18.04.2024

מאמרים בתחום הפלילי

סיוון חיימוב
צור קשר עם
סיוון חיימוב

הכתבות הנצפות באתר

הבוקר (3.4) הותר לפרסום, כי במסגרת מבצע לילי פעלה המשטרה בקרב ארגוני פשיעה ועצרה 33 חשודים בעבירות פליליות קשות הכוללות ...
לכתבה המלאה >
היום (16.7) ובתום חקירה מורכבת, יוגש כתב אישום כנגד ארבעה עבריינים בכירים החשודים בקשירת קשר, סחיטה באיומים ותקיפה. קרדיט צילום: ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון דוחה ערעור שהגיש נאשם בעבירה של חבלה חמורה וזאת משום שבית המשפט המחוזי שקל את כלל השיקולים ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט השלום ברחובות מקבל את עמדתו של עו"ד גל וולף וקובע כי עונש מאסר על תנאי שהושת בגין עבירות ...
לכתבה המלאה >
במרץ 2015 הורשע צעיר, בן 18 שנים במועד ביצוע העבירות, על-יסוד הודאתו בכתב אישום מתוקן במסגרת הסדר טיעון, בביצוע עבירה ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט המחוזי דוחה ערר שהגישה המאשימה על החלטת בית המשפט השלום לשחרר שלושה נאשמים בעבירות אלימות קשות, וזאת משום ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט השלום ברמלה מורה על ביטול של שני כתבי אישום שהוגשו כנגד אזרחית ישראלית שהואשמה בתקיפת סוהרים בתוך מתקן ...
לכתבה המלאה >
4 חשודים בהתפרצות נעצרו אמש 20.12.17  לאחר שנתפסו "על חם" כשהם פורצים לדירה. בחיפוש שנערך בדירה של אחד מהחשודים נתפסה ...
לכתבה המלאה >
בית המשפט העליון מקבל את ערעורה של המדינה על קולת העונש שהשית בית המשפט המחוזי בתל אביב יפו על נאשמים ...
לכתבה המלאה >

נסיבות מקילות בעבירות אלימות

לצערנו, נגע האלימות בחברה לא נגדע, ולמעשה מיום ליום אנו נתקלים במקרי אלימות בכל רחבי מדינת ישראל. מנגד, למרות שאלימות היא אלימות, והיא אסורה ולא ראויה, לא כל מקרה של אלימות זהה למקרה אחר, ואפילו, ישנם לעיתים מקרי אלימות שבנסיבות מסוימות אפשר להתייחס אליהם בסלחנות יחסית. כמו כן, ישנם מקרי אלימות שהם פסולים, אך נלווים להם נסיבות מקלות, שראוי להתחשב בהן. לכן, נשאלת השאלה, מהן נסיבות מקלות בעבירות אלימות? על כך, במאמר שלהלן.

פורסם ב: 11:32 | 08.09.2016
כותב המאמר: עו"ד סיוון חיימוב
נסיבות מקילות בעבירות אלימות

מהן עבירות אלימות?

חוק העונשין, התשל"ז- 1977 (להלן: "חוק העונשין") מונה ערב רב של עבירות אלימות שחלקן חמורות מאוד, וחלקן חמורות פחות, כמו כן, חלקן עבירות קלות. נציג להלן מקבץ עבירות אלימות נפוצות, שנדונות השכם וערב בבתי המשפט בישראל.


אך לפני הסקירה המתבקשת, יש להבהיר קודם כל מהי "תקיפה"?


כדי להשיב אפוא לשאלה, יש לפנות לסעיף 378 לחוק העונשין, הקובע כי תקיפה היא כל מעשה של הכאה, נגיעה, דחיפה, הפעלת כוח באמצעות מכשיר, שיש בה כדי לגרום לנזק פיזי או לאי נוחות. ההגדרה לתקיפה, נוגעת למעשה לכל העבירות השונות המתייחסות לתקיפה בעקיפין ובמישרין, בהתאם לחוק העונשין.


תקיפה סתם: תקיפה סתם היא העבירה הקלה לכאורה, מדובר בעצם בתקיפה שלא גורמת כל נזק לצד השני, אך עדיין מדובר בתקיפה. העונש על עבירה זו עשוי להגיע לעד שתי שנות מאסר.


תקיפה הגורמת חבלה של ממש: זו עבירה חמורה יותר, בהתאם לסעיף 380 לחוק העונשין, הכוונה היא לתקיפה, אך כזו שגורמת נזק, חבלה, ועוד. העונש בגינה חמור יותר, היינו- 3 שנות מאסר.


תקיפת בת\בן זוג: תקיפה היא תקיפה, כפי שהוסבר לעיל. אך כאשר משנים את הנסיבות באופן שהתקיפה נעשית כלפי בן או בת זוג, או כלפי ילד, הרי שהעונש חמור יותר, ועשוי להגיע לעד 4 שנות מאסר, אם מדובר בתקיפה שלא גרמה לחבלה, ולעד 6 שנות מאסר אם מדובר בתקיפה שגרמה לחבלה.


תקיפת "זקן": בשנת 2008, לאחר מספר לא קטן של אירועי אלימות מזוויעים כלפי אנשים מבוגרים, הוסיפה הכנסת לחוק העונשין תיקון שמתייחס לעבירות אלימות ספציפיות כלפי "אנשים מבוגרים". סעיף 368ו לחוק העונשין קובע כי תקיפה של אדם "זקן" (היינו אדם שגילו גבוה מ- 65) דינה 5 שנות מאסר, וככל שמדובר בתקיפה חמורה העונש עשוי להגיע לעד 7 שנות מאסר. הצורך בענישה מחמירה כלפי "זקנים" נובע מכך שזו מראש, אוכלוסייה שברירית יותר שקוקה להגנה יתרה.


