27.04.2024

סמים

אסף גונן
צור קשר עם
אסף גונן

הכתבות הנצפות באתר

המשטרה עצרה חשוד שהסליק סמים בתוך מנוע הרכב ששימש אותו לפעילות הסחר בסמים. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
הותר לפרסום כי סוכנת משטרתית סמויה הביאה הבוקר למעצרם של 17 סוחרי סמים שחשודים באספקת סמים מסוכנים בכמויות מסחריות ו״סמי ...
לכתבה המלאה >
לאחר סיום פעילותו של סוכן משטרתי סמוי ובמסגרת המעבר לשלב החקירה הגלויה, המשטרה עצרה 42 סוחרי סמים מערים שונות במרכז ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט המחוזי בתל אביב מורה על שחרור נאשם בעבירה של ייבוא סמים לישראל, בכך שבית המשפט מקבל טיעוני עו"ד ...
לכתבה המלאה >
שוטרי משטרת ישראל עצרו גבר בן 32 שסחר בסמים בחסות "ארגון המחתרת" ושימש כשליח עבור לקוחות הארגון. אתמול הגישה כנגדו ...
לכתבה המלאה >
במהלך פשיטה על חממת קנאביס שאותרה באזור נחל הבשור, שני שוטרים נזקקו לטיפול רפואי בעקבות ידוי אבנים לעברם. תמונות - ...
לכתבה המלאה >
קצין צה"ל במילואים מפקד פלוגת חי"ר לשעבר גוייס כסוכן חשאי למשטרת ישראל והוחדר כעבריין בקרב רובד משפיע של סוחרי נשק ...
לכתבה המלאה >
משטרת ישראל עצרה חשודים מאזור המרכז בחשד כי החזיקו מעבדת הידרו בטירה שהכילה כרבע טון של סמים מסוג קנאביס. תמונות ...
לכתבה המלאה >
המשטרה עצרה רוכב אופנוע כשברשותו סמים מחולקים למנות בשווי אלפי שקלים. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

אי הרשעה בעבירות סמים

השימוש בסמים מסוג קאנביס וחשיש הפך בשנים האחרונות לתופעה נפוצה אשר מאפיינת גם אזרחים נורמטיביים ושומרי חוק. יחד עם זאת, נכון להיום, שימוש כזה עדיין נחשב לעבירה פלילית. במאמר הקרוב נבדוק האם ניתן לסיים את האישום ללא הרשעה פלילית ובאילו נסיבות

פורסם ב: 11:42 | 05.03.2018
כותב המאמר: עו"ד אסף גונן
אי הרשעה בעבירות סמים

עבירות סמים בישראל

מדי שנה רבים וטובים ללא כל עבר פלילי מוצאים עצמם עומדים לדין פלילי בגין שימוש בסמים קלים, בעיקר מסוג קאנביס וחשיש. פקודת הסמים המסוכנים התשל"ג-1973 אינה מבחינה בין סמים קלים לסמים קשים. כאשר כל חומר הכלול ברשימת הסמים שבפקודה הוא אינו חוקי באותה מידה. העבירה המוכרת והנפוצה ביותר היא עבירת "החזקת סם לשימוש עצמי", אשר גוררת אחריה ענישה של עד 3 שנות מאסר. ההבחנה בין עבירה של החזקה לצורך שימוש עצמי לבין החזקה שלא לשימוש עצמי, נבחנת בהתאם לכמות הסם שנתפסה אצל החשוד. לדוגמא החזקה של קאנביס במשקל של עד 15 גרם תחשב להחזקת סם לצורך שימוש עצמי, ואילו החזקה של כמות העולה על 15 גרם תחשב להחזקה שלא לצריכה עצמית. במידה ונתפסת אצל החשוד כמות סם הגדולה מ - 15 גרם, והחשוד טוען כי הסם הוחזק לצורך שימושו העצמי, הנטל להוכיח עובדה זו עובר אל החשוד, שיצטרך לעמוד במבחנים שנקבעו בפסיקה לצורך כך.

 

בתי המשפט נוהגים להתייחס בחומרה לעבירות סמים כמו שימוש, ייצוא, גידול סחר ועוד, ומטילים עונשים כבדים על אזרחים שהורשעו בעבירות סמים, לרבות עונשי מאסר במקרים החמורים. בנוסף, בניגוד למה שנהוג לחשוב, הפקודה אוסרת גם על אחזקה של כלים לשימוש הכנה או הפקה של סמים כמו ה"באנג" או "צ'ילום".

 יש לציין, כי על פי הנתונים שהוצגו בוועדת הסמים בכנסת בשנים האחרונות חלה עלייה של עשרות אחוזים בתיקים פליליים הנפתחים בשל גידול קאנביס. אך בכל הקשור לשימוש עצמי חלה ירידה משמעותית בכמות התיקים הפליליים שנפתחו.

 

מדוע חשוב להימנע מהרשעה פלילית?

לאחרונה ישנו שינוי מגמה מסוים אצל חלק מהשופטים אשר מיישמים את רוח התקופה ועושים הבחנה מסוימת בין סמים קלים לסמים קשים, באופן אשר משפיע על גזירת עונשו של הנאשם. השופטים בוחנים כל מקרה לגופו וכאשר מדובר בנאשמים שנתפסו עם כמות קטנה של קאנביס ומדובר באנשים נורמטיביים ללא כל עבר פלילי ייתכן וההליך יסתיים ללא הרשעה פלילית (בכפוף למבחנים עליהם נעמוד בהמשך).

