26.04.2024

סמים

מעיין חיימוביץ'
צור קשר עם
מעיין חיימוביץ'

הכתבות הנצפות באתר

המשטרה עצרה חשוד שהסליק סמים בתוך מנוע הרכב ששימש אותו לפעילות הסחר בסמים. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
הותר לפרסום כי סוכנת משטרתית סמויה הביאה הבוקר למעצרם של 17 סוחרי סמים שחשודים באספקת סמים מסוכנים בכמויות מסחריות ו״סמי ...
לכתבה המלאה >
לאחר סיום פעילותו של סוכן משטרתי סמוי ובמסגרת המעבר לשלב החקירה הגלויה, המשטרה עצרה 42 סוחרי סמים מערים שונות במרכז ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט המחוזי בתל אביב מורה על שחרור נאשם בעבירה של ייבוא סמים לישראל, בכך שבית המשפט מקבל טיעוני עו"ד ...
לכתבה המלאה >
שוטרי משטרת ישראל עצרו גבר בן 32 שסחר בסמים בחסות "ארגון המחתרת" ושימש כשליח עבור לקוחות הארגון. אתמול הגישה כנגדו ...
לכתבה המלאה >
במהלך פשיטה על חממת קנאביס שאותרה באזור נחל הבשור, שני שוטרים נזקקו לטיפול רפואי בעקבות ידוי אבנים לעברם. תמונות - ...
לכתבה המלאה >
קצין צה"ל במילואים מפקד פלוגת חי"ר לשעבר גוייס כסוכן חשאי למשטרת ישראל והוחדר כעבריין בקרב רובד משפיע של סוחרי נשק ...
לכתבה המלאה >
משטרת ישראל עצרה חשודים מאזור המרכז בחשד כי החזיקו מעבדת הידרו בטירה שהכילה כרבע טון של סמים מסוג קנאביס. תמונות ...
לכתבה המלאה >
המשטרה עצרה רוכב אופנוע כשברשותו סמים מחולקים למנות בשווי אלפי שקלים. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

עיכוב הליכים בתיקי סמים

אם הוגש נגדך כתב אישום בגין החזקת סמים, אז נראה כי תעמודנה לפנייך שתי דרכים שבהן תוכל לסיים את ההליך הפלילי. הדרך האחת היא שבית המשפט יורה על זיכוייך מעבירה. הדרך השניה היא שבית המשפט ירשיע אותך בעבירה, ככל שנמצאו דיי ראיות שמוכיחות מעבר לספק סביר, כי אכן ביצעת את העבירה. עם זאת, נראה כי ישנה דרך נוספת לסיים את ההליך הפלילי באופן מיטבי מבחינתך, וללא סיכון רב. הדרך הזו היא לבקש לעכב את ההליכים המשפטיים בעניינך, כיצד עושים זאת?

פורסם ב: 00:00 | 30.06.2016
כותב המאמר: עו"ד מעיין חיימוביץ'
עיכוב הליכים בתיקי סמים

עבירות סמים בישראל מנויות בפקודת הסמים המסוכנים, התשל"ג- 1973. הפקודה קובעת כי כל שימוש בסם מסוכן, המוזכר בפקודה, הוא אסור. דוגמא לסמים אסורים: מריחואנה, חשיש (שניהם מורכבים למעשה מאותו צמח- קנאביס), קוקאין, הרואין, ועוד.

הפקודה מאבחנת בין מספר עבירות נפוצות שנוגעות להחזקת סמים. כך לדוגמא, העבירה המוכרת יותר היא עבירת ההחזקה, שמורכבת משתי עבירות משנה, האחת היא החזקה לשימוש עצמי והשנייה היא החזקה לצרכי סחר. עבירת ההחזקה לשימוש עצמי היא עבירה שדינה עד 3 שנות מאסר. עבירה של החזקה שלא לשימוש עצמי עומדת על מאסר של עד 20 שנים (בשתי העבירות אפשר להטיל גם קנס). יש להבהיר, כי הכמות שבגינה אדם יואשם באחזקת סמים לשימוש עצמי משתנה בהתאם לסוג הסם. לדוגמא: הפקודה קובעת כי החזקה של מריחואנה עד למשקל של 15 גרם, תיחשב כהחזקה לשימוש עצמי. מעבר לכמות המתוארת, מדובר כבר בהחזקה שלא לשימוש עצמי.

