19.04.2024
סיימון, שדה - עורכי דין
צור קשר עם
סיימון, שדה - עורכי דין

המלווה בריבית הרג שותפו - האישום ברצח שונה להריגה

בית המשפט המחוזי בבאר שבע גוזר על נאשם אשר הורשע בעבירת הריגה, לאחר תיקון כתב אישום מעבירת רצח, עונש מאסר בפועל בן 12 שנים, וזאת לאור הבעייתיות בהוכחת היסוד הנפשי של הנאשם לקרות אירוע הרצח.
פורסם ב: 21:43 | 16.11.2016
מאת:
מערכת קרימינלי
המלווה בריבית הרג שותפו - האישום ברצח שונה להריגה

כתב האישום החל ברצח: "שש יריות קטלניות"

על פי עובדות כתב האישום המקורי שהוגש בינואר 2015 לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע (תפ"ח 16193-01-15), הנאשם ובן דודו, שניהם תושבי אשדוד, היו חברים טובים ואף היו שותפים בעסק למתן הלוואות חוץ בנקאיות. הנאשם החזיק באקדח גנוב, על אף שאינו מחזיק ברישיון לכך. הנאשם היה נוהג להחביא את נשקו במקום מסתור באזור התעשייה באשדוד,  יחד עם תחמושת, ציוד לניקוי וטיפול באקדח ורימון הלם. כמו כן, לעיתים, הנאשם ובן דודו היו מקיימים מטווחים בסמוך למקום המסתור.


בנובמבר 2013, הנאשם תכנן להביא את בן דודו למקום מבודד, בסמוך למקום בו החזיק הנאשם באקדח הגנוב. במסגרת תכנית הנאשם לפגוע במנוח, שוחח הנאשם עם המנוח והשניים נפגשו סמוך לביתו של המנוח. לאחר מכן, כל אחד הגיע עצמאית למקום המפגש. כאשר הגיעו ליעד, הנאשם או אחר הוציא את האקדח ממקום המסתור והבן דוד נורה שש יריות או יותר בפלג גופו העליון, מטווח קצר של פחות ממטר אחד,  בנוכחות הנאשם, כשהנאשם אדיש לאפשרות שהמנוח ימות כתוצאה מהירי.


התיק התבסס על ראיות נסיבתיות בלבד, ולמעשה, עד היום, אין בידי המאשימה ראיה ישירה לזהות היורה. כמו לא ידוע, האם הנאשם היה לבדו בזירת הרצח או שנכחו עימו אנשים נוספים. הראיה היחידה שמחזקת את נוכחות הנאשם במקום הרצח הינה ממצאי ד.נ.א של הנאשם על גרב שקשורה לרצח.


הנאשם הכחיש את המיוחס לו, ועל כן נוהלו דיוני הוכחות עד אשר הגיע ב"כ הנאשם, עו"ד ניל סיימון, להסדר טיעון עם המאשימה לפיו יתוקן כתב האישום בכך שסעיף העבירה ישונה מעבירה של רצח לעבירת הריגה ועבירות נשק. כמו כן, על פי כתב האישום המתוקן הפרקליטות הסכימה שלא ניתן לקבוע בוודאות באם המנוח נורה על ידי הנאשם או על ידי אחר.

 

עוד הגיעו הצדדים להסדר לעניין העונש לפיו המאשימה תעתור להטלת עונש מאסר בפועל של 15 שנה (שהוא למעשה ברף התחתון של מתחם הענישה בהתאם לפסיקה שהציגה), במצטבר לעונש המאסר אותו מרצה הנאשם, ואילו ההגנה תהא חופשית בטיעוניה ותעתור להטלת עונש מאסר בחופף לעונש המאסר אותו מרצה כעת הנאשם.

 

עו"ד ניל סיימון: "הספק פועל לטובת הנאשם"

בטיעונים לעונש, המאשימה הציגה תסקיר נפגע עבירה אשר בתמציתו תואר השבר הגדול שנגרם למשפחה כתוצאה ממות המנוח. המאשימה הדגישה את האמור בתסקיר בדבר "ראש נזק" נפרד הקיים במקרה זה, בשל הפגיעה והקטיעה של התא המשפחתי ש שתי המשפחות שהיה כמעט אחד.


עו"ד ניל סיימון חזר והדגיש כי מדובר בהסדר טיעון שהוא למעשה המשך ישיר של הליך גישור שנעשה על ידי נשיא (הפורש) בית המשפט המחוזי, וזאת לאחר שהתגלו קשיים בתיק, בשל היותו תיק נסיבתי.