תקיפת עובד ציבור או שוטר: סעיף 273 לחוק העונשין קובע כי מי שתקף שוטר, יהיה עונש מאסר מינימאלי של חודש ימים, וכן הוא עשוי להיכנס למאסר מקסימלי של שלוש שנים. לכאורה מדובר בעבירה יחסית חמורה. יתרה מכך, אם תקיפת השוטר התבצעה בנשק חם או קר, עשוי העונש להגיע לעד חמש שנות מאסר. תקיפת שוטר, היא אירוע חריג, משום שלא מדובר בתקיפה גרידא אלא לכאורה מדובר בתקיפה של שלטון החוק. כאזרחים במדינה דמוקרטית עלינו לכבד את שלטון החוק. מצד שני, המציאות מעידה שלא תמיד שוטרים מתנהגים בתמימות, ולא פעם, הצדדים האלימות במתרס הם דווקא השוטרים.


אילו שיקולים יכול בית המשפט לשקול לפני מתן עונש?

כאשר אדם מורשע בפלילים, מסתיים למעשה הפרק הראשון של המשפט הפלילי, והוא שלב המשפט. באותו הרגע מתחיל השלב השני, הנקרא שלב "הטיעונים לעונש". זהו הרגע שבו על הנאשם לשכנע את בית המשפט להקל בעונשו. מנגד, המדינה בדרך כלל תצטרך לשכנע את בית המשפט להחמיר בעונשו. אך מהם השיקולים שבית המשפט יכול לשקול במסגרת הטיעונים לעונש?


בית המשפט יכול לשקול בין היתר, שיקולים של שיקום מטעם הנאשם, של הפגיעה בנאשם והפגיעה בקורבן, כמו כן, לרוב ישקול בית המשפט לחיוב ככל שהנאשם נטל אחריות על המעשה, וכן הוא יבחן האם הנאשם שיתף פעולה עם רשויות החוק, או האם הנאשם הוא אדם חיובי בדרך כלל והעבירה הייתה חטא חד פעמי, עוד ניתן לבחון גם את חלוף הזמן מהעבירה ועוד.


אילו נסיבות מקלות נפוצות בעבירות אלימות?

לאחר שהבהרנו מהן הנסיבות שבית המשפט יכול לשקול בעת קביעת עונשו של נאשם ככלל, הרי שיש להתייחס בצורה ממוקדת יותר בשיקולים הנוגעים יותר לעבירות תקיפה, אילו למעשה נסיבות מקלות קיימות בעבירות תקיפה? להלן סקירה קצרה בנושא:


הגנה עצמית: יש מקרים שבהם אדם תוקף אדם אחר יתר על המידה, אך כל זאת על מנת להגן על עצמו. אך הגנה עצמית צריכה גם היא להיות סבירה, ולא פעם מקרים שמתחילים בתור הגנה עצמית, מתרחבים כבר "לתקיפת יתר", או בלשון משפטית: "הגנה לא סבירה". לכן, במקרים כאלו, לא פעם בתי משפט קובעים כי נאשם חרג מההגנה העצמית, אך מנגד, בגלל שמראש התקיפה נועדה לשם הגנה עצמית, עדיין מקלים בעונשו של תוקף.


התגרות בנאשם: לעיתים התגרות יכולה להביא למעשה אלימות, לכן לא פעם בתי משפט מקלים עם נאשמים שאומנם תקפו שלא כחוק, אך עשו זאת בשל התגרות לא ראויה של הצד השני.


סכסוך משפחתי: לעיתים, סכסוכים משפחתיים עשויים להביא להתפרצות אלימות, כמו לדוגמא: סכסוך על כסף, סכסוך על ירושה וכיו"ב. לכן, כאשר לא מדובר באלימות חמורה, בתי משפט נוטים להקל עם נאשמים במקרים כאלו.


אירוע חד פעמי: אין דינו של אירוע חד פעמי של אלימות, כדינו של אדם שיש לו עבר פלילי עשיר הנוגע לעבירות אלימות. כך שאם אין לנאשם עבר פלילי ואכן מדובר באירוע יחיד, הרי שבתי המשפט יקלו לרוב בעונש.


לסיכום:
כאמור, לא כל מקרה אלימות זהה לרעהו, ולעיתים בחינה ביקורתית של עבירת האלימות הספציפית יכולה לעיתים לגלות לנו של כל מקרה הוא כצעקתה. לכן, אם הוגש נגדכם כתב אישום בגין עבירת אלימות, או שאתם עתידים לקראת טיעונים לעונש בגין עבירת אלימות בה הורשעתם, חשוב מאוד להיעזר בעורך דין פלילי הבקיא בתחום.

 

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד סנדי ליפשיץ

מתמחה בעבירות אלימות, רכוש, סמים, קטינים
לעמוד עו"ד

עו"ד עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

עו"ד משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

עו"ד אמיר נבון

פלילי , פשיעה חמורה
לעמוד עו"ד

עו"ד טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

עו"ד שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

עו"ד אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

עו"ד ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

עו"ד רענן עמוסי

מתמחה בכל תחומי המשפט הפלילי
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום עבירות אלימות

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

נאוה זרנגר

עורכת דין פלילי
לעמוד עו"ד

משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

סנדי ליפשיץ

מתמחה בעבירות אלימות, רכוש, סמים, קטינים
לעמוד עו"ד

רענן עמוסי

מתמחה בכל תחומי המשפט הפלילי
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אמיר נבון

פלילי , פשיעה חמורה
לעמוד עו"ד
back --> -->