20.04.2024

פלילי כללי

בנימין בן נתן
צור קשר עם
בנימין בן נתן

הכתבות הנצפות באתר

משטרת ישראל וגורמי אכיפה נוספים פעלו אמש כנגד תחנות דלק פיראטיות הפועלות ללא היתרים ופיקוח וללא ציוד מתאים. תמונות מן ...
לכתבה המלאה >

עבירות תכנון ובנייה- מה כדאי לדעת?

לרוב הציבור, המונח "תכנון ובנייה" מזכיר בעיקר "בירוקרטיה", "מחירי דיור", ובעיקר סחבת ועלויות כספיות רבות. אבל ישנם אנשים שענייני תכנון ובנייה מטרידים אותם מאוד, משום שהם עתידים לעמוד לדין או שהם כבר עומדים לדין, בגין עבירות, שאומנם לא נחשבות ע"י רוב הציבור בתור "עבירות חמורות", אך המציאות מעידה שהן חמורות, וגם מורכבות מאוד.

פורסם ב: 12:48 | 08.09.2016
כותב המאמר: בנימין בן נתן
עבירות תכנון ובנייה- מה כדאי לדעת?

 

מה מאפיין עבירות תכנון ובנייה?
בניגוד לעבירות פליליות קלאסיות, עבירות תכנון ובנייה מתאפיינות בכמה קווים מנחים שונים.


המאפיין הראשון הוא כי אלו עבירות פליליות מן הצד האחד, אך מן הצד האחר הן גם עבירות שמתנהלות במישור האכיפה המנהלית, ולא בהכרח במישור הפלילי.


המאפיין השני, הוא כי עבירות תכנון ובנייה הן עבירות שנקראות בעגה המשפטית "עבירות אחריות קפידה". דהיינו, אלו עבירות שיש להוכיח רק את עצם הביצוע העובדתי של אותן עבירות, ואין כל צורך להוכיח הלך רוח נפשי כלשהו לשם ביצוע העבירה. נמחיש בדוגמא: כדי להרשיע אדם בתקיפה, יש להוכיח שמי שביצע תקיפה היה מודע ורצה בביצוע המעשה, היינו- התקיפה. בעבירות תכנון ובנייה אין צורך בכך. דיי בכך שאדם "בנה מרפסת" כדי להאשימו ולהרשיעו בעבירת תכנון ובנייה. אין צורך להוכיח שהנאשם היה מודע לכך שחל איסור על כך או שהייתה לו כוונה לבצע עבירה כגון זו.


המאפיין השלישי הוא כי מדובר בעבירות הדורשות ידע והתמחות לא רק בדין הפלילי, אלא גם בתחום הספציפי והמורכב של תחום דיני התכנון והבנייה, תחום המקרקעין לעיתים, ובתחום המשפט המנהלי, ועוד.


מהן עבירות תכנון ובנייה?

חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה- 1965 (להלן: "חוק התכנון והבנייה"), קובע בסעיף 145 כי כל שינוי שנעשה בדירה או בנכס לרבות תוספת למבנה, וכן התוויה של דרך או כביש או מדרכה, מהווים עבירה על חוק התכנון והבנייה. עם זאת, החריג לאיסור הקבוע, הוא ביצוע של "שינוי פנימי", אשר מוגדר למעשה כבנייה בתוך נכס שאין בה כדי לפגוע במראה החיצוני של המבנה.
מכאן, שעל מנת לבצע עבודות תכנון ובנייה שאינן מוגדרות בתור שינוי פנימי, יש צורך בקבלת היתר בנייה מהרשות המקומית. מצד אחד, בתוך עמנו אנו חיים, ורובנו יודעים שקבלת אישור בנייה הוא תהליך שלוקח זמן רב לעיתים, כולל עלות כספית גבוהה לעיתים, ולצערנו גם מהווה כר פורה לשחיתויות. מצד שני, ללא אישור בנייה כחוק, יכול אדם מן הישוב לעמוד לדין פלילי.


