20.04.2024

404

מעיין חיימוביץ'
צור קשר עם
מעיין חיימוביץ'

הכתבות הנצפות באתר

הבוקר יוגשו עשרות כתבי אישום נגד החשודים שהופללו על ידי סוכן חשאי שגייסה משטרת ישראל מקרב עולם הפשיעה. תמונות – ...
לכתבה המלאה >
ביום חמישי האחרון דן בית המשפט העליון בשאלה האם ימי מעצר בפיקוח אלקטרוני באים במניין ימי מעצר מאחורי סורג ובריח ...
לכתבה המלאה >
לנאשם נחסכו 22 חודשי מאסר - לטענת התביעה, הסנגור, עו"ד אלון קריטי, עשה מחטף כאשר לא עדכן את בית המשפט ...
לכתבה המלאה >
לאחר סיום מבצע משטרתי במהלכו הופעל סוכן סמוי, נעצרו 20 חשודים בחשד לסחר בנשק, סמים ורכבים גנובים בשווי מאות אלפי ...
לכתבה המלאה >
שלושה חשודים בציד בלתי חוקי של דורבנים נעצרו על ידי בלשי משמר הגבול ופקחי רשות הטבע והגנים כשברכבם נמצאו שני ...
לכתבה המלאה >
אתמול המשטרה קיימה מבצע ממוקד ורחב היקף בערי הדרום בהשתתפות מאות שוטרים נגד עבירות החזקת נשק, סחר בסמים, הימורים ועוד. ...
לכתבה המלאה >
במסגרת פעילות אכיפה משטרתית ממוקדת בקלנסוואה, עוכבו לחקירה בעלי בתי עסק באזור בחשד כי החזיקו ברשותם אצעי לחימה, סמים, מחרטה ...
לכתבה המלאה >
בתום חקירה סמויה של המשטרה נעצרו הבוקר 17 סוחרי סמים ועברייני רכוש ממרכז הארץ. תמונות - דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >
שופטת בית המשפט השלום ברמלה קבעה כי אין להרשיע חייל בעבירת הספקת משקאות משכרים לקטינים במקום ציבורי, וזאת לאור הסדר ...
לכתבה המלאה >

תפקידו של שירות המבחן

השופט היושב בדין עשוי להתרשם מהאופן שבו יעיד בפניו נאשם בהליך פלילי, או מהאופן שבו יציג עורך הדין את טענותיו של נאשם. אך לרוב, כאשר בית המשפט עתיד להכריע מה יהיה העונש שיינתן בענייננו של אותו נאשם, השופט שעליו תוטל המטלה, לא באמת יוכל להכיר את הנאשם לעומק. לכן, כדי לקבל תמונה רחבה על נסיבות חייו, קיימת לבית המשפט "זרוע ארוכה" הנקראת "שירות המבחן".

פורסם ב: 13:37 | 18.08.2016
כותב המאמר: עו"ד מעיין חיימוביץ'
תפקידו של שירות המבחן

מה תפקידו של שירות המבחן?

שירות המבחן הוא בעצם גוף במשרד הרווחה והשירותים החברתיים, שתפקידו הוא לתת מענה סוציאלי בהתאם לבקשות המופנות מבית המשפט. אותן בקשות יכולות להיות במקרים שבהם נאשם הורשע בפלילים ועתה נדונה שאלת העונש אותו יקבל. בנוסף, עצורים שעתידים להיעצר עד לתום ההליכים, מופנים לשירות המבחן כדי לבחון האם יש אפשרות לשחרר אותם בתנאים מגבילים. כמו כן, כיום, שירות המבחן מעניק שירות נרחב בכל הנוגע לשחרור וטיפול בעברייני מין, כמו לדוגמא: כאשר בית המשפט מבקש לקבל הערכת מסוכנות לגבי עבריין המין, או כאשר יש צורך לבדוק את התאמתו של עבריין המין לטיפול שיקומי.

אגב, לא רק בעבריינים עוסק שירות המבחן, אלא גם בקורבנות עבירה. לרבות קורבנות עבירות מין, אלימות, ואלימות במשפחה. החוק מקנה היום אפשרות לתביעה במשפט פלילי להציג תסקיר בעניינו של מי שנפגע מהעבירה, ובכך בעצם לאפשר לבית המשפט לאמוד את מצבו של הקורבן בעת גזירת דינו של הנאשם שהורשע בביצוע העבירה נגד הקורבן.

למעשה, שירות המבחן כפי שנכתב בכותרת, משמש בתור הזרוע הארוכה של בית המשפט. שירות המבחן, שעבודתו נעשית ע"י "קציני מבחן" (שהם לרוב עובדים סוציאליים שעברו הכשרה מיוחדת) אמור לבדוק את מצבו האישי של מושא הבדיקה (עצור או מי שעונשו עתיד להיות מוכרע) ולבחון כדאיות שיקומית, אפשרות שיקומית או היעדר אפשרות שיקומית בעניינו. ככל שנמצאה התאמה שיקומית, קצין המבחן ידווח על כך לבית המשפט וידאג גם להרכיב תוכנית שיקום בהתאם לנסיבות. יובהר, כי קצין המבחן מעניק למעשה חוות דעת לבית המשפט (אך החוק לא נוקט במונח "חוות דעת" אלא במונח "תסקיר"), שכוללת לרוב המלצה בעניינו של חשוד במעצר או אדם שעונשו נדון.

