19.04.2024

צווארון לבן

הכתבות הנצפות באתר

משה פרץ הורשע על פי הודייתו בבית המשפט בביצוען של 14 עבירות של מסירת ידיעה כוזבת במטרה להתחמק או להשתמט ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט השלום בנתניה גוזר על נאשם בעבירות של מעילה בכספי לקוחותיו בסך של 2 מיליון ₪ עונש מאסר בפועל ...
לכתבה המלאה >
התהפכה החלטת המחוזי להטיל עונשי מאסר כבדים בגין הרשעתם של הנאשמים בעבירות של תרמית בניירות ערך – העליון הפחית את ...
לכתבה המלאה >
נגד רופא שיניים הוגש כתב אישום המייחס לו 6 עבירות חמורות של השמטת הכנסה בכוונה להתחמק ממס, 7 עבירות של ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון דוחה ערעור נאשם על חומרת העונש שהוטל עליו בגין מספר עבירות מרמה בנסיבות מחמירות, בטענה כי עונש ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט קבע כי יש לעצור את הנאשם, זאת לאור כתב האישום החמור שהוגש לבית המשפט, שכולל עשרה אישומים נפרדים ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון דוחה את בקשת רשות הערעור של הנאשם בעניין מאסר שהוטל בגין עבירות מיסים. בכך ממשיך בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט השלום מורה על שחרורה של אחת החשודות המרכזיות בפרשייה גדולה של עבירות מרמה, בהארכת מעצר רביעית. ערר שהוגש ...
לכתבה המלאה >
משטרת ישראל עצרה אתמול בלילה 20.11.17, במבצע מעצרים רחב היקף 19 חשודים אשר על פי החשד עסקו בסחר בזהב מתחומי ...
לכתבה המלאה >

מהן עבירות צווארון לבן

צווארון לבן הוא בעצם כינוי לעבירות מתוחכמות שביצוען דורש ידע רב, השכלה, ותחכום בביצוע העבירה עצמה. לרוב, "צווארון כחול" הוא שם כינוי לעבירות הרחוב הפשוטות יותר, כמו גניבה, תקיפה, אחזקת סכין ועוד. צווארון לבן, כשמו הוא כינוי לעבירות "האליטיסטיות" יותר. אך מהן באמת עבירות צווארון לבן? כיצד מגדירים אותן? על כך, במאמר הבא.

פורסם ב: 00:00 | 26.06.2016
כותב המאמר: עו"ד ליבת אביטל-אזולאי
מהן עבירות צווארון לבן

מה מאפיין עבירות צווארון לבן?

כאמור, המאפיין העיקרי של עבירות צווארון לבן הוא כי הן דורשות תחכום רב, הבנה וידע. מאפיין נוסף, הוא שעבירות צווארון לבן, כפי שיפורט בהמשך, נעשות בדרך כלל לא ע"י עברייני רחוב, אלא ע"י אנשים מתוחכמים ומשכילים (לרוב בעלי מקצועות חופשיים). אלו בדיוק האנשים שכל אדם סביר מן השורה, יתקשה להאמין שהאדם החשוד בעבירה הוא בעצם "עבריין". עוד מאפיין הוא, שבדרך כלל, בשל המורכבות של אותן עבירות, גם קשה לזהותן, ובכלל, קשה מאוד לעיתים להוכיח שמעשים שנעשו, מהווים עבירה פלילית. מאפיין נוסף, הוא כי חקירות של עבירות צווארון לבן, הן סבוכות מאוד, ולעיתים משלבות עבודה של מספר גופים (כמו למשל: המשטרה ורשות המיסים).

 

 

דוגמאות לעבירות צווארון לבן:

עבירות מס: עבירות מס יכולות להיות עבירות טכניות מאוד לעיתים. לדוגמא: אי הגשה של דו"חות במועד, רישום שגוי בדו"חות שיש להגיש לרשויות המס. אך מנגד, עבירות מס רבות הן עבירות "צווארון לבן קלאסיות". שכן העלמת מס, לא מחייבת נטילת כסף פיזית, והחבאתו מתחת לבלטה, אלא לעיתים העלמות מס נעשות בצורה מתוחכמת ומורכבת, תוך שימוש של מגוון חברות "קש" שמוקמות לשם כך, ותוך שימוש בחשבונות בנק במדינות נידחות, ועוד.

