16.04.2024

פלילי כללי

קיבלתי קנס חניה- מה אפשר לעשות?

כל אחד מאתנו נתקבל בסיטואציה הזו שבה הוא חוזר לרכבו, ומגלה דו"ח "צבעוני" הממתין לבואו על שמשת הרכב. יתרה מכך, כל אחד מאתנו גם נתקל בסיטואציה שבה הוא שאל את עצמו את השאלות הבאות: "אבל רגע, לא היה שום שלט שאסר על חניה", או- "אבל זו שעה שבה מותר להחנות כאן", או- "יש לי תו חניה", או- "יש לי תו נכה". כל אלו רק חלק מאותן שאלות. אז כדי לבחון האם באמת כדאי ללכת לבית המשפט אם קיבלתם קנס חניה, חיברנו את המאמר הבא, לנוחיות הגולשים.

פורסם ב: 13:32 | 08.09.2016
כותב המאמר: משרד עו"ד ישראל ושות'
קיבלתי קנס חניה- מה אפשר לעשות?

מהיכן הסמכות לאכוף דו"חות חניה?

אכיפה של דו"חות חניה מוטלת על הרשויות המקומיות, שכן למעשה מדובר בעבירה לפי חוקי העזר העירוניים. על מנת לאכוף את אותם קנסות, על המועצה המקומית או העיריה, להסמיך פקחים מטעמה, ולקבל גם אישור מטעם וועדת החוקה של הכנסת. יתר על כן, יש צורך בהוראה חוקית ספציפית האוסרת חניה במתווה מסוים, בחוק העזר העירוני הרלוונטי.


חשוב לציין, כי דו"חות חניה הם למעשה קנסות פליליים, וסדרי הדין החלים עליהם, הם סדרי הדין הפליליים. עיקר החוקים הרלוונטיים לנושא, הם חוק סדר הדין הפלילי, (נוסח משולב), התשמ"ב- 1982, וכן חוק העבירות המנהליות, תשמ"ו- 1985.
מצד אחד, אלו עבירות "ברירת קנס", שלמעשה ברגע שאדם משלם את הקנס, רואים בו בתור מי שהודה בעבירה, וכן למעשה בעצם התשלום, הוא "מכפר" על הקנס. מצד שני ככל שאדם שמקבל את הקנס פונה לבית המשפט, הרי שסדר הדין הרלוונטי הוא סדר הדין הפלילי, ומדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין, אך עבירה מסוג "חטא" כלומר עבירה שלא נרשמת כרישום פלילי, ושדינה הוא עד שלושה חודשי מאסר.


איזה בית משפט עוסק בדו"חות חניה?

בית המשפט העוסק בעניינים הנוגעים לדו"חות חניה הוא בית משפט השלום, ביושבו כבית המשפט לעניינים מקומיים. דהיינו, בבית המשפט לעניינים מקומיים יושבים שופטי בית משפט השלום, אך הם עוסקים בעבירות מנהליות הנאכפות ע"י הרשות המקומית. התובעים בבתי המשפט לעניינים מקומיים, הם תובעים מטעם העירייה, שמוסמכים גם מטעם היועץ המשפטי לממשלה.


בית המשפט לעניינים מקומיים הוא כאמור בית המשפט השלום, ולכן ככל שפסק הדין שניתן באותו בית המשפט לא מוצא חן מטעם מי מהצדדים, ניתן לערער עליו בפני בית המשפט המחוזי. כמו כן, כפי שהובהר לעיל, עבירות חניה הן עבירות פליליות, ולכן סדרי הדין, כגון: הקראת כתב האישום (שהוא בעצם "הדו"ח"), חקירה נגדית, וסיכומים, זהים להליכים פליליים רגילים.


קיבלתי דו"ח חניה- מה אפשר לעשות?

נקודות שונות, משום שמדובר בעבירות שנאכפות ע"י העירייה, וכן מסוג העבירות שמוגדרות אומנם כעבירות פליליות, אך גם כעבירות מנהליות. כך שאם קיבלת דו"ח חניה, חשוב לדעת את הנושאים הבאים:

1. אפשר לפנות "לתובע" בבקשה לביטול הדו"ח: אם קיבלת דו"ח ויש לך סיבה מוצדקת לבטלו (לדוגמא- ברשותך תו נכה, אתה תושב הרשות המקומית, או כל סיבה מוצדקת) אתה רשאי לפנות בכתב לתובע העירוני, ולנמק בפניו את הטעמים לאורם כדאי לבטל את הדו"ח. חשוב לציין שעלייך לעשות זאת בתוך 30 ימים מיום קבלת הקנס. ככל שנערכה פניה לתובע, על התובע להשיב בכתב על הבקשה, ורק אם התובע דחה את הבקשה, אתה רשאי לבקש להישפט, בתוך 30 ימים.

2. קיבלת קנס- לא לרוץ לשלם: ככל שקיבלת קנס חניה, אתה לא חייב לשלם אותו, אלא רצוי להמתין עד אשר הקנס יומצא לכתובת של ביתך. סעיף 225א לחוק סדר הדין הפלילי קובע שאם לא הומצאה הודעת קנס בתוך שנה, הרי שלא ניתן לפעול בהליכי אכיפה, דהיינו ישנה התיישנות לעבירה. יתר על כן, תקנה 41 לתקנות סדר הדין הפלילי, התשל"ד- 1974, קובעת כי קנסות שמוצמדים לרכב, יש להמציא לבעל הרכב ככל שהקנס לא שולם.

3. לברר האם עוד רכבים קיבלו קנסות: טענות של אכיפה סלקטיבית נדונות מידי יום בבתי המשפט לעניינים מקומיים. לכן, אם קיבלת קנס חניה נניח על חניה על מדרכה. תבדוק טוב טוב בסביבתך אם עוד רכבים קיבלו קנס דומה. ככל שהתשובה היא בשלילה, רצוי לתעד זאת. במקרים כאלו יש סיכוי (לא גבוה אומנם) שתוכל לטעון בפני בית המשפט לעניינים מקומיים, או בפני התובע, כי נעשתה בעניינך אכיפה סלקטיבית.

החלטתי ללכת להישפט- מה חשוב לדעת?


כאמור, בית המשפט לעניינים מקומיים הוא בית משפט פלילי לכל דבר ועניין, עם חריגים מסוימים. לכן, כדאי להיערך בהתאם. להיות מכן לדיון, רצוי להיות מיוצג אפילו ע"י עורך דין, וכן להיות ערוך לטעון טענות משפטיות הנוגעות לקנס. חשוב לזכור שאם שילמתם את הקנס, הרי שרואים בכך כהודאה בעבירה, לכן, אין טעם לפנות לבית המשפט אם הקנס שולם.

 

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

מדורי פורום פלילי

back --> -->