 

עו"ד סיימון התייחס ל'ספק' וטען כי מעבר לעובדה שהספק פועל לטובת הנאשם, הספק אומר שהנאשם לא ידע, לא יכול היה לצפות ולא תכנן. הסנגור הטעים כי מידת הבנתו או ידיעתו של הנאשם מה הולך לקרות הייתה אפס.

 

בית המשפט: יש להקל בעונשו של הנאשם, בשל מידת האשם הנמוכה, ובשל דרגת החומרה הנמוכה שבמעשה.

 

באופן חריג ויוצא דופן, נחלקו שופטי ההרכב בדעתם לעניין היסוד הנפשי של הנאשם בארוע.


השופט אינפלד, אשר מקבל את טיעוניו של עו"ד ניל סיימון, קובע כי היסוד הנפשי של הנאשם היה יסוד נפשי של רשלנות בלבד, ועל כן מידת אשמתו פחותה בהרבה ממי שהתקיים בו יסוד נפשי של מודעות לטיב המעשה, וכי מידת האשם הפחותה העומדת ביסוד האחריות חייבת לקבל ביטוי בהערכת מתחם העונש הראוי.

 

כמו- כן, השופט מקבל את טענת הסנגור כי העונש שהמאשימה מבקשת להטיל על הנאשם חורג ממתחם העונש ההולם וקובע כי יש לעשות איזון בין המעשה המחריד בנסיבות חמורות, לבין היסוד הנפשי הקל ומידת האשם הפחותה, וקובע כי האיזון יימצא בקביעת מתחם העונש הראוי נע בין 6 לבין 12 שנות מאסר בפועל ומציע כי יוטל על הנאשם עונש מאסר בפועל למשך 10 שנים במצטבר לעונש המאסר אותו מרצה הנאשם.


השופטת ח. סלוטקי סבורה כי הקביעה של השופט אינפלד לעניין היסוד הנפשי הינה מוטעית, שכן היסוד הנפשי העולה מעובדות כתב האישום המתוקן, הוא של מודעות בפועל לאפשרות שהמנוח ימות, ועל כן, על פי אחריות הנאשם, יש לקבוע את מתחם הענישה בהתאם ליסוד נפשי גבוה יותר מרשלנות, קרי מודעות בפועל לאפשרות גרימת המוות. לאור אלה, מציעה להטיל על הנאשם עונש מאסר בן 14 שנים.


השופט א. חזק, אשר מצטרף לקביעותיו של השופט אינפלד, קובע מתחם ענישה מחמיר יותר הנע בין 8-14 שנים, ומציע להטיל על הנאשם 12 שנות מאסר.


בהתאם להוראות חוק בתי המשפט, העונש שהוטל על הנאשם, הינו 12 שנות מאסר בפועל במצטבר לעונש המאסר שמרצה הנאשם כעת ופיצוי למשפחת המנוח בסך 258,000 ₪.

 

תגובת משרד עו"ד סיימון, שדה: לאחר שמיעת מרבית ראיות התביעה, הצלחנו להראות כי קיימים קשיים ראייתיים משמעותיים ביותר, בעיקר בשאלה האם הנאשם היה היורה, או שמא רק נכח במקום בזמן הירי, שאינם מאפשרים הרשעת הנאשם בעבירת רצח. בעקבות כך, נוהל מו"מ מול הפרקליטות אשר קיבלה את טענותינו, לרבות האפשרות כי הנאשם כלל לא היה היורה, ובית המשפט אף הוא, בפס"ד נדיר, מקבל את הטענות, ומטיל ענישה מקילה על הנאשם.

תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

עו"ד משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

עו"ד שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

עו"ד אמיר נבון

פלילי , פשיעה חמורה
לעמוד עו"ד

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

עו"ד אנג'ליקה סדיקוב

מתמחה במשפט פלילי, אסירים ותעבורה
לעמוד עו"ד

עו"ד רענן עמוסי

מתמחה בכל תחומי המשפט הפלילי
לעמוד עו"ד

עו"ד אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

עו"ד סנדי ליפשיץ

מתמחה בעבירות אלימות, רכוש, סמים, קטינים
לעמוד עו"ד

עו"ד טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

עו"ד ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

TV בלוג

עבירות אלימות

החזקת סכין למטרה לא כשרה

עבירות אלימות הפעל
החזקת סכין למטרה לא כשרה
25.10.2016| סיוון חיימוב
אלימות במשפחה הפעל
ייעוץ לפני חקירה בתיקי אלמ"ב
28.07.2016| משה אלון
משפט צבאי הפעל
חקירות סמים במסגרת הצבא
10.12.2016| קובי מרגולוב
עבירות תעבורה הפעל
המכון הרפואי לבטיחות בדרכים
14.09.2016| משה וולף

