא אינה דורשת שהעסקה תתבצע בפועל שכן עצם התיווך עצמו הוא העבירה ולא העסקה עצמה. כמו כן, אין דרישה מצד המחוקק שהמתווך יקבל תמורה כלשהי לשירותי התיווך, ועל כן הרבה פעמים קל להרשיע בעבירה זו גם ללא הוכחה שהתקבלה תמורה מסוימת בגין שירותי התיווך. במידה והנאשם בעבירה החזיק בסמים, גם אם לזמן קצר, בנסיבות מסוימות, מיתן יהיה ליחס לנאשם עבירת סחר בנוסף לתיווך. במקרים בהם לקוח קונה עבור חבריו כמות מהסוחר ומחלק את הכמות לחבריו אף ללא כל תמורה ניתן יהיה להרשיע אותו בעבירות של תיווך, החזקה של סמים ובנסיבות מסוימות אף סחר בסמים.


דבר נוסף המייחד את עבירת התיווך היא העבודה שעבירה זו לא היתה חלק מפקודת הסמים בראשיתה והיא הוספה לפקודה כחלק מהמאבק בנגע הסמים על מנת ולהחליש את רשתות הסמים בישראל ולהתריע בפני עבריינים פוטנציאלים.


כפי שציינו לצורך הרשעה בעבירה של תיווך ישנה דרישה למודעות, כלומר תיווך בסמים היא עבירה התנהגותית אשר כוללת מחשבה פלילית. בכדי להרשיע בעבירה על התביעה להוכיח לבית המשפט שהנאשם היה מודע למעשיו. אדם אשר באופן עובדתי היה חלק מעסקת סמים, אך עשה זאת ללא מחשבה פלילית לדוגמה שהוא העביר תיק מלא סמים ללא ידיעתו ממקום למקום לא יואשם בעבירה של תיווך.

 

הבעיתיות הנגזרת מעבירת התיווך

בשנים האחרונות ישנו שינוי תודעתי בכל הקשור לשימוש בסמים קלים. יותר ויותר אנשים מתחילים להבין שמדובר בתופעה רווחת ואינה שולית כפי שהיה נהוג לחשוב עד לפני עשור או שניים. מאחר ורבים נוהגים לצורך סמים "קלים" במפגשים חברתיים בדומה לשתיית אלכוהול נדמה שגם בתי המשפט מתחילים להבין שחל שינוי ברוח התקופה והראיה לכך היא ההבחנה שנעשית בין סמים "קלים ל"קשים" הבחנה אשר אינה נובעת מחקיקה מסוימת בנושא. עד שהמחוקק ידרש לסוגייה נדמה שנמשיך לעסוק במציאות אשר מאפשרת הטלת עונשים כבדים על אנשים נורמטיבים. שכן עבירת התיווך בהרבה מהמקרים נעשית בין חברים ולא לצורך בנייה של תשתית עבריינית בארגון פשע, לרוב מדובר בחבר שעשה טובה לחבר אחר ועל פי השקפת עולמו הוא נעדר כל מחשבה פלילית שעולה עד כדי סחר בסמים, עבירה אשר נתפסת כקשה וחמורה בהרבה מעבירה של החזקת סם לצריכה עצמית.

 

שיקולי הענישה השונים בעבירת התיווך

בדומה לשיקולי ענישה הקיימים בעבירות סמים אחרות כמו סחר, החזקה וכדומה, בפסיקה נותנים משקל לסוג הסם שבגינו התבצע התיווך, כאשר בתי המשפט בישראל בניגוד למחוקק עושים את ההבחנה בין הסמים ה"קלים" יותר כמו קאנביס וחשיש לאלו אשר נחשבים לסמים קשים כמו קוקאין, MDMA והרואין. ועל כן, סביר שהענישה תהיה מקלה יותר כאשר מדובר בסמים ה"קלים". כמו כן, ישנה משמעות גם לכמות הסם שהתכוון המתווך לתווך בעסקה. בדומה לעבירות אחרות בתי המשפט נוטים להתחשב גם בעברו הפלילי של הנאשם. כאשר לאדם יש עבר פלילי רב וחמור בעבירות שקשורות לסמים ייטה בית המשפט לגזור עליו עונשים כבדים יותר. במקרים בהם בית המשפט מוצא כי עבירת התיווך בוצעה כחלק מהמאבק המשטרתי בנגע בסמים והיא התרחשה באווירה מסוימת ותחת מבצע של סוכן משטרתי סמוי אשר לעיתים קרובות אף עודד באופן מוגזם את הנאשם לבצע את העבירה, ייתכן ויקלו בעונשו של הנאשם אם עבודת הסוכן בשטח עלתה עד כדי הדחה לביצוע עבירה.


עבירת התיווך בדומה לעבירת הסחר טומנת בחובה ענישה כבדה הכוללת עד 20 שנות מאסר. עם זאת, על פי הפסיקה אנו רואים שהענישה בגין עבירת התיווך בדרך כלל נמוכה יותר מאחר ובתי המשפט תופסים את העבירה כחמורה פחות מעבירת הסחר, במיוחד כאשר המתווך מואשם בעבירה של תיווך בלבד. אך לא מדובר בכלל קבוע ולעיתים המתווך עלול לקבל עונש חמור יותר מהסוחר בהתקיימותן של נסיבות מסוימות.


בנוגע למשקלן של נסיבות אישיות בעבירות התיווך נקבע בפסיקה שמאחר ועבירות הסמים מהוות מכת מדינה יש לקחת בחשבון ולתת משקל רב לשיקולים של תגמול והתרעה ועל כן שיקולים של נסיבות אישיות ידחקו לצד בדרך כלל בעבירו התיווך ולא יזכו למשקל רב בעת גזירת העונש.

 

לסיכום

נדמה שקיים פער מסוים בין תפיסת הציבור לתפיסה של המחוקק בכל הנוגע לעבירה של תיווך בסמים. בעוד שרבים תופסים את עבירת התיווך במקרה הטוב כעזרה לחבר ובמקרה הרע כעבירת סמים קלה, מתייחס המחוקק ולעיתים גם בתי המשפט לעבירה שדומה במהותה לעבירת הסחר בסמים וכוללת ענישה חמורה של עד 20 שנות מאסר. על כן,במידה ואתה מואשם בעבירה של תיווך בסמים ישנה חשיבות רבה לעורך הדין אשר ייצג אותך בהליך הפלילי ויש לפנות לעורך דין פלילי אשר מתמחה בעבירות סמים.

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אנג'ליקה סדיקוב

מתמחה במשפט פלילי, אסירים ותעבורה
לעמוד עו"ד

עו"ד עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

עו"ד ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

עו"ד אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

עו"ד סנדי ליפשיץ

מתמחה בעבירות אלימות, רכוש, סמים, קטינים
לעמוד עו"ד

עו"ד רענן עמוסי

מתמחה בכל תחומי המשפט הפלילי
לעמוד עו"ד

עו"ד שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

סנדי ליפשיץ

מתמחה בעבירות אלימות, רכוש, סמים, קטינים
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

רענן עמוסי

מתמחה בכל תחומי המשפט הפלילי
לעמוד עו"ד

עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

אנג'ליקה סדיקוב

מתמחה במשפט פלילי, אסירים ותעבורה
לעמוד עו"ד
back --> -->