הפקודה אוסרת גם על החזקה של מכשירים לייצור סמים, דוגמא לכך היא: "באנג". הפקודה קובעת כי מי שמחזיק חומר שעיקר השימוש בו הוא ייצור או הפקת סמים אסורים, הוא 20 שנות מאסר, אך ככל שאדם שנתפסו אצלו כלים להכנת סמים אסורים מוכיח כי מדובר בכלים להכנת סמים לצריכה עצמית, אז העונש עומד על 3 שנות מאסר.

למעשה, המציאות מראה שחלק ניכר מכתבי האישום המוגשים בגין החזקת סמים לשימוש עצמי או בכמות הגבוהה במעט מהמוגדר לשימוש עצמי, מוגשים נגד אנשים מן השורה שלרוב סה"כ ביקשו "לעשן" בין לשם הנאה ובין אם לצרכים רפואיים, ולאו דווקא בעבריינים או גורמי פשיעה מסוכנים.

על עיכוב הליכים פליליים:

את הסכמות לעכב הליכים פליליים, ניתן להמשיל לסיטואציה מסרט שבה אדם אמור להיות מוצא להורג, כאשר ברגע האחרון מגיע הגיבור התורן, וקורא בקול רם לעצור מיד את ההוצאה להורג. במה אמורים הדברים?

עיכוב הליכים היא סמכות שמוקנית ליועץ המשפטי לממשלה, שברצותו רשאי להורות לבית המשפט לעכב מיידית את ההליך הפלילי בעניינו של נאשם, לרבות בעבירות סמים. לבית המשפט אין שיקול דעת בנושא, ומרגע שבו הורה היועץ המשפטי על עיכוב ההליכים, על בית המשפט למלא באופן מיידי אחר ההוראה. המשמעות של עיכוב הליכים היא שההליך הפלילי ייעצר, והנאשם עשוי להינצל מהכרעת דין פלילית, וכפועל יוצא מעונש מכל סוג, לרבות מאסר מאחורי סורג ובריח.

סעיף 231 לחוק סדר הדין הפלילי, [נוסח משולב], התשמ"ב- 1982 (להלן: "חוק סדר הדין הפלילי") מגדיר את סמכותו של היועמ"ש לממשלה, וקובע בין היתר כי רק לאחר שהוגש נגד נאשם כתב אישום ובטרם ניתנה הכרעת דין, יכול האחרון להורות על עיכוב הליכים. מכאן, שאם ניתנה הכרעת דין פלילית נגד נאשם, סמכות היועמ"ש פוקעת.

סמכותו של היועמ"ש לממשלה היא למעשה סמכות שיפוטית לכל דבר ועניין, ולכן עליו להפעילה בסבירות, תוך מתן דגש למגוון שיקולים רלוונטיים בהתאם לנסיבות, כגון: אופן מימוש האינטרס הציבורי, אופי הפגיעה בקורבן העבירה ככל שישנו ועוד.

מדוע נהוג להגיש בקשות לעיכוב הליכים בתיקי סמים קלים?

כאמור, כתבי אישום רבים שמוגשים בגין עבירות סמים, מוגשים נגד אנשים מהשורה. לרוב, הליך פלילי עשוי לפגוע אנושות בנאשמים מהסוג הזה, שבסה"כ השתמשו בסמים קלים לצורך הנאה בלבד, מבלי לפגוע באדם אחר חלילה. לכן, אחת הדרכים היעילות להציל נאשם נורמאטיבי מחרב ההליך הפלילי בתיקי סמים קלים, וכפועל יוצא מהרשעה פלילית, היא לבקש מהיועמ"ש לעכב את ההליך הפלילי. כך שבקשות מהסוג דנן, נפוצות מאוד בתיקי סמים קלים לרוב.