פורום סימני מסחר וזכויות יוצרים

אבי אלפסי מנהל הפורום
משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד הפורום >

מילון מונחים

לכל המונחים >

מעצרים בתחום

שוהה בלתי חוקי מעזה נעצר הלילה בחשד לגניבת רכב בעיר רמת גן

שוטרי תחנת רמת גן - בני ברק עצרו הלילה שוהה בלתי חוקי תושב עזה בחשד לגניבת רכב. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

נעצרו שלושה חשודים מיפו שדפקו על דלתות חדרי המלון של המפונים ונכנסו אליהם

המשטרה עצרה שלושה חשודים תושבי יפו אשר דפקו בדלתות ונכנסו לחדרים בבית מלון בו שוהים המפונים. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

130 קילו קנאביס אותרו בדירת מגורים בנס ציונה

שוטרי מחוז מרכז חשפו אמש 130 קילו של סמים מסוג קנאביס בדירת מגורים בנס ציונה ועצרו תושב המקום בחשד למעשה. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

אפס סבלנות לתמיכה בטרור: 110 חשודים נעצרו ו-17 כתבי אישום הוגשו בהליך מזורז

משטרת ישראל ממשיכה לגלות אפס סובלנות להסתה ותמיכה בטרור. מתחילת הלחימה המשטרה עצרה 110 חשודים והוגשו 17 כתבי אישום בהליך מזורז נגד מסיתים לאלימות וטרור. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

הותר לפרסום: חוקרי מחוז צפון פענחו את אירוע הירי לעבר ביתו של ראש עיריית טמרה דר׳ דיאהב סוהיל

חוקרי מחוז הצפון פענחו את אירוע הירי שבוצע לעבר ביתו של ראש עיריית טמרה דר' סוהיל דיאב בחודש אוגוסט האחרון. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

אכזריות על רקע רומנטי: החשודים ירו בקורבן כדור אחר כדור וכמעט הובילו למותו

שלושה חשודים נתפסו ונעצרו על ידי המשטרה בחשד למעורבות בירי שהתרחש לפני כחודש בשכונת אבו תור בירושלים בעקבותיו נפצע אדם באורח קשה. בתום החקירה המשטרה פענחה את המקרה ובימים הקרובים יוגש כתב אישום נגד המעורבים. תמונות מהזירה – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

קנאביס, MDMA וקוקאין: מעבדת סמים נחשפה אתמול בדירת מגורים בתל אביב

לוחמי החטיבה הטקטית של מג״ב חשפו אתמול מעבדה לגידול סמים בדירת מגורים בתל אביב ומצאו בה סמים רבים מסוגים שונים. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

משנים את כללי המשחק: אישום ראשון בזכות הוראת השעה למאבק בכלי נשק בלתי חוקיים

לאחר שינויי החקיקה שהובילה הכנסת למען המאבק בפשיעה בחברה הערבית וכן החמרת המדיניות ביחס להחזקת נשק בלתי חוקי, עתה עומדים לשוטרים כלי חקירה נוספים ולראשונה הוגש כתב אישום בגין שימוש בלתי חוקי בנשק בזכות אותם כלים. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

כסף רב וסמים: תושב גבעתיים נעצר לאחר שבביתו נתפסו סמים מסוגים שונים וכסף רב במזומן

תושב גבעתיים נעצר על ידי בלשי התחנה בעיר בחשד לסחר בסמים. בביתו של החשוד נתפסה כמות גדולה ומגוונת של סמים מסוגים שונים וכסף מזומן בסכום של 807,000 ₪. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

עורכי דין פלילי

טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

אנג'ליקה סדיקוב

מתמחה במשפט פלילי, אסירים ותעבורה
לעמוד עו"ד

עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

נאוה זרנגר

עורכת דין פלילי
לעמוד עו"ד

משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

סנדי ליפשיץ

מתמחה בעבירות אלימות, רכוש, סמים, קטינים
לעמוד עו"ד

ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

אמיר נבון

פלילי , פשיעה חמורה
לעמוד עו"ד

אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

רענן עמוסי

מתמחה בכל תחומי המשפט הפלילי
לעמוד עו"ד

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->