עם זאת, כפי שתואר לעיל, אחד המאפיינים של עבירות התכנון והבנייה הוא כי מדובר בהליכים פליליים מצד אחד, אך גם מנהליים מצד שני, לאמור: מדובר בהליכים שלא פעם נפתחים כהליכים מנהליים (כלומר- הליכי אכיפה מנהליים כגון הוצאת צו הריסה, הוצאת צו הפסקת עבודות ועוד), ולאחר מכן עשויים להתפתח להליכים פליליים. ננמק: לעיתים הרשות יכולה לפתוח בהליכים מנהליים נגד האזרח שלכאורה עבר על חוק התכנון והבנייה, כמו לדוגמא: להורות על מתן צו הריסה, כאמור. אך מצד שני, הרשות יכולה בד בבד, או לחלופין, לפתוח ישירות בהליך פלילי נגד אדם שביצע עבירת תכנון ובנייה.


איזה בית משפט דן בעבירות תכנון ובנייה?
בית המשפט אשר דן בעבירות תכנון ובנייה, וגם בעניינים מנהליים הנוגעים לו, הוא בית משפט השלום, ביושבו כבית משפט לעניינים מקומיים. חשוב להדגיש שהליך פלילי בתחום התכנון והבנייה הוא הליך פלילי לכל דבר ועניין, והוראות הדין הפליליות חלות גם בבית משפט זה.


הוגש נגדי כתב אישום בגין עבירת תכנון ובניה- מה כדאי לי לעשות?
אם הוגש נגדך כתב אישום בגין עבירת תכנון ובנייה, רצוי לבצע את הפעולות הבאות, אך נזהיר שלא מדובר ברשימה סגורה, שכן כל תיק שונה מרעהו, ולכל תיק הנסיבות שלו, כדלקמן:


יש לפנות לעורך דין פלילי: כאמור, הליכי תכנון ובנייה הם הליכים מורכבים, המצריכים ידע רב, וניסיון. לכן, הדבר הראשון שיש לעשות הוא לפנות לעורך דין פלילי הבקיא בתחום.


יש לבחון חריגים: ככל שהוגש נגדכם כתב אישום, רצוי לבחון האם הטענות המועלות נגדכם בכתב האישום, חסות תחת החריגים בחוק התכנון והבנייה. ננמק: חוק התכנון והבנייה קובע אומנם כי ביצוע עבודות שאינם שינויים פנימיים, מצריך אישור. עם זאת, ישנם חריגים, כמו לדוגמא: בניית גדר, בניית פרגולה בתוך בית פרטי, ועוד.


איסוף חומר: היות ומדובר בהליך פלילי לכל דבר ועניין, קמה לכם הזכות לפנות לרשות שהגישה נגדכם כתב אישום, ולבקש את כל חומרי החקירה שנאסף בעניינכם.


צו ללא הרשעה: היות ומדובר בהליך פלילי, שעשוי להותיר אתכם עם רישום פלילי, רצוי לעיתים לבחון אפשרות לסיים את ההליך ללא הרשעה. לבית המשפט עומדת הסמכות לעשות זאת. דהיינו, לקבוע כי ביצעתם עבירה, אך לא להרשיע אתכם. בענייני תכנון ובנייה לבית המשפט סמכות גם להוציא צו הריסה למבנה האסור, במקביל.


מהם העונשים לפי חוק התכנון והבנייה?
חוק התכנון והבנייה קובע עונשים חמורים בשל עבירות פליליות הנעשות בניגוד לאמור בו. למשל, ישנן עבירות כגון: בנייה ללא היתר, או אי קיום צו בית משפט שדינן יכול להגיע אף לשנה ואף לשתי שנות מאסר, ולקנסות. בד בבד, חוק התכנון והבנייה מקנה לבית המשפט סמכות להטיל רק קנסות, אך קנסות בשיעור גבוה מאוד.


לסיכום:
עבירות תכנון ובנייה הן עבירות מורכבות שמצריכות הבנה וידע נרחב. לכן, אם הוגש נגדכם כתב אישום בגין עבירת תכנון ובנייה, או שעתידים להגיש נגדכם כתב אישום כאמור, חשוב מאוד לפנות לעורך דין פלילי הבקיא בתחום.

דברים אלו מובאים באדיבותו של עו"ד פלילי בנימין בן נתן. אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני ובכל מקרה מומלץ להתייעץ בנושא עם עורך דין פלילי 

 

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

יעוץ אישי בתחום עבירות תכנון ובנייה

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

back --> -->