19.04.2024
משה אלון
צור קשר עם
משה אלון

אהוד אולומרט - מבחן שלטון החוק

עורך דין פלילי משה אלון בטור דעה אודות החמרת עונשו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט
פורסם ב: 08:20 | 29.09.2016
מאת:
עו"ד משה אלון
אהוד אולומרט - מבחן שלטון החוק

בית המשפט העליון קבע ביום 28/9/2016, כי יש לדחות את ערעוריו של ראש ממשלת ישראל לשעבר וגזר עליו עונש מאסר נוסף בן שמונה חודשים.


לאור זאת, הרי שעל עונש המאסר שנגזר על אולמרט בגין פרשת "הולילנד" (18 חודשים), יתווסף עונש מאסר בפועל בן 8 חודשים, כך שסך הכל, ירצה אולמרט עונש מאסר בן 26 חודשים.


ראוי לציין שבית המשפט העליון דחה גם את ערעור המדינה על קלות עונשו של אולמרט בפרשת מרכז ההשקעות שעמד על מאסר על תנאי וכן דחה את ערעורה של המדינה על זיכויו של אולמרט בפרשת "ראשונטורס".


בכך באה לסיומה פרשה נוספת, ותקדים לא מחמיא, בלשון המעטה, של ראש ממשלה בישראל אשר מרצה עונש מאסר מאחורי סורג ובריח.


יחד עם זאת, ראוי לציין שניתן, ובצדק רב, דווקא לראות בכך נקודת זכות חשובה מאוד למדינת ישראל, אשר מוכיחה שאין אדם אשר נמצא מעל לחוק, גם כאשר המדובר במי שנשא במשרה הרמה ביותר במדינה. או בלשונו של בית המשפט העליון – "נקודת אור מסוימת בחושך הגדול היא שאין אדם מעל החוק או מתחתיו".


שאלה חשובה שלא ניתן לתת לה פתרון בנקל היא השאלה האם יש להחמיר בעונשו של אדם בעל זכויות כה רבות כשל אולמרט, או שמא דווקא יש להקל בעונשו בשל פועלו למען מדינת ישראל ?


התשובה לכך כלל לא פשוטה. מחד, אכן יש מקום להקל בעונשו למי ששנים ארוכות פעל לטובתה ולמען האינטרסים של מדינת ישראל, כולל בדברים חסויים שהשתיקה יפה להם. מאידך, דווקא בשל המעמד והכוח הרב המצויים בידיו של אדם כזה, הרי שיש להוקיע ולהחמיר עימו בגין מעשים שביצע תוך ניצול של כוחו ומעמדו הציבוריים.


בפרשת "מרכז ההשקעות", המדובר היה בהאשמות על מעשים בניגוד עניינים חמור, שעשה אולמרט בעת שכיהן כשר התמ"ת, בנוגע ללקוחותיו של חברו ושותפו לשעבר במשרד עורכי דין, עו"ד אורי מסר.


בפרשת "ראשונטורס", המדובר היה באישור בדעת רוב של חמישה שופטים מול שניים, של זיכויו של אולמרט מהאשמות על מימון כפול ואף משולש של נסיעותיו לחו"ל ולשידרוג למחלקת עסקים בטיסות.


בפרשת "טלנסקי", המדובר היה בסכום עתק של לא פחות מ- 170,000 $, אשר נקבע כי הועברו לאולמרט במזומן מטלנסקי. בית המשפט העליון הותיר את ההרשעה על כנה וכן את העונש אשר הוטל על אולמרט במסגרתה.


אין ספק כי מדובר ביום עצוב למדינת ישראל, על כי ראש ממשלה לשעבר בה הורשע בפלילים ונשלח לעונש מאסר ממושך ומאידך יום שמח, בכך שהוכח כי אין שום גורם, יהא מעמדו רם ככל שיהא, אשר עומד מעל לחוק במדינתו.

 

תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

יעוץ אישי בתחום טורים אישיים

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מילון מונחים

לכל המונחים >
back --> -->