19.04.2024

מאמרים בתחום הפלילי

ג׳ני חבשי
צור קשר עם
ג׳ני חבשי

הכתבות הנצפות באתר

הנאשם נהג במכוניתו כאשר לפתע הבחין בעובר אורח החוצה את הכביש שלא במעבר חצייה. על אף שהוכח כי נסע במהירות ...
לכתבה המלאה >
ארבעה דוחות מהירות שונים באותו הכביש הובילו את הנהג להיות מואשם בארבע עבירות שונות של מהירות מופרזת. במידה והיה מורשע ...
לכתבה המלאה >
לאחר שהוגש נגדו כתב אישום, בין השאר, בגין ניסיון שוד, הורשע הנאשם בעבירות נשוא כתב האישום ונגזרו עליו מספר עונשים ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט המחוזי בבאר שבע גוזר דינם של זוג אשר היה מעורב בתאונת דרכים בייצוגו של עו"ד גלעד כצמן, כאשר ...
לכתבה המלאה >
משפט של נאשם בעבירות של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, התפרצות לדירה ועבירות נוספות מתנהל בעצלתיים. בית המשפט העליון מקבל ...
לכתבה המלאה >
המשטרה עצרה באשקלון נהג בחשד לנהיגה ללא רישיון והתחזות לאחר כשבתוך רכבו נמצאו סמים וסכין. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
נאשם שהואשם בגרימת תאונת דרכים בכך שפגע בהולכת רגל וגרם לה לחבלה חמורה, זוכה במהלך ניהול ההוכחות, מאחר שבוחן המשטרה ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט השלום ברמלה נמנע מהרשעת נאשם בעבירות תעבורה ועבירה של התחזות לאדם אחר, וזאת חרף אי המלצתו של שרות ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט השלום לתעבורה בפתח תקווה מכבד הסדר שהושג בין הצדדים בריבוי עבירות שעניינן פגיעה בהולכת רגל, ומסתפק בענישה מקלה ...
לכתבה המלאה >

בדיקת ינשוף

מדי שנה אלפי נהגים מאבדים את רישיון הנהיגה שלהם עקב תוצאות בדיקת הינשוף המפורסמת, בדיקה שמטרתה להציג את כמות האלכוהול בדמו של הנהג. בעוד שמרבית הנהגים שנתפסים חוזרים מבילוי לילי רווי באלכוהול ונתפסים בעודם נוהגים בגילופין ישנם גם כאלה אשר חפים מאשמה ובשל תקלה במכשיר או בעקבות בדיקה שלא נערכה כראוי מאבדים את רישיון הנהיגה שלהם לחינם. במאמר זה נפרט אודות בדיקת הינשוף והדרכים לערער על תוצאותיה

פורסם ב: 12:24 | 29.08.2018
כותב המאמר: עו"ד ג'ני חבשי
בדיקת ינשוף

למשטרת ישראל ישנה סמכות לעצור לביקורת כל רכב וכל נהג, גם ללא כל חשד לביצוע עבירה. מלבד בדיקת הרישיונות השגרתית לעיתים מבצעים השוטרים בדיקות לאיתור אנשים הנוהגים תחת השפעת אלכוהול. הבדיקה הראשונית לגילוי השכרות היא בדיקה הנעשית באמצעות מכשיר הנשיפון. תוצאות הבדיקה יעזרו לשוטרים להבין האם ישנו חשד לכך שהנהג נחשב לשיכור על פי חוק. בכל מקרה תוצאות בדיקת הנשיפון אינן קבילות בבית המשפט. לאחר מכן, כאשר עולה החשד לנהיגה בשכרות מתחילים השוטרים בביצוע "בדיקת מאפיינים", מדובר בסדרת פעולות שהנהג מתבקש לבצע והן יכולות לתת אינדיקציה מסוימת לרמת השכרות שלו. בין היתר מדובר בהליכה בקו ישר, הנחת האצבע על קצה האף ועוד. חשוב לציין שבדיקת המאפיינים היא נוהג של המשטרה והיא אינה מופיעה בחוק, ועל כן נהגים רשאים לסרב לה מבלי שהדבר ייזקף לחובתם. במקרים בהם הבדיקה אינה תקינה או כאשר השוטר מתרשם שכדאי לבדוק את החשוד יותר לעומק, ניתנת לו הסמכות לבצע את בדיקת הינשוף.


