26.04.2024

תעבורה

הכתבות הנצפות באתר

הנאשם נהג במכוניתו כאשר לפתע הבחין בעובר אורח החוצה את הכביש שלא במעבר חצייה. על אף שהוכח כי נסע במהירות ...
לכתבה המלאה >
ארבעה דוחות מהירות שונים באותו הכביש הובילו את הנהג להיות מואשם בארבע עבירות שונות של מהירות מופרזת. במידה והיה מורשע ...
לכתבה המלאה >
לאחר שהוגש נגדו כתב אישום, בין השאר, בגין ניסיון שוד, הורשע הנאשם בעבירות נשוא כתב האישום ונגזרו עליו מספר עונשים ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט המחוזי בבאר שבע גוזר דינם של זוג אשר היה מעורב בתאונת דרכים בייצוגו של עו"ד גלעד כצמן, כאשר ...
לכתבה המלאה >
משפט של נאשם בעבירות של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, התפרצות לדירה ועבירות נוספות מתנהל בעצלתיים. בית המשפט העליון מקבל ...
לכתבה המלאה >
המשטרה עצרה באשקלון נהג בחשד לנהיגה ללא רישיון והתחזות לאחר כשבתוך רכבו נמצאו סמים וסכין. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
נאשם שהואשם בגרימת תאונת דרכים בכך שפגע בהולכת רגל וגרם לה לחבלה חמורה, זוכה במהלך ניהול ההוכחות, מאחר שבוחן המשטרה ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט השלום ברמלה נמנע מהרשעת נאשם בעבירות תעבורה ועבירה של התחזות לאדם אחר, וזאת חרף אי המלצתו של שרות ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט השלום לתעבורה בפתח תקווה מכבד הסדר שהושג בין הצדדים בריבוי עבירות שעניינן פגיעה בהולכת רגל, ומסתפק בענישה מקלה ...
לכתבה המלאה >

עבירת הפקרה לאחר פגיעה - תאונת פגע וברח

עבירת הפקרה לאחר פגיעה או תאונת פגע וברח כפי שנוהגים לכנותה היא אחת מהעבירות הקשות ביותר בפקודת התעבורה. בתקופה האחרונה גוברת התופעה של הפקרת פצועים על ידי נהגים שפגעו בהם, ובכדי לטפל בתופעה החליט המחוקק לעלות את רף הענישה. במאמר זה נפרט אודות העבירה והענישה המוטלת בגינה

פורסם ב: 13:33 | 09.11.2017
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
עבירת הפקרה לאחר פגיעה - תאונת פגע וברח

תאונת פגע וברח היא תאונת דרכים שבה הנהג הפוגע פגע ברכוש או בנפש וברח ממקום התאונה לאו דווקא באמצעות רכבו מבלי למלא אחר הוראות החוק הקבועות בסעיף 144 (א) לפקודת התעבורה[נוסח חדש] אשר קובע כי עליו להגיש עזרה לנפגעים אשר נפגעו כתוצאה מהתאונה או להשאיר את פרטיו במקום התאונה.


אותו נהג אשר פגע וברח יואשם בעבירה של הפקרה לאחר פגיעה במידה והנהג אשר מעורב בתאונה ידע או שהיה עליו לדעת כי נפגע בה אדם או עשוי היה להיפגע בה אדם, ואותו נהג לא עצר במקום התאונה, או קרוב לו ככל האפשר, כדי לעמוד על תוצאות התאונה ולהזעיק עזרה.


כמו כן החוק קובע שגם נהג אשר סבור שהוא לא אשם בתאונה חייב להישאר במקום עד להגעת כוחות ההצלה ובמידה ולא יעשה זאת ייתכן ויואשם בעבירה זו. בנוסף, סעיף החוק קובע, כי העובדה שהנהג לא הבחין בפצועים שנפגעו כתוצאה מהתאונה, אין הדבר פוטר אותו מהאחריות, שכן המרכיב הקובע הוא הסיכוי הסביר לכך שנפגע אדם בתאונה. גם נהגים אשר עצרו במקום התאונה מבלי להזעיק את כוחות ההצלה יכולים למצוא עצמם מואשמים בעבירה זו.


החובה להזעיק את גורמי ההצלה כפי שקבועה בלשון החוק אינה בלעדית לנהג הפוגע, וגם נוסע אשר היה ברכב הפוגע עלול למצוא עצמו מואשם בעבירה של סיוע להפקרה לאחר פגיעה במידה ולא הזעיק את כוחות ההצלה כאמור. בית המשפט קבע שהענישה בגין עבירת הסיוע לעבירה של הפקרה לאחר פגיעה נעה בין עבודות שירות לעונש מאסר של שנה.