מתי בית המשפט יבקש חוות דעת מקצין מבחן?

חוק העונשין, התשל"ז- 1977 מסדיר את עיקר עבודת שירות המבחן בכל הנוגע להליכים פליליים והליכי מעצר. סעיף 37 לחוק קובע כי בית המשפט רשאי לבקש תסקיר מבחן בעניינו של אדם שהורשע בפלילים. התסקיר, כך קובע החוק, אמור לכלול ולהתייחס לעברו הפלילי של אותו נאשם, את מצבו המשפחתי והאישי ונסיבות חייו (שכוללים גם קשרים עם בני המשפחה או בן\בת הזוג), למצבו הכלכלי של הנאשם ולהשפעה הכלכלית שעשויה להיגרם לנאשם ולמשפחתו בהתאם לעונש שייגזר, מצבו הבריאותי של הנאשם, וכל עניין אישי שראוי שבית המשפט ייקח בחשבון, במסגרת הטלת העונש. החוק, מקנה לקצין המבחן את הסמכות גם להמליץ לבית המשפט מהו העונש הנכון (לא "הראוי" לדעתו האישית של קצין המבחן) בנסיבות העניין.

הבה נציג דוגמא להמחשה: החוק מקנה לבית המשפט סמכות שלא להרשיע נאשם אפילו אם הוא ביצע עבירה פלילית, וזאת כדי שלא לפגוע במשלח ידו או בקרירה שלו. אך בטרם יחליט בית המשפט האם להרשיע נאשם או לאו, הוא כמעט תמיד יבקש חוות דעת מקצין המבחן על הנאשם. המלצתו של קצין המבחן שמא יש להרשיע או לא להרשיע את הנאשם, היא אקוטית, משום שלרוב בית המשפט ייטה לתת לה משקל רב ביותר.

עוד חשוב לציין, שהחוק קובע כי בית המשפט חייב לקבל תסקיר על נאשם, ככל שבכוונתו להטיל על נאשם מתחת לגיל 21 עונש של מאסר מאחורי סורג ובריח. בשאר המקרים, בית המשפט רשאי להורות על קבלת תסקיר אך הוא לא חייב לעשות כן.

גם חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה- מעצרים), התשנ"ו- 1996 מקנה לבית המשפט סמכות להורות על קבלת תסקיר של שירות מבחן, במקרים שבהם מתבקש לעצור אדם עד לתום ההליכים הפליליים בעניינו. אך בדומה לתסקיר בהליך הפלילי, בית המשפט לא חייב להורות על קבלת תסקיר אלא רשאי.

מהו שירות מבחן לנוער?

עד כה, הוסבר מה תפקידו של שירות המבחן למבוגרים, אך כל יחידה של שירות מבחן בהתאם למחוז הרלוונטי כוללת גם יחידה מיוחדת העוסקת בנוער בין הגילאים 18-12. בניגוד לשירות המבחן למבוגרים, קציני מבחן לנוער מלווים את ההליך הפלילי כבר משלב החקירה לרוב, זאת משום שמדובר בנערים, ומחמת גילם החוק הפלילי מתייחס אליהם בצורה "גמישה" יותר. קציני מבחן לנוער מעניקים חוות דעת כבר בשלב החקירה (לגורמי המשטרה), בשלבי מעצר, וכמובן שגם בשלב ההליך הפלילי, ובשלב העונש. קציני מבחן לנוער עוברים הכשרה מיוחדת ונפרדת כדי לעסוק בתפקידם.

האם אפשר לזמן קצין מבחן לבית המשפט?

בכל הנוגע לעיון בחוות הדעת של קצין המבחן, ועדותו חלות מספר מגבלות. תחילה, הזכות לעניין בתסקיר מוקנית לתובע ולסניגור של הנאשם, ורק ברשות בית המשפט ניתן יהיה להראות את התסקיר לנאשם עצמו. ככל שקיימת הסתייגות לעניין התסקיר, בית המשפט יכול לבקש השלמה בכתב וכן במקרים מיוחדים לאפשר לצדדים בהליך להפנות לקצין המבחן שאלות הבהרה.

לסיכום:

לשירות המבחן משקל חשוב מאוד בבואו של בית המשפט לקבל החלטה בעניינו של אדם העומד בפניו, בין אם המדובר בנאשם שעונשו עתיד להיגזר ובין עם המדובר בעצור שבית המשפט שוקל את בקשתו לשחרור בתנאים ממעצר.

 

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

יעוץ אישי בתחום פלילי כללי

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד
back --> -->