עבירות בניירות ערך: עבירות שנעשות בניירות ערך גם הן מוגדרות באופן דיי טבעי כעבירות צווארון לבן. דוגמא לעבירות כגון אלו הן: שימוש במידע פנים, מרמה בהצגת תשקיפים ועוד. הרשות העוסקת בחקירת עבירות בניירות ערך היא הרשות לניירות ערך, שבה חוקרים המתמחים באופן ספציפי בעבירות אלו.

עבירות הלבנת הון: הלבנת הון, על רגל אחת, היא בעצם נטילת כסף שמקורו בעבירה פלילית והפיכתו לכסף לגיטימי. דוגמא להלבנת הון, היא נטילת כספים שהתקבלו בממכר סמים, והשקעתו בבית עסק לגיטימי וחוק. באופן טבעי, מדובר בעבירות שקשה מאוד לגלות, שכן בדומה לעבירות מס הן מערבות שימוש במגוון חברות רבות, והעברת כספים בדרכים מגוונות, תוך טשטוש עקבות.

עבירות הגבלים עסקיים: דיני ההגבלים העסקיים נועדו לשמור על תחרות הוגנת במסחר, ולמניעת מונופול של חברה אחת בתחום מסוים. באופן טבעי, כאשר יש מונופול בתחום מסוים, הצרכן הוא שנפגע. כך לדוגמא, התאמת מחירים בין חברות היא עבירה פלילית לפי חוק ההגבלים העסקיים. אך מאוד קשה לאתר סיטואציה שבה יש תיאום מחירים, משום שאלו עבירות מתוחכמות מאוד, שנעשות מתחת לפני השטח, באופן שהצרכן הניגש לחנות, לא תמיד יכול לגלות.

עבירות בתאגיד: דוגמא לעבירות שנעשות במסגרת תאגידית הן העלמת כספים, העלמת מיסים, הברחת נכסים כאשר קיים חשש שהתאגיד לא יכול לפרוע את חובותיו, ועוד. עבירות בתאגיד בדרך כלל כוללות עבירות רבות מכל תחום שפורט עד כה, החל מהלבנת הון וכלה בעבירות של הגבלים עסקיים.

עבירות שוחד: זו אומנם עבירה קלאסית ועתיקה יותר משאר העבירות המוזכרות. אך עבירות שוחד לרוב נעשות בין אנשים חשובים. אנו משחדים איש ציבור או אדם בעל השפעה, כדי לקדם את עניינו. כך לדוגמא, בשנים האחרונות קיים מצעד לדוגמא של ראשי ערים לשעבר שנטלו שוחד בתמורה לקידום אינטרסים של בעלי עניין.

מהי רמת הענישה בעבירות צווארון לבן?

עבירות צווארון לבן פוגעות בכלל הציבור הרחב באופן קשה יותר אפילו מעבירות "פשוטות". לרוב, מדובר בעבירות בסכומים כספיים גדולים מאוד. בנוסף, הקורבן בעבירות אלו, הוא לרוב כאמור הציבור, ולא אדם אחד בדומה לעבירות רגילות. מכוח התפיסה הזו, שכבר רכשה אחיזה במשפט הישראלי, בתי המשפט מחמירים מאוד בעבירות צווארון לבן. לראיה: לא מזמן נכנס לכלא לראשונה ראש ממשלה לשעבר לכלא, בשל עבירת צווארון לבן (שוחד).

חקירה בעבירות צווארון לבן- מה חשוב לדעת?

לרוב חקירות בעבירות צווארון לבן הן מורכבות מאוד ונערכות ע"י מיטב החוקרים. בדרך כלל, מדובר בחוקרים העוסקים בתחומי העבירה הרלוונטית (כגון: מיסים, הגבלים עסקיים ועוד), וכן רוב החוקרים הם גם עורכי דין או בעלי תארים בחשבונאות, ולרוב הם בעלי ניסיון רב. בדרך כלל אלו גם עבירות שנחקרות במשך זמן רק עד אשר מתבצעים מעצרים לשם חקירה. לכן, מתוך נקודת המוצא המתוארת, אם זומנת לחקירה בחשד לעבירות צווארון לבן, יש לפנות בהקדם לעורך דין לשם קבלת ייעוץ משפטי.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

עו"ד עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

נאוה זרנגר

עורכת דין פלילי
לעמוד עו"ד

טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד
back --> -->