ענישה

נהג אשר היה מעורב בתאונת דרכים שסביר שנפגע בה אדם, והוא לא עצר במקום התאונה כדי לראות מה קרה ולהזעיק עזרה מבלי לדעת בוודאות שנפגע אדם, יואשם בעבירה זו בנסיבות פחות מחמירות ויוטל עליו עונש של עד 3 שנות מאסר. במידה והנהג נמלט מזירת התאונה במודע לאחר שידע כי נפגעו אנשים ומבלי שהזעיק את כוחות ההצלה דינו הוא עד 7 שנות מאסר. במקרים בהם הנהג גרם במעשיו לנפגע לחבלה חמורה או אף הביא למותו של הנפגע וכאמור נמלט מהזירה מבלי להזעיק את כוחות ההצלה - דינו הוא עד 14 שנות מאסר בפועל. אנו למדים שישנו מדרג של ענישה לפי חומרת הנסיבות שהתקיימו בעת ביצוע העבירה של הפקרה לאחר פגיעה, כאשר הפקרה לאחר תאונה שתוצאותיה קשות מובילה לענישה קשה ביותר.


כמו כן חשוב לציין, כי ישנה הפרדה בין אלו אשר מואשמים בעבירת ההפקרה על פי סעיפים 64(א) או (ב) לפקודה, שדינה עד 7 שנות מאסר אשר יועמדו לדין בבית המשפט לתעבורה. לבין אלו אשר מואשמים בעבירה לפי סעיף 64(ג) לחוק שדינה עד 14 שנות מאסר, ויעומדו לדין בבית משפט מחוזי בשל חומרת העבירה ותוצאותיה, דבר שבאופן טבעי יוביל לענישה מחמירה יותר בעניינם.


יחד עם זאת, לא תמיד ענישה מחמירה משחקת תפקיד במניעת התקיימותה של העבירה שכן הנהג הפוגע נתון בסיטואציה רגשית קשה ומורכבת, הנהג נמצא בלחץ כבד ובפאניקה ולעיתים הוא פועל מתוך אינסטינקט הישרדותי בכדי להגן על עצמו ובורח ממקום התאונה. רק לאחר שהבין את חומרת מעשיו מתעשת הנהג ומזעיק עזרה, על כן דווקא בעבירה מיוחדת זו לא בטוח שהחמרת הענישה תוביל להפחתה בכמות ההפקרות לאחר הפגיעה.

 

זכויות נפגעי תאונת פגע וברח

התוצאות הטרגיות של תאונת דרכים אשר משאירות את הנפגע עם פגיעות קשות שלעיתים מלוות אותו שנים רבות, כמו גם הנזקיים הנפשיים שאותו אדם חווה בעקבות התאונה מחייבים מנגנון של מתן פיצויים לנפגעי תאונות הדרכים.


אך עם זאת, ישנם מקרים רבים בהם נעברה העבירה ואותו אדם אשר הפקיר את הנפגע לא נמצא מעולם. במקרה כזה המדינה לא משאירה את הנפגע ביידים ריקות והוא יכול לתבוע פיצויים מחברת "קרנית" שהיא תאגיד ציבורי שהוקם מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים תשל"ה-1975, על הנפגע להוכיח כי אכן מדובר בתאונת פגע וברח כדי לקבל את הפיצויים ולא לפני שמיצא את הדרכים האפשריות לאתר את פרטיו של הנהג הפוגע.


במקרים בהם הנהג אשר פגע וברח נמצא והועמד לדין, יכול בית המשפט להשית עליו פיצויים שישולמו לטובת נפגע העבירה. כמו כן, על פי סעיף 42 לפקודת הראיות[נסח חדש] תשל"א-1971, הראיות אשר שימשו את בית המשפט בהליך הפלילי יוכלו לשמש גם נפגע עבירה בהליך אזרחי וזאת במסגרת תביעה נגררת להליך הפלילי כך שהנפגע יקבל את המגיע לו על פי חוק.

 

לסיכום

עבירת הפקרה לאחר פגיעה היא עבירה קשה שהפכה לנפוצה יותר יותר בשנים האחרונות, מדובר בעבירה שבוחנת את אמות המידה המוסריות של הפוגע וקובעת סטנדרט ראוי להתנהגות אנושית. החמרת הענישה בעבירה נועדה להרתיע את הנהגים בכבישים ולהפחית את המקרים בהם נהגים מפקירים פצועים על הכביש. במידה ואתה מעורב בתאונת פגע וברח יש לפנות בדחיפות לעורך דין פלילי המתמחה בתחום עבירות התעבורה

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

עו"ד אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

עו"ד ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד
back --> -->