20.04.2024

עבירות מין

בנימין בן נתן
צור קשר עם
בנימין בן נתן

הכתבות הנצפות באתר

השופט מנחם מזרחי מבית המשפט השלום ברחובות זיכה נאשם מחמת הספק מעבירות של ניסיון למעשה מגונה באדם שטרם מלאו לו ...
לכתבה המלאה >
נאשם שהורשע בעבירת אינוס ובעבירות מין ואלימות נוספות, והושתו עליו 16 שנות מאסר בפועל, ערער על הכרעת הדין ועל גזר ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון דחה את בקשת רשות הערר של רב הישיבה שובו בנים, שערר על החלטת מעצרו עד לתום ההליכים, ...
לכתבה המלאה >
הרכב בית המשפט העליון דוחה, פה אחד, ערעור על חומרת עונש המאסר שהוטל על נאשם שביצע עבירות מין בבתו הקטינה ...
לכתבה המלאה >
בית משפט השלום בראשון לציון מורה על שחרורו של נאשם אשר ניהל מערכת יחסיים מינית עם קטין מתחת לגיל 16 ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון מקבל חלקית ערעור על הכרעת דין וגזר דין שהוגש בגין הרשעה במחוזי לאחר ניהול הוכחות בעבירות מין ...
לכתבה המלאה >
העליון מחמיר באופן חריג בעונשו של נאשם שהורשע בשורה ארוכה של עבירות מין כלפי אחותו במשך תשע שנים
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון מקבל ערר המדינה על החלטת בית המשפט המחוזי לשחרר נאשם, שמואשם בעבירות אינוס חמורות בקטינה שטרם מלאו ...
לכתבה המלאה >
הרכב בית משפט המחוזי מקבל ערעור על חומרת עונש, בדרך של הפחתת 3 חודשים מעבודות השרות אשר הוטלו על נאשם, ...
לכתבה המלאה >

אינוס במרמה

לא רבים מודעים לכך אך כיום ניתן להאשים אדם בעבירה של אונס גם אם יחסי המין היו בהסכמה, כאשר אדם משקר בנוגע למאפיינים קריטיים בעיניה של אישה עמה הוא קיים יחסי מין, וניתן להוכיח שאותה אישה הסכימה לקיים עמו יחסי מין רק בשל אותו מצג שווא. אותו אדם יואשם בעבירה של אונס שכן הוא קיבל את ההסכמה לקיומם של יחסי המין על בסיס מרמה. תופעה זו נקראת אינוס במרמה ובמאמר זה נפרט אודותיה

פורסם ב: 10:38 | 15.12.2017
כותב המאמר: בנימין בן נתן
 אינוס במרמה

על עבירת האונס

אונס היא אחת מהעבירות החמורות ביותר בדיני העונשין הישראליים והיא גוררת ענישה של עד 16 שנות מאסר. חוק העונשין קובע שעל מנת שתתקיים עבירת אונס נדרשים להתקיים שני מרכיבים עיקריים, ראשית, אקט של בעילה, כלומר חדירה אל גופה של האישה בין אם מדובר בחפץ או באיבר מינו או כל אחד מאיברי גופו של הגבר, במידה והקורבן הוא גבר העבירה נחשבת למעשה סדום ובפועל ההתייחסות אל עבירה זו זהה לעבירת האונס. המרכיב השני סביבו בדרך כלל סובבת המחלוקת במשפטי אונס הינו העדרה של הסכמה חופשית. בעבר לשון החוק קבעה, כי ישנה דרישה לחוסר רצון גלוי אך כיום בכדי להוכיח עבירה של אינוס ניתן להסתפק בהעדרה של הסכמה חופשית. מדובר בשנוי מהותי הנשען על תפיסות חברתיות שמכירות בזכותה של האישה לאוטונומיה על גופה גם מבלי להביע התנגדות פיזית כלשהי לאקט שכן ישנה הבנה מסוימת שלא כל הנשים פועלות באופן דומה ומעשי האינוס עלולים ליצור אצל כל אחת מהן סוג שונה של תגובה ודרכי התמודדות עם המצב הקשה אליהם נקלעו.

 


אונס במרמה

סעיף 345 (א) (2) לחוק העונשין קובעי כי "הבועל אישה בהסכמת האישה, שהושגה במרמה לגבי מיהות העושה או מהות המעשה הרי הוא אונס ודינו מאסר 16 שנים". כלומר אנו למדים מלשון החוק, כי ייתכן מצב בו הייתה הסכמה ליחסי המין ובכל זאת אותו אדם יורשע בעבירת האונס מאחר ומהותה של ההסכמה הושגה במרמה תוך כדי הצגתו של מצג שווא. נוכח המציאות המורכבת בה אנו חיים לא חסרות דוגמאות מן העבר למקרים כאלו בהם הורשעו אנסים על בסיס הסעיף הנ"ל, אם מדובר במקרה של צעיר אשר התחזה לטייס קרב ואף הופיע כשהוא לבוש במדי סרן בכדי לקבל את הסכמתן של נשים מסוימות לקיים עמו יחסי מין, או מקרה של מטפל אשר דרש מנשים לקיים עמו יחסי מין כאשר הוא טוען שרק באמצעות קיומם של יחסי המין אותן נשים יחלימו מהבעיות הרפואיות מהן סבלו.