הינשוף

הינשוף הוא מכשיר אלקטרוני המפיק פלט ובו ריכוז האלכוהול בליטר אוויר נשוף של הנבדק. הפלט המתקבל קביל בבית המשפט ויכול לשמש כראייה מרכזית בהרשעתו של נאשם בעבירת נהיגה בשכרות. הבדיקה מתבצעת על ידי שוטר. נהג אשר חשוד בנהיגה בשכרות אינו מחויב לערוך את הבדיקה, אך חשוב לדעת כי סירוב לבצעה או חבלה מכוונת בתוצאותיו כמוה כהודאה בנהיגה בשכרות.


על אדם אשר עומד להיבדק לנוח במשך 15 דקות טרם הבדיקה בהן הוא לא ישתה לא יעשן ולא יקיא. על המכשיר להיות מכויל על ידי המפעיל כל 24 שעות כדי שהתוצאה תהיה קבילה בבית המשפט. לאחר הכנת המכשיר לבדיקה, מתבקש הנבדק לבצע שתי נשיפות, בהפרש של כדקה אל פיית המכשיר. המכשיר מתבסס על בדיקת שתי הנשיפות אשר עוברות דרך גלאי אופטי וגלאי כימי אשר מטרתם לזהות את האלכוהול באוויר ואת ריכוזו. תוצאות חיוביות, כלומר נוכחות גבוהה מהמותר של אלכוהול בדמו של הנבדק הן מעל ל-290 מק"ג לליטר אוויר נשוף.


מה עושים כאשר תוצאות הבדיקה חיוביות?

במידה ותוצאות הבדיקה חיוביות מדובר כאמור בראיה אשר קבילה בבית המשפט והיא תוביל להרשעה מידית של הנאשם בעבירה של נהיגה בשכרות. עם זאת לא תמיד התוצאות של בדיקת הינשוף הן קבילות ולא פעם ניתן לערער על תוצאות הבדיקה ולזכות את הנהג מעבירת הנהיגה בשכרות בשל כך.


ראשית חשוב לשים לב שהפיה בצינורית של המכשיר הוחלפה בנוכחותו של החשוד. במידה והשוטר לא החליף את הפיה מול החשוד - עדיף שלא להעיר לו על כך ולנסות ככל הניתן לתעד זאת. ייתכן שמדובר בטעות שתוביל למחיקת כתב האישום העתידי.


כאמור על בדיקת הינשוף להיות מבוצעת לאחר המתנה של כרבע שעה במהלכה הנהג לא אכל שתה או הקיא, כך שבמצבים בהם השוטר לא המתין כרבע שעה עד לביצוע הבדיקה והנהג "זיהם" אותה בכך שאכל, שתה או הקיא ייתכן כי ניתן יהיה לפסול את תוצאות הבדיקה. כמו כן בדיקות הינשוף מבוצעות על ידי ביצוע של שתי נשיפות נפרדות אל המכשיר וביניהן יש המתנה של 2 דקות. במידה ותוצאות שתי הנשיפות אינן דומות, כך שיש ביניהן הפרש של למעלה מ-10% ניתן לערער על איכות הבדיקה ולהביא לפסילתה. בנוסף לכך, במידה ופרטי הנהג הנאשם לא נרשמו כיאות, לא הוסבר לו באופן ברור בנוגע למטרת הבדיקה ואופן ביצועה ובמקרים בהם ישנו פגם בפלט מכשיר הינשוף או שמדובר בפלט שאינו מקורי, ניתן לערער על תוצאות הבדיקה ואף בחלק מהמקרים לבטל לאלתר את האשמה.

 

לסיכום

בדיקת הינשוף נחשבת לבדיקה מהימנה שתוצאותיה קבילות בבית המשפט ועשויות להוביל להרשעתו של החשוד בעבירה של נהיגה בשכרות. עם זאת ניתן לתקוף את תוצאות הבדיקה במספר דרכים ולשם כך מומלץ להיעזר בשירותיו של עו"ד המתמחה בעבירות תעבורה.

 

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

עו"ד משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

עו"ד אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום עבירות תעבורה

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->