כיצד מגישים בקשה לעיכוב הליכים?

כל אחד יכול להגיש בקשה לעיכוב הליכים. ואולם, רצוי לפנות לעורך דין פלילי מנוסה על מנת להגדיל את הסיכוי שבקשה זו תתקבל. בקשה לעיכוב הליכים יש להגיש בכתב לתובע שהגיש את כתב האישום, באמצעותו תועבר הבקשה ליועמ"ש. במסגרת הבקשה יש לפרט את נסיבות ביצוע העבירה, לפרט בהרחבה את הנסיבות המקלות הקיימות. בין היתר, יש לנמק בבקשה מדוע הרשעה פלילית יכולה לפגוע בנאשם, וכן חשוב מאוד לצרף אסמכתאות שתתמוכנה בנימוקי הבקשה. מומלץ מאוד לפרט את נסיבותיו האישיות של הנאשם, כגון: עבר צבאי, עשייה חברתית וציבורית, עשייה אישית, מצב רפואי (לרבות של בן משפחה מדרגה ראשונה) ועוד.

האם ניתן להטיל עונש במסגרת עיכוב הליכים?

אם היועץ המשפטי לממשלה מצא כי יש מקום להורות על עיכוב הליכים, אין זה "סוף פסוק" שכן במסגרת סמכותו, יכול היועמ"ש להורות על עיכוב הליכים תוך הטלת תנאים. כמו לדוגמא: ביצוע של"צ, תשלום קנס, התחייבות לאי הישנותה של העבירה, ואף לבקש מהנאשם להתחייב לערוך טיפול גמילה (ככל שמדובר בעבירת סמים למשל).

אם עיכבו את ההליכים הפליליים- האם אפשר לחדשם?

אם היועמ"ש לממשלה הורה על עיכוב הליכים, החוק עדיין מקנה לו סמכות לחדשם. סעיף 232 לחוק סדר הדין הפלילי קובע אימתי יכול היועץ המשפטי לחדש את ההליך הפלילי ומהו סד הזמנים הרלוונטי לסוג העבירה. כאשר מדובר בעבירת פשע (עבירה שדינה מאסר מעל 3 שנים) ניתן לחדש את ההליך הפלילי עד 5 שנים מיום ההחלטה על העיכוב. בעבירת עוון (עבירה שדינה מאסר של בין 3 חודשים ל- 3 שנים), ניתן לחדש את ההליכים עד שנה מיום ההחלטה על עיכובם. בעבירת חטא (שעונשה עד 3 חודשי מאסר) לא ניתן להורות על חידוש ההליך הפלילי כלל. ככל שההליך הפלילי חודש, הוא יימשך מהנקודה שבה הוא נפסק. לדוגמא: אם ההליך הפלילי נעצר בשלב הסיכומים, אז הוא יימשך בדיוק מאותו שלב.

לסיכום:

נחקרת במשטרה בגין עבירת סמים והוגש כנגדך כתב אישום פלילי, הדבר אינו סוף פסוק מבחינתך. באפשרותך לפנות, רצוי תוך כדי שימוש בעורך דין פלילי מנוסה, ליועץ המשפטי לממשלה כדי שזה יורה על עיכוב ההליכים כנגדך.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

עו"ד אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

עו"ד אנג'ליקה סדיקוב

מתמחה במשפט פלילי, אסירים ותעבורה
לעמוד עו"ד

עו"ד רענן עמוסי

מתמחה בכל תחומי המשפט הפלילי
לעמוד עו"ד

עו"ד סנדי ליפשיץ

מתמחה בעבירות אלימות, רכוש, סמים, קטינים
לעמוד עו"ד

עו"ד עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

עו"ד ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום עבירות סמים

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

סנדי ליפשיץ

מתמחה בעבירות אלימות, רכוש, סמים, קטינים
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

רענן עמוסי

מתמחה בכל תחומי המשפט הפלילי
לעמוד עו"ד

אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אנג'ליקה סדיקוב

מתמחה במשפט פלילי, אסירים ותעבורה
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->