19.04.2024

בנימין בן נתן
צור קשר עם
בנימין בן נתן

מעצר ימים - מעצר לצורכי חקירה

מעצר ימים או בשמו היותר פורמלי מעצר לצורכי חקירה, הינו מעצר ראשוני, לפני ניהולו של ההליך הפלילי. כשמו כן הוא מעצר שנועד לצורך ביצוע פעולות חקירה והוא מוגבל בימים. מטרתו למנוע שיבוש הליכי חקירה ומשפט או ביצוע עבירות נוספות של החשוד והוא אינו משמש ככלי ענישה שכן אותו חשוד טרם נשפט. במאמר הקרוב נפרט אודות זוג מעצר זה תנאיו ומה הם זכויותיו של החשוד במהלכו

פורסם ב: 10:47 | 03.04.2018
כותב המאמר: בנימין בן נתן
מעצר ימים - מעצר לצורכי חקירה

לבית המשפט והמשטרה ישנה הסמכות להורות על מעצר ימים בעניינו של חשוד מסוים. תכליתו של המעצר איננה עונשית, אלא נועדה לביצוע פעולות חקירה לצורך ברור האמת ושלא ניתן לבצען כאשר החשוד משוחרר ממעצר. סעיף 4 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה-מעצרים) תשנ"ו-1996, קובע עדיפות לכך שמעצרו של אדם יהיה מלכתחילה בצו של שופט. אולם ישנם מספר מצבים המפורטים בסעיף 23 לחוק אשר מאפשרים למשטרה לעצור חשוד גם ללא צו, בדרך כלל מדובר במקרים בהם יש חשד לביצוע עבירה, לשיבוש הליכי חקירה, הימלטות מהליכי חקירה ועוד. כאשר שוטר שמוסמך לבצע מעצר מחליט לעשות כן עליו להביא את החשוד לתחנת המשטרה, שם הוא ייבדק על ידי קצין החקירות אשר יקבע האם יש לשחרר את החשוד או שישנן עילות המאפשרות להשאירו תחת מעצר. במידה ואכן ישנן עילות למעצר על הקצין הממונה להביא את החשוד בפני שופט של ביהמ"ש השלום עד 24 שעות מהרגע שנעצר, על מנת שזה ייתן צו מעצר, במהלך הדיון בבית המשפט לחשוד ישנה אפשרות לטעון להגנתו בעצמו או באמצעות עורך דינו.

 

כאשר חשוד מובא לבית המשפט לצורך הארכת מעצר בית המשפט יבחן את בקשת המשטרה ויתרשם באם ניתן להשיג את תכליות המעצר בדרך של שחרור. בית המשפט יוכל להאריך את מעצרו של החשוד במספר ימים כאשר במידה והיחידה החוקרת תבוא עם העצור לביהמ"ש פעם נוספת לצורך הארכת מעצר בימים נוספים, יהיה עליה להראות לבית המשפט כי הימים שניתנו בעבר נוצלו במידה מיטבית ושהיתה התקדמות בחקירה. ככלל שבית המשפט יתרשם כי ימי החקירה לא נוצלו כיאות יהיה עליו לשקול באם לשחרר את החשוד אך בשל סיבה זו. 


פרק הזמן המירבי של מעצר ימים על פי החוק הוא עד כ-30 ימים. במקרים חריגים ניתן לפנות אל היועץ המשפטי לממשלה שיאשר כמות נוספת של ימים. לאחר שעברו 75 ימים רק לביהמ"ש העליון סמכות להאריך את תקופת המעצר והדבר נעשה רק במקרים חריגים.

 

התנאים למעצר ימים

בית משפט השלום מוסמך להורות על מעצרו של חשוד במעצר ימים על פי צו, אם לאור חומר החקירה שהונח לפניו הוא מתרשם כי: קיים חשד סביר שהחשוד ביצע עבירה, קיים חשד סביר לשיבוש הליכי חקירה במידה והחשוד לא ייעצר, אי מעצרו של החשוד עלול להוות סיכון לאדם או לציבור או במקרים בהם נדרשת פעולות חקירה אשר יכולות להתבצע רק שהחשוד נמצא במעצר.


