24.04.2024

תעבורה

משה וולף
צור קשר עם
משה וולף

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

עשית תאונת דרכים בזמן האחרון? אתה מרבה לבצע עבירות תנועה? הורשעת בנהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול? חלית או שחל שינוי במצבך הרפואי? כדאי מאוד שתכיר את המכון הרפואי לבטיחות בדרכים והדרכים והאפשרויות להתמודדות עימו.

פורסם ב: 13:32 | 22.10.2016
כותב המאמר: עו"ד משה וולף
המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

 המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הינו יחידת סמך של משרד הבריאות העוסקת ברפואה תעבורתית. תפקידו המרכזי של המכון הינו מניעה ראשונית של תופעת תאונות דרכים אשר נגרמות בשל ליקוי בכושרו של הנהג לנהוג בבטחה ברכב כגון מצב בריאותי, ריבוי עבירות וכן חוסנו הנפשי של נהג הרכב לנהוג בהתאם למצופה מנהג זהיר.

 

בכדי למנוע מבעוד מועד תאונת דרכים, פועל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) לאיתור מוקדם של נהגים העלולים להוות סיכון לנהיגה בטוחה ומבצע מעקב מינהלי וביקורת רפואית הכוללת גם הערכה פסיכיאטרית ופסיכולוגית, על נהגים בעלי פוטנציאל לנהיגה מסוכנת ו/או בעלי ליקוי בריאותי.


מטרה נוספת של המכון הינה לפעול לשיפור עצמאותם של הנכים על-ידי התאמת אביזרי נהיגה ורכב למגבלותיהם הרפואיות. כמו כן, פועל המכון למתן ייעוץ מקצועי לגורמי תעסוקה שונים ולקידום ופיתוח תחום ההתמחות והעיסוק ברפואה תעבורתית.


תפקידיו וסמכויותיו של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

סעיף 51 לפקודת התעבורה קובע כי במידה ורשות הרישוי סבורה שנהג מסוים אינו כשיר לנהיגה באופן זמני או לצמיתות, הרשות רשאית לשלול את רישיון הנהיגה שלו. קרי, רשות הרישוי רשאית לבטל רישיון נהיגה או לסרב לתת רישיון למי שלדעתה אינו ראוי לנהוג בשל כושר נהיגה לקוי. ואולם, משרד הרישוי אינו בעל הידע הרפואי והסמכות להחליט בעניינים הנוגעים לכושר נהיגה קלוקל אצל מי מציבור הנהגים. לפיכך, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוא 'הרופא המוסמך' לערוך בדיקות רפואיות עבור רשות הרישוי.


מדובר בגוף ציבורי הפועל באמצעות משרד הבריאות כאשר עובדיו, בין השאר, הינם רופאים; פסיכולוגים; ופסיכיאטרים. סמכותו של המכון ניתנה לו על-פי צו שר הבריאות שניתן ב-1980 ומכוח תקנות התעבורה. כמו כן, סמכויותיו מנויות גם בפקודת התעבורה. לפי תקנה 549(ד) לתקנות התעבורה, רשאי משרד הרישוי לדרוש מנהג לעבור בדיקות רפואיות במכון הרפואי, במסגרתן הנהג נדרש לענות על שאלון ממוחשב ולאחר מכן להיבדק בפני פסיכולוג קליני.


זימונו של נבדק לבדיקות בפני מומחי המכון יכול להיעשות הן באופן עצמאי על ידי רשות הרישוי והן בעקבות מידע שהעבירה אליה משטרת ישראל אודות הרשעתו של אדם בעבירות, אשר עלולות להשפיע על יכולות הנהיגה שלו. בנוסף, רשאי בית המשפט להורות על שליחתו של אדם לבדיקה במכון על מנת לבחון האם קיימת לקות בריאותית שבגינה יש לפסול את רישיונו. ברוב המקרים מזמנים לבדיקה נהגים אשר עברו עבירות חמורות כגון נהיגה בשכרות, נהיגה בזמן פסילה, וכן ריבוי עבירות שונות. בנוסף, מגיעים אל המכון נהגים בעלי רקע פסיכיאטרי ורקע רפואי שונה כגון: בעיות נוירולוגיות, בעיות גפיים ועוד.


לאחר שהמכון הרפואי מעניק את המידע הנדרש לידיה של רשות הרישוי או לידי כל אחד מהגופים המנויים לעיל, בסמכותם של אלה להחליט האם לאמץ את המלצתו של המכון הרפואי, דהיינו, להחליט האם רישיון הנהיגה של הנבדק יפסל או לאו.


שלילת רישיון ע"י המרב"ד – מתי ובאיזה אופן נעשית?

רשות הרישוי רשאית לקבל החלטה לשלול רישיון נהיגה של נהג רכב על פי המלצה של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, כאשר לרוב הרשות תישמע להמלצת המרב"ד. ההמלצה יכולה להיות מנומקת באי-התאמה אישיותית של הנהג לנהיגה, והיא עשויה להסתמך הן על בדיקות פסיכולוגיות שנערכו לו במרב"ד והן על בדיקות שנערכו לו בכל מרכז טיפולי של משרד הבריאות, אליו הופנה על ידי מומחי המרב"ד. הפסילה כאמור יכולה להיות לצמיתות; לתקופה מסוימת; או עד למילוי תנאים שייקבעו בהחלטת משרד הרישוי. בנוסף, יכולה הפסילה לכלול הגבלה לסוג רכב מסוים או התניית הרישיון בבדיקות מעקב תקופתיות.


המונח אי התאמה אישיותית בו משתמש המכון על מנת לשלול רישיונו של אדם, כולל, בין השאר, נהג שרישיונו נפסל בעקבות עבר תעבורתי עשיר; נהיגה בשכרות; רישום פלילי; שימוש בסמים, ועוד. במקרים מסוימים, גם נהגים אשר עלה לגביהם בבדיקות שערך המכון כי קיים קושי בהתמודדות עם מצבי לחץ, עשויים למצוא עצמם פסולים מלנהוג. ככלל, המונח מצביע על כל 'חשש כי הנהיגה עלולה לסכן את הנהג ואת סביבתו.


שלילת רישיון ע"י המרב"ד – מה ניתן לעשות?

מי שרואה את עצמו נפגע מהחלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים רשאי לערור בפני ועדת ערר תוך 30 ימים מיום שההודעה נמסרה לו על-ידי משרד הרישוי. ועדת הערר הרפואית תכלול שלושה רופאים מומחים אשר בסמכותם לקבל את הערר, לדחותו, ואף לקבוע קביעות שונות לגבי רישיונות שעליהם לא ערער העורר כלל. כמו כן, בסמכות הוועדה לבדוק את העורר ולפי מידת התאמתו, להעניק לו רישיון תוך התנייתו בתנאים.


על החלטת ועדת הערר הרפואית ניתן גם כן להגיש ערעור. ערעור זה הינו ערעור מנהלי שיידון בבית המשפט לעניינים מנהליים אשר בתחום סמכותו מצוי משרד הרישוי שנתן את ההחלטה המקורית. לאור האמור, אם זומנתם לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, חשוב מאד להיוועץ עם עורך דין אשר עוסק בתחום לשם קבלת ייעוץ משפטי.

 

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

עו"ד משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

עו"ד ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום עבירות תעבורה

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->