18.04.2024

מאמרים בתחום הפלילי

שינוי עילת סגירת תיק פלילי

אזרחים רבים מגלים כי לחובתם ישנו רישום משטרתי בתיקים בהם הם נחקרו. למרות שאותם תיקים לא הבשילו לכדי הגשת כתב אישום, הרישום בגינם נשמר במאגרי המשטרה והוא עלול לפגוע בהם במצבים שונים. כאשר המשטרה מחליטה לסגור תיק חקירה היא מציינת את העילה שבגינה הוא נסגר ולמהלך זה ישנה חשיבת רבה, במאמר זה נפרט אודות עילות הסגירה השונות, האפשרות לשנות את עילות הסגירה והמשמעויות הנגזרות מכך

פורסם ב: 15:19 | 24.10.2017
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
שינוי עילת סגירת תיק פלילי

ראשית יש לעשות הבחנה חשובה בין רישום פלילי לרישום משטרתי. רישום פלילי הנו רישום שמשמעותו כי התנהלה חקירה, הוגש כתב אישום וההליך השיפוטי הסתיים בהחלטת שופט מסוימת. לעומתו רישום משטרתי הנו קובץ רישומיים פנימיים של המשטרה המכיל בעיקר רישומים בגין תיקי מב"ד (ממתינים לבירור דין) כלומר תיקים בהם ההליך השיפוטי טרם החל ולא ברור אם בכלל תתגבש תשתית ראייתית להגשת כתב אישום, או תיקי חקירה שנסגרו מעילות כאלה ואחרות.


החוק אשר מסדיר את שני הרישומים הללו הוא חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, תשמ"א-1981. חוק זה קובע שהרישומים הן המשטרתי והן הפלילי הנם חסויים, ואין לאף אדם רשות לגלותם אלא בנסיבות מסוימות שמתאפשרות על פי החוק.

 

העילות האפשריות לסגירת תיק

סעיף 62 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב] תשמ"ב-1982, מסדיר את נושא סגירתם של תיקי חקירה. כאשר התביעה המשטרתית או הפרקליטות החליטו שלא ניתן להגיש כתב אישום בתיק מסוים הן מחליטות לסגור את התיק, ישנן מספר עילות לסגירת תיק חקירה והן:


חוסר ראיות – במצבים בהם לתביעה לא היה מספיק חומר ראייתי שבכוחו להרשיע חשוד בעבירה מסוימת, ייסגר התיק בגין עילה של חוסר בראיות. עילה זו למעשה לא מנקה את החשוד מהכתם הפלילי מאחר ומדובר בכשל טכני אשר הוביל לאי הרשעתו של הנחקר בפלילים.


חוסר עניין לציבור- לעיתים התביעה מחליטה שאין תועלת ציבורית בהעמדתו של אדם מסוים לדין, במקרים אלו כאשר קיים חומר ראייתי מספק להגשת כתב אישום אך האינטרס הציבורי שבאי העמדה לדין גובר בנסיבות העניין על העמדה לדין פלילי -מחליטים לסגור את התיק. שיקולים אשר עשויים להשפיע על ההחלטה הם גילו של החשוד, מצב בריאותו, עברו הפלילי ועוד. בדומה לעילה של חוסר ראיות מדובר בעילת סגירה אשר לא מנקה את הנחקר מהכתם הפלילי באופן מוחלט אלא מעדיפה שלא להעמידו לדין משיקולי יעילות.


העדר אשמה – במקרים בהם אין כל ראיה אשר קושרת את החשוד לעבירה , באופן כזה אשר שלא מאפשר לייחס לו כל אשמה ייסגר תיק החקירה מחוסר אשמה. מדובר בעילת סגירה אשר מנקה את האדם מהכתם הפלילי שכן לא הוכח קשר בינו לבין העבירה עליה הוא נחקר.


עבריין לא ידוע – מדובר בעלת סגירה אשר שמורה למקרים בהם אין כל כיוון חקירה משמעותי ולא ברור מי ביצע את העבירה ועל כן מחליטים לסגור את התיק.

 

בסופו של דבר רק תיק אשר נסגר מחוסר אשמה יימחק לגמרי מרישומי המשטרה וזאת בניגוד לתיקים שנסגרו בגין העילות האחרות. מידע על אותם תיקים עשוי להימסר לרשויות חקירה ובטחון אחרים כמו השב"כ, צה"ל ועוד ומכאן למעשה נולד הצורך להגיש בקשה לשינוי עילת הסגירה של תיק מסוים בגינו נחקר החשוד בעברו.


כיצד משנים את עילת הסגירה?

כאמור חשוד אשר נחקר במשטרה והוחלט לסגור את תיק החקירה כנגדו בעילות של חוסר עניין לציבור או חוסר בראיות והוא סבור כי עילות אלו עשויות לפגוע בו, רשאי לפנות אל גורמים במשטרה כדי שאלו ישנו את עילת הסגירה לחוסר אשמה בכדי למחוק באופן סופי את תיק החקירה כנגדו. שכן אין כל סיבה שאותו אדם יישא בנטל של הרישום הפלילי כנגדו.


על אותו אדם להגיש בקשה מנומקת לקצין אשר ממונה על החקירה ולציין שברצונו לשנות את עילת סגירת התיק "לחוסר אשמה פלילית". הבקשה תוגש בדרך כלל לאחר שהתקבלו מהמשטרה כל חומרי החקירה בתיק והוא נותח על ידי עורך דין מקצועי. על הבקשה לתת משקל לנימוקים מסוימים שנמצאים בחוק ובהנחיות. הבקשה ברובה נשענת על נימוקים משפטיים הקשורים לחומר הראיות אשר נאסף בתיק, כמותו איכותו וכדומה. בדרך כלל יאושרו בקשות בתיקים בהם אין כל ראיות כנגד החשוד או שקיימות ראיות סותרות חזקות שיש בהן כדי להוביל את החקירה לכיוון אחר, כמו כן לעיתים תיסמך הבקשה על הרצון שלא לפגוע בעתידו המקצועי של החשוד. במידה והבקשה תענה בחיוב הרישום כאמור יימחק לחלוטין מגיליון המרשם הפלילי. בקשה כזו ניתן להגיש עד - 30 ימים לאחר סגירת התיק (המשטרה שולחת הודעה על סגירת התיק הן לחשוד בביצועה והן לקורבן העבירה).

 

במידה והבקשה נדחית קיימת אפשרות להגשת ערר אשר נבחן על ידי מקבלי ההחלטות ומועבר למחלקת עררים בפרקליטות המדינה, במידה והערר נדחה, קיימת אפשרות נוספת להגיש עתירה מנהלית לבג"ץ.

 

לסיכום

לעילת סגירת תיק חקירה אשר נפתח כנגד חשוד מסוים ישנה חשיבות רבה מאחר ורק עילה של חוסר אשמה מובילה למחיקתו המוחלטת של התי, וניקויו של החשוד באופן סופי מהכתם הפלילי. שיקול הדעת בנוגע לשינוי עילת הסגירה מצוי בידי רשויות התביעה. כדי להגביר את הסיכויים לשנות את עילת הסגירה של תיק מסוים רצוי להגיש בקשה באמצעות עורך דין פלילי מנוסה אשר בקיא בנימוקים הדרושים לצורך שינוי עילת הסגירה של התיק.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->