יחד עם זאת חשוב לציין שגם אם מתקיימות כל אותן העילות למעצרו של חשוד, לבית המשפט שמור שיקול הדעת להחליט על חלופות מעצר אחרות בתנאים שיבטיחו את השגת מטרתו של המעצר כמו: מעצר בית, שחרור בתנאים מסוימים ו/או בערובה, פיקוח אדם ומעצר בפיקוח אלקטרוני. 


זכויות החשוד במהלך המעצר ימים

לחשוד הזכות להיפגש עם עורך דינו במהלך שהותו במעצר. הפגישה עם עורך הדין תעשה ביחידות ובתנאים המבטיחים את סודיות הפגישה בינו לבין החשוד. יחד עם זאת, המשטרה יכולה להחליט על דחיית הפגישה של החשוד עם עורך דינו במקרים חריגים כמו: כשהחקירה נמצאת בעיצומה והפסקתה עלולה לסכן אותה ולפגוע בה, כשיש חשד לסיכול של מעצר חשודים אחרים בעקבות אותה פגישה וכשקיים חשש לסיכון חיי אדם.


כל חשוד זכאי לתנאי מעצר הולמים, כלומר שבתאי המעצר יהיו תנאי תברואה הולמים, יסופקו טיפולים רפואיים ותנאי השגחה מיוחדים. גם זכות זו אינה מוחלטת והמשטרה יכולה להגבילה לצורכי החקירה.
לכל חשוד ישנה הזכות לאי הפללה עצמית, אשר בין היתר משמעותה היא שלחשוד שמורה הזכות לשתוק בחקירה ולא לשתף פעולה עם החוקרים בפעולות חקירה כמו: שחזור העבירה, עימות עם המתלונן ומסדר זיהוי חי. עם זאת ישנה משמעות משפטית לשמירה על זכות השתיקה ולחוסר שיתוף הפעולה מצידו של החשוד שכן התנהגות זו נלקחת בחשבון ועלולה לשמש כחיזוק לחומר הראיות שנאסף כנגד החשוד.


כמו כן לחשוד שאינו דובר את השפה העברית קיימת הזכות לתיעוד בוידיאו או באודיו של החקירה וכן להיחקר בשפתו ולחתום על ההודעה שמסר במסגרת החקירה לאחר שקרא אותה.

 

חשוב לזכור כי המעצר הינו לצורכי חקירה בלבד. דהיינו, כאשר החקירה מסתיימת אין עוד אפשרות להאריך את מעצרו של החשוד ועל בית המשפט ו/או היחידה החוקרת לשחררו ממעצר. אלא אם כן, מוגשת הצהרת תובע בעניינו או מוגש כתב אישום ומצורפת אליו בקשה למעצר עד לתום ההליכים.

 

לסיכום

מעצר ימים הוא כלי שרת בידי רשויות האכיפה בכדי להבטיח את הצלחתה המירבית של החקירה ולכדי לאיין מסוכנות של חשודים בביצועם של עבירות פליליות. בשל הפגיעה הבלתי מידתית בחירותו של העצור ולאור הרפורמה בחוק המעצרים ששמה דגש על זכויות העצור בהליך הפלילי על בתי המשפט מוטלת החובה לבדוק חלופות מעצר שונות ומעצרו של חשוד יעשה רק כאשר לא קיימת ברירה אחרת. במידה ואדם נחשד בביצוע עבירה פלילית והוא מוזמן לחקירה, חשוב כי יפנה לעורך דין פלילי המתמחה בתחום המעצרים כדי שזה ישמור על זכויתיו.

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני.

 
פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

עו"ד עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

עו"ד טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

עו"ד רענן עמוסי

מתמחה בכל תחומי המשפט הפלילי
לעמוד עו"ד

עו"ד שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום מעצרים

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

רענן עמוסי

מתמחה בכל תחומי המשפט הפלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד
back --> -->