בכל הנוגע לקאנביס, רבים מהאנשים אשר מואשמים בשימוש, בהחזקה ואפילו בגידול מספר קטן של שתילי מריחואנה. הינם בד"כ אנשים נורמטבים, עובדים ויצרניים ועל כן הרשעה פלילית עלולה לפגוע בהם בתחומים שונים בחיים. הרשעה בעבירת סמים מהווה אות קלון דבר אשר עשוי לסכל קידום של אדם בעבודתו, למנוע ממנו לעבוד בחו"ל (קושי בהוצאת ויזה), או להתקבל למגוון עבודות הדורשות ממנו תעודת יושר. על כן חשוב במקרים מסוימים לעשות הכל כדי להימנע מההרשעה.

 

כיצד ניתן להימנע מהרשעה פלילית?

המחוקק אפשר לבית המשפט לנהוג בשיקול דעת במקרים מסוימים בכך שהעניק לו סמכות שלא להרשיע נאשם שנמצא אשם בביצוע עבירה מסוימת בפלילים. אין זה אומר שהנאשם זכאי מאשמה, אלא שבית המשפט הפעיל שיקול דעת לאחר שמצא שאותו אדם אשם בביצוע העבירה הפלילית, והחליט כי האינטרס של אותו אדם בשמירה על גיליון נקי מהרשעה פלילית גובר על האינטרס הציבורי שבהרשעתו.

המשמעות של אי הרשעה כשמה כן היא, דהיינו שהנאשם לא הורשע בבית המשפט ולא תירשם לחובתו הרשעה פלילית בגיליון הרישום הפלילי (במרשם הפלילי יופיע  שההליך הסתיים ללא הרשעה). מנגד לא מדובר בזיכוי ועל כן בית המשפט עשוי להטיל על אותו נאשם עונש מסוים כמו שירות לתועלת הציבור (של"צ), קנס או פיצויים. כדי שבית המשפט יורה על אי הרשעה יש להוכיח מספר תנאים:

1. יש להוכיח כי לנאשם אין עבר פלילי קודם. ככל שיש רישום קודם אין כל משמעות להימנעות מהרשעה שכן הכתם של ההרשעה הפלילית כבר רובץ על כתפיו של הנאשם.

2. יש להוכיח במפורש שהרשעה תגרום לנזק קונקרטי בכך שהיא תפגע בעבודתו של הנאשם או בקריירה שלו או בסיכויי הקבלה שלו למקום עבודה מסוים. לשם כך לא די בהעלאת טענה כללית אלא יש להוכיחה במפורש באמצעות שימוש באסמכתאות מסוימות כמו אישורי לימודים, מכתב מהמעסיק וכו. לדוגמא מתמחה שעומד להפוך לעורך דין, ברגע שהוא יורשע הדבר עשוי למנוע ממנו להיות עורך דין. ועל כן הפגיעה בו תהיה גדולה וסביר להניח כי בנסיבות מסוימות יעדיפו שלא להרשיע את אותו מתמחה.

3. יש להראות כי סוג העבירה הוא כזה אשר מאפשר סיום הליך ללא הרשעה. עניין זה נגזר כאמור מחומרת העבירה כך שיהיה קל יותר לסיים הליך באי-הרשעה בעבירת החזקת סם לצריכה עצמית מאשר בעבירה של סחר בסמים, שכן במקרים שבהם מדובר בעבירות חמורות האינטרסים הציבוריים שבהרשעתו של אותו אדם יגברו על האינטרס האישי שלו.

4. על בית המשפט להתרשם כי הנאשם אכן נטל אחריות מלאה על מעשיו, הודה באשמה ופניו לשיקום ושינוי דרכו, לשם כך בית המשפט יורה על הכנת תסקיר של שירות המבחן, התסקיר יכיל את המלצתו של קצין המבחן אשר קיים פגישות עם הנאשם והתרשם ממנו. לרוב בתי המשפט נותנים מקום להמלצה של שירות המבחן וזאת עשוי להיות מכרעת.


לסיכום

כפי שראינו, אי הרשעה בעבירות סמים אפשרית כאשר עומדים במספר תנאים והיא מהווה כלי חשוב שדרכו ניתן לסייע לאנשים שהועמדו לדין בגין ביצוע עבירות סמים. נדמה שבתי המשפט והמחוקק לאט לאט מנסים להתאים עצמם לרוח התקופה והמגמה של אי הרשעה בעבירות מסוג זה רק תלך ותגבר. יחד עם זאת, כפי שלמדנו לא מדובר בהליך פשוט כלל ויש להיעזר בעורך דין פלילי אשר מומחה בעבירות סמים במקרים בהם רוצים להימנע מהרשעה פלילית בעבירות סמים.

 אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

עו"ד עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

עו"ד שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

עו"ד אנג'ליקה סדיקוב

מתמחה במשפט פלילי, אסירים ותעבורה
לעמוד עו"ד

עו"ד רענן עמוסי

מתמחה בכל תחומי המשפט הפלילי
לעמוד עו"ד

עו"ד ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

עו"ד סנדי ליפשיץ

מתמחה בעבירות אלימות, רכוש, סמים, קטינים
לעמוד עו"ד

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום עבירות סמים

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

סנדי ליפשיץ

מתמחה בעבירות אלימות, רכוש, סמים, קטינים
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

רענן עמוסי

מתמחה בכל תחומי המשפט הפלילי
לעמוד עו"ד

אנג'ליקה סדיקוב

מתמחה במשפט פלילי, אסירים ותעבורה
לעמוד עו"ד

עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->