בית המשפט העליון התייחס לשאלה הפרשנית מהי אותה הסכמה שהושגה במרמה לגבי מיהות העושה או מהות המעשה, ויצר מבחן על פיו בכל פעם שאדם אינו אומר אמת באשר למאפיינים שהם קריטיים בעיניה של אישה סבירה, ונוכח מצג שגוי זה היא קיימה עמו יחסי מין אזי יש להרשיעו באונס. כלומר על בית המשפט לבחון בכל מקרה לגופו האם אילולא אותו שקר או מצג שווא שהנאשם או החשוד בדה, אותה אישה הייתה מקיימת עמו יחסי מין, ובמידה והתשובה שלילית הרי שמדובר באונס. למעשה בית המשפט הרחיב את ההגדרה של החוק בכדי להגן על אותם נשים אשר נופלות קורבן לגברים מניפולטיביים אשר מנצלים אותן לצורך סיפוקם האישי. יחד עם זאת, ישנה ביקורת כלפי הלכה זו של בית המשפט אשר טוענת ש מדובר במבחן אשר מחמיר יתר על המידה עם אותם עבריינים שכן הוא אינו מתייחס לשוני הקיים מבחינת חומרתם המוסרית של מעשי אינוס רגילים לאונס במרמה ומטיל עונש כבד מדי על הנאשם.

 

על המשותף בין בעילה אסורה בהסכמה לאינוס במרמה

בדומה לעבירה של בעילה אסורה בהסכמה המחוקק מטיל אחריות פלילית בעבירות מין גם על אלו שקיימו יחסי מין בהסכמה, אך בדומה לעבירה של בעילה אסורה בהסכמה, גם במקרה של אונס במרמה לא מדובר בהסכמה חופשית אלא הסכמה שהתבססה על שקר, במקרה של אינוס במרמה או על ניצול יחסי מרות במקרים של בעילה אסורה בהסכמה. ניתן להבין שהמחוקק רואה במרמה מעשה חמור ביותר אשר עולה בחומרתו המוסרית על ניצולם של יחסי מרות שכן העונש המוטל על עבירה של בעילה אסורה בהסכמה הוא עד 5 שנות מאסר. נדמה שאותם אלה אשר מבקרים את ההלכה של העליון בנושא יטענו שיש לקבוע שמדובר בעבירה אשר עומדת בפני עצמה בדומה לעבירה של בעילה אסורה בהסכמה ויש להשית בגינה עונש חמור פחות מהענישה הנהוגה בעבירות של אונס. יחד עם זאת ארגוני הנשים תומכים בהחמרת הענישה לעברייני מין ולטענתן אונס במרמה הוא אונס לכל דבר ועל כן הוא מחייב ענישה הזהה לזו של אונס בנסיבות רגילות.

 

לסיכום

אינוס במרמה נחשב לאונס לכל דבר והוא מדבר על מצב בו ההסכמה לקיומם של יחסי המין נעשתה על בסיס שקר ומצג שווא של האונס. עניין ההסכמה הוא תמיד שנוי במחלוקות ולעיתים ניסיונות לכפות איזשהו סטנדרט אובייקטיבי על יחסים בין גבר לאישה שבמהותם הם תמיד סובייקטיביים עלולים ליצור בעיתיות מסוימות, ומכאן גם נובעת הבעייתיות של סעיף החוק אשר קובע שמדובר במעשה אונס אשר גורר אחריו ענישה מחמירה של עד 16 שנים בכלא. על כן במידה ואדם חשוד או הואשם בעבירה של אינוס שהושג במרמה עליו לפנות לעורך דין פלילי מנוסה אשר מתמחה בבייצוג עבירות מין.

דברים אלו מובאים באדיבותו של עו"ד פלילי בנימין בן נתן. אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני ובכל מקרה מומלץ להתייעץ בנושא עם עורך דין פלילי

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

עו"ד אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

עו"ד אמיר נבון

פלילי , פשיעה חמורה
לעמוד עו"ד

עו"ד עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

עו"ד טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום עבירות מין

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

אמיר נבון

פלילי , פשיעה חמורה
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

נאוה זרנגר

עורכת דין פלילי
לעמוד עו"ד

טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->