19.04.2024

מאמרים בתחום הפלילי

יפעת כץ
צור קשר עם
יפעת כץ

חיפוש לא חוקי על ידי שוטר

תיקים פליליים רבים נולדים בעקבות חיפוש משטרתי בו מתגלות ראיות. ראיות אלה עשויות להוביל בהמשך להגשת כתב אישום פלילי. האם המשטרה רשאית לערוך חיפוש על גופו של אדם, ברכב, בעסק, או בדירה? האם קיימות הגבלות בחוק ובפסיקה בנוגע לחוקיות החיפוש? האם ניתן לסרב לחיפוש? מאמר זה נועד לסקור בקצרה את העילות החוקיות לחיפוש, את משמעותו של חיפוש בלתי חוקי ואת השאלה מתי מותר לסרב לביצוע חיפוש.

פורסם ב: 19:36 | 13.09.2016
כותב המאמר: עו"ד יפעת כץ
חיפוש לא חוקי על ידי שוטר

המשטרה אינה רשאית לערוך חיפוש ללא עילה חוקית

לשאלת חוקיות החיפוש יש משמעות עצומה המשליכה על תוצאות ההליך הפלילי כולו. קיימות מספר עילות בחוק לעריכת חיפוש. למרבה הצער חיפושים משטרתיים רבים, מתבצעים תוך חריגה מהכללים שנקבעו בחוק ובפסיקה. יודגש – חיפוש שבוצע ללא עילה חוקית, מהווה חיפוש בלתי חוקי. הראיות שנתפסו באותו חיפוש עשויות להיות בלתי קבילות, והתייעצות עם סניגור פלילי מנוסה, עשויה להוביל לביטול כתב האישום, או לזיכוי.
נתחיל בסקירת העילות החוקיות העיקריות לביצוע חיפוש.

צו חיפוש

חיפוש יכול להתבצע בהתאם לצו חיפוש. במקרה של חיפוש בצו, לא ניתן לסרב לביצוע החיפוש. עם זאת, עו"ד המקבל לידיו תיק שהחל בחיפוש בצו, יבדוק גם במקרה זה את חוקיות הצו והחיפוש שבוצע באמצעותו. יש מקום לבחון למשל האם הצו חתום כדין, והאם הוא בוצע כדין, האם הכתובת המצויינת בצו זהה לכתובת בה בוצע החיפוש. כאשר הצו אינו כולל כתובת מדוייקת, (לדוגמא כשבצו מצויין רק שם הרחוב), או כאשר מספר הדירה או הבניין במקום החיפוש שונה מהמספר המצויין בצו החיפוש, במקרים אלה - ניתן יהיה לטעון כי החיפוש אינו חוקי. בנוסף, יש לבחון האם השופט הורה כי החיפוש ייערך בנוכחות שני עדים. פעמים רבות, מתעלמת המשטרה מזכות החשוד לנוכחות עדים במהלך החיפוש. חיפוש שנערך ללא עדים, (בניגוד לאמור בצו החיפוש), כאשר החשוד לא ויתר על זכותו לנוכחות עדים - עשוי להחשב לחיפוש בלתי חוקי.

חיפוש ללא צו- המתבצע בדירה/עסק או במקום אחר, מותנה בחשד סביר לביצוע עבירה מסוג- פשע

סעיף 25 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) קובע כי שוטר רשאי להיכנס ולחפש בכל בית או מקום, אם לשוטר יש חשד סביר כי מתבצע במקום פשע, או במקרה בו אדם במקום פונה לעזרת המשטרה, או כשהחיפוש נעשה תוך כדי מרדף בו החשוד נמלט. חשוב להדגיש כי החשד שקדם לחיפוש צריך להיות מבוסס. הפסיקה קבעה כי לא מספיק חשד בעלמא, אין די בתחושת בטן של השוטר, לא די בכך שאדם "נראה לחוץ" ולא ניתן לקיים חיפוש רק לאור קיומו של עבר פלילי. בנוסף -יודגש כי לא די בחשד לביצוע עבירה מסוג חטא או עוון (שהן עבירות בעלות חומרה פחותה), יש לוודא כי השוטר סבר שמתבצע במקום פשע של ממש.

חיפוש על גופו של חשוד לאחר מעצרו

במידה וקיימת עילה נפרדת למעצרו של החשוד, ובוצע מעצר לפני החיפוש, הרי שבמקרה כזה קובע סעיף 22 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) כי השוטר רשאי לבצע חיפוש על גופו של העצור.

חיפוש בחשד לעבירת סמים

סעיף 28 לפקודת הסמים המסוכנים קובע כי כאשר החשד הסביר נוגע לעבירת סמים, די בחשד כי מתבצעת במקום עבירת סמים בדרגת עוון כדי להצדיק חיפוש, (להבדיל כאמור מעבירות שאינן מתחום הסמים, שאז נדרש חשד לביצוע פשע על מנת להצדיק חיפוש).

בהעדר חשד סביר ובהעדר צו חיפוש- קיימת לחשוד זכות לסרב לחיפוש:

בהעדר חשד סביר, ובהעדר צו חיפוש, השוטר יוכל לבצע חיפוש, רק בהסכמת החשוד, ואולם להסכמה זו נקבעו בפסיקה מספר כללים חשובים:
א. השוטר חייב להסביר לחשוד את הסיבה לעיכוב שקדם לחיפוש,
ב. השוטר חייב להסביר לחשוד כי הוא רשאי לסרב לחיפוש,
ג. השוטר חייב להסביר לחשוד כי סרוב לא ייזקף לחובתו בשום צורה


*קיימות נסיבות נוספות בהן החיפוש יהיה חוקי, ואולם מאמר זה סוקר את העילות העיקריות המבססות חיפוש חוקי.

מה המשמעות של חיפוש לא חוקי?

עיקר העילות לביצוע חיפוש כפי שפורט במאמר זה הן: צו חיפוש, מעצר שקדם לחיפוש, חשד סביר שמתבצעת במקום עבירה מסוג פשע או סמים, וכן חיפוש בהסכמת החשוד אשר ניתנה לאחר שהוסברה לו זכותו לסרב מבלי שהדבר ייזקף לחובתו.


כאשר החיפוש מתבצע ללא עילה חוקית, מותר לסרב לחיפוש. כשהשוטר מבקש את הסכמת החשוד לחיפוש - המשמעות היא שניתן לסרב לחיפוש מבלי שיהיו לכך השלכות לחובת המסרב. כשהחיפוש בכל זאת מתבצע - ללא עילה חוקית ונמצאת בחיפוש ראיה מפלילה, הרי שעו"ד פלילי מנוסה שיבחן את חוקיות החיפוש יוכל במקרים רבים לבקש לפסול את החיפוש ואת הראיה שנתפסה. ייצוג בידי עו"ד פלילי מנוסה אשר יצליח להוכיח כי מדובר בחיפוש בלתי חוקי, עשוי להוביל לביטול כתב האישום או לזיכוי הנאשם. בכל תיק בו נערך חיפוש, קיימת חשיבות רבה בהיוועצות עם סניגור פלילי מנוסה, אשר יבחן את חוקיות החיפוש, ואת חוקיות הראיות שנתפסו בחיפוש.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

עו"ד טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

עו"ד ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

עו"ד עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

עו"ד רענן עמוסי

מתמחה בכל תחומי המשפט הפלילי
לעמוד עו"ד

עו"ד שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום מעצרים

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

רענן עמוסי

מתמחה בכל תחומי המשפט הפלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד
back --> -->